Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bremseklosser, trygt å kjøre?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
0laf skrev (38 minutter siden):

Nyere biler har slitasjevarsler, der ser man det ved at det står på dashbordet at det er på tide å bytte bremser.

På andre biler, med skivebremser, kan man som oftest se bremseklossene i caliperen, å se om de er slitt ned eller ikke, også gjennom felgen dersom den er delvis åpen, men man burde vel ha en viss ide hva man ser etter kanskje.

Jeg vet ikke om vi har sånn varsellampe, Touran 2012, det har hvertfall ikke begynt å lyse noe. 

Lenke til kommentar
Thunderhead skrev (3 minutter siden):

Det må da finnes noen i område som kan være behjelpelig med å ta av et hjul eller to for å få bekreftet at det faktisk er klossene? Det er da noen bilinteresserte i Drammen? Skulle gjerne ha hjulpet selv, men bor veldig langt unna...

Takk for tanken :) Vi kjenner svært få som har greie på sånt, og verksteder i området har ikke tid sier de ? Med unntak av det som tilbydde seg å ha bilen stående slik at de kan ta den innimellom, var første ledige time 6.8 ?

Lenke til kommentar

Det å bytte bremseklosser / skiver er absolutt ingen heksekunst. Deler kan du enkelt bestille selv med reg nummer. Eneste feilla og gå i her, er med / uten sensor. 
 

Om du ønsker hjelp til å ordne deler, samt å få dette byttet fort, kan du sende meg en personlig melding, så skal jeg hjelpe deg. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Kristine 85 said:

Jeg vet ikke om vi har sånn varsellampe, Touran 2012, det har hvertfall ikke begynt å lyse noe. 

Jeg trodde det var fram og ikke bak, det er som regel ikke slitasjevarsler bak på de fleste biler, siden klossene der slites veldig langsomt i forhold til foran.

Endret av Thunderhead
Lenke til kommentar
Kristine 85 skrev (58 minutter siden):

Touran 2012, står i Drammen, synes lyden kommer fra begge bremser bak. ? Vi har kjørt hjem, har kjørt rundt 120mil siden bilen var på service. Nå blir bilen stående til verkstedet får tid, fellesferie er gøy, men de mente de fikk tatt den innimellom ila andre biler. 

Bak? Da ville jeg ikke vært bekymret. Sikkert stål mot stål. Bare hold avstand å kjør forsiktig så kommer dere nok hjem.

Lenke til kommentar
RaveX skrev (54 minutter siden):

Det å bytte bremseklosser / skiver er absolutt ingen heksekunst. Deler kan du enkelt bestille selv med reg nummer. Eneste feilla og gå i her, er med / uten sensor. 
 

Om du ønsker hjelp til å ordne deler, samt å få dette byttet fort, kan du sende meg en personlig melding, så skal jeg hjelpe deg. 

Du var jo veldig snill da :) Bilen er allerede parkert på verkstedet, dog på utsiden, i påvente av at de skal få litt ledig tid innimellom alle andre. Men ellers tusen takk ? 

Lenke til kommentar

I lys av mitt forrige innlegg om at klossene bak slites veldig langsomt, og at verksted mente klossene skulle vare til høsten. Ville jeg ha tatt en ekstra titt på gliderne og om stempelet går lett tilbake. Ikke normalt at klossene bak, som var vurdert av verksted å vare noen måneder til, å bli helt utslitt på noen uker.

Lenke til kommentar
Thunderhead skrev (Akkurat nå):

I lys av mitt forrige innlegg om at klossene bak slites veldig langsomt, og at verksted mente klossene skulle vare til høsten. Ville jeg ha tatt en ekstra titt på gliderne og om stempelet går lett tilbake. Ikke normalt at klossene bak, som var vurdert av verksted å vare noen måneder til, å bli helt utslitt på noen uker.

Da skal jeg ta det med verkstedet bilen skal på nå, det er et annet verksted enn der vi hadde service, så blir spennende å høre hva de sier. 

Lenke til kommentar

Det har den siste tida også dukka opp en lyd foran, på det høyre framhjulet. Er det mulig.. Aner ikke hva det er, men det kan minne litt om den lyden som kommer bak når vi bremser, men lyden i forhjulet forsvinner når vi legger rattet helt over. Og hører det bare i sakte fart, da er det konstant subb subb-lyd. Når hjulet går fortere går også lyden fortere, i tak med farta. Nå blir det snart finn.no ? (Neida, skal ikke det, bilen kan ikke noe for at den trenger nye slitasjedeler.)

Lenke til kommentar

En ting som også er verdt å merke seg er at desto mer du fokuserer på å høre etter nye lyder, desto flere hører du og desto høyere blir de ?

Hvis ikke det er nevneverdig utslag på det fysiske som kjøreegenskaper, bremselengde, dunkelyder etc, ville jeg ikke bekymret med for skraping. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kristine 85 skrev (1 time siden):

... men lyden i forhjulet forsvinner når vi legger rattet helt over. Og hører det bare i sakte fart, da er det konstant subb subb-lyd. 


Hjullager, drivledd, eller noe som subber borti et eller annet.

Lenke til kommentar

Jammen klarte verkstedet å fikse bilen på no time, de fikk en avbestilling, så veldig lurt vi parkerte bilen der uten å ha time. Bremsene var helt på stålet, så det var greit å ta! Ulyden foran hørte de ikke noe mer til etter at de satte på nye klosser bak, så gudene vet hva det var. De gjetta på en stein, men jeg kan ikke skjønne at en liten stein skal skape så mye lyd. Er uansett spent i morgen når vi skal hente bilen, om den faktisk er borte.

 

Vi benytta et annet verksted nå enn før ferien. Da jeg fortalte vår historie mente verksted 2 at verksted 1 må ha vært rimelig optimistisk som sendte oss ut på tur, "for sååå mye kan dere umulig ha bremsa." Så mistenker de bremseklossene var ganske ferdige før vi dro. Så vel, jeg skjønner det er mitt ansvar, men for meg som har null peiling på bil velger jeg å sette bort alt, til de som tilsynelatende kan det... 

 

Tusen takk for alle svar her :)

Endret av Kristine 85
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...