gamlefar Skrevet 15. august 2020 Del Skrevet 15. august 2020 Skal vi tro uttalelser, så vil Nikola oppnå det mye tidligere. Men det gjenstår å se. Lenke til kommentar
oophus Skrevet 15. august 2020 Del Skrevet 15. august 2020 (endret) Simen1 skrev (40 minutter siden): Energimyndighetene i California hevder hydrogen vil bli like billig som bensin i 2025 og dermed vil bli konkurransedyktig (underforstått mot bensin). Problemet med analyser som dette er at man bruker dagens priser som utgangspunkt uten å ha innsikt i utvikling og tidslinjer fra et lukket antall firma som holder utvikling tett til brystet pga konkurransen dem i mellom. Det å bomme på tidslinjer så vi hos PCer, PV, vindkraft og batterier blant flere segmenter, så det ville ikke vært overraskende om krysningspunktet er her tidligere enn forventet. $350/kW på elektrolyse var forventet pris nærmere 2025, men der er man altså allerede i 2021. Det er ingen OEMs for verken brenselceller eller H2 tanker som har avslørt pris for sluttproduktet etter fabrikkene som nå skaleres og automatiseres er i gang. Dog regn med tilsvarende kutt i kostnadene der ifra i tillegg. Hyundai sier de allerede er ved kostnader for ICE på 70k brenselceller I året. Dette tallet er betydelig mindre enn foreslått fra analysene tidligere hvor de anslo dette tallet i å måtte være over 100k i året. Antar man 500k prod I året for FC og H2 tanker, mot $80/kWh på batterier så vil en typisk H2-PHEV koste halvparten av en BEV for å oppnå 500 km rekkevidde. Tallene for FC og H2 har jeg gitt her inne et sted ganske nylig. Dette betyr at krysningspunktet hvor det lønner seg å bytte ut vekt og pris i batterier for H2 er nærmere 250-300 km rekkevidde. Endret 15. august 2020 av oophus3do Lenke til kommentar
gamlefar Skrevet 15. august 2020 Del Skrevet 15. august 2020 Hvis Hyundai er kommet så langt, så burde de gjøre alt for å få opp et fyllenettverk så snart som mulig. Det er f.eks langt foran hva Toyota har uttalt og estimert i fjor. Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 15. august 2020 Del Skrevet 15. august 2020 (endret) Hvorfor Hyundai? Er det ingen andre som ønsker å sette i gang med å bygge disse stasjonene? Endret 15. august 2020 av bshagen 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 15. august 2020 Del Skrevet 15. august 2020 bshagen skrev (43 minutter siden): Hvorfor Hyundai? Er det ingen andre som ønsker å sette i gang med å bygge disse stasjonene? Både Hyundai og Toyota bidrar i utrullingen av infrastruktur på tvers av kloden. Toyota hjulper til for å innføre flere pumper på Høvik, og Hyundai er med i et JV for å starte utrulling her fra 2021 for lastebiler, tilsvarende Hydrospider prosjektet i Sveits, for å ta lokale eksempler. Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 15. august 2020 Del Skrevet 15. august 2020 Hvor mange steder, i Norge feks, vil man kunne fylle hydrogen til neste år? 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 15. august 2020 Del Skrevet 15. august 2020 bshagen skrev (5 minutter siden): Hvor mange steder, i Norge feks, vil man kunne fylle hydrogen til neste år? Det er ikke annonsert, så det er umulig å svare på. Men regn med at ting eskalerer når kostnadene er på sunne nivåer. For elektrolyse så går startskuddet i 2021, dog kapasiteten er nok allerede solgt ut til utlandet. Så hastigheten her vil nok ikke merkes i stor grad siden vi ikke har noen mål om å vise vei slik vi har med elbiler. Lenke til kommentar
gamlefar Skrevet 15. august 2020 Del Skrevet 15. august 2020 Nel overtar Uno-X stasjonene. Kombinert med at Nel skal bygge stasjoner for Nikola, så er det håp om at det vil finnes et landsdekkende tilbud på europaveiene og enkelte andre steder om noen år. Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 16. august 2020 Del Skrevet 16. august 2020 Simen1 skrev (23 timer siden): Energimyndighetene i California hevder hydrogen vil bli like billig som bensin i 2025 og dermed vil bli konkurransedyktig (underforstått mot bensin). Det oppgis en pris på (ned til) 6 $ per kg hydrogen. Det gir ca kr 1,63 per kWh (1$ = 9 kr). Dagens pris på diesel/bensin er ca kr 0,50 per kWh (5 kr per liter). Hvordan dette skal være paritet er vanskelig å forstå. I tillegg kommer at hydrogenet er mye dyrere å håndtere, både transport til stasjonen og på selve stasjonen. CO2-avgift på bensinen ville imidlertid rette litt på misforholdet. Hydrogen i store kvanta vil bli mye billigere de neste ti og tyve år, slik at prisen i 2030 heller er $1,50 enn $6 (i land med stor andel vind og sol). Grunnet dyr håndtering vil prisen bli mye dyrere på en "bensinstasjon". Hydrogen vil derfor aldri kunne konkurrere mot batteribiler! 2 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 16. august 2020 Del Skrevet 16. august 2020 Ketill Jacobsen skrev (11 minutter siden): Hydrogen vil derfor aldri kunne konkurrere mot batteribiler! Du gir litt svaret på dette i din eget innlegg. Det vil eksistere et kryssningspunkt et sted på dette om du henter frem kr 1,63 per kWh. Det er billigere enn hurtiglading, så biler som saktelader lite og avhenger av mer hurtiglading så blir det straks mulig å vurdere alternativet. Spesielt om du putter en verdi på tid. Feks for en Taxi som jo tjener mer jo mer den ruller. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 16. august 2020 Del Skrevet 16. august 2020 Hvordan kom de egentlig fram til 6 $/kg? Er det med eller uten subsidier? Eller med forutsetning om gratis overskuddstrøm? Eller gratis shale-gas? Er det pumpepris eller materialkostnadene på hele brenselcelleanlegget eller kun brenselcellene alene, eller noe annet? Kort sagt, det er mange åpne spørsmål her. 3 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 16. august 2020 Del Skrevet 16. august 2020 Simen1 skrev (26 minutter siden): Hvordan kom de egentlig fram til 6 $/kg? Er det med eller uten subsidier? Eller med forutsetning om gratis overskuddstrøm? Eller gratis shale-gas? Er det pumpepris eller materialkostnadene på hele brenselcelleanlegget eller kun brenselcellene alene, eller noe annet? Kort sagt, det er mange åpne spørsmål her. Subsidier er ikke nevnt, men du må ut med 20k for hele den analysen. Dog når prisen sammenlignes med pumpepris for Diesel så blir det naturlig at de sammenligner epler og epler, og at prisen er ut til kundene. Uansett så eksisterer det flere åpne analyser som har omtrent den samme tidslinjen for kutt i kostnader for hydrogen. Er jo bare å lete litt så får du nok svar. Deloitte analysen kan du starte på feks. Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 17. august 2020 Del Skrevet 17. august 2020 gamlefar skrev (På 15.8.2020 den 21.55): Nel overtar Uno-X stasjonene. Kombinert med at Nel skal bygge stasjoner for Nikola, så er det håp om at det vil finnes et landsdekkende tilbud på europaveiene og enkelte andre steder om noen år. Og håp er nok det eneste som kommer til å finnes, hvis det overhode kommer til å finnes noe... 2 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 17. august 2020 Del Skrevet 17. august 2020 Hanhijnn skrev (1 minutt siden): Og håp er nok det eneste som kommer til å finnes, hvis det overhode kommer til å finnes noe... Basert på hva? Dette er tilsvarende samarbeid man ser mellom Hyundai og NEL i Sveits, som bærer frukter med de første lastebilene som allerede er levert og som er ute og kjører. Det at NEL gjør det samme i Norge blir ingen overraskelse når Hyundai ser for seg Norge som sitt neste marked i tillegg til Nikola. Lenke til kommentar
gamlefar Skrevet 17. august 2020 Del Skrevet 17. august 2020 At Nel skal bygge stasjoner for Nikola er vel allerede klart. Og at Nel overtar driften av Uno-X stasjonene er også sikkert. Så strengt tatt er det noe som kommer. Tidspunktet er er derimot usikkert. Lenke til kommentar
Antilooop Skrevet 17. august 2020 Del Skrevet 17. august 2020 Er det mulig? Betrakter dere Nikola som et seriøst selskap? Foreslår at dere tar et kjapt søk på 'Nikola Motors scam' Dette selskapet kommer aldri til å levere en eneste lastebil med brenselcelle, hvis de kommer til å levere en lastebil i det hele tatt, noe jeg tviler på, blir det kun med ren batteridrift. 3 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 17. august 2020 Del Skrevet 17. august 2020 (endret) Antilooop skrev (2 minutter siden): Er det mulig? Betrakter dere Nikola som et seriøst selskap? Foreslår at dere tar et kjapt søk på 'Nikola Motors scam' Dette selskapet kommer aldri til å levere en eneste lastebil med brenselcelle, hvis de kommer til å levere en lastebil i det hele tatt, noe jeg tviler på, blir det kun med ren batteridrift. Fremfor at du ber oss finne argumenter, så kan du fint komme med dem selv. Når man søker etter "Nikola Motors scam", så havner man på Youtube kontoer som har 99% Tesla innhold i sine videoer. Du kan tippe agendaen derifra med å rope "scam". Alt som ikke er Tesla og som høres ut som konkurrerende firma er "scam" fra den gruppa. Fremfor å bruke søkeord som kun skal bekrefte eget standpunkt, så anbefaler jeg deg å lese om Pipe investorene til Nikola, samt hvem som samarbeider med dem. Endret 17. august 2020 av oophus3do Lenke til kommentar
Antilooop Skrevet 17. august 2020 Del Skrevet 17. august 2020 (endret) Så, du har ingen kommentar til hva kritikken går ut på? At hvem som helst kan bestille 10-12 hydrogenlastebiler uten noe krav til depositum, og med full rett til å avbestille når som helst. Og Nikola bruker dette til å si at de har 'bestillinger' for flere hundre millioner dollar? At Nikola ikke skal gjøre noe selv, Trevor sier de har en ny genial businessmodell der de skal outsource omtrent alle deler av utvikling og produksjon av biler og fyllestasjoner. Hva skal de tjene penger på? Kan også ta med den utradisjonelle metoden de brukte til å komme seg på børs ved å kjøpe opp et selskap som allerede var notert. Hvorfor? Endret 17. august 2020 av Antilooop 5 Lenke til kommentar
gamlefar Skrevet 17. august 2020 Del Skrevet 17. august 2020 Antilooop skrev (36 minutter siden): Er det mulig? Betrakter dere Nikola som et seriøst selskap? Foreslår at dere tar et kjapt søk på 'Nikola Motors scam' Dette selskapet kommer aldri til å levere en eneste lastebil med brenselcelle, hvis de kommer til å levere en lastebil i det hele tatt, noe jeg tviler på, blir det kun med ren batteridrift. Argumentasjonen og konklusjon din er så meningsløs at den ikke fortjener et svar. Du bør bruke en smule mer tid på og sette deg inn i ting. Og lete etter konspirasjonsteorien og "scam" i dag er ikke akkurat spesielt vanskelig. Du fant akkurat det som støttet opp under det du trodde på ? Lenke til kommentar
oophus Skrevet 17. august 2020 Del Skrevet 17. august 2020 Antilooop skrev (17 minutter siden): Så, du har ingen kommentar til hva kritikken går ut på? Ta ut kritikken og prat om den selv, fremfor å link til en Tesla pumpe-kanal. Som jeg sa tidligere:" Fremfor at du ber oss finne argumenter, så kan du fint komme med dem selv. Når man søker etter "Nikola Motors scam", så havner man på Youtube kontoer som har 99% Tesla innhold i sine videoer. Du kan tippe agendaen derifra med å rope "scam". Alt som ikke er Tesla og som høres ut som konkurrerende firma er "scam" fra den gruppa. " Som du ser, så linker du til en Youtube kanal med en åpenbar agenda. Det han tar opp er tøys og tull og grunner av mangelfull kunnskap og ignoranse. Om du ønsker å diskture dem hver for seg, så gjør gjerne det. Men skriv kritikken med egne ord. Jeg gidder ikke se på innholdet i en slik kanal. Antilooop skrev (19 minutter siden): At hvem som helst kan bestille 10-12 hydrogenlastebiler uten noe krav til depositum, og med full rett til å avbestille når som helst. Og Nikola bruker dette til å si at de har 'bestillinger' for flere hundre millioner dollar? 10-12 hydrogenlastebiler er ikke nok i kvantum for å sette igang planleggingen av stasjonene. Så disse bestillingene er ikke med i verdien for forhåndsbestillinger. AB's bestilling av 800 lastebiler f.eks er med. Dette er fordi Nikola må planlegge sammen med kunden nettverket for hydrogenstasjonene for de lastebilene. De avtaler så en "letter of intent" type avtale, og så lenge Nikola leverer innenfor tidsfristene, så er de pengene " i banken". Antilooop skrev (26 minutter siden): At Nikola ikke skal gjøre noe selv, Trevor sier de har en ny genial businessmodell der de skal outsource omtrent alle deler av utvikling og produksjon av biler og fyllestasjoner. Hva skal de tjene penger på? Kan også ta med den utradisjonelle metoden de brukte til å komme seg på børs ved å kjøpe opp et selskap som allerede var notert. Hvorfor? De outsorcer alt som koster for mye å utvikle uten god avanse, mens de beholder det de mener de vil kunne tjene penger på kjappest mulig selv. e-aksler, SW, batteri-pakker og hydrogen i majoritet. Ting som vindusviskere o.l. er ikke nødvendig å produsere selv. Dette er varer som man får for en slikk og en ingenting, og prisen for å designe og produsere dette selv vil koste dem mer enn å kjøpe det fra tredjeparter. Det samme gjelder autonomi. Spesialister er alt for langt fremme nå for å prøve å konkurrere der. Det ville kostet milliarder med alt for stor risiko. Dermed vil de ønske å bruke firma som Mobileye, HERE og Waymo f.eks istedenfor med sensorer fra Bosch. Hva de skal tjene penger på er energi og SW. SW innenfor frakten av gods er enormt, og firma betaler millioner i året på dette for å ha kontroll over ansattes tilgjengelighet, service intervaller på utstyr, effektive gods-ruter osv osv osv. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå