Gå til innhold

Førsteinntrykk og test av Honda e


Gavekort

Anbefalte innlegg

Comma Chameleon skrev (15 minutter siden):

Hva tenker folk her inne på Seat Mii Electric da? Mangler definitivt mye av det som gjør Honda e attraktivt både på utseende og specs, men føler likevel at de som vurderer Honda e også burde vurdere Mii electric, som en by-elbil. 

Den må nesten være basert på e-UP. Veldig godt utstyrt, og trolig en sterk konkurrent til bestselgeren Zoe. Om det er ansett som en konkurrent til Honda E er jeg ikke så sikker på. Både Polo og 3-serie er en liten 5-dørs sedan, og man er ofte tydelig hvilken retning man går i.

samco skrev (14 minutter siden):

MG ZE ble ikke den salgs vinneren mange trodde i Norge. Mye bil for pengene men for mange minuser for norsk bruk.

MG er et ganske utrolig eksempel på hva man får for pengene i disse dager, og den burde vinne over de fleste sitt hode, men jeg tror ikke den vinner mange hjerter. Her i Norge så er den litt for kostnadsredusert.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Complexity skrev (4 timer siden):

eGolf lader faktisk raskere enn denne Hondan på hurtiglading. Nesten litt rart når det er en bil som ikke produseres lenger mot en helt ny en..

Skuffende av Honda..

Ja men i motsetning til Honda så dimensjonerer VW bilene sine til å vare i 5-10 år før noe dyrt ryker.

Lenke til kommentar

Mini Cooper electric er jo bare en dårlig ombygd fossibil.

De har stappet batteriene bak der dieseltanken var, og fremover langs eksostunellen.. Misstenker at vektfordeling og slikt ikke er på topp i den altså.. 

Ville heller valgt Hondan over Minien.

MG ZE hadde myye bugs og irriterende funksjoner i starten. Mye av dette har blitt fikset i oppdatering nylig tid og nå er det en helt kurrant bil. Men kvaliten er veldig kina.

Er nok en del mere fornuftige valg enn Honda E, men ikke like kule valg.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (9 minutter siden):

Mini Cooper electric er jo bare en dårlig ombygd fossibil.

De har stappet batteriene bak der dieseltanken var, og fremover langs eksostunellen.. Misstenker at vektfordeling og slikt ikke er på topp i den altså.. 

Ville heller valgt Hondan over Minien.

MG ZE hadde myye bugs og irriterende funksjoner i starten. Mye av dette har blitt fikset i oppdatering nylig tid og nå er det en helt kurrant bil. Men kvaliten er veldig kina.

Er nok en del mere fornuftige valg enn Honda E, men ikke like kule valg.

Er forvarming problemet fixset ? Tesla bjørn hadde vel en liten prosedyre med å få varmet MGN når den kom. Starta bila og Krøp ut bakluka eller no slikt.

Endret av samco
Lenke til kommentar
2 minutes ago, samco said:

Er forvarming problemet fixset ? Tesla bjørn hadde vel en liten prosedyre med å få varmet MGN når den kom. Krøp ut bakluka eller no slikt.

Man kunne bare forvarme bilen med dørene låst - så man måtte enten sitte inni bilen og vente på at den ble varm, eller ha vinduet åpent så man kunne låse døren og starte forvarmingen fra utsiden.
Men man tapte jo mye varme da siden vinduet var åpent ?
Han fant vel ut ett lite triks ved å krype ut bakluken som kunne åpnes fra innsiden selv om bilen var låst eller noe.

Men ja det er vel fikset nå, og MG har sakt at de jobber med enda en oppdatering som kommer etterhvert som fikser flere ting.
De kan dog ikke fikse problemet med at regenerering ikke fungere mens man bruker CruiseControl. 
De sier det har noe med ABS bremsene å gjøre - men jeg misstenker at de har brukt CruseControl modulen fra Dieselversionen av bilen og at den derfor ikke vet om regenereringen.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 minutt siden):

Man kunne bare forvarme bilen med dørene låst - så man måtte enten sitte inni bilen og vente på at den ble varm, eller ha vinduet åpent så man kunne låse døren og starte forvarmingen fra utsiden.
Men man tapte jo mye varme da siden vinduet var åpent ?
Han fant vel ut ett lite triks ved å krype ut bakluken som kunne åpnes fra innsiden selv om bilen var låst eller noe.

Men ja det er vel fikset nå, og MG har sakt at de jobber med enda en oppdatering som kommer etterhvert som fikser flere ting.
De kan dog ikke fikse problemet med at regenerering ikke fungere mens man bruker CruiseControl. 
De sier det har noe med ABS bremsene å gjøre - men jeg misstenker at de har brukt CruseControl modulen fra Dieselversionen av bilen og at den derfor ikke vet om regenereringen.

Helt greit at han tester litt før man kjøper en bil ivertfall. Kan gå på noen overraskelser.

Lenke til kommentar
samco skrev (16 minutter siden):

Honda sleit vel med bil salg i Norge å la ned endel forhandlere tidligere i år.

https://www.tv2.no/a/10595683/

Det er derfor de begynner med elbiler nå. De har sovet i timen og har trodd at hybrider var et reelt alternativ i elektrifiserings-revolusjonen. For å være dønn ærlig så har Honda stort sett vært trause biler for bestemødre, med unntak av NSX, E, Civic R og ymse andre klassikere.

Honda er alltid best når de er på sitt galneste.

Endret av Gavekort
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (2 minutter siden):

Det er derfor de begynner med elbiler nå. De har sovet i timen og har trodd at hybrider var et reelt alternativ i elektrifiserings-revolusjonen. For å være dønn ærlig så har Honda vært ekstremt trause biler for bestemødre, med unntak av NSX, E og Civic R.

Du glemte S2000, modellutvalget til VW har vel ikke akkurat vært spenstig det heller. Var vel heller at alle en periode pga avgiftssystemet til Stoltenberg skulle ha de bråkete sotmaskinene VW lagde. Noe som medførte store lokale forurensningsproblemer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
39 minutes ago, freddy85 said:

Ja men i motsetning til Honda så dimensjonerer VW bilene sine til å vare i 5-10 år før noe dyrt ryker.

Var det ironi? :)

Som en skrev under her... Honda har vel vært førstevalg for oldiser som vil ha en pålitelig men dønn kjedelig bil.
Ser det er 60++++ som stadig handler Honda CRV her jeg bor "på landet" :D
(Nå ser bort fra de sportslige modellene Honda har laget.)
Nå er vel jeg mest opptatt av MC, men Honda er vel det merket som er kjent for kvalitet.

VW har vel alltid gitt ett førsteinntrykk av god byggkvalitet, men de er vel ikke noe bedre/mer pålitelig enn diverse tyske merker er kjent for?

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
TL1000S skrev (18 minutter siden):

Var det ironi? :)

Tror det bare var litt vanskelig formulert. VW lager biler for 5 år varighet. Honda er kjent for kvalitet og pålitelighet.

Jeg skjønner det var satt på spissen, men VW lager kurante biler de også. Jeg har levd med et 17 år gammelt rikmannsskrot i snart 5 år, så jeg vet hva det går i. Det skal bli herlig med ny bil og garanti.

Lenke til kommentar
TL1000S skrev (5 timer siden):

Ser en del på Youtube - AutoTopNL - som ikke gjør annet enn å teste "superbiler".
Med launch-control aktivert ser jeg at også "superbiler" med masse hk/moment liksom tar det litt "pent" (ECU) de første metrene før de liksom gir "full gass".
Når jeg får min Honda e skal jeg se om det er noen forskjell med TRC deaktivert vs aktivert (default).
Kjøpte nylig Dragy og har testet den med Z H2, men har også VBox Sport og PerformanceBox.

:)

Når du ser på tidene til TB, så ser man tydelig at bilen tar det rolig i starten. Den er giret rimelig lavt, så det burde være null problem å få full slipp om man vil det om man kan ta av alt. 

Hadde vært gøy med en el-drag liga en gang, hvor alt av hjelpemidler var avslått. Eneste man har er watt-pedalen, drivverk og egenskapene til elbilene. Kurven for PID kontrolleren som styrer hvor kjapt elmotoren skal nå sine egne innputs kunne man justert, men alt utenfor det var mennesket Ikke noe antispin/TRC og slike ting. ^^ Selv uten TRC aktivert, så vil det være en kurve der for å ikke totalt knuse drivverk og slikt. Elmotorene er jo rimelig syke. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
samco skrev (1 time siden):

Etter id3 rotet med vw har jeg mista litt trua på hvor bra de egentlig er.

Tredjeparts leverandører har nok endel å si for forsinkelser, da ID.3 serien allerede har byttet ut flere av dem. Det å havne på en standard for full integrasjon tar litt prøving og feiling, og kryss-kommunikasjon. Men når ting er i boks, så vil utviklingen skyte fart. 

Teknologi drypper ofte fra spesialister nedover i listene, og ingen lager bedre batteripakker og elmotorer enn Koenigsegg og Rimac f.eks. av det jeg har sett. De fleste supersportsbiler har jo diverse utstyr fra disse to, som ofte lager utstyr til andre enn sine egne produkter. Dette er teknologi som "drypper" videre nedover igjen til andre produkter over tid, når prisen faller. 

Det Rimac har fått til på autonomi er f.eks ekstremt imponerende med sin "Driver-Coach".

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
2 hours ago, oophus3do said:

Når du ser på tidene til TB, så ser man tydelig at bilen tar det rolig i starten. Den er giret rimelig lavt, så det burde være null problem å få full slipp om man vil det om man kan ta av alt. 

Hadde vært gøy med en el-drag liga en gang, hvor alt av hjelpemidler var avslått. Eneste man har er watt-pedalen, drivverk og egenskapene til elbilene. Kurven for PID kontrolleren som styrer hvor kjapt elmotoren skal nå sine egne innputs kunne man justert, men alt utenfor det var mennesket Ikke noe antispin/TRC og slike ting. ^^ Selv uten TRC aktivert, så vil det være en kurve der for å ikke totalt knuse drivverk og slikt. Elmotorene er jo rimelig syke. 

Dette er jo "litt" off-topic, men akkurat dette tema er jeg nokså hektet på, dvs akselerasjon og "gadgets" for å måle aks/analysere data.
De som er gode på dette ("dragrace") har jo TRC deaktivisert, men på en del modeller f.eks.Tesla, Porsche så er systemene/ECU ekstremt bra programmert, så det har ingen hensikt å deaktivisere TRC for å få bedre "launch" (60-foot time).

Men skal bli gøy å teste/verifisere aksen på Honda e når jeg får den.

BTW. 
Min Vitara S gikk over ett sekund bedre fra 0-100 enn hva Suzuki oppgir.  ?

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (20 minutter siden):

Tror det har mer med komfort, slik at Olga ikke spinner hjulene sine hver gang hun skal opp grusveien sin.

Første BMW i3 i 2013 hadde ikke lag å knakk drivaksler så BMW oppdaterte biler på service med et Lag. 

Lenke til kommentar

Det er mulig at de prøver å beskytte drivverk også ja, men hva vi i praksis snakker om her er en begrensning på dreiemoment. Ser nå at Honda e har totalt dreiemoment på 315 Nm, så de bør ha understell spekket opp for dette. Føler liksom ikke at lag er det som hindrer dette tallet i å være høyere, siden det allerede er veldig høyt mtp. total effekt (tenk traktor vs. Ferrari). i3 har 15 flere hestekrefter, men har 250 Nm max torque.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...