Populært innlegg Gavekort Skrevet 25. juni 2020 Populært innlegg Del Skrevet 25. juni 2020 Forord Honda e har knapt kommet seg inn i Europa, men jeg har allerede fått mulighet til å tilbringe en hel ettermiddag med den. Siden det er en (ikke mildt sagt) spesiell bil så tenkte jeg å dele min opplevelse med andre som er interessert. Jeg skal prøve å være objektiv og nøytral i min vurdering, men det er selvsagt vanskelig å være helt nøytral når man bestilte prøvekjøringen fordi man allerede var forelsket i den. Dette er mitt personlige inntrykk, ikke en anmeldelse. Jeg vil også si på forhånd at jeg ikke har spesielt bred erfaring med elbiler. Utenom denne bilen så har jeg i hovedsak kun kjørt Tesla Model 3 og e-Golf, så mitt inntrykk er nok sterkt preget av disse bilene. Når det kommer til biler ellers så vil jeg tro at jeg har bred erfaring, og med over-middels interesse. Dashbordet La oss begynne med showpiecet til bilen; disse 6 skjermene som dekker nesten hele dashbordet. Du har to hovedskjermer for infotainment-systemet, en skjerm for speedometer og annen info sentrert rundt kjøring, to skjermer for sidespeilene og en skjerm for bakspeilet. Skjermene er tett integrert i interiøret og føles en naturlig utvidelse fra resten av dashbordet. I motsetning til mange andre infotainmentsystemer så er skjermene her lyssterke, med god fargegjengivning og med kapasitiv trykksensitivitet. En ting å utsette på er at den blanke overflaten er en magnet for fingeravtrykk. Dette betyr at det kan være utfordrende å bytte radiokanal om sola står i feil retning. Softwaren på infotainmentsystemet kan kun beskrives som akseptabelt. Jeg er litt skuffet av at man fortsatt ikke ser responsen som Tesla klarer å levere, eller som man finner på hvilken som helst iPhone/Android-telefon. Et eksempel er at swiping og pinching på GPS-programmet er noe seigt. Med alt dette sagt så vil jeg fortsatt kalle det for over gjennomsnittet responsivt, og et steg fremover for Honda, men det er vitterlig ingen stor bragd. Mulighet for Apple Carplay eller Android Auto er standard. Jeg fikk kun testet Android Auto, og opplevelsen var ikke veldig god. Det opplevdes som tregt og uresponsivt. Home-knappen tok gjerne flere sekunder før jeg fikk en reaksjon. Jeg håper dette fikses i en ny software. Akvariemodus er selvsagt inkludert. Andre gøyale egenskaper er en HDMI-inngang. Sammen med 230V-uttak på 1500W så kan du f.eks. spille Playstation mens du lader bilen din. Spoiler Sidespeil og bakspeil Sidespeilene er erstattet med kamera for å redusere luftmotstand (jeg tror også at det er pittelitt fordi det ser sprøtt ut) Det tok ikke lang tid å vende seg til sidespeilene på dashbordet. Mot slutten av prøvekjøringen så hadde jeg nesten glemt av at det var slik. Ulempen med denne løsningen er at rattet kan blokkere for venstre sidespeil i enkelte sitteposisjoner. Responstiden på kameraene er så godt som perfekt. Man har høyfrekvent oppdatering selv i dårlig lys. Apropos dårlig lys så vil også sidespeilene og bakspeilet kompensere i mørket slik at man få bedre sikt enn man vanligvis ville fått på nattestid eller i tunneler. Bakspeilet, på en annen side, ble jeg aldri helt solgt på. Jeg applauderer Honda for å være konsekvent med at denne bilen skal ha skjermer og ikke speil, men her hadde jeg nok ikke blitt skuffet over mer analog teknologi. Man skal dog ikke frykte, fordi skjermen bli omvandlet til et helt normalt speil om man vipper blendingen, så her er det et lite avbrekk for teknofober. Spoiler Interiør Jeg må si at de virkelig traff spikeren på hodet når de prøvde å designe interiøret som ei stue, med møbler i skandinavisk design. Å sitte inne i denne bilen kan beskrives som en kjørende utstillingsseksjon fra Ikea, bare med flere hjul og færre falske fruktfat. Dashbordet og senterkonsollen er, som vist, i tre... Falskt tre, som virker ekte helt til du tar på det. Man kan få bilen med skinn, men etter å ha snakket med to forskjellige forhandlere så har jeg konkludert med at det nesten ikke er noen som har bestilt dette, og det forstår jeg godt. Stoffinteriøret bidrar til "stuefølelsen" og gir en varm og hyggelig stemning inne i bilen. Hvor vidt stolene er komfortable kan jeg ikke helt garantere for etter bare en håndfull timer kjøring. Jeg savnet mer sidestøtter og et sete som holder rundt deg, men bortsett fra det så gikk jeg ut av bilen relativt smertefri. Midtkonsollen tilbyr dessverre null armstøtte, så om man er vandt med å sitte tilbakelent under kjøring så må man belage seg med å ha en høyrearm man ikke vet hvor man skal gjøre av. Bortsett fra det så har du en lomme foran til mobil, kun en koppholder, så tørste passasjerer må klare seg, og en seksjonert kanal for alt krimskramset man måtte ha. Romslighet er viktig i småbiler, og til å være en småbil så er den ikke klaustrofobisk liten. Er man desperat så kan man klemme inn 4 voksne i bilen, men det er ikke noe jeg vil anbefale for lengre turer om man vil ha det hyggelig. Skal du ha 4 voksne med på tur så har de gjerne også bagasje, og der er de heldige om de får plass til toalettvesken sin i bagasjerommet. Heldigvis så kan man folde ned baksetene (helt flatt!) og få litt mer plass, på bekostning av at to passasjerer må gå eller ta bussen. Jeg er ca. 180cm, og har plass til beina mine når jeg sitter bak en fremstol justert til min egen preferanse. Spoiler Eksteriør Designmessig så er den råstilig, og her lekker nok mine subjektive preferanser ut noe fryktelig. Jeg er sikker på at det er en bil man enten faller helt pladask for, eller så bryr man seg ikke stort. Uansett om den selger bra eller ikke så tror jeg den er verdig en kultstatus. Charge Yellow er standardfargen, så jeg tror Honda ønsker at dette skal være en bil som skiller seg ut. Andre farger er Crystal Black Pearl (svart), Modern Steel Metallic (brunlig mørk grå, veldig fin i virkeligheten), Crystal Blue Metallic (dyp blå) og Platinum White Pearl (hvit, som avbildet). Metallic er standard. Fronten er preget av de runde hvite kjørelysene som skaper dette "anime-jente" blikket som bilen har. Man har ladeporten i fronten under ei glassluke (i usaklig høy kvalitet), med radaren plassert under Honda-emblemet. Både fremlyktene og baklyktene har det aller meste integrert i de to sirkelene man ser, så man får en veldig kul effekt der sirkelen i lysene transformerer seg fra kjørelys til nærlys og blinklys. Hørte også rykte om at den hilser på deg med lysene, men fikk aldri sett dette. Dørene er rammeløse, så man får en kupé-følelse når man kjører bilen med vinduene nede. Dessverre så er B-stolpen (stolpen mellom dørene) ganske tykk, så man får ikke helt den åpne følelsen selv med alle vinduene rullet ned. Til gjengjeld så er utsikten for fører svært god. Spoiler Teknisk 50:50 vektdistribusjon, bakhjulsdrift, 154 elektriske hestekrefter fra null, 1,5 tonn. Det er en god oppsummering som er musikk i enkelte sine ører. Bilen er lett og leken, og suger deg inn i setet under akselerasjon. Det kjennes ut som en Porsche 911 helt til du når ca. 60 km/t der den begynner å ebbe ut ganske raskt. Har du tenkt til å følge trafikklovene så vil jeg si at dette, i all betraktning, er en kvikk bil. Vil du råne på den lokale Shellstasjonen så kan jeg med glede meddele at anti-spin kan slås av. Jeg er sikker på at en søt elbil trekker mer damer enn Volvo 240, så her investerer du lurt. 230km! ...Det er rekkevidden. Nå som plasteret er revet av så kan du smake litt på det tallet og spørre deg selv om du trenger mer. Kjenner du at rekkevidde er av betydning så anbefaler jeg å finne en annen bil, fordi mindre rekkevidde for pengene får du ikke. Rekkevidde er overraskende nok ikke noe Honda reklamerer med. Nesten ingen bestiller disse bilene med ekstrautstyr. Det meste som er gøy er allerede inkludert som standard (spesielt om du går for Advance-utgaven). Dette inkluderer blant annet lane-assist, adaptiv cruise control, automatisk parkering (advance), 360 kamera, keyless entry, månetak, 230V-uttak (advance), oppvarmet frontrute, regnsensor, automatiske lys, varmepumpe, AC, varme i seter, varme i ratt (advance) og mye mer. Konklusjon Kort oppsummert sitter jeg med et pristilbud på en Charge Yellow advance-modell, så jeg er vel bokstavelig talt solgt. Valget er ikke lett. Bilen er pen og gøyal, men med tydelige svakheter. Som ei ung jente med daddy issues. Hvis jeg skal anbefale noen andre å kjøpe denne så bør man først være inne med hjertet. Hvis hjertet er inne så kan hjernen begynne å fundere på om en relativt dyr og upraktisk småbil med klassens verste rekkevidde er av betydning for deg. Har du andre biler? Skal du på langtur? Hvor ofte kjører du andre steder enn til jobb og i lokalområdet? Har du virkelig lyst å gå for en kjedelig og anonym elbil i stedet? For min del så krevde det mye arbeid for å trekke en konklusjon, men hvis du som meg plutselig synes alle andre elbiler så fryktelig kjedelige ut, så tror jeg du bare må kjøpe deg en Honda E, hvis du skal ha håp om å eie en elbil i det hele tatt... Jeg vil liste følgende punkter som jeg tok fra denne prøvekjøringen: The upsides: Ekstremt gøyal å kjøre, med 50:50 vektdistribusjon, bakhjulsdrift og responsive 154 hestekrefter For det meste god byggekvalitet og bra materialvalg God støydemping inne Romslig for størrelse, bortsett fra et latterlig lite bagasjerom Alt det gøyale er standardutstyr Technology overload, av den gode typen Man kan slå av anti-spin. Bilen er laget for moro. Vekker oppmerksomhet og ser utrolig bra ut The downsides: Klassens verste rekkevidde Dyr for folk som studerer for mye tall Med all denne teknologien så er det skuffende at programvare ikke er i samme klasse som maskinvaren. Ikke forvent Tesla/iPad respons. Høyrearmen din har ingen steder å være, da det ikke er armstøtte i midtkonsoll 8 9 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 25. juni 2020 Del Skrevet 25. juni 2020 (endret) Vært morro å prøvd en slik en dag. Virker som en morsom bil. Rekkevidden er det som ødelegger mest for salget vil jeg tro. Og tro hvorfor produsentene ikke klarer å benytte seg av skikkelig hardware i bilene. En moderne high end mobilprosessor ville levert smooth ytelse på de skjermene der, men der har vel istede brukt noe billig med hjemmelaget dårlig optimalisert software.. Slik som de fleste andre.. Endret 25. juni 2020 av Complexity Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 25. juni 2020 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2020 Det er nok den største dealbreakeren ja. Jeg mener at man først og fremst må finne ut hvor mye rekkevidde man virkelig trenger, og om tallet 230km fortsatt plager deg så bør man styre unna. Tror det er mulig å bestille prøvekjøring de fleste steder i landet nå. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 25. juni 2020 Del Skrevet 25. juni 2020 Just now, Gavekort said: Det er nok den største dealbreakeren ja. Jeg mener at man først og fremst må finne ut hvor mye rekkevidde man virkelig trenger, og om tallet 230km fortsatt plager deg så bør man styre unna. 230km er vel WLTP, som vil si at man må regne med en del tap i vinterhalvåret.. Stort pluss for varmepumpe da. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 25. juni 2020 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2020 Jeg kan bruke min situasjon som et eksempel: 95% av all kjøring går mellom hjem og jobb. Der er det 80km t/r hver dag. Kommer jeg hjem fra jobb så har jeg i verste fall 50% batteri til å trille rundt i byen med. Skulle jeg glemme å plugge i laderen så har jeg fortsatt nok rekkevidde til å komme meg på jobb dagen etter. Enkelte helger så reiser jeg sørover for å besøke familie og da har jeg en total kjøretur på 180km. Lader jeg på jobb så blir det 140km fra forrige lading. Jeg kommer frem til destinasjonen med et ganske tomt batteri, men der har jeg mulighet til å plugge i hjemmelader. Kjører jeg en iskald dag uten å lade på jobb så må jeg trolig belage meg på en enkel hurtiglading hver vei, og det er ikke en tanke som plager meg spesielt. Om du har "faste" destinasjoner som er betraktelig mye lengre enn rekkevidden så bør man vurdere en bil med bedre rekkevidde. Jeg tror jeg kjører etapper over 200km maks en gang i året. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 25. juni 2020 Del Skrevet 25. juni 2020 Men husk at 230km er med stappfult batteri. Vet ikke om de har mye sikkerhetsbuffer her eller om fult batteri er fult batteri? For isåfall vil man se ganske heftig degradering bare etter noen år med slik lading. Om man bare trenger å lade batteriet til 60% for hverdagskjøring vil det skånes mye mer. Men aner ikke hvordan de har designet styringen av batteriet på denne bilen. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 25. juni 2020 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2020 (endret) Oppgitt kapasitet skal være netto med buffer, ikke brutto. Brutto er 35.5, netto er 32. Den leveres vel med 8 års garanti på batteriet, så jeg regner med at de har lagt en del tillit i at kapasiteten bevares. Slitasje vil selvsagt forekomme, så du skal ikke se bort fra at du har mistet kanskje 20% etter 5-6 år. Endret 25. juni 2020 av Gavekort Lenke til kommentar
Merko Skrevet 25. juni 2020 Del Skrevet 25. juni 2020 Bra post, men klarer ikke det utvendige designe på denne ? Inni bilen så det jo nokså greit ut. Men merkelig at det ofte er et problem at slike skjermer skal være så trege. Kan de ikke spytte inn noen hundrelapper ekstra for god CPU i disse hjernene ? ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬Signatur▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ Innlegget nyttig? Gjerne eller innlegge t!Mine Anbefalte Chrome / Edge PluginsKomplett.no - Få opp til 10% rabatt via denne tråden. ?? 2 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 25. juni 2020 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2020 (endret) Forstå det de som kan. Det er først nå de har lært at programvare faktisk teller på en bil, etter Tesla begynte å sparke de i ræva. Ang. design så er jeg ikke overrasket over at den ikke faller i smak hos alle. Som sagt så faller man enten helt pladask, eller så er er det helt meh. Jeg synes ikke hvitfargen kler den særlig godt da, så gjerne se video av biler i andre farger. Endret 25. juni 2020 av Gavekort 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 25. juni 2020 Del Skrevet 25. juni 2020 (endret) 10 minutes ago, Gavekort said: Oppgitt kapasitet skal være netto med buffer, ikke brutto. Brutto er 35.5, netto er 32. Den leveres vel med 8 års garanti på batteriet, så jeg regner med at de har lagt en del tillit i at kapasiteten bevares. Slitasje vil selvsagt forekomme, så du skal ikke se bort fra at du har mistet kanskje 20% etter 5-6 år. Spørsmålet er jo da om bufferen ligger i bunn eller topp, og hvordan det er fordelt.. Lar de folk gi batteriene sine juling eller lar de folk få stopp på veien så snart "nåla" viser 0km ? Bra med 8 år garanti ja. Har batteriet aktiv varming og kjøling? om man da tar vare på det og ikke fullader det så ofte så burde man ikke se så mye degradering. Selv synes jeg de er rimelig fet. Prototypen var enda råere, men bilen er kul den. Morro at noen tør å skille seg litt ut. Endret 25. juni 2020 av Complexity Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 25. juni 2020 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2020 Complexity skrev (6 minutter siden): Bra med 8 år garanti ja. Har batteriet aktiv varming og kjøling? om man da tar vare på det og ikke fullader det så ofte så burde man ikke se så mye degradering. Selv synes jeg de er rimelig fet. Prototypen var enda råere, men bilen er kul den. Morro at noen tør å skille seg litt ut. Jeg vet faktisk ikke om batteriet har varming og kjøling. Jeg tror det har det. Det er vel nesten bare Nissan Leaf som er dust på manglende aktiv kjøling, og selgeren påstod at bilen hadde varmepumpe. Prototypen var veldig tøff ja. Man skulle i hvert fall kunnet fått tak i felgene. 3 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 26. juni 2020 Del Skrevet 26. juni 2020 (endret) Takk for en svært interessant og personlig test. Fikk du testet bilen i mørke? Lurer litt på hvordan disse skjermene arter seg i mørket. Dimmer de automatisk nok ned til å ikke redusere mørkesynet? At kameraspeil er en fordel i mørket er det ingen tvil om. Det ser man på ryggekameraet (på vanlige biler) i mørket. Man ser bedre konturene og detaljene enn via vanlig speil eller IRL. Men skjermen til ryggekameraet kan i noen tilfeller være så lyssterk at det går utover mørkesynet. Endret 26. juni 2020 av Hanhijnn Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 26. juni 2020 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2020 Hanhijnn skrev (58 minutter siden): Takk for en svært interessant og personlig test. Fikk du testet bilen i mørke? Lurer litt på hvordan disse skjermene arter seg i mørket. Dimmer de automatisk nok ned til å ikke redusere mørkesynet? At kameraspeil er en fordel i mørket er det ingen tvil om. Det ser man på ryggekameraet (på vanlige biler) i mørket. Man ser bedre konturene og detaljene enn via vanlig speil eller IRL. Men skjermen til ryggekameraet kan i noen tilfeller være så lyssterk at det går utover mørkesynet. Takk! Jeg fikk kun testet det i tunneler, så det eneste jeg kan si er at den slår seg over i nattmodus der kamera øker ISO og infoskjermer går i mørk modus. 1 Lenke til kommentar
phax Skrevet 26. juni 2020 Del Skrevet 26. juni 2020 Utvendig så syns jeg produksjonsmodellen av denne stort sett ser ut som en rimelig standard og generisk liten bybil. Det er virkelig synd at de ikke klarte bevare mer av det ekstremt kule særpreget som prototypen hadde. 1 Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 26. juni 2020 Del Skrevet 26. juni 2020 Gavekort skrev (14 timer siden): Slitasje vil selvsagt forekomme, så du skal ikke se bort fra at du har mistet kanskje 20% etter 5-6 år. Hmm, vanskelig å vite hvor mye batteriet vil degradere. Men f.eks for Model 3 så er det ikke unormalt med ca. 5% etter et år(60k), men degraderingen vil roe seg ned over tid, så jeg tror ikke man vil oppleve 5% per år over flere år. Så jeg tror det er grunn til å være litt mer optimistisk, så lenge man unngår for mye DC fast charging som bidrar til degradering 1 Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 26. juni 2020 Del Skrevet 26. juni 2020 Hos min leaf kan jeg rapportere om et tap på 3,5% SoC etter nesten 2 år (1 år og 10 måneder) og 30 000 km. Norsk klima er ganske snill med EL-Bil batterier såfrem en ikke bor alt for langt opp i nord 1 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 26. juni 2020 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2020 Største synderen er klattlading til topp der man alltid plugger i bilen etter man har kjørt til butikken. Degradering synes jeg er et ikke-spørsmål i disse dager, så lenge ikke batteriet kollapser totalt. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 26. juni 2020 Del Skrevet 26. juni 2020 Jo mindre batteri man har, jo oftere vil man lade/klattlade for å være sikker på neste tur. Forøvrig vil batterikjøling/oppvarming bli av større interesse fordi man vil måtte lade oftere. Jeg er litt spent på hvordan ladeluken vil fungere om vinteren og om den fryser fast. Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 26. juni 2020 Del Skrevet 26. juni 2020 Gavekort skrev (16 minutter siden): Største synderen er klattlading til topp der man alltid plugger i bilen etter man har kjørt til butikken. Degradering synes jeg er et ikke-spørsmål i disse dager, så lenge ikke batteriet kollapser totalt. Ja, så lenge man følger produsentens anbefalinger så er ikke degradering av batteriet noe å tenke på i 2020. Elbiler har blitt mye bedre på det området, og det foregår mye utvikling, både hardwaremessig og softwaremessig, dog noen produsenter er flinkere på det sistnevnte, som er veldig viktig for elbiler. Veldig mye av ytelsen bestemmes der, det ser vi jo f.eks hos Tesla som ruller ut oppdateringer som har betydelige innvirkninger på rekkevidde osv. Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 26. juni 2020 Del Skrevet 26. juni 2020 Nidar2 skrev (4 minutter siden): Jo mindre batteri man har, jo oftere vil man lade/klattlade for å være sikker på neste tur. Forøvrig vil batterikjøling/oppvarming bli av større interesse fordi man vil måtte lade oftere. Ja, jeg vil tro at biler med små batterier er mer utsatt. Blir spennende å se hvordan Honda håndterer det. Det er en rendyrket bybil, så det blir interessant å se hvordan bilen håndterer mer blandet kjøring over tid. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå