Fahlar Skrevet 24. juni 2020 Del Skrevet 24. juni 2020 Det er lett å sitte og mene at man enkelt kan betale 1000 eller 1200 kroner for et nytt spill, men det overser det faktum at vi sitter i Norge og diskuterer - et land hvor folk flest har mer penger å rutte med enn i de fleste andre land. Norge er ikke hovedmarkedet til noen, så det er nok ikke vår lommebok som bestemmer prisene. Ellers syns jeg det alltid er artig å lese hvordan utviklerne av AAA-spill ikke vet hva de driver med. At vi spillere sitter og tror at det ikke er pengene som rår er jo underlig da vi er kundene... Jeg mener, selvfølgelig er det pengene som rår! Om AAA-spill slutter å lønne seg vil vi slutte å få AAA-spill. Så enkelt er det bare. Vi kan godt sitte og mene at det burde være annerledes, men det er ingen produsenter som produserer varer de ikke går i pluss på. Så da kan man jo tenke seg to løsninger: (1) øke prisen for kundene. Men et AAA-spill koster lett reelt sett drøye 1000 kroner allerede med tilleggspakker. Og kunder har en smertegrense. (2) Den andre måten er å nedskalere prosjekter. Ser ut som at jeg ikke er alene om å synes spill på 100+ timer kan bli litt vel drøyt, så kanskje dette er noe kundene vil respondere mer positivt til. Altså betale like mye for "mindre", så lenge det kvalitetsmessig holder AAA-standard. Jeg gjetter på at vi kommer til å se begge forsøkene fremover om AAA-spill nærmer seg punktet for å bli ulønnsomme. Så få vi vente å se da, hva som blir resultatet. Jeg tror de fleste av oss vil savne AAA-spillene om de slutter å produseres... 2 Lenke til kommentar
Bjoolz Skrevet 24. juni 2020 Del Skrevet 24. juni 2020 9 hours ago, Iki said: Ikke nødvendig, men skal alle lage 8-bit retro spill? Ghost of a Tale er et spill hvor én person har gjort 90% av kunsten, designet og kodingen av spillet. Det er et fantastisk lite spill på rundt 10 timer og det ser ganske bra ut. Lenke til kommentar
emanon Skrevet 24. juni 2020 Del Skrevet 24. juni 2020 Shawn Layden sammenlignet de nevnte spillene med MLB The Show i intervjuet,at det tok kun ett år å utvikle. Viser litt hvor seriøs man bør ta utsagnet. Og for de fleste selskapene, så er det fortsatt bærekraftig. For ledelsen og aksje-eierne. Se på de store selskapene og fortjenesten de har. Og det er akkurat de AAA selskapene han prater om. I underholdningsbransjen så er spill ett av de mest inntektsrike bransjene, langt forbi filmindustrien. Mye kan diskuteres om arbeiderne i de selskapene, de har ikke mye beskyttelse, spesielt i USA hvor de fleste holder til. Er bare å se på Robert Kotick og Activision. En som vet å ta seg svært godt betalt mens arbeiderne får fyken. Når det kommer til lengden, så føler jeg han også bommer. Ja, det finnes noen spill som er svært lange, men de er det få av. De aller, ALLER fleste spill runder man i underkant av 7-8 timer, og det er helt ok. Så får man noen ganger spill som RDR2 eller TLoUP2, hvor jeg rundet sistnevnte i går med en spilletid på vel 26 timer. Forrige uke spilte jeg ut ihvertfall to spill jeg har hatt liggende. Jeg kommer nok ikke til å huske mye av de fremover, men er rimelig sikker på at TLoUP2 kommer til å minnes og gjennspilles flere år fremover, uansett om man trives med historien i spillet. Jeg tviler enormt på mange vil minnes Sony's MLB The Show. Det er mange åpen verden spill som tar tid, men der er det mest egen utforskning som avgjør mye av tiden. Flere av de kan man egentlig fort spille gjennom om man kun fokuserer på historiedelen. Men det er det som også er moro med åpen verden, det å utforske og finne detaljene utviklerne har lagt tid på. Spill er også langt enklere i dag enn det var før, ihvertfall min egen mening etter rimelig mange år som spiller. De fleste spill med historie har per i dag en easy modus som hjelper den kun tommelfingrer til å blåse greit gjennom et spill. Ingen har gjort det såpass som TLoUP2 med de vanvittige innstillingene for "accessability" hvor man kan skru på hjelpemidler for det meste. Har hatt respekt for Shawn Layden før, han har hjulpet å få fram mange fantastiske spill, men ser dessverre ut som han begynner å bli litt for gammel og grinete med årene. Er griskhet, dessverre. MLB, NBA, W2K20 og andre forkortelser er kun pengemaskiner som tar kort tid å utvikle og det vises også. My-2-cents... Lenke til kommentar
Bjoolz Skrevet 24. juni 2020 Del Skrevet 24. juni 2020 (endret) 4 hours ago, ScandiFlick said: Husker godt prisen på Nes spill, 600. - men det var rett og slett bingo å kjøpe spill. Vi hadde coveret og kansje ett magasin som hadde en omtale eller to.. Jeg husker vi synes det var jævla dyrt for spill, spesielt når det var ren gambling å teste ut ett nytt spill, var dette bra eller ikke...? Men alt i alt var det verdt det i lengden! Spill i dag er billig, for ett skikkelig kvalitet AAA spill som har ett gameplay jeg liker kunne jeg fint ha betalt 1200. - 600.- i 89 er tilsvarende 1250 kroner i dag.. Spilluvikler satt igjen med mye mindre før. Det har vel aldri kommet offisielle tall på det, men har hørt at Nintendo skulle ha mellom 20 og 40 dollar per kassett. Når Super Nintendo kom med spesialbrikker i kasettene kunne de koste veldige mye også. Fra en utvikler på N64: "In the end on a $55 cartridge, a profit of $6-7 was made by the developer. Nintendo got all the rest. This is why nintendo didn't abandon cartridges for CDS. They were addicted to the money." "For playstation costs were much less and profits much higher, sometimes as much as $27 per disc for the developer/publisher." Dette inkluderer også manual og resten av innpakningen. Endret 24. juni 2020 av Bjoolz Lenke til kommentar
GrinderX9 Skrevet 24. juni 2020 Del Skrevet 24. juni 2020 De hadde vel ikke laget disse sykt dyre spillene om de ikke hadde tjent penger på de? Før når spill var mindre, billigere og tok kortere tid å lage, var det fremdeles mange som gikk konkurs. Færre kjøpte spill, vanskligere å omsette osv. De største selskapene har vokst seg så store at risikoen ved å lage ett AAA spill ikke er noe større enn den gangen selskapene og spillene var mindre. Men de største spillene har virkelig vokst seg så store at de er sammenlignbare med de største film produksjonene. De blir ofte brukt som system selgere. Det er både plass til de sissyke AAA spillene og AA og indie spill. Grunnen til at prisen har ligget på samme nivå i så mange år, må jo være at de ser salget og profitten øker år for år uten å øke prisen. Regner med økononomene har regnet godt på dette, en økning av pris gjør at kjøpekraften blir mindre hos svært mange. Spill var altfor dyre før, kanskje bitte litt for billige nå. Men ikke mye. Om de øker prisen for mye kommer de fort inn i en vond spiral hvor antall spillere dropper og prisen må økes, antall spillere dropper, prisen øker osv. Lenke til kommentar
Gringorilla Skrevet 25. juni 2020 Del Skrevet 25. juni 2020 Drogin skrev (19 timer siden): 80-150 millioner dollar sier han det koster for AAA spill, og klager. Yup, og når man da ser på salgstallene til de samme spillene, så blir det enda mer latterlig. Et moderat salgstall for AAA-spill i disse dager er 5 millioner eksemplarer. Husker at Square-Enix klagde over at dette var for lite solgte kopier av Tomb Raider etter kun et par måneder i salg. Spillet kostet 600 kroner. Som vil si at omsetningen på spillet var på 3 milliarder kroner. Og det mente de var for lite!! Greit at det sikkert var noen ekstra kostnader mtp distribusjon, men man kunne gjerne både triplet og firedoblet produksjonsbudsjettet uten at man hadde merket det stort på bunnlinja. PingEnt skrev (19 timer siden): Jeg synes filmer har akkurat samme problem som spill: Budsjettene er for store, som gjør at ingen tørr ta noen sjanser. Store budsjetter gjør at en blir mye mer forsiktig. Dette er faktisk et stort problem. Jeg føler det går lengre og lengre mellom hver gang jeg spiller noe "nytt" eller noe som ikke følger en oppskrift. Bare det faktum at vi har fått "The Cerny Method" (https://www.quora.com/What-is-the-Cerny-Method) sier mye om hvor systematisk de går til verks. The Avatar skrev (16 timer siden): I tillegg skal det nyutvikla spelet også ha ei kostbar markedsføring som fordyrer prosessen yttelegare fordi det er alt for mange nesten like spel som konkurrerer mot kvarandre. Her er kanskje det aller største problemet, og det er spillerne som har skylden. All den tid vi kun utforsker de spillene vi får kastet i fleisen, fremfor å heller spille spillene vi anbefaler til hverandre, så vil alltid markedsføringen spille den største rollen. Reg2000 skrev (15 timer siden): Det har blitt en stor sutrekultur blant gamere som jeg synes er ødeleggende for gleden ved spill. Spill er billig underholdning. At folk klager på prisene på spill idag er latterlig. Om spill er billig underholdning eller ikke er ekstremt relativt. Er det billig i forhold til pub-til-pub-runder? Definitivt. Er det billig i forhold til turer i skog og mark? Aldeles ikke. Jeg regnet faktisk nylig på hvor mye penger jeg bruker på spilling. Jeg telte opp kvitteringer på Playstation Store og fant ut at jeg har brukt totalt ca 80 000 kroner kun på digitale kjøp på PS4. Det høres umiddelbart veldig mye ut, men det tilsvarer "bare" en tusenlapp i måneden, eller 1,6 AAA-spill i måneden. Men med tanke på at jeg også eier mange fysiske spill, flere konsoller, og en Steam-konto med et tusentalls spill, OG at jeg langt fra er blant de største "hvalene", så kan man trygt si at det omsettes en DEL penger i industrien, og at hobbyen fort kan bli dyr. PgUp skrev (13 timer siden): Det jeg savner er flere "mid-tier" spill. Det var en tid i PS2 / PS3 generasjonen hvor vi fikk spill som SSX, Motorstorm, Tony Hawk, burnout o.l. Spill som solgte veldig bra, men nådde ikke Call of Duty i inntjening. Uten tvil at dette er et tomrom som trenger å fylles. Men det er bare vi som kan fylle den, med lommeboka vår. Folk må kjøpe slike spill for at det skal lages slike spill. Og slik jeg ser det er gamere delt opp i 3 grupper: De som utelukkende kjøper FIFA og COD, de som utelukkende kjøper AAA (de fleste), og de som kjøper alt/hva som helst. Sistnevnte er uheldigvis en alt for liten gruppe. 2 Lenke til kommentar
Drogin Skrevet 25. juni 2020 Del Skrevet 25. juni 2020 PingEnt skrev (22 timer siden): Jeg synes filmer har akkurat samme problem som spill: Budsjettene er for store, som gjør at ingen tørr ta noen sjanser. Jeg kan telle på en hånd de store filmene (les: de med store budsjett) de siste ti årene som ikke var en reboot eller basert på en kjent bok- eller tegneserie. Store budsjetter gjør at en blir mye mer forsiktig. Star Wars er et primeksempel. En kan mene hva en vil om de nye filmene (jeg liker dem), men de er veldig trygge filmer. De prøver ikke på noe nytt, men bare fortsetter helt samme univers og historietype som de originale filmene. Det er nesten som om de har blitt laget av investorer som bare vil ha trygge investeringer. Det samme ser en delvis igjen med spill. AAA-spill har de samme typen spill om og om igjen, og en får en litt mer polert utgave hver gang, men det er likevel snakk om en ganske lik spillopplevelse fra gang til gang, iallfall hvis en stiller det opp mot indie-spill som innoverer betydelig mer (men så er det lang fra alle innovasjon som blir populære blant en stor gruppe spillere, da). Jeg er enig i at mange av dagens AAA-spill er kjedelige. Og delevis skyldes det nok at budsjettene er så store at de ikke tør å ta sjanser. Men jeg er ikke enig i at det da følger at budsjettene må bli mindre. Innimellom får vi noen gullkorn av AAA-spill. Witcher 3 er et eksempel. Det er kanskje ikke banebrytende, men det er like fullt et av mine favorittspill of all times. Interessant story, vakker verden, vakker musikk, gode characters, ++. Det ticker av det meste for meg. Og jeg vil gjerne fortsette å ha slike spill. Cyberpunk 2077 er på vei, og jeg gleder meg! Og håper de holder like stort eller større budjsett, med stor og vakkker verden, masse stemmeskuespill, stort antall animasjoner, musikk osv. Det koster, men det gjør underverker for innlevelse. Problemet synes jeg egentlig er enkelte store spillselskapers grådighet og "melking" av gamere. Og delevis også problemet at gamere faktisk kjøper disse dårlige spillene og lar seg melke. 1 Lenke til kommentar
theGunner76 Skrevet 25. juni 2020 Del Skrevet 25. juni 2020 Nettopp der kan jeg ikke si meg noe annet enn enig. Jeg har kjøpt to AAA spill det siste året: Ghost Recon: Breakpoint og nå The last of us 2. Begge skuffet noe ufattelig stort og jeg føler meg regelrett brukt. Noen vil hevde at jeg tillot meg å bli brukt, men utfordringen her er å finne ut i jungelen av reviews hva som er verdt å spille, uten å spoile. At jeg betalte 650 for hver av disse spillene ødelegger for fremtidige titler. 1 Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 27. juni 2020 Del Skrevet 27. juni 2020 Bjerknez skrev (På 24.6.2020 den 15.08): Å polere raketten... ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå