Gå til innhold

Ny rapport: Dropp rense­prosjektet for CO2 i Oslo


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sitat

Utslippene av CO2 må koste ti ganger mer enn i dag, for at regnestykket skal bli samfunnsøkonomisk lønnsomt. 

Så rundt 2500 kroner tonnet. Det er dyrt, men allikevel langt billigere enn andre CO2-reduserende tiltak. Og i motsetning til elbil-politikken og vindmøllepolitikken, så kan vi sitte igjen med verdifull kompetanse og arbeidsplasser.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

90% av 2,5 mrd blir 2,2 mrd./år fra staten. Skal dette gå i balanse en gang i fremtiden må CO2-avgiften økes 10 ganger.

Med andre ord rundt 5000 kr/tonn CO2. Så viser det seg at Tyskland og EU er ganske lunken til fangst og lagring og viser interesse dersom Norge betaler.

CCS presses frem av norske myndigheter i et håp om å få holde på med olje og gass lenge, lenge, lenge, lenge.

Det er konklusjonen, og sannsynligheten er stor for at oljevirksomheten blir mer og mer et tapsprosjekt.

"Steinalderen tok ikke slutt i mangel av stein", og smedyrket forsvant ikke fordi markedet ble borte, men roboter har overtatt arbeidet.

Verden går videre, og i våre dager er det overgang fra olje og gass til fornybar energi, så spørs det om vi kan holde på med olje og gass lenge, lenge, lenge, lenge.

Hvorfor ikke være med og bidra til det grønne skiftet, ved å fange CO2 fra Klemetsrud og bruke fanget CO2 i metanolproduksjonen.

Regnearket viser at ved å fange 90% av CO2en fra Klemetsrud får vi 560 mil. liter metanol.

Nok metanol til 250 turer for Stena Germanica Oslo-Kiel. Motorene er på 30 000 kW.

Det går med ca 7 TWh vannkraft, dersom Statkraft hadde produsert metanol denne våren.

Metanol er ikke en 0-løsning, men en realistiske måte å redusere CO2-utslippene på med 70%.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
45 minutes ago, uname -l said:

Så rundt 2500 kroner tonnet. Det er dyrt, men allikevel langt billigere enn andre CO2-reduserende tiltak. Og i motsetning til elbil-politikken og vindmøllepolitikken, så kan vi sitte igjen med verdifull kompetanse og arbeidsplasser.

Elbilpolitikken kostar svært lite samanlikna med dette.  Eg har sett mange ulike estimat som varierer frå negativ kostnad (fordelar pga redusert lokal forureining og energieffektivisering) til 1500 kroner tonnet, men ingen over det.  Elektrifisering skaper òg kompetanse og arbeidsplassar.  Corvus til dømes.  Meir kraftproduksjon, helst frå vindturbinar (det einaste som monnar om vinteren), er naudsynt for å elektrifisere.  Auka kraftproduksjon skaper arbeidsplassar både direkte og indirekte.  (Sjølv forstår eg ikkje kvifor det skal vere eit mål i seg sjølv å rekruttere fleire rumenske industriarbeidarar.)

Endret av Sturle S
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (8 minutter siden):

Eg har sett mange ulike estimat som varierer frå negativ kostnad (fordelar pga redusert lokal forureining og energieffektivisering) til 1500 kroner tonnet, men ingen over det.  Elektrifisering skaper òg kompetanse og arbeidsplassar. 

SSB beregnet mellom 20 - 30 000 tonnet for CO2-reduksjon gjennom elbilincentiver. Det er penger rett ut av vinduet for at den mest vestående del av befolkningen kan flotte seg med dyr elbil i stedet for å ta bussen til jobb.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
5 minutes ago, uname -l said:

SSB beregnet mellom 20 - 30 000 tonnet for CO2-reduksjon gjennom elbilincentiver.

Den påstanden skulle eg gjerne sett dokumentert.  Her estimerer SSB at målet om 100% elektrisk nybilsal i 2025 vil koste 500-1500 kroner tonnet:

https://e24.no/den-groenne-oekonomien/i/QoQMp8/ssb-klimakutt-kan-koste-husholdninger-og-selskaper-76-milliarder-kroner-i-2030

5 minutes ago, uname -l said:

Det er penger rett ut av vinduet for at den mest vestående del av befolkningen kan flotte seg med dyr elbil i stedet for å ta bussen til jobb.

Dei aller mest velståande har nok råd til bil uansett.  Då er det veldig mykje betre for både klimaet og nærmiljøet om dei køyrer elbil framfor eksosbil.  Faktisk betre enn dieselbuss òg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (5 minutter siden):

Den påstanden skulle eg gjerne sett dokumentert.  Her estimerer SSB at målet om 100% elektrisk nybilsal i 2025 vil koste 500-1500 kroner tonnet:

5000 per tonn:

https://www.tu.no/artikler/ssb-forsker-slakter-norsk-elbilpolitikk-mener-norge-er-for-lite-til-a-pavirke-elbil-utviklingen/346384

80 000 per tonn

https://www.ssb.no/a/filearchive/HoltsmarkElbil2012.pdf

 

Det er bare å ta totalutslipp for en elbil(inkludert produksjonsutslipp) med vanlig strømmiks sammenlignet med en dieselbil og det blir ikke mange tonnene spart over levetiden og så legge sammen alle incentivene(momsfritak, vektavgift, årsavgift, parkering og bom og dele på. Alle ser at 1000 kroner tonnet er ren fantasi.

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
13 minutes ago, uname -l said:

Frå ein enkelt forskar for meir enn fire år sidan, med referanse til ein rapport frå 2013, og heile føresetnaden for påstanden viste seg å vere feil:

https://www.tu.no/artikler/norske-elbiler-bidrar-til-co2-kutt-globalt/490259

 

Beregningene viser at elbilpolitikken, når de globale effektene blir regnet med, er ett at tiltakene i Klimakur 2030 med lavest kostnad. Prisen per redusert tonn CO2 blir dermed redusert fra 1.500 kroner til 250 kroner, ifølge DNV GL.

Quote

Frå 2012 basert på data frå 2005-2009!

Quote

Det er bare å ta totalutslipp for en elbil(inkludert produksjonsutslipp) med vanlig strømmiks sammenlignet med en dieselbil og det blir ikke mange tonnene spart over levetiden og så legge sammen alle incentivene(momsfritak, vektavgift, årsavgift, parkering og bom og dele på. Alle ser at 1000 kroner tonnet er ren fantasi.

Alle utanom dei som faktisk har rekna på det med oppdaterte tal, ser det ut til.  Spesielt med norsk kraftmiks.

Endret av Sturle S
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (Akkurat nå):

Alle utanom dei som faktisk har rekna på det med oppdaterte tal, ser det ut til.  Spesielt med norsk kraftmiks.

Hvor mange tonn CO2 klarer du å regne deg fram til at man sparer over levetiden til en elbil? Jeg kommer til rundt 10 tonn i beste fall og incentivene er flere hundre tusen kroner. 

Mye bedre å satse på ladehybrid. Som flere forteller så har de 95% drivstoffbesparelse med en Chevrolet Volt(leste akkurat om en som har snittforbruk på 0,02 liter/mil) og man kan dermed få kosten ved utslippreduksjon ned til en brøkdel.

Etter å ha blitt overbevist av blant andre Toyota så har nå Kina gitt ekstra fordeler til ladehybrid. De har anerkjent at de ikke kommer i mål med rene elbiler fordi de er for dyre og upraktiske og følgelig går det altfor tregt med utslippsreduksjoner. Kina er et stort land med mange mennesker som kjøper bil.

Lenke til kommentar
9 minutes ago, uname -l said:

Hvor mange tonn CO2 klarer du å regne deg fram til at man sparer over levetiden til en elbil? Jeg kommer til rundt 10 tonn i beste fall og incentivene er flere hundre tusen kroner. 

Ei kjapp utrekning seier ca 25 tonn til no, samanlikna med ein tilsvarande diesel, og bilen har minst ti år att.

Quote

Mye bedre å satse på ladehybrid. Som flere forteller så har de 95% drivstoffbesparelse med en Chevrolet Volt(leste akkurat om en som har snittforbruk på 0,02 liter/mil) og man kan dermed få kosten ved utslippreduksjon ned til en brøkdel.

Du skal ha eit ekstremt spesielt køyremønster for å spare 95% med ein ladehybrid.  Og då forstår eg ikkje kva poenget er med å ha ein bensinmotor der i det heile.  Ta no heller ei ladepause for dei siste fem prosenta.  Dette er jo berre hinsides idiotisk.

Endret av Sturle S
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (4 minutter siden):

Ei kjapp utrekning seier ca 25 tonn til no, samanlikna med ein tilsvarande diesel og bilen har minst ti år att.

OK, uten at jeg viser at de 25 tonnene er altfor mye så kan man bruke det i utregningen. Momsfritak på 150 000 utgjør 6000/tonn alene. Redusert årsavgift er 1700/tonn. Legger man på fritak fra vektavgift, bompenger, ferge og parkering så kommer man glatt opp i 10 000 per tonn. Selv med dine overdrevne besparelser.

