Gå til innhold

Koble LEDs....

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har kjøpt noen blå leds fra 3DfxCool.com og de er kjempekule!!!! .... bortsett fra at de begynner å ryke etter kort tid... :sad:

Det fulgte med en motstand på 10 ohm for 12V tilkobling... skal denne kobles i serie eller paralell med dioden? ... noe må jo vær galt... tror det er el kunskapene mine og min elendige motivasjon for å bla opp i ei bok og finne ut av det....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

kiskogl skrev (2002-03-06 19:05):

Hei! Jeg har kjøpt noen blå leds fra 3DfxCool.com og de er kjempekule!!!! .... bortsett fra at de begynner å ryke etter kort tid... :sad:

Det fulgte med en motstand på 10 ohm for 12V tilkobling... skal denne kobles i serie eller paralell med dioden? ... noe må jo vær galt... tror det er el kunskapene mine og min elendige motivasjon for å bla opp i ei bok og finne ut av det....

hehe, mine røk også, men jeg prøvde å kjøre de med motstand og på 5v da funker det strøkent :smile: Kjønner ikke hva 3dfxcool har køddet med der...

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-06 19:05, kiskogl skrev:

DE mostandene er feil. En kamerat av meg kjøpte slike og de røk med en gang. Han løste problemet med og koble en 640 Ohmmostand i serie. Da lyser dem meget bra. 3dfxcool har i det siste byttet dem ut med 830 ohm (trur jeg) men har sett den grønne funker på 640 ohm. ameraten min kunne sende dem inn og få nye. 3dfxcool har som regel meget god service.

Lenke til kommentar

10ohm!!! 3dfx folka er spinnville. Men er dere sikkre på at den er beregnet å koble på 12V. 10 ohm gir ca 1A gjennom dioden på 12V, men 0.3A på 5V. Det er fortsatt mye, men bedre. Jeg ville satt 210ohm på 5V og minst 330ohm på 12V.

Lenke til kommentar

Quote:

Zerpent skrev (2002-03-08 13:26):

3Dfxcool har byttet ut motstanden som følger med til 820 ohm. Er ikke dette vel mye?

vanskelig å si siden jeg ikke aner hvilken spenning og max strøm dioden de selger er spesifisert for. setter du den på 12V vil heg anta at det vil gå 10-12mA og det er helt greit. Setter du en stor motstand vil den lyse svakere (veldig stor så vil den ikke lyse). Når det er sagt er det vanskelig å knekke en lysdiode hvis man er innenfor rimlighetens grenser på valg av motstand, men 10ohm var ikke innenfor rimlighetens grenser :wink: Noe man bør tenke på er at dioden vil trekke mer strøm fra kilden sin. Dersom man skal bruke dioden til å erstatte dioder i kassa kobles jo disse på HK'et og det er jo ikke sikkert det er tenkt at disse skal trekke trekke så mye strøm.

Uansett 820 er greit, det er jo bedre å være på den sikkre siden :smile:

Lenke til kommentar

0HH. 10 ohm h0rtes veldig lite ut. Helt enig med de andre. Aassen dioder er det egentlig? Merkespenning? Selv skal jeg koble opp noen 2,1V / 20mA dioder til min viftestyring. Har +5V inn og setter en 270 ohms resistor (eventuelt 330 ohms, hvis jeg er pingle og safer :razz:) i serie med hver diode..

[ Denne Melding var redigert av: mFaFa på 2002-03-08 14:26 ]

Lenke til kommentar

Xell, jupp :smile: Grunnen til at jeg tok 330 ohm i starten var forresten fordi powersupplyet jeg HADDE tenkt til aa bruke leverte 5,10v paa 5v'en.. dermed ville jeg brutt diodenes specs med 270 ohms motstander ('overklokking' av dioder, haha). Kanskje ville det utgjort *null* forskjell.. Ville nok ikke kunne sett forskjell paa lysstyrken med 270 og 330 ohms motstander. Ombestemte meg da.. skal bruke et annet powersupply -og det gir 5,05v.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-08 14:49, Zerpent skrev:

Når man skal koble mange led i serie, trenger man en motstand per led eller er det nok med en på begynnelsen?

LED'ene skal lyse uavhengig av hverandre. Det er hele poenget med at jeg har flere dioder.. derfor trenger man nok en motstand for hver LED. Men var maalet aa koble slik at alle diodene lyste samtidig, kunne man vel klart seg med en motstand. Er ikke 110% sikker.

Lenke til kommentar

Quote:

Zerpent skrev (2002-03-08 14:49):

Når man skal koble mange led i serie, trenger man en motstand per led eller er det nok med en på begynnelsen?

Motstanden er bare for å kontrollere strømtrekket i dioden. Har man f.eks 3 dioder med spec 2,1V/20mA og kobler den i serie trenger man minst 6,3V forsyningsspenning (2,1V fall over hver diode). Kobler man denne serien på 12V er det lurt å sette omkring 560ohm mellom + og den første dioden. Da er man sikker på at det går omkring 10mA gjennom diodene noe som er godt innenfor max-spec'en.

Når det er sagt skjønner jeg ikke hvorfor man vil koble lysdioder i serie; da vil de jo lyse samtidig!

Lenke til kommentar

Quote:

zemtex skrev (2002-03-08 15:03):

Chiftec kabinettene er fine på den måten... plukke ut de gamle, sette inn nye, start pc'n... BlueLED's!

jup, bytta her om dagen, men de er jo ikke akurat dimensjonert for blå leds da... de trekker nok en del mer strøm og hadde hat godt av en liten motstand i serie.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...