Gå til innhold

Sette opp en billig HTPC

Anbefalte innlegg

Neinei, du klarer deg. Det kan bare hende at den henger seg littegrann når du åpner 700MB-filmer...

Trodde den var vifteløs jeg også, men blei lurt av bildene på komplett.

Nehemiah-core versjonen er ikke vifteløs! Men gå for den alikevel - den er best.

Ok. Det følger med vifte?

Jeg har lest worklogen din og må si at det blei stilig! :thumbs:

Det er tre ting lurer jeg på: Hvordan festa du hovedkortet? Følger det med skruer? Hvordan jordet du hovedkortet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å bygge en HTPC er lett og vanskelig, dvs. det er lett å sette opp en maskin som gjør jobben greit, men det er vanskelig å bygge en "perfekt" maskin som det er lett å leve med.

Det første du må definere er bruksområdet. Hva skal du bruke HTPC'en til? Her er noen normale arbeidsoppgaver for en HTPC:

- Se film fra DVD plater eller HDD

- Se på TV

- TimeShift (pause av live sendinger på TV)

- Ta opp fra TV/radio

- Vise bilder (slideshow) av bilder fra digitalkamera

- Høre på radio

- Spille musikk på stereoanlegget (Jukebox)

- Rippe DVD plater

- Encode fra DVD til SVCD eller divX/Xvid

- Rippe/encode musikk CD til MP3

- Spille (erstatter Xbox, Gamecube, etc...)

- Surfe på nettet

Deretter må du finne ut hvilke programmer som egner seg best. Mitt tips til deg er å teste ut demoen til ShowShifter Home Media Center. Når du føler at du har fått samlet en "programpakke" så blir dette hva som avgjør hvilket OS du velger.

Når du vet hva HTPC'en skal brukes til, og du vet hvordan du skal gjennomføre det med de riktige programmene, så kan du begynne å shoppe hardware. Det er nå du må gjøre de riktige valgene.

Her er noen faktorer du må ta hensyn til for hardware:

- Støy

- Bildekvalitet

- Lydkvalitet

- brukervennlighet

- Kapasitet

- Hastighet

- utseende

Støy er en viktig faktor som mange påpeker her på forumet, og dermed anbefaler VIA baserte ITX plattformer. Jeg er uenig i dette fordi jeg mener VIA CPU'ene er for trege til mange av HTPC'ens oppgaver, samt at jeg mener det er mulig å gjøre andre prosessorer tilnærmet lydløse hvis det gjøres på riktig måte.

Mitt heteste tips er en AMD Duron 1.4 GHz. Denne kjører originalt ved 1,5V Vcore og utvikler derfor så lite varme at den kan klare seg med en CPU kjøler som går tilnærmet lydløst (1400-1500rpm). Fordelen med denne er at den ved original Vcore lett klokkes til å kjøre 1,6 eller 1,8 Ghz og dermed gir den deg en perfekt balanse mellom hastighet, støynivå og pris.

Neste fordel ved å velge Duron, er at du får et stort utvalg av billige hovedkort å velge mellom, som senere kan oppgraderes med raskere prosessor hvis behovet melder seg.

Hvis du er redd for at M-ATX hovedkort ikke egner seg sammen med resten av stereo/soround anlegget dit, så ta en titt på Sky Hawk IPRO-1203 eller Cooler Master Desktop.

Neste punkt er bildekvalitet, men dette er i seg selv et tema større enn hele dette inlegget, samt at det avhenger av om du skal benytte projektor, LCD/plasma eller vanlig TV. Skal du bruke TV som fremviser så sats på S-Video og Radeon basert skjermkort (best kvalitet i forhold til pris). Når det gjelder TV-kort så vær klar over at det er forskjell på "analoge" TV-tunere for antenne/kabel og "digitale" for satelitt. Når det gjelder TV-kort (tunere) for antenne/kabel, så vær klar over at disse har en svakere tuner enn f.eks din TV eller gamle videomaskin, og krever derfor et sterkt signal for å gi et godt bilde (Regn med å måtte kjøpe en antenneforsterker). Et annet problem er at de sitter i en PC som kan forstyrre signalet pga EMP fra annen hardware, bruk derfor den nederste PCI slotten til TV kortet.

Lydkvaliteten avhenger mest av hva slags surround anlegg du har fra før. For de fleste så er "onboard" lydkortet på HK helt greit, men for "HiFi idioter" som meg selv, så avslører et bra surrund anlegg forskjellene mellom lydkortene. Dette blir en smakssak, men ved å begynne med "onboard lydkortet", så kan du alltids oppgradere dette med et bedre PCI lydkort senere.

Brukervennlighet avhenger mye av hvem som skal bruke maskinen. Jeg har en samboer som ikke er så glad i datamaskiner og da blir kombinasjonen av fungerende "HTPC software" og fjernkontroll viktig. Det viktigste er å ha en fjernkontroll som kan programmeres etter de viktigste programmene, men det er også viktig at den fungerer greit til windows/internett.

Når det gjelder kapasitet, så blir dette fort et problem når du begynner å rippe DVD. en DVD film blir fort 5-7 GB på hardisken, og da sier det seg selv at det er begrenset hvor mange filmer du får på en hardisk. Antall hardisker i en HTPC blir også fort begrenset pga av plassmangel og varme-problemer. Alterantivet er å dekode de om til SVCD eller DivX/Xvid, da får du bra kvalitet ved ca 1-1,5 Gb pr film. En annen løsning kan være å lagre filmene på en server på lokalnettet, hvis du har hjemmenettverk.

Som nevnt over så blir det ofte til at man velger å komprimere filmene pga plassmangel, og da kreves det en rask prosessor. Selv har jeg brukt en XP2000+ i min HTPC (skal byttes ut med Duron1400) og den bruker ca 4-6 timer på å encode en DVD film til SVCD, dette blir dermed en oppgave man starter før man legger seg eller reiser på jobb. Hvis du har planer om å erstatte Xbox'en el. med HTPC'en så trenger du også noe kraftigere enn VIA CPU for å spille de nyeste spillene, så jeg anbefaler deg å satse på et AMD system med f.eks Duron 1,4 som utgangspunkt.

Utseende er selvsagt en smakssak, men som nevnt over så trenger du ikke et ITX system (VIA) for å få en pen HTPC. Se på kabinettene som er nevt ovenfor, eller se på mulighetene med en rimelig Shuttle. Andre interessante bokser er Abit DiGiDice, Asus DiGiMatrix, MSI MEGA PC.

Som nevnt i starten av innlegget er dette et omfattende tema, og de fleste som har bygget seg en HTPC har sannsynligvis testet seg frem ved "prøv og feil" metoden før de har funnet en kombinasjon som fungerer.

For å unngå så lange men likevel intetsigende svar som dette, så anbefaler jeg at du spør om folk har erfaringer med konkrete hardware produkter.

HTPC er gøy :w00t:

Lenke til kommentar

Oi det var et lang svar!

Takk!

Det jeg skal bruke HTPC'en til er å:

- Se film fra DVD/HDD

- Ta opp fra TV/Radio

- Vise bilder

- Surfe på nettet

Det er to programmer jeg har tenkt til å prøve ut og det er ShowShifter Home Media Center og myHTPC. OS blir en lite versjon av 98/xp.

Støy er ikke så viktig siden den blir bygget inn i ett "rack" med telefonkataloger og masse andre kataloger som absorberer en del støy og "racket" har en viss avstand til sofaen.

Jeg leste testen til Mini-ITX og bilde/lyd er helt ok for meg. Jeg skal bruke den vanlige tv'en min og lyden kommer ut ifra tv'ens høytalere. Dette er bare en midlertidig løsning til jeg får skrapt opp penger til ett lydannlegg. Jeg har testet tv-kortet og det tilfredstiller mine krav.

Det er ikke p.g.a. størelsen jeg har valgt VIA-kortet, men rett og slett p.g.a. prisen. Jeg må holde meg under 4000 kr.

Fjernkontrollen jeg har valgt har den beste museløsningen og mengder av programmerbare knapper.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...