Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Bli kvitt astmadiagnose. Noen private helseaktører som jeg kan kontakte?

Gjest 67473...f8b

Anbefalte innlegg

Gjest 67473...f8b

Hei!

Var hos en lungeklinikk for 1 år siden, var der 2 ganger. Ene legen mente jeg fortsatt hadde astma, da jeg responderte slik på testen som ble utført (spirometri), provikasjonstest( altså pustetest etter å ha fremprovisert "anfall")Jeg merket bare at jeg var litt tung i pusten, men det var så vidt merkbart.  Var så til kontroll noen mnd etterpå, var da hos en annne lege som sa at spirometrien nå var normal, og at flere ville reagert slik jeg gjorde på profivikasjonstesten selv om man ikke har astma( altså testen under første besøk).  Utifra symtomene mine, hadde jeg nok fortsatt astma, så diagnosen står enda.
Jeg har til tider slim i halsen, og astmamedisin bedrer symptomene på dette, men jeg lurer på om det kan være pusteteknikken som gjøres ved inhalasjonen som flytter på slimet. Slimet kommer noen ganger i året, og det hjelper alltid å øke dosen av astmamedisin.
Jeg er ikke plaget med tung pust, hoste, surkling i brystet, eneste er slimet i halsen. Mulig det kan komme fra lungene, men det kan også komme fra nesa da jeg har problemer med den.

Har opplevd å bli litt tett i brystet under 2 forkjølelser, har også opplevd å bli litt tett når jeg har blitt eksponert for pollen, men dette skjer sjeldent, og jeg blir ikke så tett at jeg merker det noe særlig. Ventoline gir effekt, men det går helt fint å ikke ta astmamediisn og.

Jeg vil ikke ta dette opp med fastlegen, for jeg tipper han synes det er unødvendig av meg å bruke tiden hans på ny vurdering. Legen var rett og slett uenig, og han med mest erfaring virket nølende da jeg spurte om han ville  gitt meg astmadiagnosen hvis jeg var hos han da jeg tok provikasjonstesten.

Jeg slår meg ikke til ro med dette, å lurer på om jeg kan dra til en privatklinikk å ta ny test? få en oppklaring å fjerne diagnosen?

Noen med astma som kjenner seg igjen i symptomene? eller med samme erfaring?

Anonymous poster hash: 67473...f8b

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 67473...f8b
Cipher Panda skrev (48 minutter siden):

Det er bare å gå tilbake til lungespesialist å få ny spirometritest, så får du allergi- og astmautredning på samme tid.

Er det det? de trenger vel en henvisning til? er over 1 år siden jeg var der.  Hjelper vel lite å dra dit igjen..

Lenke til kommentar
Gjest 67473...f8b
Cipher Panda skrev (7 minutter siden):

Bare ring fastlege og be om henvisning ellers er det ofte rett frem med å bestille time direkte hos spesialist.

Vil ikke ta det opp med fastlege, vet han ikke sender ny henvisning. Aldri sett at man kan bestille time uten henvisning, og alle spesialklinikker jeg har vært innom eller søkt opp har måtte ha henvisning.

Lenke til kommentar
Gjest 67473...f8b
GiaMahan skrev (10 timer siden):

Hvorfor ønsker du å bli kvitt astmadiagnosen? 

For jeg er usikker på om jeg har den. Og jeg har noen somatiske plager, blant annet allergi, som kan gi ligndende symptomer, og det er så lett å si at "det er astmaen". Kjenner jeg heller ikke igjen i beskrivelsen av anfall eller plager. Må gå på jevnlig medisinering, og er redd for å slutte i tilfelle det skulle skjedd noe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...