torest Skrevet 26. juni 2020 Del Skrevet 26. juni 2020 Norges mest trafikkerte fergestrekning blir elektrisk [Ekstra] Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 26. juni 2020 Del Skrevet 26. juni 2020 Bastøferga vil redusere Norges CO2-utslipp med 4 promille i 2022, hvilket er imponerende for et enkelt tiltak. Prosjektet viser også at ombygging av eksisterende skip lar seg lett gjøre hvilket er godt for økonomien og ikke minst svært fordelaktig ved at overgangen til elektrifisering blir vesentlig kortere enn om en måtte vente til skipene var uttjente. Hele Norges ferjeflåte kan konverteres i løpet av noen få år i motsetning til personbiler som har lang levetid og som det fortsatt vil være en million av i 2030. Busser, lastebiler og fly er ikke mulig å bygge om (ikke økonomisk). For busser og lastebiler er ikke dette så farlig da de har kort levetid (ca ti år vil jeg anta). For fly er det mye verre da disse har en levetid på rundt 25 år. Derfor er fly den transportteknologi det haster mest å utvikle til å gå på fornybar energi. Og enda mer fordi ingen sektor øker sine CO2-utslipp år for år enn luftfart. 3 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 26. juni 2020 Del Skrevet 26. juni 2020 Ketill Jacobsen skrev (12 minutter siden): For fly er det mye verre da disse har en levetid på rundt 25 år. Derfor er fly den transportteknologi det haster mest å utvikle til å gå på fornybar energi. Og enda mer fordi ingen sektor øker sine CO2-utslipp år for år enn luftfart. Vi har egentlig gode muligheter i å være tidlig ute med fly med ny teknologi. Blå og Grønn hydrogen er forespeilet å være billigst fra Norge, og kan man løse dette på en god måte, så har vi sikret oss eksport av energi etter at naturgassen blir den nye oljen. Samt så beviser Bastøfosen nå at vi må skjerpe kravene for fergene overalt. Alt kan elektrifiseres på en eller annen måte, og vi har allerede teknologien til å løse alle strekninger. Kast ut teknnologinøytrale støtteordninger, så finner industrien frem til beste løsning selv. Men få opp farta. Lenke til kommentar
-Birger- Skrevet 26. juni 2020 Del Skrevet 26. juni 2020 oophus3do skrev (8 minutter siden): Vi har egentlig gode muligheter i å være tidlig ute med fly med ny teknologi. Blå og Grønn hydrogen er forespeilet å være billigst fra Norge, og kan man løse dette på en god måte, så har vi sikret oss eksport av energi etter at naturgassen blir den nye oljen. For fly har jeg mere tro på biodrivstoff enn hydrogen. Men som du sa, gjør støtteordningene teknologinøytrale og gjør en støtteordning der driften også er nøytral ut fra renheten på totalpakken. Ikke kun CO2, men hele miljøprofilen. 2 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 26. juni 2020 Del Skrevet 26. juni 2020 -Birger- skrev (1 minutt siden): For fly har jeg mere tro på biodrivstoff enn hydrogen. Men som du sa, gjør støtteordningene teknologinøytrale og gjør en støtteordning der driften også er nøytral ut fra renheten på totalpakken. Ikke kun CO2, men hele miljøprofilen. https://www.dn.no/innlegg/fly/el-fly/hydrogen/innlegg-hydrogenfly-vil-gi-klimanoytral-luftfart/2-1-832330 Biomasse trur jeg heller blir til rent hydrogen med CCS og "carbon black", som det også ligger en verdi for. Lenke til kommentar
LaustadJ Skrevet 26. juni 2020 Del Skrevet 26. juni 2020 Miljømessig kunne en tunnel eller bru mellom Horten og Drøbak vært mye mer energieffektivt. Men isteden velger man en løsning som gir en utrolig liten virkningsgrad per bil. Det du sparer individuelt er Elbilen som står stille i 50 min for å bli fraktet noen kilometer med en ferge. Ikke en løsningen som er veldig fremtidsrettet, men for all del, disse nye fergene er bedre enn om de foresatte med MGO som energi kilde. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. juni 2020 Del Skrevet 26. juni 2020 (endret) Jorne57 skrev (56 minutter siden): Miljømessig kunne en tunnel eller bru mellom Horten og Drøbak vært mye mer energieffektivt. Men isteden velger man en løsning som gir en utrolig liten virkningsgrad per bil. Det du sparer individuelt er Elbilen som står stille i 50 min for å bli fraktet noen kilometer med en ferge. Ikke en løsningen som er veldig fremtidsrettet, men for all del, disse nye fergene er bedre enn om de foresatte med MGO som energi kilde. Enig, men så var det pris da. Hvis bru eller tunell kommer på 30 milliarder er det jo bare å glemme det. Det gjør det fort siden ulike interesser skal presse inn egne løp/dekker for gående, syklende, tungtrafikk, tog etc. Antagelig er elferge den beste av de økonomisk oppnåelige løsningene. Edit: Jeg tenkte tradisjonell bru eller tunell, men det kan jo tenkes at lav-bru nært land og rør-tunell på midten kan bli økonomisk oppnåelig i framtida. Omtrent når el-fergene har gjort nytten sin. Man må bare løse "minefeltet" av vikingetufter, vernede områder, jordvern og sånt først så man kan bygge transportårene utenfor bysentrene. Lavbru fra Midgard Vikingsenter til nord på Bastøy, rørtunell derfra til Revlingen, lav-bru derfra til land og ny kobling på E6. Endret 26. juni 2020 av Simen1 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 26. juni 2020 Del Skrevet 26. juni 2020 Det er snakk om en hybrid Ferja kan gå på diesel, og vil gå på diesel 1/3 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 26. juni 2020 Del Skrevet 26. juni 2020 5 hours ago, Dubious said: Det er snakk om en hybrid Ferja kan gå på diesel, og vil gå på diesel 1/3 Har du ein referanse? I artikkelen står at tre av fem ferjer skal kunne gå 100% elektrisk: "Fra sommeren 2022 skal tre av fem ferger på sambandet kunne seile 100 prosent elektrisk." Lenke til kommentar
62FP89PG Skrevet 27. juni 2020 Del Skrevet 27. juni 2020 Det er ikkje 170.000tonn CO2 den sparar pr.år. Med 6mill.liter diesel spart er det i beste fall 17.000tonn CO2! Blir det då 0,04promille? Uansett er dette bra!Kor lang tid brukar ferga over? Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 27. juni 2020 Del Skrevet 27. juni 2020 Sturle S skrev (13 timer siden): Har du ein referanse? I artikkelen står at tre av fem ferjer skal kunne gå 100% elektrisk: "Fra sommeren 2022 skal tre av fem ferger på sambandet kunne seile 100 prosent elektrisk." Ferjen er fortsatt en hybrid "Store batterier om bord og høyspentlading ved kai i Horten gjør at ferja inntil videre vil bli ca. 64,5 prosent elektrifisert, med tilhørende redusert dieselforbruk og utslipp."https://basto-fosen.no/nyheter/norges-travleste-ferjesamband-blir-elektrisk-article3659-132.html Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 27. juni 2020 Del Skrevet 27. juni 2020 5 hours ago, Dubious said: Ferjen er fortsatt en hybrid "Store batterier om bord og høyspentlading ved kai i Horten gjør at ferja inntil videre vil bli ca. 64,5 prosent elektrifisert, med tilhørende redusert dieselforbruk og utslipp."https://basto-fosen.no/nyheter/norges-travleste-ferjesamband-blir-elektrisk-article3659-132.html Det er ei gammal sak. No har dei fått på plass lading i Moss òg: https://basto-fosen.no/nyheter/moss-horten-fergene-blir-elektriske-article5884-132.html Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå