Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Win98: Passord for å komme inn på 2000/XP

Anbefalte innlegg

I ett nettverk er det la oss si tre maskiner. Den ene kjører Windows 98, mens de to andre kjører Windows 2000 eller XP.

Fra 2000 funker det helt fint å se delingene på W98-maskinen, men fra W98 får en et spørsmål om passord.

Hvilket passord refererer de til, og hvorfor tenkte ikke MS så langt at de spurte etter brukernavn også?

-Jørgen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vanligvis spørres det etter både brukernavn og passord for å akessere en delt ressurs.

Når Windwos spørr slik er det en bruker konto som er løsningne skriv f eks.

Brukernavn: Administrator

Passord: "det du skrev under insallasjon av XP"

Mulig det er andre bruker kontoer som er aktive på XP default. Kontoen: Gjest/Gjester står sikker uten passord om den er aktiv.

Tips: ikke ha bruker kontoer uten passord. Styr rettigheter for brukere nøye.

Windows95/98/Me har ikke brukerkontoer på samme måte som NT4.0, NT5.0 og XP (NT5.1 :smile:) Win9x/Me har ett sikkerhetsnivå langt under det som er forsvarlig. Det er null problemer å kverke eller browse en 95, 98 eller Me maskin.

Lenke til kommentar

Passordet det blir spurt etter er passordet til IPC$. Hva det er eller hvordan du finner det aner jeg ikke. Problemet er at win98 ikke logger på med brukernavn, og ettersom du ikke får spm om å skrive inn brukernavn blir dette litt problematisk.

Noen som har gode råd for å komme over dette problemet?

Lenke til kommentar

Hvis jeg forstår problemet ditt riktig...burde dette løse problemet dit.

På win 2000 /xp masinene:

sett ett eller annet passord på administrator kontoen.. f.eks "hemmelig"

når du får spørsmål om passord når du er på windows 98 maskinen skriver du inn pasordet "hemmelig"..

Når det gjeldter IPC så er dette forenklet forklart inngangsportetn til netbios fil deling.

Lenke til kommentar

På winNT/2000/XP må det eksistere en konto som man kan logge seg på med fra win98 maskinen. Dette kan bør IKKE være admin kontoen. Lag heller en ny konto med admin rettigheter.

Det viktige er at brukernavnet og passordet man logger seg inn på win98 maskinen, eksisterer på winNT/2000/XP burken.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-07 15:22, ddrojoa skrev:

På winNT/2000/XP må det eksistere en konto som man kan logge seg på med fra win98 maskinen. Dette kan bør IKKE være admin kontoen. Lag heller en ny konto med admin rettigheter.

Det viktige er at brukernavnet og passordet man logger seg inn på win98 maskinen, eksisterer på winNT/2000/XP burken.

Det er rett i alt han sier =] Ein til eg vill legge til. Det skal også funke å legge til at Anonymous Access. Den skal stå i listen der du velger rettighetene på den delte mappen. Dettte har funket for meg, men avatill hatt problemer, men skal funke. Men viss du har eit lite nettverk ville eg gjort som han sier siden viss du er på eit stort LAN ville det bli eit makkverk å adde brukernamn ...ja...du vill sikkert forstå :smile:

Lenke til kommentar

Sånn som jeg ser det, finnes det ikke noe passord til IPC$ - selv admin-passordet går ikke der. I så fall er det meget godt skjult.

Når man kjører nettverks-wizarden i WinXP, så aktiverer den gjestekontoen. Er dette usikkert, sier dere? Bare sett passord på gjestekontoen, så er du sikret (og kan spille CS osv. på LAN uten frykt at folk kan kopiere fra deg midt i spillet).

Man kan fint også lage en egen konto spesielt for tilgang fra Win98-maskiner. Men ikke legg den i admin-gruppa (med mindre du ønsker å gjøre hva som helst på 2K/XP-PC-en), men i gjestegruppa. Da kan du definere hva du vil gjøre tilgjengelig eller ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...