oglabar Skrevet 2. juli 2020 Del Skrevet 2. juli 2020 Hei! Hvordan fungerer egentlig de nye tollreglene nå når de har trådt i kraft? Har noen erfaringer med dem? Er det bare butikkene som er momsregistrert hos den norske staten som er med på denne ordningen? Skjønner utenlandske nettbutikker hva man snakker om om man nevner dette? Er ordningen for f eks noe til kr 1000 slik: Vare 1000 kr 25 % moms = 1250 kr Frakt i tillegg Ingen toll eller fortollingsavgift Eller tar jeg feil? Lenke til kommentar
Merko Skrevet 2. juli 2020 Del Skrevet 2. juli 2020 På klær så er: mva 25% toll 10.7% fortollingsgebyr er alt etter hvem som fortoller varen, men er ofte fra 150 til 500kr +- (eller mer). Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 2. juli 2020 Del Skrevet 2. juli 2020 Er nettbutikken VOEC-registrert er det kun varepris + frakt + 25% mva så lenge du handler for under 3000,-. Er butikken ikke registrert kommer det sansynligvis et tollgebyr på alt fra ca. 170 til 500,- avhengig av speditør. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 3. juli 2020 Del Skrevet 3. juli 2020 Hvem er det som tar 500 kroner i gebyr? Kan ikke huske at jeg har betalt så mye, selv når jeg har handlet for mer enn 3k Lenke til kommentar
Merko Skrevet 3. juli 2020 Del Skrevet 3. juli 2020 Dubious skrev (11 minutter siden): Hvem er det som tar 500 kroner i gebyr? Kan ikke huske at jeg har betalt så mye, selv når jeg har handlet for mer enn 3k DHL tar feks en del. Mottok en pakke forrige uke: Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 3. juli 2020 Del Skrevet 3. juli 2020 Det gebyret inkluderer vel moms? Lenke til kommentar
Merko Skrevet 3. juli 2020 Del Skrevet 3. juli 2020 Dubious skrev (Akkurat nå): Det gebyret inkluderer vel moms? Nei Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 3. juli 2020 Del Skrevet 3. juli 2020 DHL Express legger vanligvis ut statlige avgifter på vegne av importør. Vi belaster utleggsgebyr for å dekke arbeid og risiko ved å gjøre et utlegg. Utleggsgebyrene er som følger: inntil 499 kr: 197 kr 500 kr - 999 kr: 292 kr 1.000 kr - 4.999 kr: 434 kr 5.000 kr - 9.999 kr: 765 kr 10.000 kr - 24.999 kr: 1.315 kr over 25.000 kr: 5% av utlegg Så ikke bruk DHL.. Lenke til kommentar
oglabar Skrevet 3. juli 2020 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2020 Så hvis butikkene ikke er VOEC-registrert blir det like dyrt som før? Og regner med relativt få butikker er det ennå? Hvis man er VOEC-registrert slipper man moms i både butikkens land og Norge håper jeg? Lenke til kommentar
Merko Skrevet 3. juli 2020 Del Skrevet 3. juli 2020 oglabar skrev (2 minutter siden): Så hvis butikkene ikke er VOEC-registrert blir det like dyrt som før? Og regner med relativt få butikker er det ennå? Hvis man er VOEC-registrert slipper man moms i både butikkens land og Norge håper jeg? Er butikken registert i VOEC, så betaler du MVa med en gang du handler på nettbutikken. Om ikke, så betaler du MVA i etterkant etter at du har mottatt varen. Det blir kun fortollingsgebyr dersom du må betale MVA i etterkant, da det er budfirmaet som må bruke tid på fastslå verdi av pakken ol. Litt usikker på når det kommer til toll, om du uansett får et fortollingsgebyr siden det er toll på det du skal kjøpe. ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬Signatur▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ Innlegget nyttig? Gjerne eller innlegget!Mine Anbefalte Chrome / Edge PluginsKomplett.no - Få opp til 10% rabatt via denne tråden. ?? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå