Gå til innhold

Norge leter etter miljøløsning for vindkraftblader

Anbefalte innlegg

Ketill Jacobsen skrev (50 minutter siden):

Kan du henvise til dokumentasjon for at deponert (i passende grunnforhold, for eksempel sand) plast forvitrer i noen grad og hvilke problemer det fører med seg og omfanget av problemer? Mange som påpeker problemer med vindkraft har vanskelig for å skille mellom gram av materiale på avveie og tonn av materiale.

Brenning av glassfiber er det verste du kan gjøre i forhold til klima og miljø. Det blir både generert CO2 og et utall giftige gasser som en i beste fall kan vaskes rene. Allerede i dag kan en anvende pyrolyse ved å varme opp glassfiberen i en mikrobølgeovn med en atmosfære av nitrogen til en temperatur på 400 til 600 grader. En vil da få flytende plast og plast i gassform som kan brukes til ny plastproduksjon. Glassfiberen vil være uberørt og kan brukes på nytt. En slik løsning regnes snart å være lønnsom, og i verste fall kan vindparkeierne pålegges å resirkulere glassfiberen på denne måten (vil være en minimal utgift for vindparkeierne).

Med pyrolyse menes oppvarming på forskjellig måter uten forbrenning.

Plast forvitrer. Mangler du kunnskap om kjemisk og fysisk nedbryting av plast får du nesten skaffe det på egenhånd. Gjør et Google søk, kjøp en lærebok i miljøkjemi eller begynn å studer. Tilsvarende om plast sin toksisitet. Ta et kurs i øko- eller miljøtoksikologi eller les om dette. Å deponere kompositt er ulovelig i Tyskland. Å brenne kompositt er helt klart miljøvalget, og det med meget god margin. Ulempen er at det er dyrt og krevende. Kompositt er et problemmatetiale uten plass i sirkulærøkonomien.

Endret av TorEEE_1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
TorEEE_1 skrev (7 minutter siden):

Plast forvitrer. Mangler du kunnskap om kjemisk og fysisk nedbryting av plast får du nesten skaffe det på egenhånd. Gjør et Google søk, kjøp en lærebok i miljøkjemi eller begynn å studer. Tilsvarende om plast sin toksisitet. Ta et kurs i øko- eller miljøtoksikologi eller les om dette. Å deponere kompositt er ulovelig i Tyskland. Å brenne kompositt er helt klart miljøvalget, og det med meget god margin. Ulempen er at det er dyrt og krevende. Kompositt er et problemmatetiale uten plass i sirkulærøkonomien.

Jeg konstaterer at du ikke klarer å dokumentere dine påstander. Glassfiber blir i løpet av få år resirkulert i stor grad (mer enn i dag).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (29 minutter siden):

Jeg konstaterer at du ikke klarer å dokumentere dine påstander. Glassfiber blir i løpet av få år resirkulert i stor grad (mer enn i dag).

Dette blir som å bruke mye tid på å overbevise en nettkommentator at jorda er rund.... Hvis du ikke har kunnskap og ikke er interessert å finne ut av velkjente fakta selv, så kan jeg dessverre ikke hjelpe deg. 

Lenke til kommentar
TorEEE_1 skrev (12 timer siden):

Dette blir som å bruke mye tid på å overbevise en nettkommentator at jorda er rund.... Hvis du ikke har kunnskap og ikke er interessert å finne ut av velkjente fakta selv, så kan jeg dessverre ikke hjelpe deg. 

Jeg får bare konkludere med at det meste du har påstått i denne saken er bare vås. Du har lest om fenomener som mikroplast, nanoplast etc, men du er uten evne til å forstå sammenhenger og kvantiteter. 

Det er ganske utrolig at du ut fra ditt ekstreme utgangspunkt ikke har klart å finne noe som støtter dine oppfatninger. Jeg har søkt på nettet for å finne problematikk rundt deponering av turbinblader uten å finne noe.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (37 minutter siden):

Jeg får bare konkludere med at det meste du har påstått i denne saken er bare vås. Du har lest om fenomener som mikroplast, nanoplast etc, men du er uten evne til å forstå sammenhenger og kvantiteter. 

Det er ganske utrolig at du ut fra ditt ekstreme utgangspunkt ikke har klart å finne noe som støtter dine oppfatninger. Jeg har søkt på nettet for å finne problematikk rundt deponering av turbinblader uten å finne noe.

Tabben min var å diskutere med et netttroll. Jeg har sjekket dine andre innlegg her. Fokuset ditt er lite på sakenes innhold, men mer kverulering og angrep på de du diskuterer med. Søk på forvitring / nedbrytning av plast samt plast og toksisitet. På engelsk.

Endret av TorEEE_1
Lenke til kommentar
TorEEE_1 skrev (3 timer siden):

Tabben min var å diskutere med et netttroll. Jeg har sjekket dine andre innlegg her. Fokuset ditt er lite på sakenes innhold, men mer kverulering og angrep på de du diskuterer med. Søk på forvitring / nedbrytning av plast samt plast og toksisitet. På engelsk.

Om du ikke klarer å finne dokumentasjon, så kom med dine egne argumenter. De må jo finnes i en eller annen form. Hvor mye forvitrer for eksempel deponerte vindturbinblader i gram per tonn blad og år? Hvor mye nanoplast av gir et vindturbinblad på 30 tonn i drift per tonn? Hvor mye nanoplast (gram) avgir deponerte vindturbinblader i gram per tonn og år? Hvor mye mikroplast (gram) avgir deponerte vindturbinblader i gram per tonn og år?

Du påstår at det finnes dokumentasjon på nettet. Da må du ha funnet denne dokumentasjonen og kan gi meg referansene. Jeg har søkt etter slik informasjon uten å finne den.

På hvilken måte er plast gift, ved å smelte den og drikke den eller snuse i seg gassene? Vær litt mer konkret.

Om du ikke kan gi et omtrentlig svar på mine  spørsmål, så har du ingenting å fare med, bare synsing basert på en del fremmedord du har snappet opp og ikke forstår hvordan skal forstås i en sammenheng.

I Norge og andre land er det strenge krav til hva som kan deponeres. Glassfiber er problemfritt å deponere. Det verste du kan gjøre er å brenne glassfiberen og det beste er å resirkulere plasten og glasset. Dette vil skje om få år.

Norge har en million fritidsbåter, de fleste i bygd i glassfiber. Disse kan leveres til opphuggingsfirmaer/mottak. Hva tror du skjer med noen tusener fritidsbåter som blir levert per år?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...