Lyncs Skrevet 10. juli 2020 Del Skrevet 10. juli 2020 Finne det noen bra apper som varsler dersom man kjører for fort i forhold til fartsgrensen på strekningen man befinner seg på? Finnes det muligens andre enheter med slike funksjoner som man kan ha fast innstallert i bilen? Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 10. juli 2020 Del Skrevet 10. juli 2020 Google Maps har vel den funksjonen? Lenke til kommentar
:utakt Skrevet 10. juli 2020 Del Skrevet 10. juli 2020 Lyncs skrev (8 timer siden): Finnes det muligens andre enheter med slike funksjoner som man kan ha fast innstallert i bilen? Tror det heter speedometer. Mulig det er ekstrautstyr på enkelte bilmerker, men de fleste har det montert fra fabrikk. 6 Lenke til kommentar
1Dr.E Skrevet 10. juli 2020 Del Skrevet 10. juli 2020 Jeg bruker Google Maps til navigering i bil, og der dukker det f.eks. opp et 60-skilt nede i hjørnet om det er 60-grense på veien, og min faktiske hastighet står inni skiltet. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 10. juli 2020 Del Skrevet 10. juli 2020 Min utdaterte bil fra 2015, med løsninger fra 2011, har innebygget kart som viser fartsgrensene på skjermen i GPS modus, hvor skiltet går fra hvit med røde kanter, sånn som skiltene ser ut på veien, til helt rødt når jeg kjører over. (Kartet har blitt oppdatert) :utakt skrev (8 timer siden): Tror det heter speedometer. Mulig det er ekstrautstyr på enkelte bilmerker, men de fleste har det montert fra fabrikk. Så og si alle fartsmålere på personbiler viser feil hastighet Lenke til kommentar
:utakt Skrevet 10. juli 2020 Del Skrevet 10. juli 2020 Dubious skrev (6 minutter siden): Så og si alle fartsmålere på personbiler viser feil hastighet 2 Lenke til kommentar
Fantomtegningen Skrevet 10. juli 2020 Del Skrevet 10. juli 2020 16 minutes ago, Dubious said: Så og si alle fartsmålere på personbiler viser feil hastighet Hvis alle viser feil hastighet, hvordan vet man hvilke holder rett hastighet? Hvike viser lavere / høyere hastighet? Lenke til kommentar
Merko Skrevet 10. juli 2020 Del Skrevet 10. juli 2020 Fantomtegningen skrev (1 minutt siden): Hvis alle viser feil hastighet, hvordan vet man hvilke holder rett hastighet? Hvike viser lavere / høyere hastighet? Det er vanlig at hastigheten på nåla er rundt 10% mer enn det du egentlig kjører. Men det varierer nok fra bil til bil og dekk osv. 1 Lenke til kommentar
Fantomtegningen Skrevet 10. juli 2020 Del Skrevet 10. juli 2020 (endret) 3 minutes ago, Merko said: Det er vanlig at hastigheten på nåla er rundt 10% mer enn det du egentlig kjører. Men det varierer nok fra bil til bil og dekk osv. Har hørt den før, dog flere opplever at avviket er større (eller mindre) enn 10%. Endret 10. juli 2020 av Fantomtegningen Lenke til kommentar
Merko Skrevet 10. juli 2020 Del Skrevet 10. juli 2020 Fantomtegningen skrev (Akkurat nå): Har hørt den før, dog flere opplever at avviket er større enn 10%. Jepp, varierer fra bil til bil og hvilke dekk man har (om jeg har forstått det riktig). Bare kjøre i 100kmt på nåla, så ser du med en GPS hvor mye off den er 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 10. juli 2020 Del Skrevet 10. juli 2020 Veldig grovt sett så er det større feilmargin på billige bilar, og større nøyaktigheit (og dermed mindre feilmargin) på dyrare bilar. Speedometeret varierer også alt etter dekkdiameteren slik at det blir forskjell alt etter om du har sommar- eller vinterdekk. Til trådstarter: Dei fleste navigasjonsappar kan opplyse om fartsgrensa basert på kartet. I tillegg får du reine speedometer-appar som bereknar faktisk hastigheit basert på gjennomsnittleg gps-posisjon. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 10. juli 2020 Del Skrevet 10. juli 2020 The Avatar skrev (12 minutter siden): Veldig grovt sett så er det større feilmargin på billige bilar, og større nøyaktigheit (og dermed mindre feilmargin) på dyrare bilar. Speedometeret varierer også alt etter dekkdiameteren slik at det blir forskjell alt etter om du har sommar- eller vinterdekk. Til trådstarter: Dei fleste navigasjonsappar kan opplyse om fartsgrensa basert på kartet. I tillegg får du reine speedometer-appar som bereknar faktisk hastigheit basert på gjennomsnittleg gps-posisjon. 0 feilmargin på lastebilen, viser fartsmåleren 80, så kjører jeg i 80 Så jeg kjører en ekstra dyr bil Litt off-topic, men noen apper som kan måle nøyaktig gj.snitt hastighet? Hadde vært kjekt for alle de gj.snitt målingene jeg kjører, for det er ikke alltid jeg klarer å holde fartsgrensen Lenke til kommentar
Merko Skrevet 10. juli 2020 Del Skrevet 10. juli 2020 (endret) https://bil24.no/nei-speedometeret-viser-ikke-riktig-fart/ Så det er egentlig bilprodusentene som "programmerer" de feil. Endret 10. juli 2020 av Merko 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 10. juli 2020 Del Skrevet 10. juli 2020 Dubious skrev (16 minutter siden): Litt off-topic, men noen apper som kan måle nøyaktig gj.snitt hastighet? Hadde vært kjekt for alle de gj.snitt målingene jeg kjører, for det er ikke alltid jeg klarer å holde fartsgrensen Berre søk på speedometer og last ned, dei fleste appar har slik funksjon. Sjølv har eg brukt appen digiHUD, den viser både målt fart og gjennomsnittsfart. Den har også fine funksjonar som speilvendt bilde slik at du kan legge mobiltelefonen på dashbordet og få headsupdisplay slik at du ser farta i frontruta. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 10. juli 2020 Del Skrevet 10. juli 2020 Lastet ned DigiHUD, så får jeg prøve neste gang jeg skal kjøre Lenke til kommentar
Lyncs Skrevet 11. juli 2020 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2020 Jeg lurte på om det finnes en app som varsler med tonesignal dersom man er over fartsgrensen, slik at man ikke trenger å følge så nøye med på skjermer eller skilt, og man får derved senket stressnivået under bilturen. Lenke til kommentar
Merko Skrevet 11. juli 2020 Del Skrevet 11. juli 2020 Tipper TomTom eller Garmin sine apper har dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå