Gå til innhold

Førsteinntrykk og test av Honda e


Gavekort

Anbefalte innlegg

Ny video. Igjen litt merkelig innstilling når vi alle vet hvordan det er å hamre en bybil på motorvei i 110 km/t for 660 km. Jeg skjønner selvsagt at han må sette ting på spissen for underholdningen sin skyld. Det er jo også den soleklare svakheten med bilen, så det er greit å vise den frem i praksis.

Virker ut som han ellers er veldig positivt innstilt til bilen, noe jeg i hvert fall er på tross av WLTP på 220 km. Er mer spent når han går inn i det mer subjektive rundt bilen og slutter å gjøre langkjøringstester. Men det er vel kanskje ikke helt Teslabjørn sitt M.O. i utgangspunktet.

Min take away fra videoen er at jeg håper de forbedrer ladeprofilen i en oppdatering, og at de kanskje klarer å øke effektiviteten i høyere fart. Jeg synes ikke nominelt 45-30 kW høres rett ut på en bil med aktiv kjøling som skal kunne peake på 60 kW. Jeg håper på software oppdateringer, men igjen så er det irrasjonelt å forvente dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, TB illustrerer hvordan det er å kjøre lengre turer med el-biler med små batterier, men det er bybiler i samme prissegment som kan leveres med betydelig større batterier, f.eks Kia e-Soul. Så en bybil behøver ikke være så ille ?

Lenke til kommentar

Om definisjonen er "hipp og kul" ja, men e-Soul er 10% større i alle retninger og koster 93K mer om man skal forsøke å matche utstyret til Honda, og den vil fortsatt ikke bli en premium bil.

Det er alle for en hver sin smak, men du klarer ikke å overbevise en BMW-mann om at Skoda gir mer sedan for pengene.

Lenke til kommentar

TB illustrerer, kanskje ikke helt nødvendig(men han kjører alle biler han tester gjennom lignende tester for å kunne sammenligne), hvordan det er å kjøre elbiler med små batterier på lengre turer.
Poenget mitt er at bybiler ikke er ensbetydende med små batterier, det finnes som sagt flere bybiler som kan leveres med større batterier, som gjør de mer anvendelige utenfor byen.
Det finnes nok ikke en klar definisjon på hva en bybil er, men størrelse vil jeg si er en avgjørende faktor. Rene bybiler(el) har vel tradisjonelt lagt seg på en lavere prissegment fordi kundene ikke villige til å betale så mye for en bil som kun egner seg til bybruk, ofte er det en bil nr. 2.
e-Soul vant ‘World Urban Car’ i kåringen World Car Awards 2020, så jeg vil tro den kvalifiserer til å være en bybil ;)

Jeg prøver ikke å overbevise noen om noenting, bare presiserer at videoen over ikke representerer alle bybiler, men heller elbiler med små batterier.

Honda har som sagt laget en ren bybil i premiumsegmentet. Og som tidligere nevnt så appellerer den nok til samme kundegruppe som f.eks Mini Cooper, små lekne biler med mye karakter og høy kvalitet på interiør og eksteriør.

Lenke til kommentar

Skjønner. Men da tillater vi definisjonen på bybil å være litt større og dyrere biler med lengre rekkevidde, så vi har egentlig bare flyttet litt på målstreken etter min mening, selv om du helt sikkert hadde rett i at det var en bybil. Man bør sammenligne Honda e med biler som koster det samme og er i samme størrelse, slik som e-UP, Zoe, e-208 og Cooper SE, eller se hva man kan få for mindre penger, slik som SEAT Mii. Straks man er i e-Soul segmentet så begynner plutselig Model 3 SR å bli aktuell.

Jeg kritiserer ikke sammenligningen, da e-Soul er en bil alle bør vurdere lenge før Honda e. Jeg må bare forsvare nyansene som eksisterer her, og som har gjort at jeg har forkastet e-Soul, et alternativ jeg har gjort meg godt kjent med.

Lenke til kommentar

Ja, er ikke uenig i det. Men jeg vil påstå at størrelse er avgjørende, alle de bilene er små sammenlignet med en Model 3 SR, som ikke er bybil.
Både e-Soul og Honda e er forresten i samme segment når det gjelder størrelse, small, på ev-database.
Model 3, large ;)

Zoe og e-208 er billigere og kan leveres med betydelig lengre rekkevidde. Så videoen er mer et eksempel på en bil med lite batteri enn hva man kan forvente av en bybil.
De som kjøper Honda e er opptatt av den gode kvaliteten og design valgene Honda har gjort, og rekkevidde er mindre viktig og det er en helt ærlig sak det.
Men en bybil behøver ikke å være helt ubrukelig på lengre turer, det er det eneste jeg prøver å få frem. Det er eksempler på bybiler med større batteri og raskere lading, som gjør slik reising litt mer smidig ;)

Endret av Uderzo
la til litt tekst
Lenke til kommentar
Uderzo skrev (18 minutter siden):

Zoe og e-208 er billigere og kan leveres med betydelig lengre rekkevidde. Så videoen er mer et eksempel på en bil med lite batteri enn hva man kan forvente av en bybil.

Zoe og e-208 er uten tvil bedre alternativer om rekkevidde for pengene er det som teller. Jeg trekker tilbake påstanden min om at en bybil ikke skal ha lang rekkevidde. Honda e er bare en bybil som ikke har lang rekkevidde. Jeg er bare fast bestemt på at Honda ikke er som Mini og bare dobler prisen fordi frisører kjøper dem uansett. Jeg fikk ikke et inntrykk av at pengene man spytter inn i bilen forsvant i et sort høl kalt "branding and marketing".

Jeg tror Honda har valgt å putte pengene på å ferdigstille designet til en snill pris, fremfor å bruke mer penger på batteri. Det gjør Honda litt mindre rund i kantene når det kommer til å treffe potensielle kunder, men det gjør også at de kan fullføre denne bilen med en snill pris for de som ikke har Ole Brumm mentalitet og ønsker "Ja, takk. Begge deler". De hadde neppe klart å rikke denne bilen av flekken om den kostet 400.000kr, selv med e-208 rekkevidde og lading.

Så tror jeg også at Honda fortsatt lærer mye når det kommer til software på motorstyring og ladeprofil på batteri, noe som gjør at de er litt dårligere på å få det til riktig. Drag koeffisienten og batterikapasiteten tilsier at de skulle fått det til mye bedre.

Lenke til kommentar

Ja, Honda har helt klart lagt pengene andre steder enn i batteriet, og den hadde helt klart blitt altfor dyr med et større batteri hvis de beholdt resten av designet. Men jeg vet ikke helt om jeg vil kalle det en "snill" pris, du betaler et premium for en premium bil.

Ja, det blir spennende å følge med på utviklingen, det er tross alt Hondas første elbil. Men jeg hadde håpet på at satsingen hos Honda på rene elbiler var større, fortsatt et stort hybridbil fokus enn så lenge. Den neste elbilen i fra Honda blir muligens lansert i 2022.

 

Lenke til kommentar

Ikke snill da... Realistisk pris! :)

Jeg er tilfreds med rekkevidden. Jeg skal innrømme at jeg er litt nervøs siden jeg er førstegangskjøper av elbil, men selv med worst-case rekkevidde så skal det være gode marginer på én lading for mitt bruk.

Er det krise og jeg må på langtur så har jeg fortsatt min 5-serie. Sist gang jeg kjørte over 200 km var sikkert for 4 år siden, med unntak av da jeg skulle hente en veteranbil oppe i Førde, med da kjørte jeg ikke egen bil.

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (16 minutter siden):

Ikke snill da... Realistisk pris! :)

Ja, det er jeg enig i :D

Gavekort skrev (5 minutter siden):

Ikke praktisk sier du?! /spøk

Elbil porno? fysjameg ?

mmm, give me some of your juice...

?

 

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar

Trenger ikke TV når man har HDMI inngang.

Tviler på at 230V kontakten er noe som blir brukt daglig, men greit å kunne lade laptop og slikt da. Jeg har en SNES Mini jeg skal dedikere til bilen, og den går fint på USB-uttakene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Om man skal bruke kr. 300.000 på en bil så er det veldig mange fossilbiler jeg godt kunne tenke meg som faktisk koster langt mindre. Det man sparer kan man bruke på bompenger og drivstoff.

En Honda som går 8 mil på motorvei og lader tregt blir bare plagsom.

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (5 minutter siden):

Det man sparer kan man bruke på bompenger og drivstoff.

Fossile biler har ikke en gang vært vurdert. Jeg bruker i dag 4000kr/mnd på bil u/lån der halvparten er drivstoff, som blir redusert til 1147/mnd med en elbil u/lån. Jeg kunne leaset et bil til på den forskjellen der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Gavekort skrev (1 minutt siden):

Fossile biler har ikke en gang vært vurdert. Jeg bruker i dag 4000kr/mnd på bil u/lån der halvparten er drivstoff, som blir redusert til 1147/mnd med en elbil u/lån. Jeg kunne leaset et bil til på den forskjellen der.

Oi, glad jeg slipper bruke så mye penger på bil. Har vurdert å gå over taxi-lignende tjenester og gi beng i hele i bilen.

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (4 timer siden):

Oi, glad jeg slipper bruke så mye penger på bil. Har vurdert å gå over taxi-lignende tjenester og gi beng i hele i bilen.

Brukte selv 4500-5500 total kostnad per mnd hvor 2000 var lån. Dette er sett bort fra årlig service, dekk osv

Det er jo et lite boliglån 

Var en 2004 bmw 5 serie. 

Da jeg solgte den fikk jeg svært lite for den. De prisene som ligger ute på finn er drømmepriser

Kanskje litt ekstremt, men tipper det ikke er så uvanlig mee slike kostnader med ice biler

Lenke til kommentar
Complexity skrev (På 30.6.2020 den 14.23):

Ja mange sier jo at de ikke trenger mere rekkevidde til daglig kjøring, men det er jo litt pjesk å måtte plugge seg i hele tiden og da.

Bruker bilen min mest til bykjøring, og må bare lade ca hver 14 dag. Nå valgte jeg en bil med stort batteri spesifikt fordi jeg ikke har lademuligheter der jeg bor da, men er jo veldig kjekt å bare kunne bruke den som en vanlig bil i grunn og ikke måtte lade så ofte.

Forstår det du skriver, men det er dette som er poenget mitt. Det må komme en holdningsendring! Vi lader mobilene våre daglig (kanskje til og med flere ganger hver dag!) og det er litt av det samme. Når vi blir vandt til å lade elbilen daglig (hjemme) så tror jeg problemet blir vesentlig mindre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...