torest Skrevet 6. juli 2020 Del Skrevet 6. juli 2020 En «game changer» - utstillingsprosjekt for nullutslippsskip [Ekstra] 1 Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 6. juli 2020 Del Skrevet 6. juli 2020 t hadde vært interessant med forsøk som kunne avdekke hvor effektiv denne foiltypen er. "Det nevnes spesielt land- og ladestrøm, vindseil/Flettner-rotor og bølgefoiler (wave foils)." Politikerne presser på, men jeg savner mer informasjon om hvor mye penger staten stiller med for å teste ny teknologi. Vi er i et "Grønt skifte", og hvilke teknologier som vinner er vanskelig å si. Hydrogen er interessant, men har "Risikoutfordringer" som er vanskelig å komme forbi. En ulykke av typen på Kjørbo kan fort ende med forbud, og en snuoperasjon etter at hydrogen er i utstrakt bruk blir kostbart. Ammonikk skal testes, men vi kommer ikke utenom at dette er en giftig gass som også skaper risikoutfordringer. Jeg for min del tror metanol er det som lettest erstatter diesel og bensin, og at gjenbruk av CO2 skaper store nok reduksjoner i CO2-utslippene. Plantene trenger CO2 for å vokse og produsere oksygen, så 70% reduksjon i CO2-utslippene burde være "Bærekraftig". Ser at "Bølgefoiler" nevnes, men finnes det støtteordninger som gjør at forsøk med et nytt patent på dette området kan gjennomføres? Patemt nr: NO 344901 er en moderne versjon av et bølgefoilsystem, hvor den 1. varianten ble patentsøkt i 1894. Har ikke sett denne teknologien i bruk, hvor foilene plasseres langs skutesiden. Lenke til kommentar
Bjørn Eng Skrevet 9. juli 2020 Del Skrevet 9. juli 2020 "Skal det monne, må vi finne bedre drivstoff og framdriftsteknologi for de store skipene, sier Mjøs." Dette er da enkelt. Det er bare å ha en båt på slep med en batteripakke på 200 tonn, så er alt løst. Batterier løser som kjent ALLE problemer på denne planeten. Lenke til kommentar
oophus Skrevet 9. juli 2020 Del Skrevet 9. juli 2020 Bjørn Eng skrev (30 minutter siden): "Skal det monne, må vi finne bedre drivstoff og framdriftsteknologi for de store skipene, sier Mjøs." Dette er da enkelt. Det er bare å ha en båt på slep med en batteripakke på 200 tonn, så er alt løst. Batterier løser som kjent ALLE problemer på denne planeten. Neida, du har droner som frakter ut 30 kg med batterier kontinuerlig bare. Denne skal jo uansett gå langs kysten, så det er null problem. Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 25. august 2020 Del Skrevet 25. august 2020 (endret) Et fraktefartøy kan evakueres på 1 minutt med en stuplivbåt, så hvis en absolutt skal teste hydrogen på skip, så er dette et mye bedre prosjekt enn fergeprosjektene i Rogaland, hvor man eksponerer mange intetanende passasjerer for risiko.. Jeg vil tro de ender opp med ammoniakk i dette prosjektet, men det bør jo også testes ut på fraktefartøy først. . Innaskjærs kan det nok også være en ide å supplere med batteribåter, slik Bjørn Eng foreslår. Men den teknologien er kanskje bedre egnet for cruiseskip som skal inn og ut av fjordene. Endret 25. august 2020 av J-Å Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25. august 2020 Del Skrevet 25. august 2020 torest skrev (På 6.7.2020 den 11.00): En «game changer» - utstillingsprosjekt for nullutslippsskip [Ekstra] Husk at ALL skipsfart var nullutslipp for ~200 år siden. Vi er altså på vei tilbake til der vi var da, men har mye mer automatikk til å erstatte arbeidskraften som trengtes den gangen, pluss. Seil + flettner + kite + regenerering via rotorer kan skaffe både strøm til normal drift i skipet og til litt fin-navigering inne i havner. Solceller på dekk kan sikkert også bidra litt ekstra. At frakt-tiden blir mer variabel må vi kunne tåle i det grønne skiftet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå