Gå til innhold

Mannen bak elbil-hengeren som lager strøm mener det er for mye fokus på større batterier


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234
Lynxman skrev (3 timer siden):

Det er for mye fokus på enorm rekkevidde, men syns ikke dette er en bra løsning. De fleste må bare innse at de ikke trenger 800 km rekkevidde, selv om de bare har én bil.

Strengt tatt trener en 1200km rekkevidde sånn at enn slipper å lade og dermed unngår å lage ladekø. 

Lenke til kommentar
Lynxman skrev (3 timer siden):

Det er for mye fokus på enorm rekkevidde, men syns ikke dette er en bra løsning. De fleste må bare innse at de ikke trenger 800 km rekkevidde, selv om de bare har én bil.

Skjønner ikke hvorfor du skal definere hva andre trenger.

Selv i "El-bil paradiset" Oslo er alle ladestajoner opptatt til hver tid, og kun fåtall borettslag har ladere. Lang rekkevidde hadde løst mye inntil utbyggingen blir bra nok. 

Endret av MrL
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette kjem nok til å gå same veg som med dei utskiftbare batteria til Better Place, og eg ser ikkje behovet for ein slik sjølv, men det er ein mykje betre idé enn både ladbare hybridar og hydrogenbilar. Eg ser føre meg ein slik sjølvkøyrande hengar jage etter bilen som har tinga han, kople seg på og fylgje etter ein lang etappe til han tømmer (nesten) resten av batteriet og køyrer inn på neste depot. Derifrå kan det evt komme ein ny sjølvkøyrande hengar.

 

Den mest opplagte konkurrenten til denne løysinga er induktiv lading i vegen. Det vil fungere for vogntog òg, som ikkje berre kan kople på ein ny hengar.

Endret av Sturle S
Lenke til kommentar
33 minutes ago, MrL said:

Skjønner ikke hvorfor du skal definere hva andre trenger.

Selv i "El-bil paradiset" Oslo er alle ladestajoner opptatt til hver tid, og kun fåtall borettslag har ladere. Lang rekkevidde hadde løst mye inntil utbyggingen blir bra nok. 

Skjønner ikke hvorfor du skal definere hva andre trenger.

Her utenfor Oslo har alle ladekontakt, ladestasjoner er nesten alltid ledige og de aller fleste kjører et par mil om dagen. Middels lang rekkevidde er mer enn nok for de aller fleste. Kun unntaksvis trenger man kjørel langt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Lynxman skrev (4 minutter siden):

Skjønner ikke hvorfor du skal definere hva andre trenger.

Her utenfor Oslo har alle ladekontakt, ladestasjoner er nesten alltid ledige og de aller fleste kjører et par mil om dagen. Middels lang rekkevidde er mer enn nok for de aller fleste. Kun unntaksvis trenger man kjørel langt.

Jeg har bare sagt at lang rekkevidde løser et problem - uten å i motsetning til deg, definert hva slags rekkevidde du, jeg eller andre trenger.

Lenke til kommentar
ACYBN18O skrev (19 timer siden):

Jeg tror også slike 50 kw hengere kan få veldig stor nytte ved å være tilkoplet bolighus for å stabilisere strømnettet,som alternativt nødstrømsaggregat hvor raskt flere hengere kan skaffes til sykehus og annen kritisk infrastruktur som trenger nødstrøm. Det vil være ett multiverktøy for å skaff

Det blir et dyrt nødaggregat for at det skal stå ubrukt ~99% av tida.

dodger86 skrev (19 timer siden):

Hva med Campingvogn med Solceller på tak og fortelt + batteribank?

God ide. Men først og fremst fordi det gjør fricamping mulilig uten propan. Dat burde man ha god kapasitet igjen på batteriet når man kommer frem og er sulten. Campingvogna kan også ha et type 2 uttak for lading av bilen når den står i ro der man velger å fricampe. Solcellene bør gå i flukt med taket og kunne vippes opp for å gi bedre innstrålingsvinkel.

The Avatar skrev (18 timer siden):

Lån av ekstrabatteri vil kunne være eit alternativ til tradisjonell lading når ein ikkje har tid til å stoppe for å lade. 

Så man skal bare stille seg i kassakø, be om å få leie en tilhenger, betale for seg, få beskjed om hvilket hengernr man skal få leie, rygge bilen dit hengeren er, låse den opp med koden man fikk i kassa, også er man klar? Det høres ikke veldig tidsbesparende ut for de som har dårlig tid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Dubious skrev (1 time siden):

I framtiden vil solcellepanel være mer effektivt, så alle elbiler vil ha det på taket

Får plass til mange paneler på lastebilhengere og campingvogner

Solceller blir riktignok mer effektive, men man skal også være realistiske på hvor mye. Det blir aldri nok til å slippe å lade på andre måter.

JØI skrev (1 time siden):

Strengt tatt trener en 1200km rekkevidde sånn at enn slipper å lade og dermed unngår å lage ladekø. 

Hvorfor akkurat 1200?

MrL skrev (1 time siden):

Selv i "El-bil paradiset" Oslo er alle ladestajoner opptatt til hver tid, og kun fåtall borettslag har ladere. Lang rekkevidde hadde løst mye inntil utbyggingen blir bra nok. 

Kanskje ladestasjonene i Oslo er opptatt til en hver tid fordi kun et fåtall borettslag har ladere? Da er jo ikke løsningen økt rekkevidde, men flere ladere. Løsningen økt rekkevidde høres litt ut som å legge armen i fatle fordi man har vondt i hodet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Simen1 skrev (8 minutter siden):

Solceller blir riktignok mer effektive, men man skal også være realistiske på hvor mye. Det blir aldri nok til å slippe å lade på andre måter.

Hvorfor akkurat 1200?

Kanskje ladestasjonene i Oslo er opptatt til en hver tid fordi kun et fåtall borettslag har ladere? Da er jo ikke løsningen økt rekkevidde, men flere ladere. Løsningen økt rekkevidde høres litt ut som å legge armen i fatle fordi man har vondt i hodet.

Fordi da kan jeg ta _min_ rundtur uten å måtte lade før jeg er hjemme igjen. Mn for all del, en bil du bare trenger å lade to tre gagner i året ville vært fantastisk. 

Lenke til kommentar
Sturle S skrev (1 time siden):

Den mest opplagte konkurrenten til denne løysinga er induktiv lading i vegen. Det vil fungere for vogntog òg, som ikkje berre kan kople på ein ny hengar.

Det konseptet er jo like dødfødt som solar roadways. Vi har vært gjennom grunnene for det før. Trenger bare nevne stikkord som brøyting, slitasje, asfaltering, salting, virkningsgrad, pris og kompatibilitet.

Folk som drar så sjeldent på langtur at de kunne tenkt seg å leie en slik henger for noen hundrelapper, burde tenke over hva de verdsetter sin egen tid til. Tar lading f.eks 20 minutter mer enn et hengerbytte så kan man dele merkostnaden av hengerleie + lading av hengeren på 0,333 time og få netto "timelønn" for å bruke 20 minutter ekstra.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
JØI skrev (3 minutter siden):

Du har funnet et uhyre sjeldent tilfelle av kø ved en superlader, og velger å generalisere ut i fra det?

JØI skrev (2 minutter siden):

Fordi da kan jeg ta _min_ rundtur uten å måtte lade før jeg er hjemme igjen. Mn for all del, en bil du bare trenger å lade to tre gagner i året ville vært fantastisk. 

Du skrev "Strengt tatt trener en 1200km rekkevidde". Det oppfattet jeg som en generalisering for andres behov også. Kanskje du bør jobbe litt med hvordan du uttaler deg.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
15 minutes ago, JØI said:

Jepp!  Då kan du tenkje deg køene folk med andre elbilar må stå i!  Folk med Tesla kan jo velje ei av dei andre i staden.

 

Eg trur dette må vere eit California-problem.  Har vore nøydd til å vente fire gonger i Noreg.  Det lengste var 20 minutt på Gol i påska 2016.  Ein annan gong hadde ein polsk trailer med motortrøbbel prestert å parkere inne halvparten av superladarane på Solli utanfor Fredrikstad, men det tilfellet og dei andre to har ventetida vore kort.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Sturle S skrev (Akkurat nå):

Jepp!  Då kan du tenkje deg køene folk med andre elbilar må stå i!  Folk med Tesla kan jo velje ei av dei andre i staden.

 

Eg trur dette må vere eit California-problem.  Har vore nøydd til å vente fire gonger i Noreg.  Det lengste var 20 minutt på Gol i påska 2016.  Ein annan gong hadde ein polsk trailer med motortrøbbel prestert å parkere inne halvparten av superladarane på Solli utanfor Fredrikstad, men det tilfellet og dei andre to har ventetida vore kort.

Har aldri opplevd sånne ladekøer i mine tre år som elbilblist. Jeg kjøre kun japansk. Var godt med kaos på Tesla sin ladere (av de jeg så) tidligere i sommer. Ser ikke for meg at det er bedre nå midt i fellesen. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Simen1 skrev (5 minutter siden):

Du har funnet et uhyre sjeldent tilfelle av kø ved en superlader, og velger å generalisere ut i fra det?

Du skrev "Strengt tatt trener en 1200km rekkevidde". Det oppfattet jeg som en generalisering for andres behov også. Kanskje du bør jobbe litt med hvordan du uttaler deg.

Sjeldent? Skrives jo om hver eneste høytid i USA. Og sånn har det vært siden 2015. 

Og, neh... Så lenge jeg får dekket mine behov så bør resten av verden være fornøyd. 

Lenke til kommentar
20 minutes ago, Simen1 said:

Det konseptet er jo like dødfødt som solar roadways. Vi har vært gjennom grunnene for det før. Trenger bare nevne stikkord som brøyting, slitasje, asfaltering, salting, virkningsgrad, pris og kompatibilitet.

Då er du kanskje ikkje heilt oppdatert, for ingen av dei stikkorda er relevante. Fleire konsept som er testa syner både at verknadsgrada er minst like god som med kabel.  Det må sjølvsagt etablerast ein standard, slik at kompabilitet ikkje er noko problem.  Spolene ligg trygt under asfalten, godt verna mot salt, slitasje og brøytebilar.  Vegen må sjølvsagt asfalterast av og til.

Lenke til kommentar
1 minute ago, JØI said:

Sjeldent? Skrives jo om hver eneste høytid i USA. Og sånn har det vært siden 2015.

Du som bur i USA har sikkert dette problemet av og til, men her i Noreg er det svært sjeldan problem med kapasitet på superladarane.  Andre ladestasjonar kan derimot ofte ha kø, som er grunnen til at det er lurt å velje ein bil med tilgang til eit godt ladenettverk.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Dubious said:

Kan Tesla kun lade på Tesla ladere?

Nei, Tesla kan lade på alt.  Superladarar, ChaDeMo (med adapter), CCS (Model S og X treng adapter), Type2 og alskens industrikontaktar med AC (med adapter).  Og frå vanleg stikkontakt, men det er saktelading.  Eldre Model S og X treng ei oppdatering for å kunne lade frå CCS.  Du får òg kjøpt tredjeparts adaptersett slik at du kan lade frå alt frå komfyr-kontaktar til digre 125A industrikontaktar.  Det er vel berre landstraum-kontaktar til skip Tesla ikkje kan lade frå.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...