Redaksjonen. Skrevet 12. juli 2020 Del Skrevet 12. juli 2020 Høner blir bindemiddel i betong. Mobilt slakteri skal gjøre flere til mat i stedet Lenke til kommentar
oyveggen Skrevet 12. juli 2020 Del Skrevet 12. juli 2020 Noen som kan fortelle hva det er med høner som gjør at de egner seg til betongproduksjon? Og om det gir rimelig god energiutnyttelse (jeg forstår at de brennes)? Lenke til kommentar
farnol Skrevet 12. juli 2020 Del Skrevet 12. juli 2020 https://www.tu.no/artikler/slik-bidrar-honer-til-mer-klimavennelig-betong/375654#:~:text=H%C3%B8nsesement,de%20males%20opp%20til%20beinmel. 1 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. juli 2020 Del Skrevet 14. juli 2020 (endret) Jeg foreslo i en annen tråd her at laksen får spise mer høne, men da mister jo sementprodusentene en varmekilde. Samtidig vet vi at søppelberget flyter over her til lands. Jeg foreslår å bruke søppel som varmekilde til sementproduksjon. Varmepumper kan ikke løfte temperaturen i nærheten av høyt nok til sementproduksjon, men det kan søppel. Søppel som nå går til fjernvarme kan derimot fint byttes ut med varmepumper som varmekilde i fjernvarmeanleggene. Varmepumper kan løfte temperaturen til 80 grader med en COP på ca 2,0-2,5 og noe høyere dersom man bruker bergvarme og pumper ned "overskuddstrøm" fra vårflommen ned i bergvarmelagret, slik at "kald side" av kretsen holder 10-15 varmegrader gjennom vinteren. Summen av punkt 1-3 blir: Høns som brensel erstattes med med strøm med COP-faktor ca 3 og Langreist regnskog-soya erstattes med kortreiste høns i matproduksjonen Vinn-vinn! Endret 14. juli 2020 av Simen1 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå