Gå til innhold

Delbetaling på skjermkort, dårlig ide?

Gjest 9fc4a...28b

Anbefalte innlegg

Gjest 9fc4a...28b
Complexity skrev (1 time siden):

Legg ut 1070 for salg da så du tjener inn litt.

Se og om du finner noe annet å selge.

Får å være ærlig tror jeg at jeg selger korta billigst mulig til kjente som enda sitter på 770 or gamle Radeon HD kort :)
(Eller bare eventuelt gir de bort som vi har gjort siden tidenes morgen vi kom inn i data.)

Står ikke så dårlig an økonomisk men blir vel bare og spise mindre, selv om jeg egt gikk ned 3 kilo over helgen suger det litt :D

(BMI på 20 er ikke så ille lol.)

tezzo skrev (6 minutter siden):

denzel washington GIF

My man .. Clap clap! der sa du det.

Jeg ble kritisert og motsagt fordi jeg kjøpte en 2din spiller til bilen som kom på totalt 8000.

Her er regnestykket mitt.. Jeg får 20 tusen inn hver måned, jeg har 9000 i utgifter hver måned,

Da er det altså 11 tusen til neste måned, minus 1000 på delbetaling for 2din spilleren og jeg har 10 tusen igjen..

Det blir altså 2500 til hver uke men så bruker jeg ikke opp alle pengene i hver uke fordi jeg lever fornuftig. 

Folk trenger ikke gå over stokk og stein for det. Hvis TS har veldig lyst på et skjermkort og han er 100% sikker han klarer å betale det så sier jeg bare kjør på.. prøv det da vel.

Selvfølgelig er jeg enig det hadde vært best å kjøpe ut hele, men livet er ikke svart-hvitt, folks liv er kompliserte, det behøver heller ikke bety man havner rett i luksusfellen av den grunn. Som my man Merko sa, har man kontrollen så er det ypperlig.

Får inn rundt 20-23 her å, men 17 går ut :D

Leie, Bil-lån, BSU, Forsikring etc kommer på rundt 17~ isj.

Har 3-5k ekstra som jeg skal leve på til neste måned. Men egt MÅ jeg ikke ta bsu på 3000, men ettersom jeg vil ha inn 25 tusen før året er omme tenkte jeg at jeg like greit kan torturere megselv og nå målet med 25k.

Skulle ikke vært umulig og låne 3-4k av familie og betale de neste måned men nå har jeg liksom nesten gått inn i et hjørne
føler jeg at santander/lån ikke høres så alverdens ut.. Men får høre på slutten av dagen i dag om det er mulig.. Hvis ikke bare blir det
fuck it og betale 1000 i måneden litt framover ?

Anonymous poster hash: 9fc4a...28b

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 9fc4a...28b skrev (11 minutter siden):

Får å være ærlig tror jeg at jeg selger korta billigst mulig til kjente som enda sitter på 770 or gamle Radeon HD kort :)
(Eller bare eventuelt gir de bort som vi har gjort siden tidenes morgen vi kom inn i data.)

Står ikke så dårlig an økonomisk men blir vel bare og spise mindre, selv om jeg egt gikk ned 3 kilo over helgen suger det litt :D

(BMI på 20 er ikke så ille lol.)

Får inn rundt 20-23 her å, men 17 går ut :D

Leie, Bil-lån, BSU, Forsikring etc kommer på rundt 17~ isj.

Har 3-5k ekstra som jeg skal leve på til neste måned. Men egt MÅ jeg ikke ta bsu på 3000, men ettersom jeg vil ha inn 25 tusen før året er omme tenkte jeg at jeg like greit kan torturere megselv og nå målet med 25k.

Skulle ikke vært umulig og låne 3-4k av familie og betale de neste måned men nå har jeg liksom nesten gått inn i et hjørne
føler jeg at santander/lån ikke høres så alverdens ut.. Men får høre på slutten av dagen i dag om det er mulig.. Hvis ikke bare blir det
fuck it og betale 1000 i måneden litt framover ?

Ehm.. beklager men jeg ville ikke anbefalt deg å ta det skjermkortet på delbetaling nå kjære deg..

fordi slik jeg ser det, det ser ut som du lever ganske tight allerede, jeg trodde ikke det var tilfelle..

husk du skal leve litt å..

Det at du har BSU, bil-lån, kanskje låne av foreldre og bare 3 til 5 tusen til neste måned.. det høres veldig stramt ut asså..

Jeg ville ikke anbefalt det nå.. Du gjør selvfølgelig som du vil, men jeg ville hvertfall lettet litt på utgiftene for å få mer å rutte med i mnd først.. Just my 2 cents..

• Liker 3
Lenke til kommentar
tezzo skrev (36 minutter siden):

denzel washington GIF

My man .. Clap clap! der sa du det.

Jeg ble kritisert og motsagt fordi jeg kjøpte en 2din spiller til bilen som kom på totalt 8000.

Her er regnestykket mitt.. Jeg får 20 tusen inn hver måned, jeg har 9000 i utgifter hver måned,

Da er det altså 11 tusen til neste måned, minus 1000 på delbetaling for 2din spilleren og jeg har 10 tusen igjen..

Det blir altså 2500 til hver uke men så bruker jeg ikke opp alle pengene i hver uke fordi jeg lever fornuftig. 

Folk trenger ikke gå over stokk og stein for det. Hvis TS har veldig lyst på et skjermkort og han er 100% sikker han klarer å betale det så sier jeg bare kjør på.. prøv det da vel.

Selvfølgelig er jeg enig det hadde vært best å kjøpe ut hele, men livet er ikke svart-hvitt, folks liv er kompliserte, det behøver heller ikke bety man havner rett i luksusfellen av den grunn. Som my man Merko sa, har man kontrollen så er det ypperlig.

Jepp enig.

Folk har ofte ikke "peiling", de blir bare skremt av ordet "forbrukslån" og "kredittkort" slik at de bare ser det negative med det. Eller sett overskrifter på VG hvor folk går i milliongjeld osv. :p 

Så lenge man kan ta seg råd til det, eller legger opp et budsjett på nedbetaling av det før man låner penger, så er det jo ikke problem i det heletatt. :) 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Visst man ikke har råd til å kjøpe et skjermkort til 8K cash, så bør man heller ikke ta det på avbetaling mener nå jeg.

Jeg har tidligere kjøpt Vaskemaskin og tørketrommel på kreditt, men da visste jeg at feriepenger var på konto neste måned så jeg fikk betalt det ut.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis man ikke betaler renter, eller har veldig veldig lave renter så er jo delbetaling greit. Men rart at ingen protesterer for at politikerne kjører økonomien til den menige mann i grøfta i iver for globaliseringen og kapitalkreftene som ønsker billig arbeidskraft.

Betalte vel 2800 eller noe sist gang jeg kjøpte et skjermkort og det var top of the line, kjørte faktisk to i crossfire. Nå 7000+ for et vanlig et.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 9fc4a...28b

Hei, da solgte jeg begge 1070'iene mine og har bestilt 2080 Super kortet kontant istedenfor :)

Ser jeg har 2500-3000 til neste lønningsdag som er om 10 dager så tror jeg overlever :)

Takk for alle svar som kom inn :D

Nå skal jeg game på laptop, bassen min gjenkjente windows 10 og spiller på full guffe, trodde virkelig at realtek ikke ville bli gjenkjent men dæven den tok det. Vente 5-10 dager på at bring BRINGER skjermkortet mitt. Håper bare en gammel lenovo laptop tar WoW ellers sliter jeg på raid xD

Lenke til kommentar
Gjest 9fc4a...28b
Emsal skrev (1 time siden):

3000 serien skal komme ut i september og annonsert i august. Sitter selv og venter med et 1070 kort.

Allerede? Virkelig? 3000? Nei tror jeg gjorde det rette. Tror ikke jeg har lyst og spare i 5-6 måneder uten pc før jeg får skjermkortet xD

Wow, trodde ikke de nya korta kom før om 1 år eller noe..

Lenke til kommentar
On 7/10/2020 at 10:10 AM, Merko said:

Fortsatt dyrere å spise ute enn å spise knekkebrød hjemme. Det som var poenget.

Enkelte vil bruke litt penger der og da for å "leve litt bedre".

De aller fleste kontrollerer dette helt fint uten at de havner på luksusfellen.

De aller fleste er feil. Bare et Fåtall som håndterer kredittgjeld på en hensiktsmessig måte. Er en grunn til at det blir varslet om kreditt fare omtrent vær måned. Kortsiktig privatlån er vel ca 160 mrd nå fordelt på 4 millioner innbyggere. 

Det er så langt ifra bærekraftig som det går an. 

Lenke til kommentar
Thorbjørn_lien skrev (4 minutter siden):

Bare et Fåtall som håndterer kredittgjeld på en hensiktsmessig måte.

Feil. De fleste håndterer det helt fint, gjerne gi meg kilde på noe som sier noe annet.

Thorbjørn_lien skrev (4 minutter siden):

Er en grunn til at det blir varslet om kreditt fare omtrent vær måned

Ja, på samme måte som de varsler med fare om spillavhengighet. De fleste håndterer nettgambling fint, men det er mange som blir økonomis ruinert av det. Så da må informasjonen ut :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Merko said:

Feil. De fleste håndterer det helt fint, gjerne gi meg kilde på noe som sier noe annet.

Ja, på samme måte som de varsler med fare om spillavhengighet. De fleste håndterer nettgambling fint, men det er mange som blir økonomis ruinert av det. Så da må informasjonen ut :)

https://e24.no/privatoekonomi/i/g7KgLA/ny-sjokkfasit-om-forbrukslaan-fant-53-skjulte-milliarder

"En stor gruppe på rundt 973.000 personer har mellom én og tre typer forbruksgjeld som brukes som buffer i familieøkonomien, ifølge registerets opplysninger." 

"Men 60 prosent av den totale forbruksgjelden tilfaller en mindre gruppe bestående av 206.873 personer, viser de ferske tallene.

Og disse vel to hundre tusen personene skylder i snitt 420.230 kroner, viser tallene. Årrestad mener man her har passert et «faretruende høyt nivå» på forbrukslån, og noen skylder enda mer"

Så rett over hver femte kredittkort kunde har faretruende høg gjeld.

Lenke til kommentar
Thorbjørn_lien skrev (5 minutter siden):

https://e24.no/privatoekonomi/i/g7KgLA/ny-sjokkfasit-om-forbrukslaan-fant-53-skjulte-milliarder

"En stor gruppe på rundt 973.000 personer har mellom én og tre typer forbruksgjeld som brukes som buffer i familieøkonomien, ifølge registerets opplysninger." 

"Men 60 prosent av den totale forbruksgjelden tilfaller en mindre gruppe bestående av 206.873 personer, viser de ferske tallene.

Og disse vel to hundre tusen personene skylder i snitt 420.230 kroner, viser tallene. Årrestad mener man her har passert et «faretruende høyt nivå» på forbrukslån, og noen skylder enda mer"

Så rett over hver femte kredittkort kunde har faretruende høg gjeld.

Mao, de fleste håndtere det helt fint, som jeg skrev over..

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Merko said:

Mao, de fleste håndtere det helt fint, som jeg skrev over..

Ca 1 million har i snitt 33k gjeld, som er ca det som er anbefalt å ha i buffer i cash. Men de har i stedet 33k som gjeld. 

Så kommer de med ekstremt høg gjeld på 21% av disse igjen. 

Dette er ikke bærekraftig og det ødelegger livskvalitetet til hundretusenvis av mennesker. 

Å anbefale noen å ta gjeld for å kjøpe underholdning er ondskap. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Thorbjørn_lien skrev (2 minutter siden):

Nå er vel kanskje du et godt eksempel på noen som ikke kunne ha håndtert forbrukslån / kredittkort.
Her har trådstarter lagt opp et budsjett for nedbetaling av pengene han skal låne. mao. ikke dumt i det hele tatt.

Som det har kommet frem flere ganger i denne tråden, noen kan håndtere lån, andre ikke. så enkelt er det :)

Lenke til kommentar
8 minutes ago, Merko said:

Nå er vel kanskje du et godt eksempel på noen som ikke kunne ha håndtert forbrukslån / kredittkort.
Her har trådstarter lagt opp et budsjett for nedbetaling av pengene han skal låne. mao. ikke dumt i det hele tatt.

Som det har kommet frem flere ganger i denne tråden, noen kan håndtere lån, andre ikke. så enkelt er det :)

Du er nok lykkelig som den evige hanreier du er, både i ordets rette forstand og for kapitalklassen. 

Ingen som låner penger til unødvendig luksus har orden på sin økonomi. 

Nå er sentralbank renta satt ned på 0, som vil si at Norges bank ikke har særlig med verktøy igjen for å stimulere norsk økomini ved neste krise. Blir spennede å se hvordan det da går i neste runde

Men, oss med lån på ting som bolig eller bedrifter som faktisk generer penger har det jo som plommen i egget. 

Håper at ingen tar økonomiråd ifra deg ihvertfall, for der vil på sikt ødelegge forhold og livskvalitet 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Thorbjørn_lien skrev (14 minutter siden):

Håper at ingen tar økonomiråd ifra deg ihvertfall, for der vil på sikt ødelegge forhold og livskvalitet 

Bare personer som deg, som ikke kan håndtere lånte penger. :) Og slike folk burde selvsagt frarådets til det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Merko said:

Bare personer som deg, som ikke kan håndtere lånte penger. :) Og slike folk burde selvsagt frarådets til det.

Fint at du gjør det hele om til "å bare låne penger" slik at det hele blir generelt, og ikke spesifikt låne penger til kortsiktig luksusvaner. 

Forventer igrunnen lite av mennesker som anbefaler kredittkort/kortsiktige lån til uviktige ting.

Møter slike som deg hele tiden. Vi ser med en gang at livsstilen din og alle de flotte materielle verdiene dine er basert på lån. Vi ler bak ryggen din ?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Thorbjørn_lien skrev (18 timer siden):

Vi ler bak ryggen din ?

Så kul du er da. :) Le bak ryggen på folk var noe jeg sluttet med på ungdomsskolen, men ut ifra dette innlegget går jeg ut ifra at du fortsatt går der, så du er unnskyldt.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Thorbjørn_lien skrev (På 12.7.2020 den 0.38):

Ca 1 million har i snitt 33k gjeld, som er ca det som er anbefalt å ha i buffer i cash. Men de har i stedet 33k som gjeld. 

Så kommer de med ekstremt høg gjeld på 21% av disse igjen. 

Dette er ikke bærekraftig og det ødelegger livskvalitetet til hundretusenvis av mennesker. 

Helt enig, synes dog 33k er litt lite å anbefale som buffer. Man burde egentlig ha 1 år i levekostnader som buffer da man aldri vet med sikkerhet hva fremtiden bringer.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...