Gå til innhold

Sette opp en billig HTPC

Anbefalte innlegg

Jeg hadde tenkt til å bygge meg en HTPC som skal brukes til å spille av dvd, divx, vise bilder, surfe på internett m.m. Jeg tenkte jeg skulle bruke dette hovedkortet: VIA EPIA V8000, 256mb ram, dvd-spiller og en hardisk. Er det noen som har noe å si om det hovedkortet? Jeg har planer om å kjøre linux og Freevo.

Jeg har en annen pc med Geforce3 og når jeg bruker tv-out'en på den så dekker ikke skjermbilde hele tv-skjermen, vil det være likt på denne eller?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for hjelpen så langt.

Her er oppsettet nå:

VIA EPIA M10000, m/Via C3 CPU 1000MHz
- Mini-ITX,DDR,VGA(Nehemiah core ), Tv-Out

Crucial PC2100 DDR-DIMM 256MB CL2.5
- Unbuffered, Non-parity, 2.5V, 32Meg x 64

Seagate Barracuda 7200.7 120GB 8MB
- IDE ATA/100 8MB cache 7200RPM

Sony DVD-spiller IDE 16x/40x Sort
- Bulk, DDU1612-B2

Labtec Wireless Desktop Optical
- Keyboard PS/2 (Norsk)

Jeg har sett litt på myHTPC og tenkte at det kansje passer meg bedre siden jeg er ganske ny bår det gjelder linux. Hvilket OS burdte jeg satse på?

Hva slags strømforsyning skal jeg bruke?

Endret av qazar
Lenke til kommentar
Jeg har sett litt på myHTPC og tenkte at det kansje passer meg bedre siden jeg er ganske ny bår det gjelder linux. Hvilket OS burdte jeg satse på?

Er det ingen som kan svare meg på dette?

Lenke til kommentar

Du bør satse på et OS du er komfortabel med.:) Finnes mykje bra programvare for både linux og windows.

Windows kan forresten strippes ned til det mest nødvendige for en HTPC, slik at du får stabilitet utover det standard windows klarer. Sjekk her for LitePC og andre HTPC linker..

HTPC Linker

Ellers når det gjelder PSU, kommer det litt an på kor mange kort etc. du putter i maskina. 350W vil nok holde..

Lenke til kommentar

Er det ingen som kan svare meg på dette?

Det er det vel egentlig bare du som kan svare på. Linux er anderledes en windows, og om du er villig til å lese litt å sette deg inn i litt så er det ikke noe problem å sette opp en slik tv server. Jeg er selv 99% ferdig med min freevo (linux) maskin, mangler bare litt finpussing. Men om du bare vil ha maskinen opp å kjøre raskest mulig, og du har litt erfaring med Windows vil nok det være det letteste. Så kan du heller prøve linux om du føler for deg. Kvalitetsmessig kan jeg stå inne for at Frevoo holder mål, vil tro at MyHTPC også klarer seg.

Jeg ville forresten sett på denne artikkelen, og del 2 som omhalder programvare.

Lenke til kommentar
Ellers når det gjelder PSU, kommer det litt an på kor mange kort etc. du putter i maskina. 350W vil nok holde..
Jeg skal ha hardwaren som nevt og i tilleg et pinnacle rave tv-kort. Jeg har to gamle psu'er på 230w men de har bare ATX20 kontakter tror jeg. Må jeg ha en ATX12 også?

Jeg skal ta en titt på de lenkene.

Da skaffer jeg meg en nedstripet versjon av windows og kjører myHTPC.

Lenke til kommentar
Hørt om mange qtec PSU'er som har dauet etter et par uker..

Det har jeg hørt også så derfor går jeg for denne.

Er det noen som har noen innvendinger for dette oppsettet? Jeg bestiller på mandag.

Fra Komplett

VIA EPIA M10000, m/Via C3 CPU 1000MHz
- Mini-ITX,DDR,VGA(Nehemiah core ), Tv-Out	1501,51

Seagate Barracuda 7200.7 120GB 8MB   792,14
- IDE ATA/100 8MB cache 7200RPM

Sony DVD-spiller IDE 16x/40x Sort   341,24
- Bulk, DDU1612-B2 

Crucial PC2100 DDR-DIMM 256MB CL2.5   363,09
- Unbuffered, Non-parity, 2.5V, 32Meg x 64

Totalt  2997,98
Frakt   115,32

Fra Digital Impuls

Fortron Strømforsyning 300W ATX    445,00
- 1vifter 12cm

Totalt   445,00

Fra Vendur

AST/Logitech Fjernkontroll    295,00

Totalt   295,00
Frakt    42,00

Totalt  3895,30

Takk for hjelpen! :thumbs:

Lenke til kommentar

Har selv bygd en HTPC med samme hovedkort, og det er ikke no superraske saker bare så det er sagt! (ikke misforstå, er veldig fornøyd med hovedkortet! eneste minus må være en bråkete vifte)

Kjøpte 256MB RAM jeg også, men det har i senere tid blitt byttet ut med en brikke på 512MB.

Og for en forskjell!

Så hvis du har råd - kjøp 512MB RAM ;)

Sjekk forresten ut worklogen til min HTPC:

HER

Forresten så er webserveren nede nå :thumbdown: . Skal se om jeg får flyttet over bildene i løpet av natta...

Lenke til kommentar

Jeg har ikke råd til mere ram :no:

Bråker? På siden til VIA står det at den er fanless. Jeg bryr meg egentlig ikke om den bråker da jeg skal bygge den inn i ett "rack".

Skal ta en titt på HTPC'en din.

Endret av qazar
Lenke til kommentar
Jeg har ikke råd til mere ram :no:

Bråker? På siden til VIA står det at den er fanless. Jeg bryr meg egentlig ikke om den bråker da jeg skal bygge den inn i ett "rack".

Skal ta en titt på HTPC'en din.

Neinei, du klarer deg. Det kan bare hende at den henger seg littegrann når du åpner 700MB-filmer...

Trodde den var vifteløs jeg også, men blei lurt av bildene på komplett.

Nehemiah-core versjonen er ikke vifteløs! Men gå for den alikevel - den er best.

Har nå fått oppdatert med bilder på home.no-servern.

Bare les i vei ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...