Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Ny Elbil til rundt 320 000,- Hvilken skal jeg velge?


Evil-Duck

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

4 minutes ago, Hanhijnn said:

Max.vekt på kula er vel i området 75 kg, så 3 - 4 elsykler blir vel fort overvekt.

Ja, lett å tråkke feil her. For eksempel kan Model X kan trekke en enorm henger, men skal du ha sykler bakpå rett på kula, så er maks vekt 54kg.

Svaret er egentlig til Theo343, jeg tviler sterkt på at han kjører lovlig med 3-4 elsykler på leafen.

Endret av mongojarle
  • Liker 1
Lenke til kommentar
mongojarle skrev (Akkurat nå):
Hanhijnn skrev (4 minutter siden):

Max.vekt på kula er vel i området 75 kg, så 3 - 4 elsykler blir vel fort overvekt.

Ja, lett å tråkke feil her. For eksempel kan Model X kan trekke en enorm henger, men skal du ha sykler bakpå rett på kula, så er maks vekt 54kg.

Såpass lite på den altså... Overraskende. Håper det blir litt mer på Model Y, uten at det er så viktig. Kjører aldri med mer enn to offroad-sykler (uten noe batteri) bakpå. Liker å trø sjøl.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Hanhijnn said:

Såpass lite på den altså... Overraskende. Håper det blir litt mer på Model Y, uten at det er så viktig. Kjører aldri med mer enn to offroad-sykler (uten noe batteri) bakpå. Liker å trø sjøl.

Får jo muligheten til å hekte på en boks bakpå da som man kan fylle med litt stash..

Ser veldig merkelig ut da

107409069_10163708004510403_4917417524354745573_o.jpg

Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Nå er det jo litt spesielt med akkurat denne bilen siden den har så lav hengervekt, men det er flere hengere man kan dra med den om man ha BE enn om man har bare B.

Vet ikke hva Kona veier, men om hengeren har tilatt nyttelast så høy at den sammens med bilens nyttelast overstiger 3500kg kan du ikke dra noe med Klasse B.

Har du klasse BE derimot går det fint så lenge du ikke faktisk laster den så tungt.

Er mere relevant på f.eks min bil som har 1000kg krokvekt. Med bare klasse B kan jeg ikke frakte en stor varehenger fordi den har for høy tillatt totalvekt kombinert med bilen. Men siden jeg har BE går det fint så lenge jeg faktisk ikke laster den så tungt.

https://elbilforum.no/index.php?topic=50986.0

Ble nok ganske feilformulert av meg tidligere så beklager det.

Men det er jo ikke særlig relevant for Kona, eller noen annen elbil innen prisklassen i trådens tema for den saks skyld. 

Lenke til kommentar
6 hours ago, Hanhijnn said:

Max.vekt på kula er vel i området 75 kg, så 3 - 4 elsykler blir vel fort overvekt.

Jepp maks vekt på en sykkelkule er 75kg. Men du får ikke overvekt.
Min elsykkel veier 18kg med batteriet. Det avtagbare batteriet veier 3kg av disse 18.

Eksempel for 3 el-sykler på thule stativ for 3 sykler (7.2kg, maks 45kg).
18-3=15 kg
15x3=45 kg
45+7.2=52.2 kg på kula.

Eksempel for 4 elsykler på thule stativ for 4 sykler (10.3kg , maks 60kg).
15x4=60 kg
60+10.3=70.3 kg på kula.

Da er man godt innenfor 75kg kulevekt og ingen overvekt på kula. Nå har man heller ikke lov til å dra en henger på en sykkelstativkule bare så det er sagt. 
 

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Gavekort said:

Det er vel fysisk umulig uansett, siden de har vinger på sidene.

Jeg er fullstendig klar over hvordan en sykkelkule ser ut ja siden jeg har eid det :) Det er jo hele poenget med den. Min sykkelkule er dog avtagbar og kan lett erstattes med en vanlig kule, men likevel ikke lov.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Da har jeg tatt meg en ringerunde og har mulighet å få levering av en E-2008 innen månedskifte om jeg er villi til å velge en av bilene som allerede er bestilt uten at jeg får konfigurere den selv, venter på å få oversendt hvilket utstyr og farge de har nå. Blir uansett prøvekjøring

Videre har de 3 DS3 E-Tense på lager hos min nærmeste forhandler som og er spennende bil så har avtalt prøvekjøring på den neste uke i håp om at jeg er i form til det da.

Ellers har jeg motatt tilbud på lagerbiler av Kia E-Soul 64 kwh, en bil som frister mye rent praktisk, flott interiør fantastisk rekkevidde, god nok hurtiglading, høy motoreffekt og ikke minst 7 års garanti. Men jeg klarer ikke helt å overtale meg selv, selv om det er på alle måter den beste bilen og prismessig kommer den ikke langt fra de to andre, men synst det rett og slett er en stygg bil utvendig. Skal uansett prøvekjøres så for en se om den overbeviser meg mer der :) 

edit : Og ja, jeg har innsett at jeg nok må litt over mitt oppsatte og fastlåste budsjett på 320K da kravene mine ikke ble mulig å oppfylle på det budsjettet uten å kjøpe en ny leaf og gå tilbake til Chademo

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (16 timer siden):

Da har jeg tatt meg en ringerunde og har mulighet å få levering av en E-2008 innen månedskifte om jeg er villi til å velge en av bilene som allerede er bestilt uten at jeg får konfigurere den selv, venter på å få oversendt hvilket utstyr og farge de har nå. Blir uansett prøvekjøring

Videre har de 3 DS3 E-Tense på lager hos min nærmeste forhandler som og er spennende bil så har avtalt prøvekjøring på den neste uke i håp om at jeg er i form til det da.

Ellers har jeg motatt tilbud på lagerbiler av Kia E-Soul 64 kwh, en bil som frister mye rent praktisk, flott interiør fantastisk rekkevidde, god nok hurtiglading, høy motoreffekt og ikke minst 7 års garanti. Men jeg klarer ikke helt å overtale meg selv, selv om det er på alle måter den beste bilen og prismessig kommer den ikke langt fra de to andre, men synst det rett og slett er en stygg bil utvendig. Skal uansett prøvekjøres så for en se om den overbeviser meg mer der :) 

Morsomme biler, og en spennende situasjon å være i. Må si at jeg er ganske så enig i dine betraktninger sålangt, men så har jeg lenge likte franske biler også da. Det eneste problemet (?) med PSA sine elbiler må vel (kanskje) være at det er førsteutgaver. De er helt ferske på dette med elbil, hvis man ser bort fra klonebilene (trillingene) som bare vare re-badgete Mitsubishi iOn.

 

Evil-Duck skrev (16 timer siden):

Og ja, jeg har innsett at jeg nok må litt over mitt oppsatte og fastlåste budsjett på 320K da kravene mine ikke ble mulig å oppfylle på det budsjettet uten å kjøpe en ny leaf og gå tilbake til Chademo

Sukk, ja sånn er det å være bilkjøper. "Lista" flyttes stadig høyere... ;)

Lenke til kommentar

Da har jeg hatt meg en god runde med litt prøvekjøringer :)  

Følgende biler ble prøvekjørt :

Kia E-Soul

Kia E-Niro

Peugeot E-208 (da de ikke hadde 2008 demobil ledig)

Hyundai Ioniq 

Og Inntrykket jeg sitter igjen med er at Kia bilene virkelig er mye bil for pengene, og så langt heller jeg utrolig nok kraftig mot en E-Soul.. Jeg klarer ikke å bli helt fortrolig med bakenden men det var en sabla go bil å kjøre, ACC og Autosteer var overlegent alt annet jeg prøvde, Interiøret fremsto som langt mer premium enn jeg først hadde inntrykk av på bildene, og infotainmenten var en maktdemonstrasjon, utrolig smooth logisk oppbygd og fikk all den infoen en kunne trenge via den. 

Det som dog virkelig solgte meg på kiaen var når jeg vred opp stereoen litt, det var virkelig mye futt! for en som kjørte store deler av ungdomstiden sin i en bil hvor bagasjerommet så slik, så skal det mye til for å imponere meg: 

327235_10150291595556290_2034704186_o.jpg?_nc_cat=101&_nc_sid=2c4854&_nc_ohc=jyNANE3fbEYAX9YoS8A&_nc_ht=scontent.fosl3-2.fna&oh=0ba71d231372eab3a6f15653a5265c4b&oe=5F32FD7A

Men imponert ble jeg! Følte meg plutselig 10 år yngre å som en råner igjen en periode. 

Peugeot'en var vel kanskje største skuffelsen for meg. Utrolig fin plass å være men føltes ikke like solid ut som Kia'enne. Infotainmenten syns jeg var litt klunky og til tider lite responsiv, men design og utfornming på interiøret var dog spot on. Videre opplevdes den som ganske daff etter å ha kjørt kiaenne rent akselrasjonsmessig, synst og at ACC rotet litt på denne sammenlignet med Kia. 

Hyundai Ioniq hadde mye de samme styrkene som kiaenne, virkelig flott og bra bil å kjøre, men tror nok det var den daffeste og kjedligeste av bilene jeg kjørte i dag. Lite rekkevidde gjør og at denne ikke blir så veldi aktuell, vertfall ikke med det pristilbudet jeg har på Kia E-Soul nå. 

Så ut fra dagens prøvekjøringer ligger jeg faretruende nær å skrive kontrakt på en Mørkegrå Kia E-Soul exclusive , men håper på å få meg en Ålesunds tur å få prøvekjøre DS3 E-Tense før jeg tar en endelig avgjørelse :) 

Endret av Evil-Duck
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan vel ettermontere anlegg i de fleste biler? Er rimelig mye trykk i en Tesla Model 3 og, men ønsker man enda mer så er det 12V tilgjengelig for en kraftigere forsterker til sub under baksetet. Tipper det er like lett på andre biler.

Kia gir nok mye for pengene ja.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om man kjøper ny kia er det også en ekstra befriende følelse at de gir 7 års garanti. Burde begrense eventuelle større verkstedregninger utover slitedeler.

Hadde jeg hatt det på min ford focus hadde jeg spart 34.000 i verkstedutgifter for å bytte en sylinder til clutchen som lå inni girkassen, denne sviktet etter ca 6 år.

Nå er det jo en del mindre mekanikk på elbiler og dette bør jo gi mindre feil, men det er jo aldri noen garanti.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (30 minutter siden):

Kan vel ettermontere anlegg i de fleste biler? Er rimelig mye trykk i en Tesla Model 3 og, men ønsker man enda mer så er det 12V tilgjengelig for en kraftigere forsterker til sub under baksetet. Tipper det er like lett på andre biler.

Kia gir nok mye for pengene ja.

Jeg har litt erfaring med det på biler fra 2000-2010 å det er ikke alltid like lett, krever ofte at en er hendig med ett loddeapparat eller at det gjøres inngrep i brannvegger og slikt som er en lek på eldre biler men på litt mer moderne blir det fort litt hodeverk. Moderne biler har og ofte sære systemer med flere forsterkere for forskjellige kanaler med noen særegne kommunikasjons systemer spredt litt rundt om bilene som gjør det enda mer utfordrende. Men det lar seg helt klart gjøre, bare ikke av meg :p

OC-Freak skrev (20 minutter siden):

Om man kjøper ny kia er det også en ekstra befriende følelse at de gir 7 års garanti. Burde begrense eventuelle større verkstedregninger utover slitedeler.

Hadde jeg hatt det på min ford focus hadde jeg spart 34.000 i verkstedutgifter for å bytte en sylinder til clutchen som lå inni girkassen, denne sviktet etter ca 6 år.

Nå er det jo en del mindre mekanikk på elbiler og dette bør jo gi mindre feil, men det er jo aldri noen garanti.

Ja 7 års garanti tror jeg kan være gull verdt, og er absolutt et punkt som får meg til å bikke hodet mer mot Kia enn andre merker :) 

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234

E-Soul er en bil som har vokst på meg. Fra å synes den så latterlig ut til å virkelig like utseende på den. Av de du har hatt på listen er det den jeg hadde gått for. «Dessverre» har ingen smelt i fronten på min Leaf ? Får satse på å svelge verditapet når den byttes inn en eller annen gang på et ukjent tidspunkt i fremtiden. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...