Gå til innhold

Førsteinntrykk og test av Honda e

Gavekort

Anbefalte innlegg

Merko skrev (3 timer siden):

Ser at denne bilen har et ganske kjipt "infotainment" system? Spesielt GPSen. Fremstår jo som noe gammelt uresponsivt TomTom GPS. Koster det virkelig så mye penger for produsenten om de skal implementere feks Google maps? 

Det er ingenting å hoppe i taket over nei, men Android Auto som standard så funker Google Maps ganske sømløst.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ah så man har alternativer på bilen. Enda godt 🙂 

Forstår heller ikke hvorfor de fleste biler har et ganske sluggish system når det kommer til berøring på touchakjermene. Dersom det kun er "cpu"en det står på så burde de jo spytte inn noen kroner ekstra. De klarer det jo fint på mobiler 😅

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har planer om en etterfølger av denne tråden der jeg kan snakke litt om infotainmentet. Long story short så er det ikke irriterende dårlig, bare irriterende at det ikke er bedre. Faktisk så er det Android 8 som kjører i bakgrunnen på bilen, og Honda har lagt inn en "app store", eller rettere sagt et skjelett av hva som skulle blitt en app store.

Det er jo egentlig ikke så mye som holder de tilbake fra å skape en Android-opplevelse, men det de har valgt å slenge på toppen er opplagt et produkt av hastverk. Jeg lovet meg selv å ikke håpe på magiske OTA-oppdateringer, men jeg kjenner nå at jeg håper litt på det, fordi det ligger noe potensiale i det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg har samme bilen sjøl (kjøpt på impuls som vanlig).
For min del betyr "infotainment" ingenting så dette er ikke noe jeg bruker en kalori på.
Det som jeg forsåvidt visste om og var skeptisk til er rekkevidden, som jo er blant de dårligste for såpass nye elbil-modeller.
Blir en "innkjørings-periode" å lære seg bruk av ladestasjoner og finne fram i jungelen her.
Meldte meg inn elbil-foreningen og har fått ladebrikke, men man må jo melde seg inn i x antall tilbydere av ladere. 
Venner seg vel til dette etterhvert.

Men bilen er jeg veldig fornøyd med ellers.. 👍

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Man må være inne med minst 50% hjertet for å kunne velge en bil som dette. Vurderer man bil kun basert på tall så forkaster man Honda e ganske raskt.

Dette er grunnen til at jeg tror Honda e nesten utelukkende blir valgt av folk som primært liker bil og sekundært liker elbil. De som kun liker elbil er folk som kunne funnet på å spurt meg hvorfor jeg ikke valgte en Renault Zoe i stedet, som om jeg i det hele tatt ser på Zoe som en utfordrer.

Honda e var for meg en soleklar vinner på standardutstyr, fit & finish, kjøreopplevelse og ikke minst estetikk.

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (20 minutter siden):

Honda e var for meg en soleklar vinner på standardutstyr, fit & finish, kjøreopplevelse og ikke minst estetikk.

Honda E vil være en bil man husker om 20 år, så jeg ser grunnen til at noen velger den, og vi trenger også slike biler uten store mengder med batterier folk uansett ikke trenger. De som kjøper Honda E har nok litt erfaring fra elbil fra før av, og vet også dermed sitt forbruk og behov. 

Jeg tipper at mens snittpakken for elbiler vokser nå i starten, så vil den krympe igjen nærmere 2030, når rekkeviddeangsten erstattes med kunnskap. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
8 hours ago, Merko said:

Bra du er fornøyd. Men hva gjorde det at du valgte denne bilen? Utseendet? Har den noen andre egenskaper som overgår det andre du så på? Hvor mye kostet den?😊

Jeg syntes allerede første gangen jeg så prototypen og ikke minst de første "visningene" av den endelig utgaven (Youtube) at dette var en elbil som skilte seg ut i mengden.
Jeg digger dashboardet med alle skjermene.. løsningen for side"speil" (kameraer).. interiør som en klassisk sofa.. utvendig design.
Morsom å kjøre pga "gocart-følelse" og bakhjulsdrift.

At min lokale forhandler gir god kundebehandling/greit innbytte hjalp også på å ikke velge en mer "fornuftig" elbil (f.ek.s en Kia/Huyndai med langt bedre rekkevidde/praktiske løsninger).

Men dette blir ikke min  siste elbil. Det er sikkert. :)

PS/Edit:
Prisen var rett over 300k med en del utstyr/vinterdekk inkludert. 
Ikke billig, men ikke mye dyrere enn Kawa Z H2 som er et langt mer ufornuftig kjøp. 🤣

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Merko skrev (21 minutter siden):

Ah. Ja liker at de fyller opp hele dashboardet med skjermer. Burde bare spyttet i noen kroner på prosessor som kan gi det en silkemyk opplevelse også. 

Sitter faktisk en ganske grei Snapdragon i den, så tror det står mest på programvaren på toppen.

Tror det er en Snapdragon 820Am, men ikke siter meg på det.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar
15 minutes ago, Merko said:

Ja ikke sant. Tlf har jo gjerne nærme 4k oppløsning på skjermene uten at det er noe problem. 

Men er vel litt typisk at så fort de får ut bil på markedet, folk er stort sett fornøyd så blir den glemt av produsent. 

Mister jo litt av grunnen til å kjøpe ny bil om den gamle blir oppdatert. Veldig mange som har ristet på hodet til Tesla sin måte å gjøre dette på,  De leverer jo fortsatt månedlige oppdateringer til sine 8 år gamle biler. Hjelper ikke nybilsalget.

Men håper Honda i det minste fikser ytelsen her da. Selv MG ZS har jo levert oppdateringer til sin bil. Man må dog inn på verksted for å få installert dem men det er bedre enn ingenting.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 minutt siden):

Mister jo litt av grunne til å kjøpe ny bil om den gamle også blir oppdatert. Veldig mange som har ristet på hodet til Tesla sin måte å gjøre dette på,  De leverer jo fortsatt månedlige oppdateringer til sine 8 år gamle biler.

Ja ikke sant. Viser jo bare hvor enormt god kundeservice tesla har på akkurat dette område. 

Har de ikke også byttet hardware også i enkelte eldre biler sånn at de skal klare autopilot eller noe slikt? 

Uansett, programvare er noe alle bilprodusenter bør holde vedlike. Spesielt 3 år eller kanskje ut garanti tiden 

• Liker 1
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Merko said:

Ja ikke sant. Viser jo bare hvor enormt god kundeservice tesla har på akkurat dette område. 

Har de ikke også byttet hardware også i enkelte eldre biler sånn at de skal klare autopilot eller noe slikt? 

Uansett, programvare er noe alle bilprodusenter bør holde vedlike. Spesielt 3 år eller kanskje ut garanti tiden 

De eldste utgavene er såppas anneledes på hardware fronten og kablingen enn de litt nyere at de får nok aldri noe ny hardware. mye av delene var innkjøpte greier og ikke egenutviklet. De får vel oppgradering fra 3G til 4G eneste. Men de litt nyere kan oppgradere hardware.

Er og veldig spent på Polestar 2. Den reklameres jo med at den kjører Android og folk tror vel at den skal holdet oppdatert i åresvis da, men jeg er skeptisk til at den får så mange oppdateringer før den er glemt. Til å kjøre Android er det og meget skuffende at den ikke engang har YouTube.

Hvordan er det med apper og slikt på Honda E? 

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 minutt siden):

De eldste utgavene er såppas anneledes på hardware fronten og kablingen enn de litt nyere at de får nok aldri noe ny hardware. De får vel oppgradering fra 3G til 4G eneste. Men de litt nyere kan oppgradere hardware ja

Hm ok, mente på noen fikk oppgradert autopilot fra 2.5 til 3.0 eller noe, men det kan være som du sier at det er de nyere bilene som har tilsvarende layout som dagens biler. 

Complexity skrev (2 minutter siden):

Til å kjøre Android er det og meget skuffende at den ikke engang har YouTube.

Ja pr nå er det vel noen få apper tilgjengelig på Polestar. Hovedsaklig musikk apper ol. 

Kjører man Android burde man jo utnytte dette til det fulle. Jeg hadde elsket en bil som kjørte Android med det aller meste av apper tilgjengelig. 

Jeg har selv installert nettbrett i min bil, men blir jo ikke helt det samme. I tillegg til liten skjerm 😛 men fungerer fint sammen med ryggekamera, dashcam og styring via rattet. 

wqekfj.jpg

• Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Merko said:

Hm ok, mente på noen fikk oppgradert autopilot fra 2.5 til 3.0 eller noe, men det kan være som du sier at det er de nyere bilene som har tilsvarende layout som dagens biler. 

Ja pr nå er det vel noen få apper tilgjengelig på Polestar. Hovedsaklig musikk apper ol. 

Kjører man Android burde man jo utnytte dette til det fulle. Jeg hadde elsket en bil som kjørte Android med det aller meste av apper tilgjengelig. 

Jeg har selv installert nettbrett i min bil, men blir jo ikke helt det samme. I tillegg til liten skjerm 😛 men fungerer fint sammen med ryggekamera, dashcam og styring via rattet. 

Ja nå tenker jeg på biler med Hardware 1. Bilene har sett noenlunde lik ut siden prototypen fra 2009.

Fleste nyere biler har vel Android Auto da som hjelper godt på. Men er kult med DIY Android stereo ja. Har hatt planer om slikt flere ganger før men ble aldri gjennomført.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...