Gå til innhold

Førsteinntrykk og test av Honda e


Gavekort

Anbefalte innlegg

I sportsmodus så burde det jo ikke stå på dekk/komfort, så jeg tipper det er for å ikke dundre for mye kraft i drivverket, og at Honda har valgt å være konservative på dette.

Det skal være mulig å slå av antispinn, men jeg har ikke testet dette i særlig stor grad. Det som er moro med elbil er jo at antispin slår inn selv når du kjører bånn gass i 60 og oppover når jeg har på vinterdekkene. Tror jeg kommer til å være forsiktig med å skru av antispinn for å si det slik...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
4 hours ago, Complexity said:

Høres jo litt ut som du har valgt litt feil bil da (3.3 sekunder på Model 3)

Men 7 sekunder er jo ganske innafor da. Er vel bare oppgitt til 8.3 sekunder?

 

Hehe... "touché" :)

Joda.. TM3 "Performance" bør klare å følge "kompressor-Kawa'n" min til 100.. (deretter bye-bye).

Gavekort har allerede svart, og for å repetere, TM3 "Performance" ville kanskje blitt valgt dersom jeg ikke brukte halve kjøpesummen på en ufornuftig (men kul) MC.
Nå er jeg ikke så begeistret for Tesla bortsett fra ett teknologisk perspektiv og det at den er bra for "rødlys-dragrace".
Men jeg har bevisst ikke prøvekjørt en, da jeg mistenker at det medfører inngåelse av kontrakt (og mer gjeld) 😜


Jeg synes under 7sec på en relativt rimelig (el)bil er brukbare ytelser, men hadde gjerne sett at det gikk an å "tune" slik at den klarer lave 4sec (noe den sikkert ville klart med en annen programmering av "kontroller" og "litt" mer Volt/batteri oppgradering).
Kommer vel ett marked for det når "tunere" har klart å omstille seg vekk fra "fossil-tuning".

Litt "tukling" jeg har gjort med el-sykkel/motorer til disse har jo vist at de kan være "rated" til 250w, men fint klare 1000w uten å "brenne opp". Sålenge elektronikken/kabler klarer å ta imot Volt x Ampere så yter motoren tilsvarende.
Sånn sett burde det være en smal sak å "trimme" en elbil, men prisen på nødvendig batterioppgradering vil jo begrense det til "spesielt interesserte nerds".

 

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Honda e er i mine øyne analog med den originale Morris Mini. Det er ikke en bil som skal være rask, praktisk eller billig. Den skal få deg til å snu deg når du går fra parkeringsplassen og gi deg et stort smil når du trykker ned gasspedalen. Den er for folk som synes Mazda MX-5 med manuell kasse er mer moro på bane enn en Porsche GT3 RS. Model 3 er mer som Porschen, Honde e er definitivt mer som MX-5.

Det er ikke alle som forstår hva jeg snakker om når jeg sier dette, men så er det ikke alle som en fanatiske rundt biler heller. Dette tror jeg er grunnen til at Honda e blir kritisert av elbilfolk, men elsket av bil-journalister.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, TL1000S said:

Hehe... "touché" :)

Joda.. TM3 "Performance" bør klare å følge "kompressor-Kawa'n" min til 100.. (deretter bye-bye).

Gavekort har allerede svart, og for å repetere, TM3 "Performance" ville kanskje blitt valgt dersom jeg ikke brukte halve kjøpesummen på en ufornuftig (men kul) MC.
Nå er jeg ikke så begeistret for Tesla bortsett fra ett teknologisk perspektiv og det at den er bra for "rødlys-dragrace".
Men jeg har bevisst ikke prøvekjørt en, da jeg mistenker at det medfører inngåelse av kontrakt (og mer gjeld) 😜


Jeg synes under 7sec på en relativt rimelig (el)bil er brukbare ytelser, men hadde gjerne sett at det gikk an å "tune" slik at den klarer lave 4sec (noe den sikkert ville klart med en annen programmering av "kontroller" og "litt" mer Volt/batteri oppgradering).
Kommer vel ett marked for det når "tunere" har klart å omstille seg vekk fra "fossil-tuning".

Litt "tukling" jeg har gjort med el-sykkel/motorer til disse har jo vist at de kan være "rated" til 250w, men fint klare 1000w uten å "brenne opp". Sålenge elektronikken/kabler klarer å ta imot Volt x Ampere så yter motoren tilsvarende.
Sånn sett burde det være en smal sak å "trimme" en elbil, men prisen på nødvendig batterioppgradering vil jo begrense det til "spesielt interesserte nerds".

 

Her jeg bor får man jo bare kjørt MC 2-3 måneder i året uten å fryse så hele budsjettet går heller på bil 😅

Med den latterlig lave renten Tesla kjører på lånet sitt kan man fort forsvare litt dyrere bil og. Men kan være greit å holde seg unna prøvekjøring ja. Var slik jeg ble solgt.

Det begynner å komme en del "trimming" til Tesla iallefall. Regnet med at de andre merkene kommer raskt etter. Er garantert en del å hente.

Så for en stund siden en elektrisk dragracer som hadde to 10 hesters elmotorer fra en elektrisk lift. Henta ut 800 hester av hver med hjemmelaget styring til dem 😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 minutt siden):

Med den latterlig lave renten Tesla kjører på lånet sitt kan man fort forsvare litt dyrere bil og. Men kan være greit å holde seg unna prøvekjøring ja. Var slik jeg ble solgt.

Husk at selv med lav rente så er du en halv million fattigere av å kjøpe en Model 3 Performance. Eneste du slipper unna er sparingen.

Lenke til kommentar
12 minutes ago, Gavekort said:

Husk at selv med lav rente så er du en halv million fattigere av å kjøpe en Model 3 Performance. Eneste du slipper unna er sparingen.

Definitivt, men det er ikke så mye penger med tanke på hva man får.

Ser man på VW ID.3 f.eks som alternativ til nesten samme pris (som nok blir en bestselger i Norge) så får man jo en del mindre for pengene der.

Tror nok Honda E er mye mere morro for pengene enn ID.3. Eneste fordelen jeg ser med ID.3 der er jo rekkevidden og hastighet på lading.

Kommer det noe 2021 modell av Honda E forresten? Er det noe nytt der?

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg skal ikke projisere mine meninger over på andre. Dette er bare min indre Hallgeir som føler en plikt til å påpeke at en dyrere bil fortsatt er en større utgift, uansett. I beste fall så har Tesla gitt deg noen tusenlapper i indirekte rabatt (renteforskjellen) for å snøre inn kjøpet.

Før jeg fikk snusen for Honda e stod jeg klar på avtrekkeren med en Model 3 Long Range (før prishoppet), men siden jeg også driver med boligsparing så var det vanskelig å forsvare 6700kr/mnd på bil + 230.000kr E.K

Complexity skrev (10 minutter siden):

Kommer det noe 2021 modell av Honda E forresten? Er det noe nytt der?

De har ikke fått 2020-modellen ut av døra en gang, så tviler på at vi hører noe om den på ei stund.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Gavekort said:

Jeg skal ikke projisere mine meninger over på andre. Dette er bare min indre Hallgeir som føler en plikt til å påpeke at en dyrere bil fortsatt er en større utgift, uansett. I beste fall så har Tesla gitt deg noen tusenlapper i indirekte rabatt (renteforskjellen) for å snøre inn kjøpet.

Før jeg fikk snusen for Honda e stod jeg klar på avtrekkeren med en Model 3 Long Range (før prishoppet), men siden jeg også driver med boligsparing så var det vanskelig å forsvare 6700kr/mnd på bil + 230.000kr E.K

De har ikke fått 2020-modellen ut av døra en gang, så tviler på at vi hører noe om den på ei stund.

Det er jo selvfølgelig stor forskjell i hva man trenger og da. Er jo først nå nylig at elbiler har begynt å få krok f.eks (som var ett krav for min del) 

Ikke det lureste å kjøpe en dyr bil når man driver med boligsparing nei. Tror ikke bankene liker det helt når man skal tryggle om lån..

Bilen min er heldigvis nedbetalt så koster meg bare 7400kr i året i forsikring å eie. Mine forrige biler var og veldig billig og eie, men det lå maaange timer med banning under dem for å holde det sånn. Bytta motor på en også engang og det var også mye plunder..men billigere enn å kjøpe ny bil.

Ett vanlig billån kan vel fort ha rente på 6-7%? Folk betaler veldig mye på bilene sine...

Å bruke nærmere 500 tusen på en bil ser ut til å være ganske vanlig i dag. (som man jo ser på ID.3 f.eks)

Vet om folk som kjører fullfinansierte Audi Q7 osv til millionen pluss og skyhøy rente på lånet.. Da begynner man å gå litt langt og Hallgeir slår inn hos meg og 😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (6 minutter siden):

Ett vanlig billån kan vel fort ha rente på 6-7%? Folk betaler veldig mye på bilene sine...

Med noenlunde grei egenkapital så får du i dag billån lett til 3% effektiv rente med bankene om du ikke bare godtar det du får første gangen, er du i forbund som samarbeider med en bank klarer du sikkert å presse det enda mer.. 

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Evil-Duck said:

Med noenlunde grei egenkapital så får du i dag billån lett til 3% effektiv rente med bankene om du ikke bare godtar det du får første gangen, er du i forbund som samarbeider med en bank klarer du sikkert å presse det enda mer.. 

Ja man må vel forhøre seg rundt en del. De fleste tar nok bare det første de får siden de bare må ha bilen akkurat der og da (kjenner en del sånne folk).

Det godter nok bankene seg på.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (6 minutter siden):

En Model 3 Long Range med 250 tusen i egenkapital er iallefall litt billigere enn 6700kr i måneden med renten de kjører nå (med mindre man har noen preferanser ang betalingstid osv nå)

 

hmm, 0,25% nominell? Hva er den effektive renten? er det den som er 2,5% eller er det etter endt 36 mnd?

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Evil-Duck said:

hmm, 0,25% nominell? Hva er den effektive renten? er det den som er 2,5% eller er det etter endt 36 mnd?

Bilpris kr. 464.142,- Egenkapital kr. 230.000,- Flytende nominell rente 0,25% i 36 mnd, deretter markedsrente i 24 mnd. Eff. rente er 1,79% ved lånebehov kr. 234.142,- Etablerings -og tinglysningsgebyr kr. 1.730,- Termingebyr kr. 95,- Total kredittkjøpspris kr. 245.015,-

Er alt som står der iallefall.

Var bare for å vise i forhold til 6700kr som ble nevnt.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
8 minutes ago, Complexity said:

En Model 3 Long Range med 230 tusen i egenkapital er iallefall litt billigere enn 6700kr i måneden med renten de kjører nå (med mindre man har noen preferanser ang betalingstid osv, men selv med 2 års nedbetaling er man på 4000kr i måneden )

 

Screenshot_20201117-174610.jpg

Fysjom!
Ikke vise Herr Sløse slikt! 🤪
Selge MC og kjøpe TM3 performance! Kona vil jo helst se at jeg sluttet med dette "MC-tullet".
0-100 på lave 3, ikke rekkeviddeangst og 4WD for glatte vinterveier! 💪

Lenke til kommentar
Complexity skrev (15 minutter siden):

Bilpris kr. 464.142,- Egenkapital kr. 230.000,- Flytende nominell rente 0,25% i 36 mnd, deretter markedsrente i 24 mnd. Eff. rente er 1,79% ved lånebehov kr. 234.142,- Etablerings -og tinglysningsgebyr kr. 1.730,- Termingebyr kr. 95,- Total kredittkjøpspris kr. 245.015,-

Er alt som står der iallefall.

Var bare for å vise i forhold til 6700kr som ble nevnt.

Jeg satt opp en Model 3 Standard Range Plus nå uten noen ekstra utstyr da det er det nærmeste jeg kommer prisen til min E-Soul (380 000) og la inn nøyaktig samme egenandel proposjalt med det jeg gjorde med samme nedbetalingstid som jeg har på lånet mitt. De endte jeg opp med en effektiv rente fra tesla på 2%. Det er for all del god rente, men likvel ikke fryktelig langt unna det jeg fikk fra banken min utenom noen kampanjer. Om Tesla reklamerer med 0,25% fordi det teknisk sett kanskje er den nominelle renten syns jeg det er ganske hårreisende misvisende når den effektive renten er mangedoblet av den nominelle 😨

Lenke til kommentar
7 minutes ago, Evil-Duck said:

Jeg satt opp en Model 3 Standard Range Plus nå uten noen ekstra utstyr da det er det nærmeste jeg kommer prisen til min E-Soul (380 000) og la inn nøyaktig samme egenandel proposjalt med det jeg gjorde med samme nedbetalingstid som jeg har på lånet mitt. De endte jeg opp med en effektiv rente fra tesla på 2%. Det er for all del god rente, men likvel ikke fryktelig langt unna det jeg fikk fra banken min utenom noen kampanjer. Om Tesla reklamerer med 0,25% fordi det teknisk sett kanskje er den nominelle renten syns jeg det er ganske hårreisende misvisende når den effektive renten er mangedoblet av den nominelle 😨

Utrolig slu måte å reklamere på ja.
Men det er desverre ganske vanlig..

Her er annet eksempel:

rente.thumb.jpg.24de269686165c53df4d7e14c9284e36.jpg

Kampanjen gjelder Nissan Leaf Acenta / e+ Acenta til 30. November. *Priseksempel billån Acenta Santander: 1490,- pr. mnd./120 mnd., flytende nominell kampanjerente 0,9% i 3 år, deretter markedsrente, eff. rente 2,55%, egenkapital 93500,- (minimum 35%), lånebeløp 161190,-, totalkostnad 272313,-. **Priseksempel billån e+ Acenta Santander: 1790,- pr. mnd./120 mnd., flytende nominell kampanjerente 0,9% i 3 år, deretter markedsrente, eff. rente 2,26%, egenkapital 109100,- (minimum 35%), lånebeløp 195590,-, totalkostnad 323897,-. Termingebyr og etablering er inkludert. Rekkevidden påvirkes av en rekke faktorer, bl.a. kjørestil, underlag, topografi, temperatur og bruk av klimaanlegg. Bilder kan avvike fra kampanjemodell. Vi tar forbehold om skrive- og trykkfeil.

Lenke til kommentar

De reklamerer med 0,25% i 36 mnd, noe som like godt kunne vært pakket inn som en kampanje med 20.000kr avslag.

But this is beside the point. Eneste pengene som spares her er 2% inflasjon - 0,25% over 36 mnd, alt annet er bare en utsettelse av betaling. Dette er grunnen til at hverken en Model 3 eller Porsche Taycan blir billigere biler av rimeligere renter. Dette er ikke et argument for å gå for en dyrere bil.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Gavekort skrev (7 timer siden):

Jeg mistenker at Honda er veldig konservative på dreiemomentet de vil utsette girkassen for. På samme måte som at de har ekstra stort buffer i batteripakken der bare 28,5 kWt er tilgjengelig, sammenlignet med MX-30 som gir 32 kWt av nøyaktig den samme batteripakken.

Har Mazda samme batteri som Honda, altså batteritype, fabrikat og størrelse osv?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...