Gå til innhold

Førsteinntrykk og test av Honda e


Gavekort

Anbefalte innlegg

i3 er også en sterk konkurrent, men tror i3 er et ganske klart valg mtp. rekkevidde.

Jeg tror de har valgt et bra segment i hvert fall. Unge, urbane og betalingsvillige vil nok uansett velge mye med hjertet. Mini har dominert dette segmentet ganske bra inntil nå, men med all oppmerksomheten rundt denne bilen så tror jeg konkurransen kommer til å bli beinhard. Så blir det bare å håpe for Honda sin del at de får med seg at elbiler er fremtiden, og at vi får se mer sprøtt japansk design.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Honda e er et godt tegn på at det er nok folk hos Honda som skjønner at elbiler er fremtiden. Det er ikke en "compliance car" som de ikke ønsker at folk skal kjøpe.
Den er designet som en ren elbil, design og teknologi er gjennomtenkt, Honda har en klar visjon med bilen.

Så det er grunn til å være håpefulle til at Honda ikke ender opp som Kodak ;) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har hørt folk i Youtube kommentarfeltene (I know, right) kalle denne bilen for en compliance car pga. rekkevidden. Men siden de har tatt seg bryet til å designe en helt ny plattform, og de ikke engang har planer om å selge bilen i California, så tror jeg heller at dette er en eksperimentell plattform for "the things to come" fra Honda. Honda har allerede en Honda Jazz/Fit konverteringsbil som de bruker som compliance car i California.

Må si at jeg er litt skeptisk til at Honda vil lære før de brenner seg, siden de primært er en produsent av forbrenningsmotorer for båter, industri og biler. Men dette var jo et uforventet friskt pust fra noen som tviholder på hybridbiler for bestemødre, så mulig jeg tar feil.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg mener Honda e er en realisering av ett design-studie.
Hverken mer eller mindre.
De som kjøper den gjør det trolig primært basert på følelser framfor fornuft.
Det gjelder definitivt i mitt tilfelle, noe som overrasker meg sjøl. Jeg er mer enn "function before form type", men kan fort la meg rive med av en liten teknisk detalj. For Honda e var det faktisk helheten.  :D

 

Lenke til kommentar

Det er realisering av et design og et første forsøk på å utvikle en ekte elbil. Rekkevidden er så done to death nå at man lever under en stein nå om man ikke har tatt det i betrakning i valget sitt.

Den kan være ufornuftig, men jeg klarer ikke å forstå hvilke kompromisser jeg personlig inngår i valget av denne bilen, med forbehold om at den primært kun skal få meg mellom jobb, butikk og hjem. Jeg tror faktisk ikke jeg hadde likt denne bilen på langt nær like godt om den var kostnadsredusert, fattig på utstyr, men med dobbel rekkevidde. Mange biler føles ut som en kvalitetsnedgradering fra min E39 5-serie, men det gjorde ikke denne.

For en familiefar med hytte på fjellet så er denne bilen valgt som et dyrt leketøy kona kan bruke i byen når far i huset har Model Xen. Å velge Honda e som primærbil i hans situasjon ville vært hodestups ufornuftig.

Jeg er en barnløs ungkar (og ung kar) med 80 km pendling som vil ha noe som får meg til å glise hver gang jeg skal hjem.

Endret av Gavekort
  • Liker 1
Lenke til kommentar

https://www.roadandtrack.com/new-cars/road-tests/a33014419/how-stickier-tires-impact-an-electric-cars-range/

Nevnte dette med rullemotstand tidligere.

Interessant hva sportsdekk med bredde gjør med rekkevidden. e-Golf med 225 Pilot Sport 4S på alle fire mistet 20% rekkevidde sammenlignet med 205 Bridgestone Ecopia EP422.

Til sammenligning så leveres Honda e med 205/225 på Pilot Sport 4, som har enda høyere rullemotstand enn 4S.

Betyr det at 220 km bare er en underrapportering? Neppe. Hadde det vært interessant å låne et 185/205-sett på Michelin Primacy 4 og hypermile bilen? Absolutt!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Poenget er jo å se hvordan bilen sammenlignes med WLTP, fordi her er det jo 20% spillerom som kan gå i begge retninger. Jeg vet ikke om Honda har samme tap på sine hjul som det en e-Golf med GTI-hjul har, men jeg er sikker på at det er et betydelig tap uansett.

220 km er på 16" hjulene allerede, men mine 17" hjul har bare et oppgitt tap på 5%, ikke 20% som i artikkel. Mysteriet ligger i dekkene.

Endret av Gavekort
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er dere fortsatt helt sikre på at rekkevidden vil være tilstrekkelig? 

Hondan har vel 28.5kWh tilgjengelig? Jeg var å besøkte litt familie og slekt i dag og det går fort litt kilometer altså. Ville vel gått fint med de fleste nye elbiler i dag men jeg måtte ha stoppet å ladet med Hondan..

 

IMG_20200716_182144.jpg

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
samco skrev (1 time siden):

Føler litt Honda E interessen har dødd ut litt.... Så mye nytt og kult som kommer ille trille blir i bakleksa.

Hvem sin da? Sist jeg sjekket så lå fortsatt reservasjonen min inne.

Lurer også på hva som er nytt og kult i min prisklasse som jeg har gått glipp av de siste ukene.

Lenke til kommentar
  • Gjest endret tittelen til Førsteinntrykk og test av Honda e
  • 4 uker senere...
  • 4 uker senere...

Bestilt elbil rett før helgen, i den forbindelse har jeg sett på flere modeller på YouTube. 

Ser at denne bilen har et ganske kjipt "infotainment" system? Spesielt GPSen. Fremstår jo som noe gammelt uresponsivt TomTom GPS. Koster det virkelig så mye penger for produsenten om de skal implementere feks Google maps? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...