Med andre ord så er det mye billigere å satse på CCS. Da sitter man også igjen med kompetanse og teknologiarbeidsplasser i stedet for å sende pengene rett i lomma på Musk og tysk bilindustri.

Lenke til kommentar
Just now, uname -l said:

OK, uten at jeg viser at de 25 tonnene er altfor mye så kan man bruke det i utregningen. Momsfritak på 150 000 utgjør 6000/tonn alene. Redusert årsavgift er 1700/tonn. Legger man på fritak fra vektavgift, bompenger, ferge og parkering så kommer man glatt opp i 10 000 per tonn. Selv med dine overdrevne besparelser.

Til no.  Ein elbil sparer ikkje inn alt på ein dag, veit du.  Bilen har mange år att.  I tillegg må du ikkje gløyme effektane som DNV GL rekna seg fram til, so du kan dele på 6.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (1 minutt siden):

Til no.  Ein elbil sparer ikkje inn alt på ein dag, veit du.  Bilen har mange år att.  I tillegg må du ikkje gløyme effektane som DNV GL rekna seg fram til, so du kan dele på 6.

Jeg regnet med en levetid på 18 år og 1300 mil i året. Da fikk jeg 10 tonn. Du mente 25 tonn og allikevel ser man at 1000/tonn er ren og skjær fantasi.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, uname -l said:

Jeg regnet med en levetid på 18 år og 1300 mil i året. Da fikk jeg 10 tonn. Du mente 25 tonn og allikevel ser man at 1000/tonn er ren og skjær fantasi.

Gjennomsnittleg utlsepp for nye dieselbilar i 2019 var 134 g/km  (inkludert ladbare hybridar).  Legg til 20% for brønn-til-tank-utslepp, og du kjem til 161 g/km.  Over 18 år (234 km, som eg vil hevde er litt lite) vert det 37,6 tonn berre i spart diesel.  Med norsk elmiks er CO2-utslepp til elproduksjon nær null.  (Og før du trollar om avlatsbrev og europeisk elmiks – eg har avlatsbrev for to gonger forbruket mitt.  Då kan eg reklamere med negative CO2-utslepp for straumproduksjonen, men eg gjer ikkje det.  Eg veit at eg realiteten køyrer på norsk kraftmiks.)  Då har eg ikkje rekna med utslepp knytt til produksjon av motorolje eller alle slitedelane som stadig må skiftast på eksosbilar – det går sikkert opp-i-opp med straumproduksjonen.  Har du brukt veldig oppblåste tal for batteriproduksjon og gløymt å rekne med utslepp knytt til produksjon av alt dillemikket som trengst ekstra i ein eksosbil?

 

Hugs forresten å dele på 6 pga internasjonal effekt, som forklart i rapporten frå DNV GL.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (10 minutter siden):

Gjennomsnittleg utlsepp for nye dieselbilar i 2019 var 134 g/km  (inkludert ladbare hybridar).  Legg til 20% for brønn-til-tank-utslepp, og du kjem til 161 g/km.  Over 18 år (234 km, som eg vil hevde er litt lite) vert det 37,6 tonn berre i spart diesel. 

Enig, akkurat det jeg kom frem til.

Sturle S skrev (10 minutter siden):

 Med norsk elmiks er CO2-utslepp til elproduksjon nær null. 

Er det ikke du som hele tiden argumenterer for mest mulig utenlandskabler og et felles kraftmarked? Men med en gang man kommer til elbilen din så legger man til grunn at den plugges rett inn i Alta-kraftverket. Det er vel naturlig å bruke et par hundre gram per kWh og da får man fort 10 tonn for elbilen.

Sturle S skrev (13 minutter siden):

 Har du brukt veldig oppblåste tal for batteriproduksjon og gløymt å rekne med utslepp knytt til produksjon av alt dillemikket som trengst ekstra i ein eksosbil?

Man kan regne med mellom 15 og 20 tonn bare for batteripakka. Skal mye dillemikk til for å komme opp i det.

Sturle S skrev (15 minutter siden):

Hugs forresten å dele på 6 pga internasjonal effekt, som forklart i rapporten frå DNV GL.

Du kan jo forklare hvorfor reelle CO2-utslipp på magisk vis skal deles på 6 først. Jeg vil gjette på at den metodikken har fint lite med realiteter å gjøre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, uname -l said:

Er det ikke du som hele tiden argumenterer for mest mulig utenlandskabler og et felles kraftmarked? Men med en gang man kommer til elbilen din så legger man til grunn at den plugges rett inn i Alta-kraftverket. Det er vel naturlig å bruke et par hundre gram per kWh og da får man fort 10 tonn for elbilen.

Tja, eg bur i eit fylke som eksporterer meir enn 50% av kraftproduksjonen.  Det skal godt gjerast å få utanlandsk kraft i min stikkontakt.  Argument for kraftkablar er ikkje nok til å få eksportert kraft.  Det ser vi med dagens norske straumprisar vs europeiske.  Kablane må setjast i drift fyrst.  Difor er det veldig lite europeisk kraftmiks i norske stikkontaktar.  Når vi importerer er det som regel fordi nabolanda har mykje billig vindkraft til overs om vinteren.

 

Ser vi på landa vi har kablar til, har Sverige ein produksjonsmiks på 11,89 g CO2/kWh, Danmark 154,44 g CO2/kWh og Finland 136,22 g CO2/kWh.  Berre Nederland (maks 700 MW kapasitet, for tida redusert pga vedlikehald) skil seg ut med 452,07 g CO2/kWh.

1 minute ago, uname -l said:

Man kan regne med mellom 15 og 20 tonn bare for batteripakka. Skal mye dillemikk til for å komme opp i det.

Det er eit ekstremt høgt estimat.  Sjølv IVL, som har fått mykje kritikk for overdrive, kom til 61-106 kg CO2-ekvivalentar pr kWh.  Sovidt eg veit finst det ingen elbilar på marknaden med meir enn 200 kWh batteri:

https://www.ivl.se/english/startpage/top-menu/pressroom/press-releases/press-releases---arkiv/2019-12-04-new-report-on-climate-impact-of-electric-car-batteries.html

 

61-106 kg pr kWh vert til 5-9 tonn for ein batteripakke på 85 kWh.  Det er verd å merke seg at dei fleste andre undersøkingar har komme til lågare utslepp pr kWh, og at batteriet – i motsetnad til diesel – stort sett vil brukast vidare til andre ting lenge etter at bilen har teke kvelden.  Som dei påpeikar vert utsleppa pr kWh stadig redusert pga masseproduksjon, som ikkje hadde vore mogeleg utan at incitamenta hadde auka salet.

1 minute ago, uname -l said:

Du kan jo forklare hvorfor reelle CO2-utslipp på magisk vis skal deles på 6 først. Jeg vil gjette på at den metodikken har fint lite med realiteter å gjøre.

Prisen pr kg sparte CO2-utslepp må delast på 6 for å få med internasjonale effektar.  Her har du lenkja ein gong til: https://www.tu.no/artikler/norske-elbiler-bidrar-til-co2-kutt-globalt/490259

  • Liker 3
Lenke til kommentar
11 minutes ago, uname -l said:

Det står ingenting der om hvordan man har kommet frem til det å dele på 6. Kan ikke du forklare det her? Mye bedre.

Det står allereie i ingressen at elbilar har vorte billigare i heile verda pga salet i Noreg.  Billigare bilar medfører auka sal og dermed utsleppsreduksjon i andre land i tillegg til Noreg.  Du kan lese meir detaljert forklaring her eller laste ned heile rapporten:

https://eto.dnvgl.com/2019/how-norways-evs-have-cut-emissions-globally

https://brandcentral.dnvgl.com/download/DownloadGateway.dll?h=BE1B38BB718539CC0AB58A5FF2EA7A83272AA436C2090D56A77E63424DD1B733FA66C08C038617A30FA5F837CCDB3B89

 

Nei, eg kjem ikkje til å sitere korkje artiklar eller rapportar her, for å mate deg med teskei.

Endret av Sturle S
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (1 minutt siden):

Det står allereie i ingressen at elbilar har vorte billigare i heile verda pga salet i Noreg.  Billigare bilar medfører auka sal og dermed utsleppsreduksjon i andre land i tillegg til Noreg.  Du kan lese meir detaljert forklaring her eller laste ned heile rapporten:

Så du klarer ikke en gang å forklare det? Da er det vel ikke mye til teori.

Det de påstår er at om jeg sparer 10 tonn CO2 pga elbil så er det reelt 60 tonn pga disse magiske effektene. Med andre ord så er det noen ute i verden som skylder 50 tonn i CO2-reduksjon pga av at vi er så i førersetet. Det er rent ut absurd og burde vært straffbart. Synd at ikke TU har noen som klarer å stille et eneste kritisk spørsmål til det disse tullingene produserer av påstander.

Denne virksomheten til DNV GL bør snarest skifte navn og skilles ut fra resten av stiftelsen. Det kan ikke være bra at et klasseselskap hvor tillit er den viktigste kapitalen, blir assosiert med den slags useriøsiteter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...