Redaksjonen. Skrevet 24. juni 2020 Del Skrevet 24. juni 2020 NH90-sjef ser seg tilbake: – Vi burde nok ha kansellert helikopterkontrakten da vi hadde sjansen Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 24. juni 2020 Del Skrevet 24. juni 2020 Soldater henger opp et prideflagg fra to ikke-fungerende helikopter. Helt fantastisk, tipper det ikke ligger noen som helst undertoner om at NH90 er gay i dette Fantastisk at media gjengir det! Håer ikke gayene føler seg tråkket på føttene nå da, det er virkelig helikopteret det er noe galt med ^^ Lenke til kommentar
ACYBN18O Skrevet 24. juni 2020 Del Skrevet 24. juni 2020 NH 90..Italia..Fiat..spagetti.. 1 Lenke til kommentar
likferd Skrevet 24. juni 2020 Del Skrevet 24. juni 2020 Quote Det er først med helikoptrene på plass at de fire gjenværende fregattene oppnår full operativ kapasitet. Det er vel større sjanse for at de fire gjenværende fregattene kolliderer og synker enn at det skjer, tenker jeg. Kanskje på neste generasjon fregatt. 3 Lenke til kommentar
KjeRogJør Skrevet 25. juni 2020 Del Skrevet 25. juni 2020 Når vi ikke kan bygge helikopter selv er det underlig at vi skal være så j...a flinke når spesifikasjonene skal bestemmes. Er det høna eller egget som kan legge egg...? At det også var et elendig valg av høne er dobbelt opp av dårlig dømmekraft. Disse kommer neppe til nåværende fregatter, og er mere utdatert om de kom, en om det hadde vert hyllevare levert til rett tid. 2 Lenke til kommentar
NERVI Skrevet 25. juni 2020 Del Skrevet 25. juni 2020 Denne historien er surrealistisk, og tar man med det nye logistikkskipet som tydeligvis ble overtatt før det var seilbart, så blir man betenkt. Årtier med fragmentering av forsvarets kompetansemiljø og nedleggelser vil det ta en generasjon å bygge opp igjen. Vondt å se. 3 Lenke til kommentar
JCO2H0B7 Skrevet 26. juni 2020 Del Skrevet 26. juni 2020 Eh, skipet seilte da fra Sør-Korea til Norge for egen maskin. Lenke til kommentar
G3F198A1 Skrevet 26. juni 2020 Del Skrevet 26. juni 2020 Dette er det offentlige Norge i et nøtteskall. Man tror alt blir så meget bedre jo flere som kokker som får delta i prosessen. Vi kjenner det igjen fra store IT prosjekter også. Ørten komiteer opprettes. Alle kommer med innspill. "Alt" må med. Resultat: En spesifikasjon hinsides det fornuftige. En konfliktsky ledelse tør rett og slett ikke skjære igjennom. Man er redd for kritikk. Da går det slik. Når fabrikanten i tillegg roter det til, klarer man ikke engang å komme ut av kontraktene. Beslutningsvegring i alle sammenhenger. Man gremmes! 4 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 26. juni 2020 Del Skrevet 26. juni 2020 Som ein kommenterete i kommentarfeltet på Facebook. Det er da merkeleg at slik kritikk ikkje kjem fram før prosjektkoordinatoren har pensjonert seg, kunne han ikkje fått fram kritikken medan han fortsatt var i posisjon til å gjere endringar, og på eit tidspunkt der vi enna kunne begrense tapet ved å avbestille? 3 Lenke til kommentar
KalleKanin Skrevet 26. juni 2020 Del Skrevet 26. juni 2020 (endret) Sitat Det er da merkeleg at slik kritikk ikkje kjem fram før prosjektkoordinatoren har pensjonert seg, kunne han ikkje fått fram kritikken medan han fortsatt var i posisjon til å gjere endringar, og på eit tidspunkt der vi enna kunne begrense tapet ved å avbestille? Dette er vel nok et bevis på noe som dessverre er utbredt i staten. Kommer du med kritikk eller forbedringsforslag blir man i beste fall ignorert, i verste fall mobbet ut av sin rolle. Skreddersøm er alltid dyrt. Hvorfor tror alle at de er så veldig unike? Bruk heller sjansen til å rydde opp i tungvindte rutiner og arbeidsmetoder. Kjøp hyllevare. Organisatorisk vil det sikkert smerte en stund, men på sikt er det garantert mye å spare. Man skulle kanskje hatt mer av dette?: https://www.baerum.kommune.no/om-barum-kommune/organisasjon/innovasjon-i-barum/stjal-med-stil/ Se hva "naboen" har gjort Kopier dette. Prøv det ut. Trenger man virkelig å gjøre justeringer? Prøv i størst mulig grad å gjøre de etter at man har startet å bruke systemet. Da tenker man seg ofte om et par ganger før man faktisk gjør endringene. Endret 26. juni 2020 av KalleKanin 3 Lenke til kommentar
toreibjo2 Skrevet 26. juni 2020 Del Skrevet 26. juni 2020 Slik er det i et land der udugelighet blir premiert med fallskjermer og jeg vet ikke hva. Nolduser forvalter vårt land. 1 Lenke til kommentar
Ole Erik Bjørke Skrevet 28. juni 2020 Del Skrevet 28. juni 2020 I 1968 evaluerte general Wilhelm Mohr kjøp av nye redningshelikopter stort sett på egenhånd med stor suksess. Det resulterte i bestilling av SeaKing og Helikopter Service som midlertidig operatør de første årene før SeaKingene ble levert fra 1973. Siden den gang har Helikopter Service bestillt, implentert og operert nye store helikoptertyper kontinuerlig i 40-50 år for oljeselskapene i nordsjøtrafikken. Hvorfor overlater ikke staten alt slikt innkjøp i hovedsak til en profesjonell aktør som har dette som daglig, ordinært virke? Maskinene kunne blitt levert ferdig testet og utstyrt på militær flightline klar til operasjonell utsjekk av både militære flyvere og teknisk personell. CHC/Heli-One på Sola har militære krevende kunder fra hele verden. Det norske militære har stort sett vert helt fraværende siden Bell 412 maskinene ble bygget sammen for Luftforsvaret på slutten av 1980-tallet på Sola. Det militære driver med i disse sakene nå er unødvendig og ekstremt lite økonomisk, slik det blir når folk driver med ting de ikke kan. 1 Lenke til kommentar
bbolsoy Skrevet 28. juni 2020 Del Skrevet 28. juni 2020 Ole Erik Bjørke skrev (3 timer siden): Det militære driver med i disse sakene nå er unødvendig og ekstremt lite økonomisk, slik det blir når folk driver med ting de ikke kan. Det kan man saktens si seg enig i, men til forskjell fra 1968 har vi i dag et rigid regelverk for offentlige anskaffelser. Stort sett fungerer dette etter hensikten, men det åpner også opp for feil og mangler når prosjektene blir store og kompliserte. Trekker man en linje til F-35-anskaffelsen, som stort sett har gått etter planen, så er det på det rene at Forsvaret har kompetanse til å gjennomføre store anskaffelser. Hvorfor NH90 gikk som det gikk og nytt redningshelikopter også har vært beheftet med sine problemer, vil det nok bli skrevet bøker om i fremtiden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå