Gå til innhold

Elbilsubsidiene utgjorde nesten 13 milliarder kroner i fjor


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
On 7/4/2020 at 12:15 PM, SeaLion said:

Det er vanskelig å se for seg hvordan man kan BRUKE et inntekstsTAP. Tenk etter, hvis du selv får 100.000 mindre i lønn et år, hvordan vil du BRUKE dette inntektstapet?

Det riktige måten å stille det spørsmålet ville vært å spørre hva ville du gjort om du likevel ikke tapte de pengene. Spørsmålet er legitimt nok, hva ville alternativet vært og ville det gitt en større samfunnsnytte?

Hva selve utregningen angår så er det et spørsmål om den reelle inntekten uten incentivene faktisk ville vært så høy. Det er vanskelig for meg å vurdere siden jeg ikke umiddelbart ser hvilke antagelser som er gjort. Teoretisk sett om man bare har regnet hva en hypotetisk engangsavgift og moms ville vært på de bilene som ble kjøpt og anser det som et tap er det nok en overvurdering av det reelle tapet. Elbilincentivene gir nok en dreining både mot dyrere biler og mer nye biler enn hva som ville vært tilfelle uten incentiver, et realistisk regnestykke må ta det med i betraktningen.

Endret av sverreb
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...