Gå til innhold

Hvilken RAM, og hvor mye klokking?

sanyar

Anbefalte innlegg

I år skal jeg skal kjøpe en ny pc og klokke på mer eller mindre fornuftig vis. Dette kan jeg ingenting om og trenger veiledning hva angår komponenter og hvor mye jeg bør klokke.

Jeg skal kjøpe meg:

AMD Athlon XP 2800+

Asus A7N8X-E Deluxe (400MHz bus, DUAL DDR)

Sapphire Radeon 9600XT Atlantis 128MB

AOpen H600B (350W, medfølger 1xkabinettvifte)

Jeg er usikker på følgende komponenter:

Geil Golden Dragon PC3500 / PC3200, enten 1x512 eller 2x256

Cooler Master Aero 7 Lite (max XP 3200+)

Jeg vil jo tro at cpu'en burde fungere bra til klokking?

Mer usikker er jeg på minnet. Jeg vil ikke bruke mer enn kr 1500 på dette i denne omgang, og da er 2x512 utelukket. Hovedkortet har bus-hastighet på 400MHz, og da er jeg usikker på om det er vits i å kjøpe PC3500 siden denne opererer på 433MHz. Videre lurer jeg på om jeg bør satse på 1x512 og heller kjøpe en tilsvarende brikke om et år eller to for å få benyttet meg av Dual-DDR'en, eller 2x256 for å få brukt Dual-DDR med det samme.

På bakgrunn av CPU, hovedkort og den rammen dere anbefaler:

Hvilken multiplier og busshastighet bør jeg stille inn i Bios? Er cpu-kjøleren tilstrekkelig eller må jeg bytte den ut? Hva med kabinettvifter (det blir jo varmt med skjermkortet, cpu, ram og 4HD)?

På forhånd takk for all hjelp, og godt nytt år!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil anbefale deg å heller kjøpe A64 3000 hvis du har råd.. denne klokker ikke like bra, men er veldig mye bedre i utgangspunktet!

Når det kommer til rammen så ville jeg(har gjort det selv) kjøpt Kingston HyperX PC3500 2-2-2-6.. dette er minne med de velkjente BH-5 chippene! de selges på hwb.no.. De aller fleste kommer opp i 230-240mhz 2-2-2-5 @3.2v med disse :w00t:

Lenke til kommentar
Vil anbefale deg å heller kjøpe A64 3000 hvis du har råd.. denne klokker ikke like bra, men er veldig mye bedre i utgangspunktet!

Når det kommer til rammen så ville jeg(har gjort det selv) kjøpt Kingston HyperX PC3500 2-2-2-6.. dette er minne med de velkjente BH-5 chippene! de selges på hwb.no.. De aller fleste kommer opp i 230-240mhz 2-2-2-5 @3.2v med disse :w00t:

Og de koster ca 2500kr?

Lenke til kommentar

Jeg har ikke budsjett til dette. Tenkte på XP 2800+ eller 2500+.

Når det kommer til rammen så ville jeg(har gjort det selv) kjøpt Kingston HyperX PC3500 2-2-2-6.. dette er minne med de velkjente BH-5 chippene! de selges på hwb.no.. De aller fleste kommer opp i 230-240mhz 2-2-2-5 @3.2v med disse

Jeeez! Geil-brikkene jeg så på har PC3500 2-6-3-3! Veit ikke helt hva de enkelte tallene står for. Vet bare at jo lavere, jo raskere og bedre. Geil har jeg hørt at passer best for Intel. Kanskje Kingston er å foretrekke fremfor Geil.. men har ikke hørt noen anbefale Kingston før nå;det har gått i Geil, Corsair og OCZ. Er det lurt å kjøpe 1x512 nå og 1x512 senere til dual-ddr-hovedkortet, eller kjøpe 2x256 nå og heller kjøpe 2x512 senere? Pr.dags dato har jeg nemlig ikke råd til 2x512. :(

Har fått med meg at det snakkes om busshastighet og multiplier som klokkefaktorer i bios. Men vcore-volt-greia er jeg usikker på. Høres fryktelig skummelt ut å knote med voltage når man ikke har skikkelig peil. Ser for meg armageddon, ragnarok og dommedag forøvrig på en og samme gang, etterfulgt av et nytt (og bittert) pc-kjøp dagen etter.

Vil ikke klokke alt for mye siden jeg vil beholde pcen en 4-5 år (har hatt denne jeg sitter på nå i like lang tid, og jeg blåser i om den blir litt utdatert). Ved høy temp og høy klokking vil vel levetiden reduseres etter det jeg har forstått. Fra 2.08GHz til kanskje 2.4GHz eller noe? (Eller er det kanskje å regne som mye?)

Forslag (ut i løse lufta):

11.5*200 (2.3GHz)?

11*233 (2.563GHz)?

Vil gjerne ha flere RAM-synspunkter siden det er den siste hardwaren jeg virkelig er usikker på hva angår PC3200/3500, Geil/Corsair/OCZ/Kingston, 2x256/1x512.

Takk for innspillene så langt! :thumbs:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...