torest Skrevet 25. juni 2020 Del Skrevet 25. juni 2020 Rotorseilet skal tåle dobbel orkans styrke og kutter 25 prosent av drivstofforbruket [Ekstra] Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 25. juni 2020 Del Skrevet 25. juni 2020 (endret) "Uavhengige målinger viser 6,1 prosent drivstoffbesparelse." Spennende med forsøk som dette, og at ENOVA faktisk er med på finansieringen. 6% drivstoffbesparelse fra vind er lovende dersom det viser seg å være reelt når flere skip får erfaring over lengre tid. Fra 8 knop og oppover burde være ideelt for mange fartøygrupper. Samtidig er det grunn til å være skeptisk, da seilene også skaper ekstra motstand når vinden har en ugunstig retning. Det hadde vært interessant å teste et nytt foilsystem, som utnytter bølgene på havet. Vind og bølger kan bidra til reduksjon i CO2-utslippene, men det forutsetter en gjennomgang av kravet til stor fart. Er stor fart avgjørende gir ikke hverken vind eller bølger nok energi, og kan ende opp i holde igjen mer enn å skape fremdrift. Endret 25. juni 2020 av aanundo Lenke til kommentar
JGEFOLU1 Skrevet 1. juli 2020 Del Skrevet 1. juli 2020 Artig å se at Flettner rotoren kommer til å bli brukt/testet mer fremover. En variant av dette er vel Jaques Cousteaus Turbo Sails. https://www.youtube.com/watch?v=FA2kcgVmV3A Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå