Skikongen Skrevet 29. juni 2020 Del Skrevet 29. juni 2020 (endret) Hei - har loddet en del prosjekter (ESP8266, Wemos D1 etc etc) og synes jeg har fått det til nokså greit. Har tidligere hatt både en Weller (70W) og en Biltema (30W) loddebolt. Kjøpte ny loddebolt siden spissen på den gamle gjorde at loddetinnet bare perlet seg og det var vanskelig å få nøyaktige loddepunkter på kretskortene og i skjøting av dupont kabler / motstander etc. Jeg bruker "vanlig" loddetinn fra type Clas Ohlson / Biltema / Kjell etc.Nå har den nye også blitt vanskelig å jobbe med. Forstått det slik at det er lurt å bruke fluss-middel. Spørsmålet er om det er flussmiddelet jeg bruker som ødelegger for meg og som etser seg inn i loddespissen og ødelegger det belegget som er der fra før? Noen som har tips? Evt hvilket flussmiddel som er bedre å bruke? Fluss-middelet jeg bruker er dette: https://www.clasohlson.com/no/Ecogel-flussmiddel/p/40-8226 Endret 29. juni 2020 av Skikongen Lenke til kommentar
arneolav Skrevet 29. juni 2020 Del Skrevet 29. juni 2020 Loddetinn for elektronikk, type Biltema inneholder flussmidddel (Harpiks). Du trenger ikke annet. Ellers bør du nok anskaffe en loddestasjon. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå