Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Anbefaling av El - Sparkesykkel.


Anbefalte innlegg

Har lenge vurdert å kjøpe en, men jeg er en både høy og "lubben" person og veier 105kg. Ser de fleste har en max vekt på 100kg. Er det slik som med heiser hvor max er langt i fra max eller vil denne sparkesykkelen bryte sammen så fort jeg prøver den? 

Har tenkt på Ninebot G30 og siste Xiamo sykkelen. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fikk høre at de 100kg max er det som er maksimalt for å få en noenlunde grei kjøreopplevelse, i tillegg vil det være godt over det som er anbefalt belastning for motorer osv. Du kan bli med i gruppen elektrisk sparkesykkel Norge på Facebook, der er det mye info ?

Der er søkefunksjonen fin, det er garantert andre som har spurt om de samme modellene du spør om. 

Endret av grovetussen
Lenke til kommentar

Kjøp en som er litt sterk, men som ikke veier så mye. Ca 15-20 kg passer nok bra. Med 500-1000 watt nominell effekt. Send mail til kundeservice der du kjøper fra og spør hvordan det er med dekkskifte, for dét er ofte et helsikes styr og leven å få til. Husk også at luftfylte dekk gir bedre demping, men kan punktere. Massive dekk tåler mye mer og kan ikke punktere, men da må du kjøre på glatt og hard asfalt eller underlag. Rister veldig ved hver minste ujevnhet.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Takker for svar. Jeg fant ut at jeg veide 103 kg. Voldsomt fokus på vekt når man skal se på sparkesykkel :o 

Men jeg prøvde også en leiesykkel de har her på jobb, og da måtte jeg trille den hele veien hjem så det var ingen positiv opplevelse. 

Etter mye om og men har jeg havnet på Bydue NOR. Er usikker på om dette er bydue 2.0 under annet navn eller om det er en egen model. Ser at de selger bydue 1, bydue nor og bydue 3. 

@Uderzo 
Har du noen erfaringer om å bytte dekk/hjul på din bydue? Har du punktert, noe annet å "pirke" på når det kommer til den modellen? 

Endret av MysticoN
Lenke til kommentar
MysticoN skrev (1 time siden):


@Uderzo 
Har du noen erfaringer om å bytte dekk/hjul på din bydue? Har du punktert, noe annet å "pirke" på når det kommer til den modellen? 

Ja, dekket på min 1.0 har punktert en gang. Kjøpte en ny slange og byttet den selv. 

Tilgangen på deler er et kjempepluss. Og hvis du bor i nærheten av en av utsalgsstedene så kan du også bestille service. 

Jeg har ikke erfaring med Nor modellen, men den har en kraftigere motor enn min 1.0, så du kan regne med omtrent 20 km/t selv i bratte bakker. 

Lenke til kommentar

Jeg har en Xiaomi M365 Pro. Til tross for min vekt på 120 kilo (20 over "grensen") har den ingen problemer med å verken komme opp i eller holde maks-hastighet selv i moderate bakker. Dessverre er kvaliteten noe middelmådig særlig i forhold til hva førsteinntrykket skulle tilsi. Mulig jeg bare har vært uheldig. Den er veldig bra når alt fungerer som den skal, og for en som er kun tre kilo over grensen, er den nok enda bedre :)

Lenke til kommentar
On 7/6/2020 at 7:32 AM, Uderzo said:

Ja, dekket på min 1.0 har punktert en gang. Kjøpte en ny slange og byttet den selv. 

Tilgangen på deler er et kjempepluss. Og hvis du bor i nærheten av en av utsalgsstedene så kan du også bestille service. 

Jeg har ikke erfaring med Nor modellen, men den har en kraftigere motor enn min 1.0, så du kan regne med omtrent 20 km/t selv i bratte bakker. 

Jeg tok turen immon Bydue i Trondheim. Men fra min arbeidsplass til mitt hjem er det kun bakker i hovedsak. Jeg hadde kanskje litt store forventinger men håpet at sykkelen skulle klare minimum 10 Km/h i bakker. 

Ved butikken i Trondheim er det en bakke, den bakken klarte lovlige modellen 4-6 Km/h og den "ulovelige" modellen klarte litt mer. Jeg er en høy og tung person med mine 103 Kg men det å fise opp bakkene i 4-8 Km/h etter jobb fristet veldig lite. 

Så ble ikke noe kjøp for min del, prøvde ikke Bydue 3 da Bydue NOR allerede kostet mer enn hva jeg egentlig ville betale. 

Lenke til kommentar
On 7/6/2020 at 9:42 AM, Kajac said:

Jeg har en Xiaomi M365 Pro. Til tross for min vekt på 120 kilo (20 over "grensen") har den ingen problemer med å verken komme opp i eller holde maks-hastighet selv i moderate bakker. Dessverre er kvaliteten noe middelmådig særlig i forhold til hva førsteinntrykket skulle tilsi. Mulig jeg bare har vært uheldig. Den er veldig bra når alt fungerer som den skal, og for en som er kun tre kilo over grensen, er den nok enda bedre :)

En ting som kan være lurt å gjøre om noen skaffer seg Xiaomi M365 Pro er å dekke til kabelen som går fra batteriet og til baklyset med et tjukt lag med gaffateip da det ikke skal mye til før bakhjulet kommer borti kabelen og river den i stykker.

Lenke til kommentar

https://boostedusa.com/products/boosted-rev

Boosted: Soleklart den beste jeg har prøvd, mye bedre kvalitetsfeeling enn de vanlige kina scooterne, denne har også dobbel motor så den vil dra 100kg opp de bratteste bakkene uten problem. Haken er prisen, mener de koster mellom 15-20k.

Ewheels e2s pro v2: Grei sykkel hvis du kun vil ha et fremkomstmiddel, men denne vil nok slite opp de bratteste bakkene. Du kommer nok opp, men med 1x500w motor vil du nok miste mye fart. Med meg på 70kg går det i 25km/t opp bratte bakker, men med 30 kg ekstra kan du forvente at dt går endel tregere. Låsebolten min knakk, så ville ihvertfall byttet ut denne med noe kraftigere. Stammen knekker heldigvis bare bakover, men jeg ga gass og lente meg bakover ideet dt skjedde så snørra alikevel.

 

ewheels e4: Sykkelen jeg bruker selv, (har e2s som backup sykkel) er litt sterkere og ganske mye bedre kjøre comfor pga bakdemping og større dekk. Skal sies at bakskjermen har et elendig design og denne kommer garantert til å knekke med mindre du er veeeeeldig forsiktig. Da blir den i praksis ubrukelig i regnvær med mindre du har på regnbukse. Jeg sveisa ny baksjerm selv så funka for meg. Funker bra for kompisen min på 90kg ihvertfall og drar han lett opp bratte brakker.

 

Hvis jeg var deg ville jeg gått for boosted, etwow eller widewheel pro pga dualmotor og pungteringsfriedekk. Men det er muligens unødvendig hvis du har tenkt til å sperre den til lovlig hastighet.

Skal sies at jeg har herja ganske bra med syklene mine. Kjører ned fortauskanter i 45km/t osv, men tror de holder hvis du kjører fornuftig. Så det hele bunner ned i budsjett og hva du forventer av sykkelen.

 

Så nå at du skrev 10k maks. Da er vel boosted utelukket. Ville gått for widewheel, e4 eller evt en etwow men muligens de er litt dyrere enn 10k. e4 får du vel til 7k.. men som sagt da må du fikse en ny skjerm, sette på noen fenders eller kjøre veeeeeldig forsiktig. 

Endret av Tmz
Lenke til kommentar

Tenker jeg venter, jeg tenkte å bruke 6-7k men maks grensen ble dyttet til 10k etter dårlige erfaringer med de syklene jeg testet. 

Nå blir det nokk å vente til neste år, det begynner å bli litt seint på året for å kjøpe en sykkel som du vet du kun bruker på "finværs dager" og siden jeg ikke var fornøyd med opplevelsen en sykkel til 10k kunne gi i år så blir det kanskje bedre neste år. 

Lenke til kommentar
MysticoN skrev (8 timer siden):

Tenker jeg venter, jeg tenkte å bruke 6-7k men maks grensen ble dyttet til 10k etter dårlige erfaringer med de syklene jeg testet. 

Nå blir det nokk å vente til neste år, det begynner å bli litt seint på året for å kjøpe en sykkel som du vet du kun bruker på "finværs dager" og siden jeg ikke var fornøyd med opplevelsen en sykkel til 10k kunne gi i år så blir det kanskje bedre neste år. 

Hvilken dårlige erfaringer hadde du?

Lenke til kommentar
MysticoN skrev (11 timer siden):

Tenker jeg venter, jeg tenkte å bruke 6-7k men maks grensen ble dyttet til 10k etter dårlige erfaringer med de syklene jeg testet. 

Nå blir det nokk å vente til neste år, det begynner å bli litt seint på året for å kjøpe en sykkel som du vet du kun bruker på "finværs dager" og siden jeg ikke var fornøyd med opplevelsen en sykkel til 10k kunne gi i år så blir det kanskje bedre neste år. 

Høres fornuftig ut hvis du ikke er innstilt på å mekke mye selv. Min erfaring er at disse kina syklene holder nettopp.. kina kvalitet. Etwow og boosted er dee neste jeg har vært fornøyd med uten å måtte sveise sammen ramma for å unngå slark etc.. Men prisen er jo høyere og dermed utenfor ditt budsjett. Men hvis alternativet er å kjøre bil overalt er det jo plutselig ikke så dyrt alikevel. Jeg regner med at min er skrot om halvannet år. Glemte å si at jeg også har problemer med e2s'en iform av at den på plutselig kutter gassen og slår inn den regenerative bremsen selv om jeg holder gassen hele tiden. Dette kan være litt skummelt da sykkelen plutselig bremser når du forventer at den gasser. Er nok dårlig kontakt i kablinga siden problemet er der i varierende grad ettersom jeg dytter å vrir på motorkabelen.

 

Utrolig nok er jeg fornøyd selv, men det er nok bare fordi jeg heller vil skru litt selv enn å betale det dobbelte for kvalitet. Sykkelen er gøy å kjøre og man kan fint kutte ut bilen til de fleste ærend da den faktisk går ganske langt. Med mindre man sperrer den på 20 da... Med min som hår i 40-45 er dt jo i praksis en el moped. Men da er det viktig å vise hensyn og kjøre pent blandt folk osv, og ikke gi alle andre som bruker elspark et dårlig rykte :)

Endret av Tmz
Lenke til kommentar
14 hours ago, Kajac said:

Hvilken dårlige erfaringer hadde du?

Ikke nokk fart i bakker. 

@Tmz
 

Tenker mer på pris kontra batteri/motor kraft. Litt vedlikehold må vi nesten regne med for det er jo tross alt en sykkel, men punktering er vel det "problemet" jeg frykter mest. Ikke fordi det nødvendigvis er det vanskeligste å fixe men det gjør at sykkelen ikke kan brukes og må fixes med en gang. Det funker dårlig om du må trille den alle bakkene hjem. 

Har også lest at mange av disse sparkesykklene er det et rent helvette å bytte slange på. 

Lenke til kommentar
MysticoN skrev (9 timer siden):

Ikke nokk fart i bakker. 

@Tmz
 

Tenker mer på pris kontra batteri/motor kraft. Litt vedlikehold må vi nesten regne med for det er jo tross alt en sykkel, men punktering er vel det "problemet" jeg frykter mest. Ikke fordi det nødvendigvis er det vanskeligste å fixe men det gjør at sykkelen ikke kan brukes og må fixes med en gang. Det funker dårlig om du må trille den alle bakkene hjem. 

Har også lest at mange av disse sparkesykklene er det et rent helvette å bytte slange på. 

Det er generelt sett ikke bakkekjøretøy, nei. I hvertfall ikke om du forventer full fart selv i litt brattere bakker. Kan også bekreftet at det er et rent helvete å bytte slage på Xiaomi-syklene. Har du det rette verktøyet er det "overkommelig", men det er definitivt ikke noe du ønsker å gjøre i felten.

Lenke til kommentar

Ja, det er generelt sett ikke et bakkekjøretøy. Du må minst ut med rundt 12 000kr for en sparkesykkel som har kraftig nok motor (1000w+) for mer utfordrende bakker. Selv da så kan du ikke forvente å suse oppover i full fart, men det kommer an på hvor bratte bakker vi snakker om.

Jeg har byttet slange på min Bydue 1.0 og det gikk helt greit, det er litt styr, men helt overkommelig for meg, og jeg har ingen spesielle mekaniske evner :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...