Gå til innhold

Førsteinntrykk og test av Honda e


Gavekort

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vært morro å prøvd en slik en dag. Virker som en morsom bil.

Rekkevidden er det som ødelegger mest for salget vil jeg tro.

Og tro hvorfor produsentene ikke klarer å benytte seg av skikkelig hardware i bilene. En moderne high end mobilprosessor ville levert smooth ytelse på de skjermene der, men der har vel istede brukt noe billig med hjemmelaget dårlig optimalisert software.. Slik som de fleste andre..

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Det er nok den største dealbreakeren ja. Jeg mener at man først og fremst må finne ut hvor mye rekkevidde man virkelig trenger, og om tallet 230km fortsatt plager deg så bør man styre unna.

Tror det er mulig å bestille prøvekjøring de fleste steder i landet nå.

Lenke til kommentar
Just now, Gavekort said:

Det er nok den største dealbreakeren ja. Jeg mener at man først og fremst må finne ut hvor mye rekkevidde man virkelig trenger, og om tallet 230km fortsatt plager deg så bør man styre unna.

230km er vel WLTP, som vil si at man må regne med en del tap i vinterhalvåret..

Stort pluss for varmepumpe da.

Lenke til kommentar

Jeg kan bruke min situasjon som et eksempel:

95% av all kjøring går mellom hjem og jobb. Der er det 80km t/r hver dag. Kommer jeg hjem fra jobb så har jeg i verste fall 50% batteri til å trille rundt i byen med. Skulle jeg glemme å plugge i laderen så har jeg fortsatt nok rekkevidde til å komme meg på jobb dagen etter.

Enkelte helger så reiser jeg sørover for å besøke familie og da har jeg en total kjøretur på 180km. Lader jeg på jobb så blir det 140km fra forrige lading. Jeg kommer frem til destinasjonen med et ganske tomt batteri, men der har jeg mulighet til å plugge i hjemmelader. Kjører jeg en iskald dag uten å lade på jobb så må jeg trolig belage meg på en enkel hurtiglading hver vei, og det er ikke en tanke som plager meg spesielt.

Om du har "faste" destinasjoner som er betraktelig mye lengre enn rekkevidden så bør man vurdere en bil med bedre rekkevidde. Jeg tror jeg kjører etapper over 200km maks en gang i året.

Lenke til kommentar

Men husk at 230km er med stappfult batteri. Vet ikke om de har mye sikkerhetsbuffer her eller om fult batteri er fult batteri?
For isåfall vil man se ganske heftig degradering bare etter noen år med slik lading. Om man bare trenger å lade batteriet til 60% for hverdagskjøring vil det skånes mye mer. 

Men aner ikke hvordan de har designet styringen av batteriet på denne bilen. 

Lenke til kommentar

Oppgitt kapasitet skal være netto med buffer, ikke brutto. Brutto er 35.5, netto er 32. Den leveres vel med 8 års garanti på batteriet, så jeg regner med at de har lagt en del tillit i at kapasiteten bevares.

Slitasje vil selvsagt forekomme, så du skal ikke se bort fra at du har mistet kanskje 20% etter 5-6 år.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Bra post, men klarer ikke det utvendige designe på denne ? 

Inni bilen så det jo nokså greit ut. Men merkelig at det ofte er et problem at slike skjermer skal være så trege.
Kan de ikke spytte inn noen hundrelapper ekstra for god CPU i disse hjernene ? 

▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬Signatur▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
Innlegget nyttig? Gjerne
p%2FcCekIt6%2Fs%2Fc0055d5e8159ef002082002d4fdd957ea3f2f700997d71680fac236d7f76f2b8.png?alt=media&token=a4212806-1e92-4f27-8088-4e0a236dfdaceller p%2FcCekIt6%2Fs%2F8fad5e0eaf8e56c53a0435975507da422a2720d27948ca7425cfdaa539ce43fa.png?alt=media&token=65357791-b322-43bc-b72a-c0712e285364 innlegge
t!
Mine Anbefalte Chrome / Edge Plugins
Komplett.no - Få opp til 10% rabatt via denne tråden. ??

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Forstå det de som kan. Det er først nå de har lært at programvare faktisk teller på en bil, etter Tesla begynte å sparke de i ræva.

Ang. design så er jeg ikke overrasket over at den ikke faller i smak hos alle. Som sagt så faller man enten helt pladask, eller så er er det helt meh. Jeg synes ikke hvitfargen kler den særlig godt da, så gjerne se video av biler i andre farger.

Endret av Gavekort
  • Liker 1
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Gavekort said:

Oppgitt kapasitet skal være netto med buffer, ikke brutto. Brutto er 35.5, netto er 32. Den leveres vel med 8 års garanti på batteriet, så jeg regner med at de har lagt en del tillit i at kapasiteten bevares.

Slitasje vil selvsagt forekomme, så du skal ikke se bort fra at du har mistet kanskje 20% etter 5-6 år.

Spørsmålet er jo da om bufferen ligger i bunn eller topp, og hvordan det er fordelt..  Lar de folk gi batteriene sine juling eller lar de folk få stopp på veien så snart "nåla" viser 0km ?

Bra med 8 år garanti ja. Har batteriet aktiv varming og kjøling? om man da tar vare på det og ikke fullader det så ofte så burde man ikke se så mye degradering.

Selv synes jeg de er rimelig fet. Prototypen var enda råere, men bilen er kul den. Morro at noen tør å skille seg litt ut.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (6 minutter siden):

Bra med 8 år garanti ja. Har batteriet aktiv varming og kjøling? om man da tar vare på det og ikke fullader det så ofte så burde man ikke se så mye degradering.

Selv synes jeg de er rimelig fet. Prototypen var enda råere, men bilen er kul den. Morro at noen tør å skille seg litt ut.

Jeg vet faktisk ikke om batteriet har varming og kjøling. Jeg tror det har det. Det er vel nesten bare Nissan Leaf som er dust på manglende aktiv kjøling, og selgeren påstod at bilen hadde varmepumpe.

Prototypen var veldig tøff ja. Man skulle i hvert fall kunnet fått tak i felgene.

productieversie-honda-urban-ev-concept-komt-in-2019-1600x800.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Takk for en svært interessant og personlig test.

Fikk du testet bilen i mørke? Lurer litt på hvordan disse skjermene arter seg i mørket. Dimmer de automatisk nok ned til å ikke redusere mørkesynet? At kameraspeil er en fordel i mørket er det ingen tvil om. Det ser man på ryggekameraet (på vanlige biler) i mørket. Man ser bedre konturene og detaljene enn via vanlig speil eller IRL. Men skjermen til ryggekameraet kan i noen tilfeller være så lyssterk at det går utover mørkesynet.

Endret av Hanhijnn
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (58 minutter siden):

Takk for en svært interessant og personlig test.

Fikk du testet bilen i mørke? Lurer litt på hvordan disse skjermene arter seg i mørket. Dimmer de automatisk nok ned til å ikke redusere mørkesynet? At kameraspeil er en fordel i mørket er det ingen tvil om. Det ser man på ryggekameraet (på vanlige biler) i mørket. Man ser bedre konturene og detaljene enn via vanlig speil eller IRL. Men skjermen til ryggekameraet kan i noen tilfeller være så lyssterk at det går utover mørkesynet.

Takk! Jeg fikk kun testet det i tunneler, så det eneste jeg kan si er at den slår seg over i nattmodus der kamera øker ISO og infoskjermer går i mørk modus.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Utvendig så syns jeg produksjonsmodellen av denne stort sett ser ut som en rimelig standard og generisk liten bybil. Det er virkelig synd at de ikke klarte bevare mer av det ekstremt kule særpreget som prototypen hadde. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (14 timer siden):

Slitasje vil selvsagt forekomme, så du skal ikke se bort fra at du har mistet kanskje 20% etter 5-6 år.

Hmm, vanskelig å vite hvor mye batteriet vil degradere. Men f.eks for Model 3 så er det ikke unormalt med ca. 5% etter et år(60k), men degraderingen vil roe seg ned over tid, så jeg tror ikke man vil oppleve 5% per år over flere år.
Så jeg tror det er grunn til å være litt mer optimistisk, så lenge man unngår for mye DC fast charging som bidrar til degradering :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jo mindre batteri man har, jo oftere vil man lade/klattlade for å være sikker på neste tur. Forøvrig vil batterikjøling/oppvarming bli av større interesse fordi man vil måtte lade oftere.

Jeg er litt spent på hvordan ladeluken vil fungere om vinteren og om den fryser fast.

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (16 minutter siden):

Største synderen er klattlading til topp der man alltid plugger i bilen etter man har kjørt til butikken. Degradering synes jeg er et ikke-spørsmål i disse dager, så lenge ikke batteriet kollapser totalt.

Ja, så lenge man følger produsentens anbefalinger så er ikke degradering av batteriet noe å tenke på i 2020. Elbiler har blitt mye bedre på det området, og det foregår mye utvikling, både hardwaremessig og softwaremessig, dog noen produsenter er flinkere på det sistnevnte, som er veldig viktig for elbiler. Veldig mye av ytelsen bestemmes der, det ser vi jo f.eks hos Tesla som ruller ut oppdateringer som har betydelige innvirkninger på rekkevidde osv.

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (4 minutter siden):

Jo mindre batteri man har, jo oftere vil man lade/klattlade for å være sikker på neste tur. Forøvrig vil batterikjøling/oppvarming bli av større interesse fordi man vil måtte lade oftere.

Ja, jeg vil tro at biler med små batterier er mer utsatt. Blir spennende å se hvordan Honda håndterer det.
Det er en rendyrket bybil, så det blir interessant å se hvordan bilen håndterer mer blandet kjøring over tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...