Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkjøper klager over dugg i lyktene.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dubious skrev (7 minutter siden):

Derfor burde det ikke være lov med LED-kjørelys (Trafikkfarlige om vinteren)

Derfor har jeg også sett på en ettermontert løsning, ca. montert ved siden av skiltet. Men jeg har ikke funnet noe på ~1000 Lumen med god nok spredning (estimert maks av hva et nærlys burde ligge på til 24/7 bruk uten å blende). Og som samtidig støtter montering av beskyttelsesdeksel.

Dubious skrev (7 minutter siden):

De trenger ikke å bli brukt på dagtid da de fleste nye biler har led striper, daytime running lights

Det har jeg allerede - en liten LED-pod festet der hvor grøftelysene fra fabrikk ville vært. Bruker dem til kjørelys på dagtid, grøftelys i skumring ved behov (! - elendige, smale tilgrodde veier der jeg bor) eller "fronttåkelys" (også ved behov).

Nok avsporing - håper kjøperen av nevnte bil enten blir ledet til denne tråden, kanskje kommer med noen bilder så vi alle kan vurdere hvor alvorlig (eller ikke) problemet er, eller slår seg til ro med at problemet antageligvis ikke er så ille som det høres ut som.

Lenke til kommentar
On 7/6/2020 at 12:34 PM, Dubious said:

Derfor burde det ikke være lov med LED-kjørelys (Trafikkfarlige om vinteren)
De trenger ikke å bli brukt på dagtid da de fleste nye biler har led striper, daytime running lights

LED kjørelys er jo helt fantastisk.

Burde heller være påbudt med varme i lyktene på biler som er designet slik at snø og is samles på dem.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Dubious skrev (På 6.7.2020 den 12.34):

Derfor burde det ikke være lov med LED-kjørelys (Trafikkfarlige om vinteren)
De trenger ikke å bli brukt på dagtid da de fleste nye biler har led striper, daytime running lights

Feil løsning. LED er sinnsykt bra lys. Da forbyr en ikke disse lytene, en legger heller inn krav om varmetråder for fjerning av snø og is. 

Lenke til kommentar
JØI skrev (På 13.7.2020 den 11.06):

Feil løsning. LED er sinnsykt bra lys. Da forbyr en ikke disse lyktene, en legger heller inn krav om varmetråder for fjerning av snø og is. 

Spesielt når lykter - tilogmed E-merkede lykter - finnes på markedet allerede.
https://www.arbeidslys.no/odin-snowpro-s-broytelykt-med-varme
https://www.arbeidslys.no/odin-workbar-s-21-5-ledbar-med-varme
https://www.jddutstyr.no/bil-og-maskinbelysning/broytelys/godkjent-led-hovedlykt-med-naer-og-fjernlys-og-varme-i-glass/

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
The Avatar skrev (På 5.7.2020 den 21.10):

Dersom det var dugg i lyktene frå før så kan ikkje kjøper pårope det som ein mangel når bilen er solgt med som den er klausul. 

Kjøper har eit poeng i at mykje dugg i lyktene vil gi dårlegare lysforhold og kan medføre mangel ved EU-kontroll. Sjølv om problemet er vanleg så treng ikkje det å bety at det ikkje er ein mangel. 

Dei fleste bilar i dag har lufting som gjer at den varme og fuktige lufta vil forsvinne ut etter kort tid når lyktene står på. 

Om kjøper har ein sak vil være heilt avhengig av alvorlegheitgrad. Det er forskjell på om fuktig luft inne i lykta får kondensere i overgangen mellom å køyre ute i solvarmen og deretter køyre bilen rett inn i ei nedkjølt garasje, og om det står vatn heilt opp til lyspæra. 

"Selges som den er" klausul gir ikke nødvendigvis selger noe fritak fra reklamasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...