Gilbert Skrevet 1. januar 2004 Del Skrevet 1. januar 2004 har en heeelt vanlig tabell, med helt vanlig auto_inc. som ikke blir satt av andre enn mysql selv. plutselig oppdager jeg dette: id: 97 98 99 100 1001 1002 1003 hva i alle dager skjer?? Lenke til kommentar
FuLu Skrevet 1. januar 2004 Del Skrevet 1. januar 2004 Hmm, hørtes rart ut, kan du poste tabell strukturen og hva mysql versjon du har? Og hvordan query for insert til den tabellen ser ut? Lenke til kommentar
Gilbert Skrevet 1. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2004 (endret) jepp, det er rett og slett merkelig. id int(11) Nei auto_increment primær dato varchar(255) Ja NULL mottager varchar(255) Nei avsender varchar(255) Nei emne varchar(255) Nei text text Nei ulest varchar(255) Nei mappe varchar(255) Nei sendt varchar(255) Nei alle varchar(255) Nei 0 $QueryM = "INSERT INTO meldinger (dato, mottager, avsender, emne, text, ulest, mappe) VALUES('".$dad."', '".$mottager."', '".$avsender."', '".$emne."', '".$text."', '".$ulest."', '".$mappe."')"; Er det fordi jeg hopper over id i spørringen, og begynner rett på dato? EDIT: Versjon: MySQL 3.23.58 Endret 1. januar 2004 av fjartan Lenke til kommentar
FuLu Skrevet 1. januar 2004 Del Skrevet 1. januar 2004 På auto_increment så skal nok ikke Id nevnes i query, da denne skal oppdateres automatisk. Men nå vet jeg ikke for sikkert hva problemet kan være. Eneste jeg kan tipse deg om, er eventuelt å hente ned nyere versjon av MySQL hvis du har mulighet til det, kanskje siste PHP også. http://www.mysql.com/downloads/mysql-4.0.html Lenke til kommentar
Gilbert Skrevet 2. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2004 nei, jeg føler jeg sitter fast... feilen må ligger sansynlgvis ikke i mysql, da auto_inc funker perfekt i andre tabeller. Jeg har heller ingen mulighet til å bytte ut/fornye mysql'en, så jeg sitter rimelig limt fast i et problem her. Men hvem har ikke gjort før... så nå er det frem med verktøykassa og se hvor feilen befinner seg... litt merkelig egentlig, ettersom ID ikke nevnes i noen koder eller spørringer. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 4. januar 2004 Del Skrevet 4. januar 2004 kan virke som at de id`ene har blitt brukt tidligere, kan det stemme tro? Lenke til kommentar
Gilbert Skrevet 4. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2004 heisan mister, id'ene har ikke vært brukt før, og det finnes ingen spørringer som går på id. Har gjort litt research, men finner ingen informasjon om at dette har vært et problem i min versjon av mysql. Lenke til kommentar
magikern Skrevet 4. januar 2004 Del Skrevet 4. januar 2004 snodig problem, har aldri sett dette før, men har det egentlig noe å si, hvis du bare bruker ID til å skille de forskjellige innleggene fra hverandre så er det jo egentlig ett fett hvordan de nummereres så lenge ikke to er like? Lenke til kommentar
Gilbert Skrevet 4. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2004 greit poeng, men jeg bruker id'ene til å lage litt statistikker her. høyeste ID = antall meldinger sendt (det er en tabell over meldinger hvor brukerene kan selv slette meldinger, derfor kan jeg ikke bare telle gjennom antall rader). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå