Gå til innhold

Førsteinntrykk og test av Honda e


Gavekort

Anbefalte innlegg

1 hour ago, Gavekort said:

Gjør den det? I følge ev-database så har e-Golf 40 kW lading. Modellen med 20 kWh lader opp til 80% litt raskere, men det er fordi batteriet er mindre.

Har ikke sjekket fakta, var bare noe Bjørn nevnte i denne videoen:

Ikke noe å juble for på noen av bilene i den videoen da. Men Hondan burde klart bedre med tanke på prisen. E-Up kan på en måte fosvares på grunn av prisen. Den har jo tillogmed glødepærer i hovedlysene... Sier litt om hvor mye de har spart :p

Peugeot e-208 fylles jo med nesten dobbelt så mye energi som Hondan på samme tid. Det er litt kjip om man står på en lader med minuttpris..

Denne ladingen til Hondan er jo muligens under ganske optimale temperaturer og (skulle man tro, men Bjørn nevner ikke batteritemperatur. Mulig bilen ikke forteller dette heller)

Men på vintern kan man jo fort bare få halvparten av dette om batteriet er for kaldt.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Om bilen kun skal brukes til kortere turer i byen vil ikke varmepumpe ha særlig mye å si for strømforbruket da elementene (som den forhåpentligvis har i tillegg) alltid vil trekke strøm inntil varmepumpen er i gang. Om bilen kun har varmepumpe vil man oppleve lite varme på svært korte turer.

Batterivarming har lite for seg fordi bilen vil bli tom for strøm på et øyeblikk, men har noen mer info om akkurat dette? (batterivarming slår nok kun inn for å hindre at batteriet tar skade i sterk kulde).

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (4 minutter siden):

elementene (som den forhåpentligvis har i tillegg) alltid vil trekke strøm inntil varmepumpen er i gang.

Hva mener du med elementene? Varmeelementer? Starter ikke varmepumpa umiddelbart?

 

Complexity skrev (4 minutter siden):

Ikke noe å juble for på noen av bilene i den videoen da. Men Hondan burde klart bedre med tanke på prisen. E-Up kan på en måte fosvares på grunn av prisen. Den har jo tillogmed glødepærer i hovedlysene... Sier litt om hvor mye de har spart :p

Mine forventninger var den oppgitte ladetiden på 28 minutter med 60 kW CCS. Blir overrasket om disse tallene ikke skulle stemme.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Gavekort said:

Hva mener du med elementene? Varmeelementer? Starter ikke varmepumpa umiddelbart?

Tar litt tid før den får bygget opp trykk og fungere optimalt. Men det er vel kanske snakk om nødvarmingen av batteriet. Nissan Leaf slår vel på litt batterivarme om det blir under -12 eller noe siden det skader batteriene.

Men det er veldig avhengig av hvordan kjemi Honda har brukt på sine batterier hva slags temperaturer som er greit.

Teslan min lar batteriene fryses så er vist greit på den kjemien. Laveste mine har vært er vel -33 grader. Men bilen sier ifra om dette og trekker fra veldig mye rekkevidde som man får tilbake når temperaturen er grei igjen.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Gavekort skrev (1 minutt siden):

Hva mener du med elementene? Varmeelementer? Starter ikke varmepumpa umiddelbart?

De fleste biler har PTC elementer i tillegg. Tesla/MG har vel kun PTC og ingen varmepumpe. Fordelen med PTC er at det blir fort varmt. Varmepumpe har dårlig effekt når det er kaldt og den kan ise slik at man ikke får noe varme i det hele tatt.

Lenke til kommentar
9 minutes ago, Gavekort said:

Hva mener du med elementene? Varmeelementer? Starter ikke varmepumpa umiddelbart?

  

Mine forventninger var den oppgitte ladetiden på 28 minutter med 60 kW CCS. Blir overrasket om disse tallene ikke skulle stemme.

50kW frem til 20% også går det nedover..

Men det kan alltids være at batteriet ikke er helt optimalt temperert under Bjørns test.

Stor fordel med Porche og Tesla som varmer batteriet til optimal temperatur på tur til laderen, så man alltid får god hastighet.

Synd ingen andre gjør dette.

Selv på kaldeste vintern pusher bilen min batteriet opp i 50+ grader før jeg ankommer laderen, men andre batterier trenger ikke så høy temperatur. 

Vanskelig å sammenligne når det er så mye forsjellig kjemi ute å går.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Jeg kan tenke meg at effekten er dårlig ved særdeles lav temperatur, men trodde ikke det var så ille at de slår på PTC-elementer. Leser rundt at e-Golf kan se alt mellom 12 og 17% høyere forbruk uten varmepumpe.


https://elbilforum.no/index.php?topic=32105.0

 

Complexity skrev (Akkurat nå):

50kW frem til 20% også går det nedover..

Jeg forstod det slik ja, men tallet av betydning skal være 28 minutter. Man må ta i betrakning hvor ofte man må lade også, men siden jeg har ca. 0 planer om å ta denne på langtur så er det egentlig bare et spørsmål om hvor lenge jeg gidder å spise pølser på Circle K.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Complexity skrev (3 minutter siden):

50kW frem til 20% også går det nedover..

Men det kan alltids være at batteriet ikke er helt optimalt temperert under Bjørns test.

Stor fordel med Porche og Tesla som varmer batteriet til optimal temperatur på tur til laderen, så man alltid får god hastighet.

Selv på kaldeste vintern pusher bilen min batteriet opp i 50+ grader før jeg ankommer laderen, men andre batterier trenger ikke så høy temperatur. 

Vanskelig å sammenligne når det er så mye forsjellig kjemi ute å går.

Det er en sannhet med modifikasjoner fordi det tar laaang tid å få opp temperaturen på flere hundre kg tunge batterier, men på langkjøring vinterstid er det helt klart en fordel.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Nidar2 said:

Det er en sannhet med modifikasjoner fordi det tar laaang tid å få opp temperaturen på flere hundre kg tunge batterier, men på langkjøring vinterstid er det helt klart en fordel.

Godt poeng. Bilen min begynner varmingen en halvtime+ før jeg ankommer laderen. Gjerne ikke like relevant på en slik bil.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
5 hours ago, oophus3do said:

Ser ut som om den kunne klart enda litt bedre tider, siden starten på den er jevnet ut i SW. 

Ser en del på Youtube - AutoTopNL - som ikke gjør annet enn å teste "superbiler".
Med launch-control aktivert ser jeg at også "superbiler" med masse hk/moment liksom tar det litt "pent" (ECU) de første metrene før de liksom gir "full gass".
Når jeg får min Honda e skal jeg se om det er noen forskjell med TRC deaktivert vs aktivert (default).
Kjøpte nylig Dragy og har testet den med Z H2, men har også VBox Sport og PerformanceBox.

:)

Lenke til kommentar
13 minutes ago, TL1000S said:

Ser en del på Youtube - AutoTopNL - som ikke gjør annet enn å teste "superbiler".
Med launch-control aktivert ser jeg at også "superbiler" med masse hk/moment liksom tar det litt "pent" (ECU) de første metrene før de liksom gir "full gass".
Når jeg får min Honda e skal jeg se om det er noen forskjell med TRC deaktivert vs aktivert (default).
Kjøpte nylig Dragy og har testet den med Z H2, men har også VBox Sport og PerformanceBox.

:)

Det vil nok utgjøre litt forsjell.

Hver eneste vår når folk får satt sommerdekk på Teslane sine så er det bitching om at ytelsen er strupet i software.

Men i realiteten er det bare ar 2 graders asfalt ikke gir nok grep, og bilen merker dette med så presisjon at det bare føles ut som den går dårligere. Alltid i orden igjen så snart sommertemperaturene er på plass.

Elbiler har utrolig fin respons på slikt.

 

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Litt skuffende lade hastighet fra Hondaen tesla bjørn har klar tale om farten. Virkelig synd men som han sier få vil kjøpe den i Norge.

Bra Tesla bjørn tester ladefart og rekkevidde er knall god info om et bilkjøp.

Endret av samco
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (1 minutt siden):

Premium city-car segmentet er lite, så forventer ikke at den skal toppe noen lister, men jeg er ganske sikker på at den kommer til å gi Mini Cooper SE en beinhard kamp.

Har mye lengre rekkevidde mini seN ,Hondaen ligger i BMW i3 94ah Brukt Klassen og den lader fortere...

Lenke til kommentar

Man kjøper bil etter sine ønsker ikke andres. Ingen ting som er perfekt.

Tror lade fart bli fokus på kommende biler NAF ønsker fra 2023 fokus på 350kw ladere mot 50kw og 150kw som bygges mest i dag.

Endret av samco
Lenke til kommentar

Det er grunnen til at jeg soleklart ville valgt Honda E over Cooper SE.

Jeg skjønner hvor du kommer fra. Jeg er bare ikke så sikker på om du holder ord på ditt mantra om "egne ønsker", siden du forsøker å fortelle meg hva jeg skal føle om ting jeg allerede vet.

Hadde dette vært en konkurranse om tall så hadde vi alle kjørt rundt i MG ZS EV, men det er ikke vanskelig å se hvordan pengene er fordelt på den. Det handler bare om hva man verdsetter, og hva som er ens egne ønsker.

Jeg føler meg fortsatt ganske komfortabel med at Honda E er den bilen jeg har lyst på, og jeg kommer ikke til å kansellerere reservasjonen på grunnlag av at en MG budsjett crossover har puttet pengene sine på de rette tallene og ikke andre ting som jeg verdsetter, slik som kvalitet, sportslighet og wow-faktor.

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (5 minutter siden):

Det er grunnen til at jeg soleklart ville valgt Honda E over Cooper SE.

Jeg skjønner hvor du kommer fra. Jeg er bare ikke så sikker på om du holder ord på ditt mantra om "egne ønsker", siden du forsøker å fortelle meg hva jeg skal føle om ting jeg allerede vet.

Hadde dette vært en konkurranse om tall så hadde vi alle kjørt rundt i MG ZS EV, men det er ikke vanskelig å se hvordan pengene er fordelt på den. Det handler bare om hva man verdsetter, og hva som er ens egne ønsker.

Jeg føler meg fortsatt ganske komfortabel med at Honda E er den bilen jeg har lyst på, og jeg kommer ikke til å kansellerere reservasjonen på grunnlag av at en MG budsjett crossover har puttet pengene sine på de rette tallene og ikke andre ting som jeg verdsetter, slik som kvalitet, sportslighet og wow-faktor.

MG ZE ble ikke den salgs vinneren mange trodde i Norge. Mye bil for pengene men for mange minuser for norsk bruk.

Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (9 minutter siden):

Hva tenker folk her inne på Seat Mii Electric da? Mangler definitivt mye av det som gjør Honda e attraktivt både på utseende og specs, men føler likevel at de som vurderer Honda e også burde vurdere Mii electric, som en by-elbil. 

26mil reel rekke vidde er helt topp for prisen. app suport litt basis bil tror jeg Ville ha lagt til litt mot en vw e up.

litt lav lade hastighet men pga pris og rekke vidde er det tilgitt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...