Gå til innhold

Hvordan ble du veganer? Og hvorfor er du forblitt det?

Anbefalte innlegg

Ingen kosthold som krever tabletter og injeksjoner ved siden av er fullverdige. Det er argument nok til hvorfor vegansk kosthold er feil for mennesker.

Videre så vet vi at mennesket er på toppen av næringskjeden, vi er lagd for å konsumere kjøtt.

Enda ett argument er at kroppen trenger fett er for å frakte fettløslige vitaminer (A, E, D og K). Det hjelper ikke med D-vitamin suppliment, dersom kroppen ikke har fettceller til å ta opp dusse vitaminene. På sikt, om fettprosenten er lvt nok vil et slik kosthold kunne bryte ned kroppen.

Jeg forstår de som er vegetarianere eller for dyrevellferd, det er bra. Men veganere for meg virker bare veldig lite opplyst om hvordan kroppen fungerer.

Endret av Emile the rat
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er mange kjøttetere som også anbefales å ta B12.
Fett er heller ikke synonymt med kjøtt.
Helsedirektoratet sier dette om vegetarisk og vegansk kosthold. (Hvorfor de kun omtaler vegetarianisme i utsagnene vet jeg ikke, for de sier på samme side at utsagnene skal gjelde begge deler.)

"Vegetarkost er forbundet med lavere risiko for blant annet overvekt, hjerte- og karsykdommer, diabetes og kreft.
En balansert og variert vegetarkost egner seg for individer i alle livsfaser, inkludert under svangerskap, ved amming, i spedbarnsperioden, for barn og unge og for idrettsutøvere.
"

Mener du helsedirektoratet er lite opplyst om hvordan kroppen fungerer?
Også vet jeg ikke hvilke injeksjoner du mener, for jeg har aldri fått noen slike.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Cruzhernandez21 skrev (På 28.6.2020 den 14.29):

Tenkte å starte en tråd hvor vi kan dele med hverandre tanker, ideer, refleksjoner eller alt mulig rart om kjøtt og vegansk kosthold. Starter med meg selv om hvorfor jeg ble veganer og hvorfor jeg er forblitt det.

Hvorfor ble jeg veganer? Når det gikk opp for meg at man kan klare seg fint uten kjøtt, egg og meieriprodukter ble jeg veldig motivert til å prøve det ut og se hvordan kroppen skulle reagere. Jeg har vært på såkalt "whole food plant based diet" siden 2018. Det er basically en "sunn" vegansk diet. Du spiser fullkorn versjon av ris, brød osv. i tillegg til at man fjerner helt eller minimaliserer inntaket av olje og sukker. Det er  en veldig sunn kosthold som har funket veldig bra for meg. Vanskelig i starten men veldig enkelt nå. Eneste utfordringen er når man skal ha noe på farten ute. Da blir man nødt til å kjøpe dyre veganske junk food versjoner av ting som smaker helt awful.

Hvordan merket jeg et kosthold uten kjøtt i starten? Jeg synes at man bør prøve ting ut selv (dersom det er forsvarlig) og prøve å følge med på hva som skjer i kroppen når vi forholder oss til en type diett eller mat. Det er kanskje mer viktig enn hva forskningen sier. Når jeg spiste kjøtt så ble jeg veldig mett sammenlignet med samme mengde kalorier i f.eks. en salat med bønner.  Men etterhvert så forsvant den følelsen. Det er nesten som at den følelsen av mettheten vi får når vi spiser kjøtt er et signal fra kroppen som sier at "det her er tungt for meg å fordøye". Det gir egentlig litt mening. Klarer du å løpe etter 5 minutter etter at du har spist indrefilet eller fisk sammenlignet med en salat? Jeg orket ikke det hvertfall når jeg spiste kjøtt. 

En annen fordel er at når man får i seg så mye fiber så er man ikke sulten hele tiden lenger. Kroppen venner seg til en mer naturlig tilstand. Du kan spise en salat og det kan ta flere timer før du tenker på mat.

Etterhvert så har jeg satt meg inni forskningen og lest en god del studier. Jeg vet ikke om det finnes et annet felt i verden som er så utrolig komplisert, forvirrende og delt blant "ekspertene" som ernæring og kosthold. Jeg vil ikke gå inni det for at det er bare en endeløs diskusjon. Bottom line is:  Det finnes INGEN bevis på at dersom du spiser "whole food plant based" mat, men i tillegg til fisk og rent kjøtt to-tre ganger i måneden er så farlig som de vil ha det til i de ensidige dokumentarfilmene på netflix. Det finnes rett og slett ikke overbevisende studier som kan bevise det. De fleste studiene sammenligner en rent vegansk kosthold mot amerikansk standard kosthold. Da kommer selvfølgelig den veganske bedre ut av det.

Hva har fått meg til å forbli veganer? Dyrene vi spiser som f.eks. griser og kuer er faktisk veldig intelligente. Når jeg så dokumentaren "Dominion" og så hvordan kua skrek og en annen video som viste kupa løp etter barnet sitt som ble tatt fra henne kort tid etter fødselen så skjønte jeg at mine kjøtt dager var over. Jeg klarer ikke lenger å se på dyr som mat rett og slett. Kall meg svak. Kall meg hva du vil, men jeg klarer ikke å gjøre noe med denne medfølelsen jeg har overfor dyrene.

Så hvorfor ikke vegetarianer? Hvorfor drikker vi melk? La oss tenke litt sunn fornuft.  Er ikke det litt rart å se for seg at vi som mennesker skal gå under kua og suga på puppen hennes? Hva er naturlig ved det?  Altså, rett meg om jeg tar feil. Kua produserer melk for kalven. Dette produseres i en gravid ku som har en helt annen fysikk og behov enn oss. Ja vi får i oss kalisium og proteiner. Men hva vet vi om resten som er i melken? Det er studier som linker melk med brystkreft hos kvinner og prostata kreft hos menn. Sier ikke det noe om hvor unaturlig kumelk er for oss? Det finnes masse gode plantebaserte melk erstatninger som har same dose kalsium, jod og proteiner. Dette kan lett brukes istedenfor melk i de fleste matrettene.  Det er nettopp disse små detaljene som motiverer meg ekstra til å forbli veganer for at det er så utrolig utrolig UNØDVENDIG å drikke kumelk. 

Artig lesning, og kan bare sei fra mitt eget personlige synsvinkel, at mat for meg, er nåke ein burde sjå på som ein opplevelse. Og der er vel hovedgrunnen for at eg ikkje er veganer. For meg er det svært rart at folk ser på mat som ein nødvendig onde. At folk gjerne "preppa" mat i ei veke framover i tid, fordi det er så enkelt. Bruker ord som "erstatning". Men det som er enkelt er ikkje ofte veldig godt. Og det som er vegansk, er heller ikkje ofte veldig godt. Sjøl om det kan være det.

Kosthold for meg er ein variert diett. Mat for meg er ein opplevelse og ein viktig del av kvardagen. Om det er biff, hummer, krabbe, reke, fløte, melk, egg, ost, fisk, ribbe, kylling, kraft av fisk eller kjøtt etc etc, er det døme på viktige ingredienser for ein variert diett, så vel som viktige ingredienser for ein god mat opplevelse.

Salat og planter kan være svært godt. Men som tilbehør eller som ein ekstra ingrediens til eit komplett måltid.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (26 minutter siden):

Helsedirektoratet sier dette om vegetarisk og vegansk kosthold. (Hvorfor de kun omtaler vegetarianisme i utsagnene vet jeg ikke, for de sier på samme side at utsagnene skal gjelde begge deler.)

"Vegetarkost er forbundet med lavere risiko for blant annet overvekt, hjerte- og karsykdommer, diabetes og kreft.
En balansert og variert vegetarkost egner seg for individer i alle livsfaser, inkludert under svangerskap, ved amming, i spedbarnsperioden, for barn og unge og for idrettsutøvere.
"

Også vet jeg ikke hvilke injeksjoner du mener, for jeg har aldri fått noen slike.

Det helsedirektoratet sier er "Vegetarkost er forbundet med lavere risiko å overspise, lavere risiko for å få i seg for mykje fett, sukker, salt etc etc etc, ergo lavere risiko for hjerte- og karsykdommer, diabetes, etc etc"

Problemet er ikkje kjøtt, eller vegar. Overspising er problemet, og som øker risikoer for sykdom..

Endret av Pallehysa
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Merko skrev (1 time siden):

@Cruzhernandez21 Er det kun til mat du har samme holdning, eller unngår du det meste av godteri, parfymer, klær og andre ting som har ting fra dyr i seg? 

Jeg kastet ikke klær, parfyme og andre produkter som inneholdt animalske ingredienser. Mye av de har jeg fortsatt og tenker å bruke de så lenge de holder. Tenkte det var idiotisk å kaste klær bare for å ha ren samvittighet. Når det er sagt så er jeg bevist på ting jeg kjøper nå.   

Atib Azzad skrev (45 minutter siden):

Jeg gidder stort sett ikke være så hysterisk rundt dette (mer enn jeg allerede er.) om jeg får i meg noe kjøttrester fra en uren grill, eller om kniven allerede er brukt til smør og sånn, er ikke det verdens undergang.

Samme her.  F.eks. om en plantebasert burger på en fast food restaurant stekes på samme grill som vanlig kjøtt så vil det selvfølgelig ikke ha noe å si for dyrenes velferd. I tillegg så er det miljømessig bedre istedenfor å ha en ekstra grill i driften

• Liker 1
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (40 minutter siden):

Jeg vet ikke hvem som skrev dette. Men jeg fikk lyst til å kommentere det uansett. Helsedirektoratet vet veldig mye om kropp og ernæring. De vet kanskje alt om norsk kosthold og har antageligvis fullt oversikt over statistikken over dødsårsaker. Men myndighetene KAN/VIL/TØRR IKKE be folk om å redusere kjøtt inntaket med 80% eller innføre tiltak for å få folk til å spise mindre fast food matvarer med mye mettet fett, kolesterol og sukker i. Det høres ut som en konspirasjonsteori. Men jeg nekter å tro at farmasi og legemiddel, kjøtt og meieri industrien ikke har en finger i det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (53 minutter siden):

"

Problemet med vegansk kosthold er at det ikke eliminerer kun kjøtt, men også meieriproduktet og alle andre animalske produkter som kroppen trenger for å lagre fett. Helsedirektoratet omtaler kun vegarisme, fordi det ikke er like ekstremt. En vegatarianer kan fint få i se de fettsyrene kroppen trenger, det kan man ikke dersom man konsekvent skal følge et vegansk kosthold.

Jeg mener ikke helsedirektoratet er lite opplyste, heller ikke leger. Det er de menneskene som velger å leve vegansk, uten å forstå hvordan ulike mekanismer i kroppen fungerer, som er uopplyste. Med injeksjoner sikter jeg til B12 sprøyter, noe som ikke er til å unngå om man skal gå på et vegansk kosthold fast, og har gjort det over lang tid.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Cruzhernandez21 skrev (12 minutter siden):

Jeg vet ikke hvem som skrev dette. Men jeg fikk lyst til å kommentere det uansett. Helsedirektoratet vet veldig mye om kropp og ernæring. De vet kanskje alt om norsk kosthold og har antageligvis fullt oversikt over statistikken over dødsårsaker. Men myndighetene KAN/VIL/TØRR IKKE be folk om å redusere kjøtt inntaket med 80% eller innføre tiltak for å få folk til å spise mindre fast food matvarer med mye mettet fett, kolesterol og sukker i. Det høres ut som en konspirasjonsteori. Men jeg nekter å tro at farmasi og legemiddel, kjøtt og meieri industrien ikke har en finger i det. 

Det høres ikke ut som en konspirasjonsteori, det er en konspirasjonsteori.

Slik jeg ser det har ikke noen gode argumenter, og drar inn konspirasjonsteorier slik du gjør her anser jeg som en fallitterklæring.

Hadde du hatt gode argumenter hadde du ikke trengt å basere deg på konspirasjonsteorier og antagelser.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Emile the rat skrev (1 time siden):

Ingen kosthold som krever tabletter og injeksjoner ved siden av er fullverdige. Det er argument nok til hvorfor vegansk kosthold er feil for mennesker.

Alle kosthold kan muligens kreve tabletter/tilskudd. Selv de som spiser kjøtt. Omega 3 tabletter, tran og vitamin D er eksempler på det. Et annet eksempel er B12. Faktisk så gis dyrene i mange vitamin B12 tilskuddet. Så folk spiser tilskudd gjennom dyr uansett. 

Videre så vet vi at mennesket er på toppen av næringskjeden, vi er lagd for å konsumere kjøtt.

Ser ikke argumentet ditt

Enda ett argument er at kroppen trenger fett er for å frakte fettløslige vitaminer (A, E, D og K). Det hjelper ikke med D-vitamin suppliment, dersom kroppen ikke har fettceller til å ta opp dusse vitaminene. På sikt, om fettprosenten er lvt nok vil et slik kosthold kunne bryte ned kroppen. 

Kan du utdype? 

Jeg forstår de som er vegetarianere eller for dyrevellferd, det er bra. Men veganere for meg virker bare veldig lite opplyst om hvordan kroppen fungerer.

Det er mange overvektige/usunne veganere som ikke spiser noe animals pga dyrevelferd. Jeg vet at om man spiser en cheese burger en gang i blant så er det ikke farlig men jeg er veganer for etiske årsaker.  

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vegetar kan jeg til dels forstå, hvis man ikke vil spise dyr. Veganisme syns jeg er å dra den for langt. F.eks. hvorfor skal ikke mennesket bruke ulla på sauen til noe nyttig? Den vokser jo uansett, og blir det for mye så er det sikkert ikke bra for sauen det heller. 

55e87ea2bd86ef0f008b7f1b?width=1100&form

Så hvorfor skal vi ikke bruke ull til noe fornuftig når vi uansett klipper den og har den? Sånne ting. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Emile the rat skrev (2 minutter siden):

Det høres ikke ut som en konspirasjonsteori, det er en konspirasjonsteori.

Slik jeg ser det har ikke noen gode argumenter, og drar inn konspirasjonsteorier slik du gjør her anser jeg som en fallitterklæring.

Hadde du hatt gode argumenter hadde du ikke trengt å basere deg på konspirasjonsteorier og antagelser.

Det dør rundt 6000 i Norge kun av hjerte og karsykdommer som er DIREKTE linket med kosthold med mye animalsk produkter. Dette er FAKTA og ingen konspirasjon. Vi bruker milliarder av kroner på pasienter med kroniske sykdom som hadde vært unngått med enn sunn kosthold. Jeg sier ikke at alle skal bli veganere. Men om folk hadde spist kjøtt 1gang i uken så hadde det gjort et enormt forskjell. Tine og Gilde støtter alle slags foreninger som jo kjøtt og meieriprodukter i utgangspunktet forårsaker til. Det er ingen konspirasjonsteori. Jeg sier ikke at de har hemmelige møter hvor CEO i Tine sier til Erna Solberg "Dere tar ikke ut melk ut av anbefalt kosthold" Altså hallo!! Men du er super naiv om du tror at TINE og Gilde gir noe faen i folks helse

• Liker 1
Lenke til kommentar
Emile the rat skrev (14 minutter siden):

Problemet med vegansk kosthold er at det ikke eliminerer kun kjøtt, men også meieriproduktet og alle andre animalske produkter som kroppen trenger for å lagre fett. Helsedirektoratet omtaler kun vegarisme, fordi det ikke er like ekstremt. En vegatarianer kan fint få i se de fettsyrene kroppen trenger, det kan man ikke dersom man konsekvent skal følge et vegansk kosthold.

Jeg mener ikke helsedirektoratet er lite opplyste, heller ikke leger. Det er de menneskene som velger å leve vegansk, uten å forstå hvordan ulike mekanismer i kroppen fungerer, som er uopplyste. Med injeksjoner sikter jeg til B12 sprøyter, noe som ikke er til å unngå om man skal gå på et vegansk kosthold fast, og har gjort det over lang tid.

Jeg vil gjerne ignorere deg så folk som faktisk har peiling ser hvor tragisk dårlige argumenter du har men jeg klarer ikke å la være heller. Altså si meg en ting som vanlig melk har og som du ikke finner i havremelk f.eks. 

Enda viktigere. Finn en studie som til og med har stilt spørsmål til hvor usunt havremelk er. Mens ser du på kumulk så finnes det studier i bøtter og spann som har linket den ene sykdommen og den andre til rutinemessig inntak av melk. Og er det så rart? INGEN voksne mennesker trenger å putte i seg hormoner lagd i kroppen til en gravid ku som er ment for en kalv til å vokse opp. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
:utakt skrev (10 minutter siden):

Vegetar kan jeg til dels forstå, hvis man ikke vil spise dyr. Veganisme syns jeg er å dra den for langt. F.eks. hvorfor skal ikke mennesket bruke ulla på sauen til noe nyttig? Den vokser jo uansett, og blir det for mye så er det sikkert ikke bra for sauen det heller. 

55e87ea2bd86ef0f008b7f1b?width=1100&form

Så hvorfor skal vi ikke bruke ull til noe fornuftig når vi uansett klipper den og har den? Sånne ting. 

Altså jeg er veganer men det der ser veldig ubehagelig ut for sauen (om det er ekte bilde). Så hvis dyrene blir klippet nok at de ikke fryser i hjel og om det brukes til noe mer fornuftig så er jeg all inn for det ?

Lenke til kommentar
Cruzhernandez21 skrev (1 minutt siden):

Altså jeg er veganer men det der ser veldig ubehagelig ut for sauen (om det er ekte bilde). Så hvis dyrene blir klippet nok at de ikke fryser i hjel og om det brukes til noe mer fornuftig så er jeg all inn for det ?

Du får finne deg en med-veganer å krangle med. ?

De mest hardbarka unngår alt som kommer fra dyr, uansett. 

Lenke til kommentar
Cruzhernandez21 skrev (11 minutter siden):

Jeg vil gjerne ignorere deg så folk som faktisk har peiling ser hvor tragisk dårlige argumenter du har men jeg klarer ikke å la være heller. Altså si meg en ting som vanlig melk har og som du ikke finner i havremelk f.eks. 

Enda viktigere. Finn en studie som til og med har stilt spørsmål til hvor usunt havremelk er. Mens ser du på kumulk så finnes det studier i bøtter og spann som har linket den ene sykdommen og den andre til rutinemessig inntak av melk. Og er det så rart? INGEN voksne mennesker trenger å putte i seg hormoner lagd i kroppen til en gravid ku som er ment for en kalv til å vokse opp. 

Her viser du ditt sanne jeg.

Slike som deg er ikke verdt å diskutere med. Vegansk kosthold blir ikke mindre farlig, fordi enkelt individer dør av hjerte- og karsykdommer. Det finnes en mellomting med et balansert kosthold. 

Mulig dette ikke passer inn din virkelighetsverden, men vegans kosthold er assosiert med økt sjanse for slag: https://www.google.no/amp/s/amp.theguardian.com/society/2019/sep/04/being-vegetarian-lowers-heart-disease-risk-but-increases-chance-of-stroke

Grunnen til dette er enkel å forklare, fordi man gjennom et vegans kosthold over tid bryter ned fettvevet vi har i hjernen. Dette kan øke risikoen for slag, men også for å utvikle følgesykdommer som atzheimer / demens. Men det er vel ikke så viktig.

Kunne du heller kommet med noe kilde på at vegans kosthold over flere år er bærekraftig og trygt for kroppen? Istede for å kalle meg en idiot og komme med personangrep? 

Fortsetter du med slike personangrep, og usakligheter kommer jeg ikke til å svare. Da er det ganske åpenlyst at du ikke har noen gode argumenter å komme med, så vet ikke hvem som er idioten her. Jeg er den som ser seg nødt til å ty til personangrep i mangel på god argumentasjon, det er det du som gjør.

Endret av Emile the rat
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Emile the rat skrev (9 minutter siden):

Her viser du ditt sanne jeg.

Slike som deg er ikke verdt å diskutere med. Vegansk kosthold blir ikke mindre farlig, fordi enkelt individer dør av hjerte- og karsykdommer. Det finnes en mellomting med et balansert kosthold. 

Mulig dette ikke passer inn din virkelighetsverden, men vegans kosthold er assosiert med økt sjanse for slag: https://www.google.no/amp/s/amp.theguardian.com/society/2019/sep/04/being-vegetarian-lowers-heart-disease-risk-but-increases-chance-of-stroke

Grunnen til dette er enkel å forklare, fordi man gjennom et vegans kosthold over tid bryter ned fettvevet vi har i hjernen. Dette kan øke risikoen for slag, men også for å utvikle følgesykdommer som atzheimer / demens. Men det er vel ikke så viktig.

Kunne du heller kommet med noe kilde på at vegans kosthold over flere år er bærekraftig og trygt for kroppen? Istede for å kalle meg en idiot og komme med personangrep? 

Fortsetter du med slike personangrep, og usakligheter kommer jeg ikke til å svare. Da er det ganske åpenlyst at du ikke har noen argumenter å komme med, så vet ikke hvem som er idioten her. ikke meg som ser seg nødt til å ty til personangrep i mangel på god argumentasjon, det er det du som gjør.

Det er ikke personangrep. Jeg kjenner deg ikke. Men jeg gjentar det gjerne. Du har helt tragisk dårlige argumenter. Hvordan har +300 millioner vegetarianske indere klart seg i hundrevis (og om ikke tusenvis) av år?

Den studien du viser til gjelder BÅDE vegetarianere og veganere. Den viser ikke årsak-sammenheng effekt. Til og med forfatterne sier at det ikke en alarmende signal. Studien er full av bias informasjon. Hvordan kan du med utgangspunkt i den studien si at vegansk kosthold "bryter ned fettvevet i hjernen"? Altså her må det utdypes. Jeg synes du skal lese studien på nytt :)  

Endret av Cruzhernandez21
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Cruzhernandez21 skrev (28 minutter siden):

Det er ikke personangrep. Jeg kjenner deg ikke. Men jeg gjentar det gjerne. Du har helt tragisk dårlige argumenter. Hvordan har +300 millioner vegetarianske indere klart seg i hundrevis (og om ikke tusenvis) av år?

Den studien du viser til gjelder BÅDE vegetarianere og veganere. Den viser ikke årsak-sammenheng effekt. Til og med forfatterne sier at det ikke en alarmende signal. Studien er full av bias informasjon. Hvordan kan du med utgangspunkt i den studien si at vegansk kosthold "bryter ned fettvevet i hjernen"? Altså her må det utdypes. Jeg synes du skal lese studien på nytt :)  

Hvorfor er argumentene mine tragisk? Fordi det ikke passer ditt syn, eller fordi du ikke kan grunnleggende fysiologi?

Forklar meg, hvordan får kroppen fraktet fettløslige vitaminer, når man ikke får i seg noe med fett? Kan du forklare mekanismen, hvordan det hos veganere på magisk vis unnviker grunnleggende fysiologiske mekanismer. Videre lurer jeg på, hva skjer når fettvevet i hjernen forsvinner, fører ikke det til alzheimer /demens, eller det slik at vitenskapen og det vi kan om kroppen er feil?

Du sier argumentene mine er idiotiske, men sannheten er at du ikke har noe grunnleggende kunnskap om kroppen. Det blir litt håpløst å diskutere med deg, når alt du ikke forstår eller ikke har kunnskap om blir tolket som idiotisk. Da er det ikke mye grunnlag der til å få til en saklig diskusjon.

Artikkelen jeg linket til var kun et eksempel, ønsker du mer grundig forskning? 

Veganer er noe som har kommet i nyere tid, så påstanden din om 300+ millioner indere som har levd i flere hundre år ønsker jeg kilde på. Jeg er ganske sikker på at dette bare er tilfeldige tall, og alternative fakta du har funnet opp, siden ingen ville klart å leve som fullverdig veganer over flere år uten et moderne helsevesen. Et moderne helsevesen hvor man kan supplimentere med tabletter og injeksjoner, samt kontinuerlig blodprøve for å sjekke referanse verdier. Et slikt helsesystem har vi ikke hatt i flere hundre år, så påstanden din om at indere har gjort dette i flere hundre år kan umulig stemme, det er faktisk ikke mulig, tatt i betraktning det vi vet om kroppen.

Mine innlegg eller påstander er ikke idiotiske, men det er tydelig at du mangler kunnskap om kroppen og derfor ikke ønsker- eller evner å forstå. 

Jeg spør igjen, har du kilder på at et vegans kosthold over flere år er bærekraftig for kroppen.

Endret av Emile the rat
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Emile the rat skrev (24 minutter siden):

Hvorfor er argumentene mine tragisk? Fordi det ikke passer ditt syn, eller fordi du ikke kan grunnleggende fysiologi?

Forklar meg, hvordan får kroppen fraktet fettløslige vitaminer, når man ikke får i seg noe med fett? Kan du forklare mekanismen, hvordan det hos veganere på magisk vis unnviker grunnleggende fysiologiske mekanismer. Videre lurer jeg på, hva skjer når fettvevet i hjernen forsvinner, fører ikke det til alzheimer /demens, eller det slik at vitenskapen og det vi kan om kroppen er feil?

Du sier argumentene mine er idiotiske, men sannheten er at du ikke har noe grunnleggende kunnskap om kroppen. Det blir litt håpløst å diskutere med deg, når alt du ikke forstår eller ikke har kunnskap om blir tolket som idiotisk. Da er det ikke mye grunnlag der til å få til en saklig diskusjon.

Diskusjonen handler ikke om fett. Vi trenger de essensielle fettsyrene omega 3 og omega 6. Like viktig er det å ha en balanse i forholdet mellom de. Dvs ikke har for mye omega 6. (som er mye av i kjøtt og vegetabilske oljer) Faktisk, er en stor årsak til hvorfor vi blir fortalt om å ta omega 3 er nettopp for å ha balanse mellom de fettsyrene da de på en måte konkurrerer mot hverandre når absorbering foregår. Omega 6 kan man få gjennom de fleste nøttene og oljer mens omega 3 kan man få gjennom chia og linfrø ved å f.eks helle en spise skje på en salat. Dersom det ikke holder (noe som ingen studier har bevist enda) så kan man ta plantebaserte omega 3 piller som ikke er så forskjellig fra tran og fiske piller.

Artikkelen jeg linket til var kun et eksempel, ønsker du mer grundig forskning? 

Veganer er noe som har kommet i nyere tid, så påstanden din om 300+ millioner indere som har levd i flere hundre år ønsker jeg kilde på. Jeg er ganske sikker på at dette bare er tilfeldige tall, og alternative fakta du har funnet opp, siden ingen ville klart å leve som fullverdig veganer over flere år uten et moderne helsevesen. Et moderne helsevesen hvor man kan supplimentere med tabletter og injeksjoner, samt kontinuerlig blodprøve for å sjekke referanse verdier. Et slikt helsesystem har vi ikke hatt i flere hundre år, så påstanden din om at indere har gjort dette i flere hundre år kan umulig stemme, det er faktisk ikke mulig, tatt i betraktning det vi vet om kroppen.

Vil du ha kilder på det at det er over 300 millioner indere som ikke spiser kjøtt? Synes du skal søke på det selv da det er allmenn kunnskap.

Mine innlegg eller påstander er ikke idiotiske, men det er tydelig at du mangler kunnskap om kroppen og derfor ikke ønsker- eller evner å forstå. 

Jeg spør igjen, har du kilder på at et vegans kosthold over flere år er bærekraftig for kroppen.

Hva lurer du på her egentlig? At man ikke kan være veganer i over flere år?

Lenke til kommentar
Cruzhernandez21 skrev (2 timer siden):

Jeg kastet ikke klær, parfyme og andre produkter som inneholdt animalske ingredienser. Mye av de har jeg fortsatt og tenker å bruke de så lenge de holder. Tenkte det var idiotisk å kaste klær bare for å ha ren samvittighet. Når det er sagt så er jeg bevist på ting jeg kjøper nå.   

Hva med godteri? Unner du deg ikke noe smågodt i helgene, eller er det kun salat du koser deg med i helgene ol? :) Unner du deg aldri noe godsaker som ikke er "mat"?

Lenke til kommentar
Merko skrev (1 minutt siden):

Hva med godteri? Unner du deg ikke noe smågodt i helgene, eller er det kun salat du koser deg med i helgene ol? :) Unner du deg aldri noe godsaker som ikke er "mat"?

Liker ikke godteri. Får aldri cravings for det liksom. Altså om noen gir meg et eller annet godteri så kan jeg sikkert spise det og det kommer  sikkert til å smake godt. Men jeg tenker aldri på det når jeg tenker på "noe godt". Har litt sans for mørk sjokolade i form av trøffel f.eks. men igjen ikke sant, en sånn eske kan bli liggende i en måned i kjøleskapet.  Drikker alkohol som er et veldig unødvendig "næringsmiddel" av og til spiser jeg vegan burgers som smaker helt jævlig.  Men ellers går det mye i gryter og salater   

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...