FreeBSD Skrevet 1. januar 2004 Del Skrevet 1. januar 2004 Her kan UNIX-folket fundere litt om hva de tror vi kan komme til å se dette året. Jeg selv er mest spent på FreeBSD 5.2 som kommer denne måndeden, og fullførelsen av FreeBSD 5-STABLE-programmet. Videre ser jeg frem til både KDE 3.2 og GNOME 2.6. Og ikke minst den neste Fedora Core 2 - som er en kjernedistribusjon. Jeg tror at ettersom 2.6-kjernen vil komme ut med en rekke populærdistroer tidlig på året, vil øke populariteten til Linux generelt sett. Vi må huske på at 2.4-serien var ny i januar 2001, og at det siden den tid har skjedd en rekke nyvinninger. 2.6-kjernen øker også ytelsen på systemet - noe som også er bevist. Jeg tror dette blir et godt år for både UNIX generelt og ikke minst Linux. Og på slutten av året kan vi jo muligens vente oss den nye X-serveren fra FreeDesktop.org-initiativet, som en endelig avtaker til det konservative XFree86-prosjektet. Godt nyttår, folkens! Lenke til kommentar
gspr Skrevet 1. januar 2004 Del Skrevet 1. januar 2004 Jeg gleder meg stort til KDE 3.2 og Gentoo 2004! Som du nevner vil X-fronten bli svært interessant. For de som ikke har fått det med seg: Core Team Disbands[30 December 2003] The XFree86 core team has voted to disband itself, effective 31 December 2003. Comments about this can be made on Forum at XFree86 dot org ; registration is not necessary. Freedesktop.org og Xouvert vil nok bli viktige for X sin fremtid. Lyd-motstykket til X kan jo også bli en interessant arena... arts og esd står jo noenlunde stille, og man etterlyser soundservere med bedre ytelse og utvikling. Og så må vi ikke glemme kernel 2.7.x . Nei, det blir nok nok et spennende GNU/Linux-år! Lenke til kommentar
Yamato47 Skrevet 1. januar 2004 Del Skrevet 1. januar 2004 NetBSD 2.0 kommer til å dukke opp i løpet av året. Lenke til kommentar
FreeBSD Skrevet 1. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2004 (endret) NetBSD 2.0 kommer til å dukke opp i løpet av året. Med mulighet til installasjon på elektroniske tannbørster? Men i følge denne artikkelen er det en analytiker som tvert imot mener dette vil bli et dårligere år. Jeg er ikke enig. Tvert imot. Vi har masse å glede oss til i år - og det er helt klart at den nye kjernen vil "sprite opp" brukermassen. Det vil også kunne styrke prosenten av Linux-brukere i bedriftene. Utfordringene på Linux-fronten er nå å på en enkel måte for sluttbrukerne å kunne installere og avinstallere programmer, og enkelt kompilere fra kildekode uten en haug av uløste depenency-problem. Her har vi den vanskelige biten. Å bruke selve systemet er temmelig streight-forward, og det er enklere å vedlikeholde enn Windows - men å installere og fjerne porgrammer og ikke minst legge inn drivere og moduler uten å måtte rekompilere kjernen fra kommandolinja. Mac OS X, som er basert på FreeBSD 4.x-branch, har løst dette på en enkel måte for sluttbrukeren. På den gamle måten å pakke ut, og starte, og siden slette. Alt er enkelt. Dette bør bli en mulighet. Endret 1. januar 2004 av FreeBSD Lenke til kommentar
Ganske Skrevet 1. januar 2004 Del Skrevet 1. januar 2004 Som du nevner vil X-fronten bli svært interessant. For de som ikke har fått det med seg: For dei som ikkje har fått det med seg : "core team" hadde omtrent ingenting med utviklinga av xfree86 å gjera lenger. Det var difor dei gav seg. Lenke til kommentar
gspr Skrevet 1. januar 2004 Del Skrevet 1. januar 2004 Som du nevner vil X-fronten bli svært interessant. For de som ikke har fått det med seg: For dei som ikkje har fått det med seg : "core team" hadde omtrent ingenting med utviklinga av xfree86 å gjera lenger. Det var difor dei gav seg. Å. Da så. Vel, det virker jo som om XFree86-utviklingen generelt sett er ganske stillestående nå. Lenke til kommentar
gspr Skrevet 1. januar 2004 Del Skrevet 1. januar 2004 (endret) Edit: Oopsy, dobbelpost. Endret 1. januar 2004 av gspr Lenke til kommentar
Klette Skrevet 1. januar 2004 Del Skrevet 1. januar 2004 forhåpentligvis en 2.6 acpi fix Lenke til kommentar
A_N_K Skrevet 2. januar 2004 Del Skrevet 2. januar 2004 En ny organisasjonsmodell for XFree86 burde forhåpentligvis gjøre Xouvert unødvendig; freedesktops X Server stiller det seg kanskje annerledes med, siden dette så vidt jeg vet er en radikal omskrivning av XFree. Lenke til kommentar
drall Skrevet 2. januar 2004 Del Skrevet 2. januar 2004 forhåpentligvis en 2.6 acpi fix Og forhåpenligvis acpi fix til windows, samt en rekke nye bioser som støtter standard acpi. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå