Gå til innhold

Førsteinntrykk og test av Honda e


Gavekort

Anbefalte innlegg

Honda E leveres med 8 år/160.000km på batteriet, og de garanterer at det skal være over 75% (?). Siden jeg ikke har planer om å beholde en bil i 8 år så vil jeg si at 75% gjenstående kapasitet er worst case scenario, gitt at man mishandlet batteriet med smålading og ikke hadde en rutine der man kjører lengre avstander f.eks. mellom jobb og hjem. Garantisaker skal selvsagt være et unntakstilfelle, og ikke normalen.

Jeg tviler på dette skal by på noen problemer, og at disse problemene skal være verre/bedre enn hvilken som helst annen elbil med samme kjøremønster. Litt dypere sykluser er ikke så betydelig, så lenge man ikke går for dypt mellom hver lading. Optimalt så skal man ligge mellom 20% og 80% slik jeg forstår det, men her er det mulig at BMS allerede har dette innebygget i nettogrensen.

https://batteryuniversity.com/learn/article/bu_1003a_battery_aging_in_an_electric_vehicle_ev

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Har bestilt. Gul ? Forventet levering i August.
Bryr meg ikke om "liten" rekkevidde.. Dette er en ekstrabil/"leketøy" (teknofil) på samme måte som min Kawa Z H2.
Har gammel diesel for d***kjøring/kjøre søppel og en og annen langtur.
Har ventet lenge på å kjøpe elbil. 
Digger design både utvendig og innvendig, og jeg syntes den var kjempemorsom å kjøre. Digg at antispinn kan slås av=råning på mine obligatoriske akstester (VBox/Dragy) :)
 

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
TL1000S skrev (6 minutter siden):

Har bestilt. Gul ? Forventet levering i August.
Bryr meg ikke om "liten" rekkevidde.. Dette er en ekstrabil/"leketøy" (tekonfil) på samme måte som min Kawa Z H2.
Har gammel diesel for d***kjøring/kjøre søppel og en og annen langtur.
Har ventet lenge på å kjøpe elbil. 
Digger design både utvendig og innvendig, og jeg syntes den var kjempemorsom å kjøre. Digg at antispinn kan slås av=råning på mine obligatoriske akstester (VBox/Dragy) :)
 

Jeg tror du oppsummerer attituden man har om dette er riktig bil for deg. Tror den vil falle i smak. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er en av de som digger designet, den har et karakteristisk utseende som er lekent og oser gøy og moro. 

Jeg hadde personlig gått for en Peugeot e-208, mer rekkevidde for pengene, men det er en kjedelig bil sammenlignet med Honda e, det er det ingen tvil om ?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takk for at du deler erfaring med denne bilen Gavekort! 

Personlig forstår jeg rekkevidden. Dette er en bybil, til og fra jobb. En så liten bil kan kanskje være ugunstig uansett på langtur. De har til og med droppet armlene på høyreside til fører son du nevner. 

Tror dette blir bilen som erstatter miniene.

Den ser rå ut, morsom og er  en sikker gledesspreder.

 

Lenke til kommentar

Veldig kul bil! Blant de kjedelige M3, Leaf, Ioniq, Kona og e Golfene som går rundt på veiene, så er denne et friskt pust i mine øyne.

Jeg er en av de som kjører langt når jeg først bruker bilen (25 mil) så da er denne automatisk utelukket for min del. Mazda sin MX-30 er i samme kategori. Kul bil som dessverre har altfor kort rekkevidde.

Dessverre blir det gammel gjeldfri dieselbil en god stund til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hyggelig at dere likte tråden. Vi forsøker selvsagt å lage litt hype rundt brukertesting, så forventer mer innhold som dette. :)

TL1000S skrev (3 timer siden):

Har bestilt. Gul ? Forventet levering i August.

Du har deaktivert PM, så får spørre deg her. Jeg fikk et tilbud på en gul advance med 17" for 300.000kr ferdig levert på skilter. Er dette i tråd med prisen du har avtalt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
9 hours ago, Gavekort said:

Hyggelig at dere likte tråden. Vi forsøker selvsagt å lage litt hype rundt brukertesting, så forventer mer innhold som dette. :)

Du har deaktivert PM, så får spørre deg her. Jeg fikk et tilbud på en gul advance med 17" for 300.000kr ferdig levert på skilter. Er dette i tråd med prisen du har avtalt?

Ja. 
Jeg bestilte med noe "stash" og valgte vinterhjul foran Honda-lader.
Så jeg fikk ett greit tilbud på 310k med grei innbytte-pris på den Vitara 1.4 "Boosterjet" som jeg kjøpte på impuls for ett par år siden.
God kundebehandling er alfa og omega for min del, noe min lokale forhandler virkelig er gode på.
Og jeg står ikke kø for en Hyundai, Tesla, for ikke å snakke om VW eller Audi. Og må forholde meg til arrogante selgere (som det er for mange av) </end-rant> :D

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
TL1000S skrev (15 timer siden):

 den Vitara 1.4 "Boosterjet" som jeg kjøpte på impuls for ett par år siden.

Fort gjort å falle hardt for Boosterjet-navnet ja! :D

Takk for posten, Gavekort. Kul bil! Jeg liker veldig godt at de har utviklet en bil som ikke scorer så høyt på det praktiske, men valgt å produsere den allikevel. Denne er jo mye mer en "Mini" enn dagens Minier som BMW produserer. 

Jeg vil veldig gjerne prøve en.

Lenke til kommentar

Mini og e-208 har jeg holdt et godt øye med. Fikk prøvesitte i en e-208 på kjøpesenteret i dag, og interiøret i den er også råstilig. Dessverre så er interiørkvaliteten noen hakk under Honda E. Den fikk heller ikke vekket guttungen i meg. Om man er satt på e-208 så tror jeg det er et lett valg. Trolig mye lettere enn Honda E med sine kompromisser.

Det skal sies at jeg har gått veldig emosjonelt inn i dette, så jeg tror egentlig e-208 skulle vært ekstremt imponerende for å kunne få en sjanse.

Å se Honda E i gul og uten klistermerker var veldig viktig før jeg tok beslutningen og leverte inn bestillingen. Forventet levering er i September, så får jeg bare håpe at det gjenstår en siste rest av sommeren til den tid.

Endret av Gavekort
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hondan er nok en mye morsommere bil en e-208, men om det er ett bedre valg må man nesten vurdere selv :p

Kulere valg er det definitivt. Ingen som snur seg etter en Peugeot, men Hondan gir veldig mye oppmerksomhet her i Tromsø iallefall. 

Tro om de lager noen andre konsepter og

honda-sports-ev-concept-photos-and-info-news-car-and-driver-photo-694143-s-original.jpg

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Er det forresten noen som vet hvorfor e-208 har raskere akselerasjon med 18 færre hestekrefter og bare 7kg mindre vekt? Toppfart kan jeg skjønne, siden elbiler alltid er sperret.

Man skulle tro at Honda E også hadde lavere drag koeffisient med sitt speilløse design og runde former. Det kan neppe utligne 13% flere hestekrefter i hvert fall.

Lenke til kommentar
  • Gavekort endret tittelen til Førsteinntrykk av Honda e
12 minutes ago, Gavekort said:

Er det forresten noen som vet hvorfor e-208 har raskere akselerasjon med 18 færre hestekrefter og bare 7kg mindre vekt? Toppfart kan jeg skjønne, siden elbiler alltid er sperret.

Man skulle tro at Honda E også hadde lavere drag koeffisient med sitt speilløse design og runde former. Det kan neppe utligne 13% flere hestekrefter i hvert fall.

Er sikkert bare variasjoner i software. Honda sin akselerasjon er sikkert bare lavere justert enn Peugeot sin. 

Mazda justerte jo ned ytelsen på sin MX-30 før de lanserte den så det skulle bli lettere for folk med overgang fra diesel eller noe.

Det kan jo hende det endres i software senere om den støtter oppdatering?

Har fått to oppdateringer til min Tesla som har økt akselerasjonen ved at de har fintunet motorstyringen.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Jeg har en teori om at Honda e har en annen vikling på motorene som gir en annen profil. Når jeg prøvekjørte den så bemerket jeg meg at den var veldig kvikk mellom 0 og 60, og avtok raskt mot 100.

Alternativt så er Honda e en røykmaskin uten anti-spin, mens e-208 som er fremtung og fremhjulsdrevet har mer grep.

Lenke til kommentar
1 minute ago, Gavekort said:

Jeg har en teori om at Honda e har en annen vikling på motorene som gir en annen profil. Når jeg prøvekjørte den så bemerket jeg meg at den var veldig kvikk mellom 0 og 60, og avtok raskt mot 100.

Alternativt så er Honda e en røykmaskin uten anti-spin, mens e-208 som er fremtung og fremhjulsdrevet har mer grep.

Alle elbiler er røykmaskiner uten antispinn :p

Helt vanvittig dreiemoment fra starten som må roes ned av software.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...