Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Førsteinntrykk og test av Honda e


Gavekort

Anbefalte innlegg

Fikk smake på ustabil software i dag. Vindusregulatorene begynte å tulle der vinduene på førersiden ble trukket ned (som om du åpner døra på rammeløse dører). Når jeg skulle plugge i laderen så nektet den å starte ladingen.

Så da var det svenskeknappen, som er å koble fra 12V-batteri. Det virket ut til å fikse alt så langt jeg kan se. Veldig uheldig situasjon som kunne vært mye verre om jeg ikke hadde verktøy eller teknisk kompetanse til å koble fra 12V-batteriet.

Følelsen jeg sitter igjen med er at jeg er engstelig ovenfor andre der ute som kan oppleve det samme, men som ikke har mulighet til å fikse det. På en måte så er jeg ikke overrasket, men på en annen måte så er det uakseptabelt og veldig i tidsånden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
2 hours ago, Gavekort said:

Fikk smake på ustabil software i dag. Vindusregulatorene begynte å tulle der vinduene på førersiden ble trukket ned (som om du åpner døra på rammeløse dører). Når jeg skulle plugge i laderen så nektet den å starte ladingen.

Så da var det svenskeknappen, som er å koble fra 12V-batteri. Det virket ut til å fikse alt så langt jeg kan se. Veldig uheldig situasjon som kunne vært mye verre om jeg ikke hadde verktøy eller teknisk kompetanse til å koble fra 12V-batteriet.

Følelsen jeg sitter igjen med er at jeg er engstelig ovenfor andre der ute som kan oppleve det samme, men som ikke har mulighet til å fikse det. På en måte så er jeg ikke overrasket, men på en annen måte så er det uakseptabelt og veldig i tidsånden.

Uffda! Kan ikke trykke "like-knapp" (burde vært en "unlike-knapp" og) :)

Er det så vrient å koble fra 12V? Bortsett fra at det er jo veldig primitivt.. på nivå med alle som skal tipse om å ta ut Bios-batteri (på hk):
Det burde jo være en reset som fungerer. Ser det er ett valg i meny, men har ikke testet den... foreløpig. 🤪

Er det bare Tesla som kan lage sw for el-biler? Eller har Tesla også mye trøbbel med sw (jeg leter ikke med lys og lykte etter feil med Tesla.. eller andre merker for den saks skyld.. som visse andre).

Nå har vi Polestar, VW (ID.3) som har trøbbel med sine nye modeller (VW bruker jo vanvittig mye tid på noe som burde vært gjort på 5min.. "reflash" av sw).

Har alltid sett på Honda som "kvalitet fra Japan", men det er vel ikke så lett med en ny platform/ny teknologi for en bransje som strengt tatt har fått holde på med eldgammel teknologi i lang tid.
Jeg fikk igjen min på torsdag, og den har fungert feilfritt ett døgn ihvertfall.
Satser på at det fortsetter slik. Gøy å kjøre på vinterføre med denne! 👍

Lenke til kommentar

Var ikke vrient nei. En 10mm mutter og en kraftig neve.

Mitt inntrykk er at det er litt i tidsånden å ta software litt på sparket. Det er så høyt press rundt det med features, så blir stabilitet blir sekundært og unnskyldt med OTA-oppdateringer i fremtiden. Dette er mitt første eierskap med en ny bil med så mye avansert teknologi, så jeg kan ikke gi deg et sikkert svar på om dette er skuffende dårlig eller ei. Dårligere enn min 2003 BMW er det i hvert fall.

Testet vinterføre i dag. Å slippe skraping av bilen var skikkelig luksus, men snø på taket gjorde skikkelig innvirkning på rekkevidden, så vil anbefale å koke den i stikkontakten til du kan dytte det av forsiktig. Vanligvis så bruker jeg 20% på fine dager, 25% på dårlige dager med regn, men i dag så brukte jeg nærmere 30%.

Lenke til kommentar

Er du @Gavekort helt sikker på at det ikke er andre måter å reboote bilen på?

2 av 4 måter for å reboote min bil går ut på å holde inne knapper i en viss periode for å kvele bilen. Er jo nesten rart om det ikke er noe lignende på Hondan? 

Android kan jo kveles ganske lett så for å reboote skjermene burde det iallefall være en snarvei.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Gavekort said:

Jeg kan ta en sjekk i morgen og rapportere tilbake. Jeg var gretten og engstelig for å ringe etter tauebil, så var ikke interessert i å gå vekk fra det jeg visste ville fungere.

Men som du sier burde det jo ikke være nødvendig å koble fra 12V batteriet for å ta en reboot..
Kansje du ville fått vite en hemmelig "reboot" metode om du hadde ringt Honda i dette tilfellet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Gavekort skrev (10 timer siden):

Fikk smake på ustabil software i dag. Vindusregulatorene begynte å tulle der vinduene på førersiden ble trukket ned (som om du åpner døra på rammeløse dører). Når jeg skulle plugge i laderen så nektet den å starte ladingen.

Så da var det svenskeknappen, som er å koble fra 12V-batteri. Det virket ut til å fikse alt så langt jeg kan se. Veldig uheldig situasjon som kunne vært mye verre om jeg ikke hadde verktøy eller teknisk kompetanse til å koble fra 12V-batteriet.

Følelsen jeg sitter igjen med er at jeg er engstelig ovenfor andre der ute som kan oppleve det samme, men som ikke har mulighet til å fikse det. På en måte så er jeg ikke overrasket, men på en annen måte så er det uakseptabelt og veldig i tidsånden.

Jeg ville ikke løftet en finger og ringt rett til forhandler for å få dem til å fikse bilen selv om garasjen er full av 10mm.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
4 hours ago, Nidar2 said:

Jeg ville ikke løftet en finger og ringt rett til forhandler for å få dem til å fikse bilen selv om garasjen er full av 10mm.

Jeg var klar til å gjøre det mekaniker gjorde...dvs demontere dashboard for å finne ut hvor den irriterende "klikk-klikk"-lyden kom fra.
Men jeg besinnet meg og lot dette være en sak for verkstedet/Honda/reklamasjon.

Det er ikke "smart" å tukle med noe som kan gi flere feil/potensielt problem med reklamasjon fordi man har gitt seg i kast med noe man ikke burde...Omtrent som å fikse på el-systemet hjemme (ref. annen diskusjon).
At å koble fra strøm ("svenske-knappen") har blitt en de-facto måte å fikse el-problemer på er vel forsåvidt en enkel "fix" som normalt ikke skal ha noe negative konsekvenser... Annet enn at alt som er "volatile memory" blir slettet.. noe som i slike tilfelle (feilsituasjoner) er bare fint.

:)

 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 5 måneder senere...
Gjest Slettet+6132
CetOr skrev (2 timer siden):

Er dere fornøyd med bilene? Vurderer sterkt og handle inn en som nummer to bil for en familie på 6. Har prøvekjørt den, og digger egentlig alt med den. 

Den hurtiglader tregt og har lite batteri, dermed faller bilen i bunnen av skalaen for mange. Videre kan det føre til at bilen blir vanskeligere å selge når den tid kommer. Personlig ville jeg valgt en annen bil med noe bedre lade/batteriegenskaper.

Lenke til kommentar

Jeg tenker at som bil nr. to hvor bilen aldri (les: aldri eller ytterst sjeldent) skal langkjøres og man dermed ikke er i behov av hurtiglading, virker den flott. Jeg har ikke prøvekjørt (enda), men sett den på veien. Jeg digger utseende! 
 

Jeg forstår ikke hvorfor «alle» må ha så stort batteri. Honda-e er vel ingen milsluker. Er den ikke ment som en til-og-fra jobb-bil? Da er det direkte ugunstig med stort batteri (vekt, forbruk). Hurtiglading trengs slik jeg ser det kun ifm. langkjøring. 
 

Kan den lades med 11kw på ac hjemme? Kun på TN nett? Hvor høy effekt på IT? Trefas it?

Lenke til kommentar
15 minutes ago, Anterialis said:

Kan den lades med 11kw på ac hjemme? Kun på TN nett? Hvor høy effekt på IT? Trefas it?

Støtter vel bare 6.6kW på AC så blir vel ikke så relevant. Vanlig 1fase med 31A vil jo makse den.

Men alltids kjekt å kunne bruke 3fase om man har det. Specs (lånt av tidligere post fra Gavekort):

Charging Point Max. Power Power    Time   Rate

Wall Plug (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW    16h30m   12 km/h

1-phase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW    10h15m   20 km/h

1-phase 32A (7.4 kW) 230V / 1x29A 6.6 kW †    5h45m   35 km/h

3-phase 16A (11 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW †    10h15m   20 km/h

3-phase 32A (22 kW) 230V / 1x29A 6.6 kW †    5h45m   35 km/h

CCS er opp til 60 kW

 

Charging Point Max. Power Avg. Power Time Rate

CCS (50 kW DC) 50 kW 35 kW † 40 min 210 km/h

CCS (100 kW DC) 60 kW † 45 kW † 31 min 270 km/h

CCS (150 kW DC) 60 kW † 45 kW † 31 min 270 km/h

https://ev-database.org/car/1233/Honda-e-Advance

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
CetOr skrev (10 timer siden):

Er dere fornøyd med bilene? Vurderer sterkt og handle inn en som nummer to bil for en familie på 6. Har prøvekjørt den, og digger egentlig alt med den. 

Meget fornøyd. Super bil så lenge du ikke skal på langtur.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg er også godt fornøyd med Honda e.
Den ble kjøpt "med hjertet", mye pga utseende og interiør.
Jeg visste at jeg tok en "risiko" med så liten rekkevidde (den er faktisk dårligere enn hva Honda påstår.. glem 220km uansett forhold).
Så nå "sliter" jeg litt i og med at jeg skal rydde litt i "bilparken" og ha kun en (el)bil.
Da holder ikke Honda e med mindre jeg bor på Grünerløkka og nesten aldri bruker "design-ikonet" mitt. 😜

Lenke til kommentar

WLTP er nesten alltid en sannhet med modifikasjoner ja. 220km er også bare om du har 16" felgene. 17" felgene har WLTP på 200km grunnet større luftmotstand og Pilot Sport performance-dekk.

Da jeg hadde 16" felgene så var 220 oppnåelig på langtur når været var perfekt, så blir det jevnet ut med knapt 120km på vinteren.

Rekkevidden er ihjeldiskutert og er en ganske open-and-shut case om hvorvidt det vil plage deg eller ei. Jeg har hurtigladet min 2 ganger ila. mine 8 måneder og 10.000km, der kun en av de gangene var etter behov. Det er ingen god allrounderbil, men segmentet har aldri vært ment for å være en allrounder, elektrisk eller ei.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg har 16'' felger. Måtte faktisk vente (lenge) på min Honda e da jeg ikke vill miste rekkevidde (forhandler fikk først biler inn med 17'').
Dersom du har nerver av stål så går den ca 220km på en god dag ja :D
Selv satt jeg med hjertet i halsen siste stykket hjem igår, men den kom hjem med 6% rest/15km rekkvidde igjen etter vel 190km (tur/retur). Men forbruket var bra, ca 14kWh/100km en vei og 15kWh/100 hjem (da kjørte jeg som en pingle de siste tre milene).

Edit:
Men jeg kunne ikke tenke meg å bytte tilbake til fossil/hybrid etter å ha kjøpt denne.
Hadde Honda E hatt dobbelt så stort batteri hadde den vært perfekt for meg. 

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...