Arne Fenstad Skrevet 3. juli 2020 Del Skrevet 3. juli 2020 Hva skjer når flytende hydrogen lekker? Her er testen som kjøres før hydrogenelektrisk ferge skal driftes i Norge [Ekstra] Lenke til kommentar
oophus Skrevet 3. juli 2020 Del Skrevet 3. juli 2020 Jøss, i rapporten så skrev dem at de fikk til å slippe hele 50kg i minuttet. Om den eksplosjonen er det som ble resultat av å slippe 50kg i minuttet i 5 minutter i det åpne, så viser det effekten av hvor viktig ventilasjon er. Det der var jo ikke særlig spektakulært. Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 3. juli 2020 Del Skrevet 3. juli 2020 Linker til rapporter for de som ikke har Ekstra: https://www.vegvesen.no/_attachment/2997130/binary/1373429?fast_title=Draft+-+FFI+Outdoor+leakage+studies+Data+Report.pdf https://www.vegvesen.no/_attachment/2997129/binary/1373428?fast_title=Draft+-+FFI+Closed+Room+and+Ventilation+Mast+Studies+Report.pdf 1 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 3. juli 2020 Del Skrevet 3. juli 2020 (endret) I den skya som vert danna der luft kondenserer i kulda frå det flytande hydrogenet er det små dråpar av flytande oksygen og nitrogen frå lufta. Oksygen har høgast kokepunkt av dei to, og kondenserer lettast. Flytande oksygen er svært reaktivt og kan til og med få asfalt til å brenne eller organisk materiale til å eksplodere. Lurer på kva tilleggseffektar det kan få på alle former for brennbart materiale rundt utsleppet. Her vil oksygenet vere iblanda nitrogen og andre gassar, men er uansett meir konsentrert enn oksygen i luft. Om farer med flytande oksygen: https://archive.org/details/23004LiquidOxygenReceiptTransferStorageDisposal Eg ser at utsleppet var på "opp til" 0,83 kg/s (50 kg/min). Det er ca det same som når ein tank med komprimert hydrogen naudventilerer. Ikkje veldig mykje, men det vart ei god sky utav det. Endret 3. juli 2020 av Sturle S 2 2 Lenke til kommentar
UBWB96K9 Skrevet 3. juli 2020 Del Skrevet 3. juli 2020 Nå må Påtalemyndigheten ikke dra beina lenger med å få ut materiale fra etterforskningen av Kjørboulykken i Sandvika. Den vil kaste noe lys over hva som skjedde.. Elektrolysøren i Sanvika er basert på elektrolyse av vann, H2O. Det er et interessant spørmål om oksygenkomponenten fra elektrolysen kan ha spilt noen rolle, f.eks med å selvantenne organisk materiale i nærheten og på hvilken måte Ventilasjon av av Olsygen er et interessant punkt Man kan mistenke at saken er satt på vent av politiske grunner. Slik kan vi ikke ha det! For meg virker dette som krampaktig stahet som vil sette liv og helse på spill ved å benytte hydrogen i det sivile samfunn til transportformål for å oppfylle en spådom om bruk av Hydrogen som i sin tid ble ansett som fremtidsrettet.. Sivile omgivelser har hverken ekplosjonssikkert eller egensikkert utstyr og arrangementer som standard.. Organisk materiale som kan selvantenne i forbindelse med Oksygen finnes over alt. Selvfølgelig må det oksygen og en tennkilde til for å ta fyr, det var vært alminnrelig akseptert empiri siden steinalderen og menneskts oppdagelese av ilde.n. Sivile omgivelser har massevis av tennkilder , alt fra biler, ( EL-biler og andre ) til belysning og masse annet elektrisk utstyr.og andre varme tennkilder. Diskusjon om kaikantens utførelse høres direkte dumt ut. Jeg håper DNV-GL har guts til å sette skapet på plass en gang for alle så vi kan unngå en storulykke av katastrofale dimensjoner. 2 2 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 3. juli 2020 Del Skrevet 3. juli 2020 UBWB96K9 skrev (1 time siden): Elektrolysøren i Sanvika er basert på elektrolyse av vann, H2O. Du har tydeligvis ikke lest rapporten fra Gexcon om du mener elektrolyse var årsak. ? Lenke til kommentar
UBWB96K9 Skrevet 3. juli 2020 Del Skrevet 3. juli 2020 Har sluttet å lese partsinnlegg i denne saken. Avventer påtalemyndighetens innstilling 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 3. juli 2020 Del Skrevet 3. juli 2020 UBWB96K9 skrev (13 minutter siden): Har sluttet å lese partsinnlegg i denne saken. Avventer påtalemyndighetens innstilling Du har ikke lest noe av det som er tilgjengelig om uhellet. Det beviste du jo nettopp. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå