Gå til innhold

Jaguars elbil får raskere lading


Anbefalte innlegg

syar2003 skrev (2 timer siden):

Du skal vel ikke diktere hva som er interessant for meg (andre). Det «er» interessant for sammenlikningene skyld ,og som potensiell kjøper av f.eks Ionic, Peugeot eller Kona hvor lang til en Elbil kontra en annen bruker å top-up av batteriene i ulike intervaller fra 20-40%, 30-50%, 40-80% osv. . Dvs hvor lang tid man må oppholde seg på ladestasjonen med de ulike bilene med ulikt påfyll i kapasistet. Det gir mindre praktisk nytteverdi ditt diagram med blanding av biler (epler og pærer)  med ulik maks rekkevidde. Hadde alle kjøretøyene hatt samme maks rekkevidde på la oss si f.eks 400km hadde det hatt mere praktisk nytteverdi.

Jeg dikterer ikke det heller, du må lese hva som står.

 

Mulig det bare er jeg som bryr meg om å bruke minst mulig tid på hurtiglading når jeg er på ferie da. Rart, for dette har det blitt snakket om i årevis. Og nevnte bil bruker latterlig lang tid ift prisen de skal ha. Selv billig bilene knuser den.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
39 minutes ago, samco said:

Raskere lading er å blir en pluss kombinert med lengre rekkevidde. Siden ionity har 350kw hyper ladere tror jeg det er der veien går.

 

Synd produsentene ikke satser på det da. Rekkevidden begynner å bli bra hos de fleste (med visse unntak) men hastighet på lading er utrolig slapt hos mange. Reklameres med Opptill 100kW hurtiglading, men i praksis er det ofte 30-40kW bare.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
syar2003 skrev (12 timer siden):

Det som hadde vært interessant ift diagrammet var om y aksen var batteriprosenten da sammenlignede kjøretøy har ulik rekkevidde.

 

Salvesen. skrev (11 timer siden):

Hvordan i alle dager er dette interessant ..

 

syar2003 skrev (6 timer siden):

Du skal vel ikke diktere hva som er interessant for meg (andre).....

 

Salvesen. skrev (4 timer siden):

Jeg dikterer ikke det heller, du må lese hva som står.

Jo - du gjør akkurat det da du siterer meg med å innlede sitatet med "Hvordan i alle dager er dette interessant".

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (18 timer siden):

Ja, i praksis så skjer mye rart, så det blir vanskelig å ta med alle forhold for en teoretisk målestokk. Men jeg tenker at selv forskjellen mellom 300 km ruta og 400 km ruta på samme bil hadde vært interessant å sett og sammenlignet mellom hver bil alene.

For et norsk leserpublikum vil jeg foreslå en teoretisk beregning av kjøretid på ruta Stavanger-Trondheim via E18 og E6. Der man legger inn på hvilke km ulike ladere finnes og forsøker å legge opp ruta sånn at man har ca 50 km sikkerhetsmargin når man ankommer neste lader, unngår å lade batteriet noe særlig over 80% eller under 20 kW, samt at man ikke overstiger 5 timer mellom hver ladepause, og beregner hastighet = fartsgrensa. Dvs. effektiv kjøretid vil være likt for alle biler så det blir egentlig bare ladetid og tid mellom hver lading som skal inn i regnestykket og matche de laderne som faktisk står på ruta. Også kan vi beregne 100% SoC ved start og 50 km sikkerhetsmargin ved ankomst destinasjonen.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (3 minutter siden):

For et norsk leserpublikum vil jeg foreslå en teoretisk beregning av kjøretid på ruta Stavanger-Trondheim via E18 og E6. Der man legger inn på hvilke km ulike ladere finnes og forsøker å legge opp ruta sånn at man har ca 50 km sikkerhetsmargin når man ankommer neste lader, unngår å lade batteriet noe særlig over 80% eller under 20 kW, samt at man ikke overstiger 5 timer mellom hver ladepause, og beregner hastighet = fartsgrensa. Dvs. effektiv kjøretid vil være likt for alle biler så det blir egentlig bare ladetid og tid mellom hver lading som skal inn i regnestykket og matche de laderne som faktisk står på ruta. Også kan vi beregne 100% SoC ved start og 50 km sikkerhetsmargin ved ankomst destinasjonen.

Jepp! Og så får man krysse fingrene og håpe at; a) Det ikke er lange ladekøer, og b) at laderen faktisk er i virksomhet. ;)

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 minutt siden):

For et norsk leserpublikum vil jeg foreslå en teoretisk beregning av kjøretid på ruta Stavanger-Trondheim via E18 og E6. Der man legger inn på hvilke km ulike ladere finnes og forsøker å legge opp ruta sånn at man har ca 50 km sikkerhetsmargin når man ankommer neste lader, unngår å lade batteriet noe særlig over 80% eller under 20 kW, samt at man ikke overstiger 5 timer mellom hver ladepause, og beregner hastighet = fartsgrensa. Dvs. effektiv kjøretid vil være likt for alle biler så det blir egentlig bare ladetid og tid mellom hver lading som skal inn i regnestykket og matche de laderne som faktisk står på ruta. Også kan vi beregne 100% SoC ved start og 50 km sikkerhetsmargin ved ankomst destinasjonen.

Ja, noe sånt hadde vært genialt. Ei ca 800 km rute på tregere veier, og en annen en på ca 1,000 km på motorveiene. Egentlig kopiere "abetterrouteplaner", men legge til mulighetene for å justere ruten selv, samt teoretiske ladestasjoner slik at alle biler uansett standard går igjennom en like teoretisk test fra en bil-database, og man får testresultat på alle bilene man har lagret med forbruk, og kWh pakke. Så kan man justere om man vil starte fra 4.2V eller 4.1V osv helt selv, siden det er så mange ulike buffermengder dem i mellom. De bilene som kan lades til 4.2V kan isåfall ha en "parantes kolonne" for ruten i tillegg. Så får man en 100% lik test mellom alle. 



 

Lenke til kommentar
syar2003 skrev (13 timer siden):

 

 

 

Jo - du gjør akkurat det da du siterer meg med å innlede sitatet med "Hvordan i alle dager er dette interessant".

Ok, beklager at du ble såret. Det var ett spørsmål som du kunne valgt å utdype. Men jeg har fått svaret på likes..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (14 minutter siden):

Jepp! Og så får man krysse fingrene og håpe at; a) Det ikke er lange ladekøer, og b) at laderen faktisk er i virksomhet. ;)

Poenget var mest en teoretisk benchmark. Det kommer jo så fryktelig mange nye biler om dagene, at et slikt program hadde vært litt artig å hatt. 

Dere som er flinke til å kode, lag en Kickstarter, så hjelper jeg til med en liten sum ihvertfall. Trur faktisk en slik app, eller online-programløsning hadde tjent en god krone uansett, så første mann til mølla. ? 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (6 timer siden):

Ok, beklager at du ble såret. Det var ett spørsmål som du kunne valgt å utdype. Men jeg har fått svaret på likes..

Jeg også har fått svaret på likes. Du formulerer deg ikke særlig godt i sitatene , derav reaksjonen. Og det er utdypet i etterfølgende innlegg. Kanskje den som ble såret var deg og at du tok det som kritikk av diagrammet ditt (hvilket det ikke var)

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
23 hours ago, Simen1 said:

For et norsk leserpublikum vil jeg foreslå en teoretisk beregning av kjøretid på ruta Stavanger-Trondheim via E18 og E6. Der man legger inn på hvilke km ulike ladere finnes og forsøker å legge opp ruta sånn at man har ca 50 km sikkerhetsmargin når man ankommer neste lader

50 km margin virker noe lite som en generell regel. Beitostølen-vågåmo er 90 km tilsynelatende uten noen lader. Øvre årdal til lom er ca 100km. Man bør etter mitt syn planlegge for at man kan komme seg til neste lader langs ruten om den man ønsket å bruke ikke virker eller er full.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...