Sturle S Skrevet 15. juli 2020 Del Skrevet 15. juli 2020 2 hours ago, 6RCURCGB said: Med begrepet "snyltebilmenigheten" mener jeg de som mener at massiv subsidiering av elektriske biler er en selvfølge som må fortsette i det uendelige. De mener for eks. at det er en selvfølge at elektriske biler ikke skal betale mer enn halvparten for parkering. Det er jo veldig opplagt! Dei elektriske bilane forgiftar ikkje lufta som andre pustar inn, slik som bensin- og dieselbilar. Dei bråkar heller ikkje, og dei påverkar klimaet mindre ved å berre bruke 1/5 av energien ein eksosbil brukar. Dårleg oppførsel skal straffast. I staden for bøter for å køyre eksosbil, har vi avgifter. Akkurat som vi har avgifter på tobakk. Det som er mindre forståeleg er kvifor diesel skal få so mange milliardar i subsidiar. 2 hours ago, 6RCURCGB said: Hvorfor i huleste skal regjeringen etablere støtteordninger for å etablere ladeplasser hjemme hos folk? Har regjeringa gjort det? Det har ikkje eg fått med meg. Korleis får eg støtte til det? 2 hours ago, 6RCURCGB said: Holdningene og forventningene som uttrykkes minner om det religiøse sekter holder på med. De er helt ute av stand til å stille spørsmål ved vedtatte sannheter og endre kurs når det fremlegges rasjonelle argumenter for at det sekten mener er feil. Kva slags sanningar er det du meiner er kontroversielle? 4 1 Lenke til kommentar
6RCURCGB Skrevet 15. juli 2020 Del Skrevet 15. juli 2020 8 minutes ago, Simen1 said: Disse holdningene og forventningene uttrykkes til stadighet .. av elbilhatere. Det kan oppfattes som spesielt mye/generelt faktum, dersom man diskuterer i egne ekkokammere. Flere sosiale media og søkemotorer analyserer deg og gir deg brukertilpassede treff og sorterer innhold i feeden etter hva man mest sannsynlig ønsker å lese/har interesse av. Hva mener du med ekkokammer? Er det diskusjonsfeltet på TU du mener? Forklar gjerne. For eks. hvorfor skal regjeringen etablere støtteordninger som skal subsidiere installasjonen av ladeplasser hjemme hos folk? Hvorfor skal elektriske biler betale mindre for parkering. Lenke til kommentar
6RCURCGB Skrevet 15. juli 2020 Del Skrevet 15. juli 2020 7 minutes ago, Sturle S said: Kva slags sanningar er det du meiner er kontroversielle? Hvorfor skal innkjøp og bruk av elektriske biler subsidieres? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 15. juli 2020 Del Skrevet 15. juli 2020 (endret) 6RCURCGB skrev (14 minutter siden): Hva mener du med ekkokammer? Er det diskusjonsfeltet på TU du mener? Vel, se litt rundt deg både her i tråden og ellers. Ser du noen unison rørende enighet blant oss? Eller ser du heit og herlig diskusjon (.no)? Jeg lurer fortsatt på om du kan konkretisere hvor stor prosentandel av elbileierne som innehar de meningene du pålegger dem. Eller er dette noe du har hørt i en rørende enig FB-gruppe? Endret 15. juli 2020 av Simen1 Lenke til kommentar
6RCURCGB Skrevet 15. juli 2020 Del Skrevet 15. juli 2020 3 hours ago, Simen1 said: Vel, se litt rundt deg både her i tråden og ellers. Ser du noen unison rørende enighet blant oss? Eller ser du heit og herlig diskusjon (.no)? Jeg lurer fortsatt på om du kan konkretisere hvor stor prosentandel av elbileierne som innehar de meningene du pålegger dem. Eller er dette noe du har hørt i en rørende enig FB-gruppe? Meningene jeg gjengir kommer fra bl.a. elbilforeningen. Hvor stor andel av medlemmene som sympatiserer ser jeg ingen grunn til å spekulere i. Men det ville jo vært rart hvis elbilforeningen forfektet et syn som ingen av medlemmene støttet? Eller hva synes du? Jeg er ikke på facebook. Eneste forumet jeg en gang i ny og ne bruker er TU/diskusjon.no Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 15. juli 2020 Del Skrevet 15. juli 2020 6RCURCGB skrev (4 timer siden): Hvor mange prosent av elbileierene som sympatiserer med dette ser jeg ingen grunn til å spekulere i. Disse holdningene og forventningene uttrykkes til stadighet så noen må det jo være. Elbilforeningen representerer ca 25% av norske elbilister. Kan jeg betrakte det som en oppad begrensning på antallet? Hvis noen av disse medlemmene er "snyltebilmenighet"-sympatisører som: - mener at lang rekkevidde på elbiler ikke er idiotisk - forventer gratis strøm - forventer gratis parkering - krever at staten skal besørge ladeplasser - mener at massiv subsidiering av elbiler må fortsette i det uendelige - mener at regjeringen skal etablere støtteordninger for å etablere hjemmeladere hos folk - er helt ute av stand til å stille spørsmål ved vedtatte sannheter og endre kurs når det fremlegges rasjonelle argumenter for at det sekten mener er feil ________ .. så burde det jo være en smal sak å dokumentere det med sitater? .. i fleng.. 2 Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 15. juli 2020 Del Skrevet 15. juli 2020 6 hours ago, 6RCURCGB said: Det har jeg heller ikke skrevet. Kan, ja man kan kjøre til tanken nærmer seg tom. Jeg har ikke anbefalt at man kjører 120 mil uten pauser, jeg har heller aldri prøvd det. Jeg pleier å like en liten strekk på bena ila. 50 mil. Poenget mitt som du av en eller annen grunn ikke ville oppfatte var at en fossilbil i svært liten grad vil påvirke hvordan man må legge opp bilturen. Ja du har helt rett, jeg klarer ikke for mitt bare liv å forstå at dette er et problem. at fossilbil gir større frihet eller at det er vanskelig i praksis å få biltur-kabalen til å gå opp om man må stoppe for å lade. Du nevner 50 vil, omtrent strekningen Oslo - Trondheim. 7-8-9 timers kjøring avhengig av vær, føre og trafikk samt sjåføren. Om jeg kan kjøre strekning helt non stop med bensinbil, eller en av de alle største batteripakkene til Tesla så er det faktisk ingen gevinst på noen som helst måte. For jeg kjører aldri så langt uten å stoppe. Det kan være hyggelig å stoppe å kjøpe boller på Shell, men om jeg heller stopper å lader på en kommersiell ladestasjon uten boller så blir ikke turen dårlig av den grunn. Må jeg ha boller tar jeg ett stopp til :-) Om jeg skal ha "gratis påfyll" av strøm, så må jeg på en Tesla lader, siden jeg jo er en gjerrigknark så planlegger jeg da turen slik at jeg tar en pause på en av ladeplassene til Tesla. Når jeg ankommer Trondheim så har jeg kanskje brukt en halvtimes tid lengre enn deg, siden jeg ikke klarte å motstå fristelsen av Shell boller. Er det er problem for meg at turen min tok 8 timer og 30 minuter mens du rakk den samme turen på bare 8 timer i fossilbil? På ingen måte, og har jeg det veldig travelt så starter jeg fra Oslo en halvtimes tid før deg så kommer frem samtidig. Og skulle vi kjørt Oslo - Nordkapp så blir det en tur som ca 4 ganger så lang. Kanskje treffer jeg ikke like godt på ladestasjoner så jeg bruker kanskje 6 timer lengre tid enn deg på turen, eller kanskje jeg møter ladekø. Men på en kjøretur på ca 2000 km og rundt 24 timers ren kjøring så spiller det ikke særlig stor rolle om jeg bruker 6 timer lengre tid. Om jeg hadde hatt dårlig tid så hadde jeg jo ikke kjørt, da hadde jeg tatt fly. Elbilen spiser ikke noe frihet - om noe så gir den kanskje litt mer frihet? For jeg har jo "gratis" lading og det er jo noe, gratis er jo ikke helt gratis - det ble jo betalt ekstra for å kunne lade gratis ved kjøp. Men sålenge jeg klarer låneavdrag så får jeg jo litt ekstra å rutte med når jeg ikke trenger å lade mot betaling når jeg er på tur. 1 Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 15. juli 2020 Del Skrevet 15. juli 2020 7 hours ago, 6RCURCGB said: Det har jeg heller ikke skrevet. Kan, ja man kan kjøre til tanken nærmer seg tom. Jeg har ikke anbefalt at man kjører 120 mil uten pauser, jeg har heller aldri prøvd det. Jeg pleier å like en liten strekk på bena ila. 50 mil. Poenget mitt som du av en eller annen grunn ikke ville oppfatte var at en fossilbil i svært liten grad vil påvirke hvordan man må legge opp bilturen. Eh vel jo du sa jo det faktisk, her ser du hva jeg siktet til: On 7/14/2020 at 11:25 AM, 6RCURCGB said: Elektrisk bil er selvfølgelig ypperlig i tettbebygde strøk da de ikke luftforurenser akkurat der de kjører. Men batterier har svært lav energitetthet så hvis man skal ha lang rekkevidde uten hyppig lading blir vekten på bilen veldig høy som i sin tur bruker unødvendig energi, sliter mer på veiene osv. Den ekstra slitasjen må være helt marginal om den i det hele tatt er mulig å kvantifisere. For det er noen fossilbiler også som er letter overvektige og har litt å dra på . Jeg tror vi aksepterer det ekspertene sier også velter vi 85-90% av vei-slitasjen over på tungtrafikken, så slipper vi krangle om det, og vi trenger ikke ha dårlig samvittighet for akkurat det noen av oss. Om vi nå kjører Tesla x eller us full size pickup, eller feks en lastebilregga Explorer som det rullet temmelig mange av 20 ish år tilbake. Jeg lever et helt fint liv med el-bil. Føler ikke det krever noe ekstra av meg å kjøre elektrisk. Blant venner og bekjente som kjører el-bil så virker det som konsensus er omtrent det samme. Det går helt fint. Bare å bruke en app liksom. De gangene jeg treffer noen som tenker at det er stress med lading på biltur, det har sålangt utelukkende vært av folk som kjører fossilbil og ikke har erfart el-bil i praksis samt en som var litt vel tidlig ute med el-varebil som selger. Varebilen hans hadde relativt kort rekkevidde og var dessuten kresen på hvilke type lader han kunne bruke. Firmaet hans fikk noen til å overta leasingen også ble det turbodiesel på han igjen. Det vel et par år siden nå, dette her. Kanskje ville det gått mer smertefritt idag? Kanskje er ikke el-biler generelt så kilne på hvilke ladestasjoner de kan bruke. Det er i det minste slik at det idag finnes langt flere ladepunkter. Folk flest kan fint klare seg med elbil. Ikke alle, men svært mange kan. Noen har dog så kompliserte behov som må dekkes at det blir knagert utvalg av biler eller det blir problematisk å bruke. Jeg tror at det er fortrinnsvis feks el-bil som firmabil eller de som er ekstremt glade å dra på campingtur lengre enn langt og som stort sett aldri er på samme campingplass to helger på rad. Vi så jo faktisk en i tråden her som runder 60 000 km i året og 30 av de 60 er med tilhenger. Likevel klarer han seg med tesla x. Det er helt sikkert en utfordring noen ganger, men er man fleksibel så er det et godt bevis på at det er mulig med elbil selv med temmelig drøy kjørelengde og behov langt utenfor normalen. Var jo faktisk litt morsomt at vi fikk et sånt eksempel her i tråden. 1 1 Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 15. juli 2020 Del Skrevet 15. juli 2020 Nei nå har jeg dobbeltpostet og rotet det skikkelig til her. Er litt småfull, akkurat kommet hjem etter en kveld på uteservering. Årets første må vite, så ble man jo passelig glad :-) Jeg orker ikke rydde opp i kaoset med doble poster for øye går i kryss og jeg må ut på terrassen og fyre opp grillen slik at det blir en deilig burger på far. Skål da folksens. Og god sommer til alle, uansett bilvalg. 1 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 15. juli 2020 Del Skrevet 15. juli 2020 9 hours ago, 6RCURCGB said: Hvorfor skal innkjøp og bruk av elektriske biler subsidieres? Eg har nemnt fleire grunnar, mellom anna i innlegget du siterte frå. 2 Lenke til kommentar
6RCURCGB Skrevet 19. juli 2020 Del Skrevet 19. juli 2020 On 7/16/2020 at 12:07 AM, Sturle S said: Eg har nemnt fleire grunnar, mellom anna i innlegget du siterte frå. Svaret ditt gir ingen mening... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå