Gå til innhold

Er kjøpsloven alltid 5 år?


G

Anbefalte innlegg

Tidligere så har jeg kanskje dannet meg et feilaktig inntrykk av at kjøpsloven er sterkere enn hva den er.

Jeg lurer på følgende:

Når kommer regelen om varens forventede levetid inn, og kan den trumfe 5 års-regelen slik at den blir lengre, f.eks. 8 - 10 - 15 - 20 år? Hvor går grensene og hvordan tolkes alt?

Har et produkt som er like over 5,5 år. Har kommet tæring i metall (alu) pga. dårlig lakkjobb sannsynligvis. Aluminiumen begynner å lage ekspansjonsbobler under lakk, og det er jo ikke så pent. Og produktet står i ordinært norsk klima med litt saltråke i luften. Kan man forvente at et produkt skal tåle mer.

Produktet er åpenbart ment for utendørs fastmontering. Det er dens forventede bruksegenskaper.

Jeg er jo dum som ikke har klaget før 5 år. Men, med aluminumskorrosjon så kan jo selv den siste vinteren ha vært det siste strået som har gjort tæringen synlig nok.

 

:lol: se det ja:

  

On 2/2/2009 at 9:31 AM, Aetius said:

Fant dette bildet i Aftenpoften og tenkte det kunne være interessant for dem som til stadighet påstår at norske forbrukerrettigheter er så mye bedre enn i andre land. Som man ser er ikke det nødvendigvis tilfelle.

 

post-29613-1233563387_thumb.jpg

 

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1: Kjøpslovens absolutte reklamasjonsfrist er år, ikke 5. 

2: Forbrukerkjøpslovens absolutte reklamasjonsfrist er aldri mer enn 5 år. Dette gjelder uansett hvor lenge produktet er ment å vare. (Det er et unntak for svik, men det er sjeldent relevant) 

Skal du klage etter at det har gått 5 år, må du ha avtalt lengre reklamasjonsfrist (typisk i form av "x års garanti")

Lenke til kommentar

Forbrukerkjøpsloven § 27:, Sier bl.a:  Selv om ikke selger burde oppdaget mangelen tidligere, er det en absolutt frist at kjøper reklamerer innen to år etter kjøpet. For varer som er ment å vare vesentlig lenger enn to år, er fristen fem år. Dersom kjøper ikke reklamerer innen disse fristene vil kjøper normalt ikke kunne gjøre gjeldende at det er feil ved varen. Uansett, maksimal reklamasjonsfrist er overtrådt, og din rett er tapt.

Lenke til kommentar

En lærer litt så lenge en lever. Trodde jeg bare hadde hørt noe før om varer som skulle ha forventet levetid på f.eks. 15 år. Men, da har jussfolket talt. Så jeg får bare ta det til meg, og være mer obs på klagefristene for framtiden.

Hvordan går det da å lage seg egne avtaler? Sånn?

A) Spør selger hva er forventet levetid?

B) Kan jeg få en kontrakt hvor butikken skriver under på utvidet garanti/reklamasjonsrett?

C) En får sikkert mange nei til svar. Ok, da kjøper jeg ikke vare fra dere, fordi forventet levetid og reklamasjonsrett samsvarer ikke.

 

Men, hva er det som har gitt Norge disse relativt lange reklamasjonsfristene i første omgang? Er det noe jeg som forbruker kan gjøre for å påvirke. Bør en henge litt med på sosialt media og si at varen ikke har særlig lang levetid hvor som helst? Tåler ikke lett salting og regnskogsklima..

Er det noen diskusjonstråder som spesifikkt utpeker for slette produkter egentlig på diskusjon.no?

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (41 minutter siden):

Hvordan går det da å lage seg egne avtaler? Sånn?

Noen bilprodusenter har 6-7 års garanti, og det finnes garantier som er lengre på gjennomrusting 

Vi har 10 års garanti på våre produkter

Finnes også produkter med livstids garanti, men de har mange forbehold 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
G skrev (17 timer siden):

B) Kan jeg få en kontrakt hvor butikken skriver under på utvidet garanti/reklamasjonsrett?

Du kan ikke avtale lenger reklamasjonsrett, da den er maks fem år så lenge produktet er ment å vare lenger enn to år. Om den er ment å vare 100 år har ikke noe å si, den er maks fem år uansett og er regulert av norsk lov.

Garantien kan variere fra ingen garanti, til "life time". Det skader ikke å spørre om lenger garantitid, men du kommer neppe så langt med det. Å true med at du da heller vil kjøpe varen et annet sted, vil ikke fungere, da jeg ikke tror noen forhandlere lager egne avtaler med enkeltkunder om utvidet garanti.

Grunnen til det er at hvis det skulle komme ut, vil alle ha utvidet garanti. Å kun gi det til noen enkeltkunder, og nekte andre, vil være en tvilsom praksis. Med andre ord må da denne forhandleren ta høyde for at de kan måtte reparere eller erstatte flere produkter enn innenfor normal garantitid, og må sette opp prisen på varen. Og da mister de kunder, fordi de priser seg ut av markedet.

Noen forhandlere selger forsikringer, som i noen tilfeller er lenger enn garantitid, men sjelden lenger enn reklamasjonsrett. Men da dekker den samtidig selvforskyldte skader.

Endret av Nukleosid
Lenke til kommentar
Nukleosid skrev (4 timer siden):

Du kan ikke avtale lenger reklamasjonsrett, da den er maks fem år så lenge produktet er ment å vare lenger enn to år. Om den er ment å vare 100 år har ikke noe å si, den er maks fem år uansett og er regulert av norsk lov.

Tøys. Selvsagt kan han det, om butikken er villig til det(det vil nok i praksis aldri skje...). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (14 minutter siden):

Forskjell på reklamasjonsrett og garanti 

Reklamasjonsfristen kan forlenges etter avtale. Det følger av forbrukerkjøpsloven § 3 at den ikke kan fravikes ved avtale til skade for forbrukeren. Det innebærer at en kan avtale utvidede rettigheter. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Herr Brun skrev (På 26.6.2020 den 11.53):

Skal du klage etter at det har gått 5 år, må du ha avtalt lengre reklamasjonsfrist (typisk i form av "x års garanti")

 

Herr Brun skrev (59 minutter siden):

Reklamasjonsfristen kan forlenges etter avtale. Det følger av forbrukerkjøpsloven § 3 at den ikke kan fravikes ved avtale til skade for forbrukeren. Det innebærer at en kan avtale utvidede rettigheter. 

Nå må du bestemme deg
Vi har nok begge vært uklare

Lenke til kommentar
Herr Brun skrev (17 timer siden):

Reklamasjonsfristen kan forlenges etter avtale. Det følger av forbrukerkjøpsloven § 3 at den ikke kan fravikes ved avtale til skade for forbrukeren. Det innebærer at en kan avtale utvidede rettigheter. 

Da kalles det vel garanti? Ettersom den gir deg bedre/utvidede rettigheter i forhold til reklamasjonsfristen.

"Reklamasjon er lovfestede rettigheter du har overfor selger ved feil eller mangler. Garanti er en avtale mellom deg og produsenten eller selger som skal gi deg bedre rettigheter enn de du har etter de lovfestede reklamasjonsreglene."

Link

Lenke til kommentar
Nukleosid skrev (21 minutter siden):

Da kalles det vel garanti? Ettersom den gir deg bedre/utvidede rettigheter i forhold til reklamasjonsfristen.

"Reklamasjon er lovfestede rettigheter du har overfor selger ved feil eller mangler. Garanti er en avtale mellom deg og produsenten eller selger som skal gi deg bedre rettigheter enn de du har etter de lovfestede reklamasjonsreglene."

Link

Det trenger ikke kalles garanti, nei. Reklamasjonsfristen kan forlenges ved avtale, uten at en kaller det noe som helst annet enn det. Det er vanlig å gjøre det i form av en garanti fra produsent eller butikk, men ikke nødvendig. Det følger da også direkte av lovens ordlyd (fkjl. § 27 annet ledd):

"Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Dette gjelder ikke så langt selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid".

 

Lenke til kommentar
On 6/27/2020 at 5:42 PM, Nukleosid said:

Du kan ikke avtale lenger reklamasjonsrett, da den er maks fem år så lenge produktet er ment å vare lenger enn to år. Om den er ment å vare 100 år har ikke noe å si, den er maks fem år uansett og er regulert av norsk lov.

Garantien kan variere fra ingen garanti, til "life time". Det skader ikke å spørre om lenger garantitid, men du kommer neppe så langt med det. Å true med at du da heller vil kjøpe varen et annet sted, vil ikke fungere, da jeg ikke tror noen forhandlere lager egne avtaler med enkeltkunder om utvidet garanti.

Grunnen til det er at hvis det skulle komme ut, vil alle ha utvidet garanti. Å kun gi det til noen enkeltkunder, og nekte andre, vil være en tvilsom praksis. Med andre ord må da denne forhandleren ta høyde for at de kan måtte reparere eller erstatte flere produkter enn innenfor normal garantitid, og må sette opp prisen på varen. Og da mister de kunder, fordi de priser seg ut av markedet.

Noen forhandlere selger forsikringer, som i noen tilfeller er lenger enn garantitid, men sjelden lenger enn reklamasjonsrett. Men da dekker den samtidig selvforskyldte skader.

Kjøper så og si nesten aldri slike forsikringer. Men, det kan sikkert ha noe for seg. Men er et gamble med når og hva du skal kjøpe en slik forsikring til da. Så lenge de ikke kan garantere utover kjøpsloven så kan de ta seg mange boller, enn så lenge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...