Gå til innhold

Ny Elbil til rundt 320 000,- Hvilken skal jeg velge?


Evil-Duck

Anbefalte innlegg

Complexity skrev (5 timer siden):

Da har du ordnet deg en vanvittig god avtale. Har du kansje husforsikring og slikt hos samme selskap?

Ja de store er dyr på Tesla, spesielt om den har en P i navnet sitt. 

Jeg har samlet forsikringene i samme selskap ja. Før jeg kjøpte bil så forhørte jeg meg om hvilken uttelling dette ville gi, da jeg har hus, to biler osv forsikret samme sted. Det ville gi meg en fordel på "et par hundrelapper i året" fikk jeg beskjed om.

Jeg fikk oppgitt en forsikringspris på ca 3000/år før jeg kjøpte bilen. Når jeg kjøpte ordnet forhandler forsikring for meg i det selskapet jeg ønsket. De hadde heller ikke gunstig(ere) avtale med mitt forsikringsselskap. Jeg ringte forsikringsselskapet etter at bilen var kjøpt for å høre hva prisen hadde blitt. Da fikk jeg meg en positiv overraskelse når prisen var satt til 2040/år. Har forøvrig 75 % bonus 2. året. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
H-Frame skrev (1 time siden):

I den grad "kvalitetsfølelse" er viktig, så må jeg jo si at Peugeot opplevdes som langt mer "plastic fantastic" enn alle de andre bilene som er nevnt. Så til omtrent samme pris så mener jeg fremdeles at Kona er et mye bedre valg, om ikke bagasjeplass er det viktigste.

Håper igjen at det kan være til hjelp, og ønsker deg masse lykke til med ny bil! :) Håper du gir en lyd fra deg her når valget er tatt :)

Takke for hjelpen og at du gidder å sette deg ned å skrive såpass utfyllende svar som du gjør :) . På videoene jeg har sett synst jeg Peugeoten virker til å ha litt mer soft touch og litt mer "premium" interiør men har jo ikke fått prøvd den enda så får se om jeg har samme inntrykk som deg etterhvert når jeg får prøvekjørt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (24 minutter siden):

Takke for hjelpen og at du gidder å sette deg ned å skrive såpass utfyllende svar som du gjør :) . På videoene jeg har sett synst jeg Peugeoten virker til å ha litt mer soft touch og litt mer "premium" interiør men har jo ikke fått prøvd den enda så får se om jeg har samme inntrykk som deg etterhvert når jeg får prøvekjørt. 

Så bra. Bare hyggelig! 

Mitt inntrykk var at det var lagt stor vekt på at Peugeoten skal se fancy ut. Den er nok mest sammenlignbar med Hyundai Kona, og her er det rett og slett design vs funksjon. Peugeot har et 3D display som ser fancy ut, men som ellers er ubrukelig. Kona har i stedet et heads up display (HUD) som viser gps, fart og fartsgrense osv i frontruta. Det er jo faktisk nyttig. Peugeot har tofargede skinnseter med semskeskinn i midten, mens Kona har ventilerte skinnseter, også her er valget design vs funksjon. Kona har vel også hengerfeste, det har ikke Peugeot. 

Peugeot sitt instrumentpanel opplevdes som rotete synes jeg. Det er touch-skjerm, touch knapper, vanlige knapper osv om hverandre. Ser at dette har blitt nevt enkelte tester også. Knappen for "drive mode" er også malplassert. 

Kona har bedre rekkevidde og er mye sprekere. 

Men begge disse bilene ligger jo godt over prisen du nevner. Peugeot begynner riktig nok lavere, men da relativt dårlig utstyrt.

Prøv selv og se hva du synes! 

 

Igjen, lykke til! ?

 

 

Lenke til kommentar

e-208 hadde et lite snev av plastic fantastic på knapper og slikt, men med alcantara-skinn så har du et veldig stilig og fint interiør som gjør det mer tilgivelig. Om du kommer til å bry deg finner du fort ut når du prøvekjører bilene, men vil definitivt bruke litt tid til å høre om dashbordet sier thunk-thunk eller klakk-klakk.

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (8 timer siden):

Vel, det er forsåvidt riktig, men det er ikke lov å trekke tilhenger med det.

Sitat

 Er du blant de mange som vil sikre seg en ny Kona Electric, eller har du allerede kjøpt en modell produsert fra mars 2020, så vil du ha muligheten til å frakte en tilhenger med aktuell totalvekt på 300 kg

Kilde: https://www.hyundai.no/magasinet/sa-mye-kan-du-laste-med-kona-electric/

 

Ikke all verden med vekt da riktig nok ?

Lenke til kommentar
11 minutes ago, Sexylubb1 said:

Det får jo ingenting å si for denne bilen? 

Om du av en eller annen grunn skulle måtte frakte noe med den så får man vel aliminiumshengere under 300kg? Har en ganske stor en på jobb som veier under 500kg så vil tro det er mulig.

Men ikke mye vits nei.

Lenke til kommentar

Her er jo en liten henger med lokk:
https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=36862476

Veier under 250Kg, så med klasse BE kan man fylle den med 50Kg.

Ikke mye vits men man har jo muligheten.

Får nok enda letter hengere enn det og.

Edit: fant en som veier under 200Kg:
https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=33307659

Skulle tro det var ett marked for å kjøre rundt med slikt siden det selges.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (20 minutter siden):

Om du av en eller annen grunn skulle måtte frakte noe med den så får man vel aliminiumshengere under 300kg? Har en ganske stor en på jobb som veier under 500kg så vil tro det er mulig.

Men ikke mye vits nei.

Tenkte mer på at du nevner hengersertifikat. 

Du får tak i hengere med egenvekt på 100kg og mindre. 

Lenke til kommentar
Just now, Sexylubb1 said:

Tenkte mer på at du nevner hengersertifikat. 

Du får tak i hengere med egenvekt på 100kg og mindre. 

Om du ikke har hengerlappen får du jo ikke brukt mye med så lite krokvekt. Nyttelasten er vel godt over 300kg på de fleste.

Har man hengerlappen er det jo den faktiske vekten som teller.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 minutt siden):

Om du ikke har hengerlappen får du jo ikke brukt mye med så lite krokvekt. Nyttelasten er vel godt over 300kg på de fleste.

Har man hengerlappen er det jo den faktiske vekten som teller.

Det har ingenting å si for denne spesifikke bilen. Du kan dra maks tillatte vekt bilen/hengersfestet er godkjent for fra produsenten sin side uten å ha BE. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
57 minutes ago, Sexylubb1 said:

Det har ingenting å si for denne spesifikke bilen. Du kan dra maks tillatte vekt bilen/hengersfestet er godkjent for fra produsenten sin side uten å ha BE. 

Nå er det jo litt spesielt med akkurat denne bilen siden den har så lav hengervekt, men det er flere hengere man kan dra med den om man ha BE enn om man har bare B.

Vet ikke hva Kona veier, men om hengeren har tilatt nyttelast så høy at den sammens med bilens nyttelast overstiger 3500kg kan du ikke dra noe med Klasse B.

Har du klasse BE derimot går det fint så lenge du ikke faktisk laster den så tungt.

Er mere relevant på f.eks min bil som har 1000kg krokvekt. Med bare klasse B kan jeg ikke frakte en stor varehenger fordi den har for høy tillatt totalvekt kombinert med bilen. Men siden jeg har BE går det fint så lenge jeg faktisk ikke laster den så tungt.

https://elbilforum.no/index.php?topic=50986.0

Ble nok ganske feilformulert av meg tidligere så beklager det.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (På 4.7.2020 den 9.58):

Etter å  ha sett mye og gjort en del research selv syns jeg Peugeot E-2008 per nå virker mest interessant.Vet det jo ikke sikkert før en får prøvekjørt selvfølgelig men specs er ganske greit opp min gate og bilen veier rundt det samme som leafen med rundt samme safety rating der det teller. Samt at prisen treffer blinkskudd med budsjettet mitt.

Godt valg. Hvordan er det med leveringstid på e-2008?

Lenke til kommentar
Randeboy skrev (15 timer siden):

Nå er det jo ny bil du vurderer, men jeg hadde aldri kjøpt Peugeot/Citröen utenfor garantitid. Hver eneste bil jeg har eid derfra har vært et mareritt! 

Nå er vel hverken du eller jeg statistisk representativ, men jeg har stikk motsatt erfaring med min Citroën'er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...