Gå til innhold

Jaguars elbil får raskere lading


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234

Håper de har løst støv i baksete problematikken også. Uansett en pen bil. Skulle gjerne hatt råd til en.

Lenke til kommentar
31 minutes ago, N8591NB4 said:

Hvis de også hadde oppdatert eksisterende flåte, hadde det vært imponerende.

Eksisterende flåte får vel OTA oppdateringer i enda en stund fremover. I motsetning til f.eks Audi e-Tron.

Men kraftigere lader får man nok ikke via OTA.

Endret av Complexity
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
samco skrev (10 timer siden):

Har en Easee 3fas 230 lader få evs som støtter 230 kun 400 ser ingen info hva jaguaren klarer ?

Det står i artikkelen at Jaguar skal kommer tilbake med et svar senere. (Aka, de må sjekke det internt først)

Alle elbiler burde ha mulighet for semihurtig lading med 3-fase 16A eller mer. Det passer godt i felles ladeanlegg med effektdeling.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (12 minutter siden):

Jagurar bør heller fokusere på raskere hurtiglading: 

image.png.9887e19cbe6083ffef57c4298d91253d.png

Ekstreme forskjeller det der! i-Pace lader 300 km på 40 minutter, mens model 3 gjør det samme på ca 12 minutter. Ionic er ennå verre med 40 minutter på 200 km, noe model 3 gjør unna på ca 7 minutter.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (Akkurat nå):

Ekstreme forskjeller det der! i-Pace lader 300 km på 40 minutter, mens model 3 gjør det samme på ca 12 minutter. Ionic er ennå verre med 40 minutter på 200 km, noe model 3 gjør unna på ca 7 minutter.

Ja det er rart hvordan ting endrer seg når en går vekk i fra de tullete markeds taktikkene om maks effekt og ser på hva en faktisk får i rekkevidde. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
syar2003 skrev (10 minutter siden):

Det som hadde vært interessant ift diagrammet var om y aksen var batteriprosenten da sammenlignede kjøretøy har ulik rekkevidde.

Hvordan i alle dager er dette interessant for de som er ute å kjører? Det må da være lengden de kommer etter å ha ladet x antall minutter som har noe å si? Ikke hvilken prosent de havner på?

 

Mulig det bare er jeg som tenker slik, men fatter ikke verken effekt eller prosent fetishen? 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (5 timer siden):

Hvordan i alle dager er dette interessant for de som er ute å kjører? Det må da være lengden de kommer etter å ha ladet x antall minutter som har noe å si? Ikke hvilken prosent de havner på?

 

Mulig det bare er jeg som tenker slik, men fatter ikke verken effekt eller prosent fetishen? 

Du skal vel ikke diktere hva som er interessant for meg (andre). Det «er» interessant for sammenlikningene skyld ,og som potensiell kjøper av f.eks Ionic, Peugeot eller Kona hvor lang til en Elbil kontra en annen bruker å top-up av batteriene i ulike intervaller fra 20-40%, 30-50%, 40-80% osv. . Dvs hvor lang tid man må oppholde seg på ladestasjonen med de ulike bilene med ulikt påfyll i kapasistet. Det gir mindre praktisk nytteverdi ditt diagram med blanding av biler (epler og pærer)  med ulik maks rekkevidde. Hadde alle kjøretøyene hatt samme maks rekkevidde på la oss si f.eks 400km hadde det hatt mere praktisk nytteverdi.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Rekkevidden i km = 100% prosent * kapasiteten i kWh delt på forbruket i kWh/km

De to siste faktorene varierer fra bil til bil. Hvorfor skulle man sammenligne prosent? 10% på den ene bilen er jo noe helt annet enn 10% på de andre bilene. Men avstanden mellom A og B er alltid den samme.

Personlig liker jeg å kjøre ca 4 timer mellom hvert stopp og da er det fint om bilen også klarer det. Men jeg kan jo i teorien kjøre i 50 km/t eller 100, eller 150 og da vil jo forbruket og ladetida vært villt forsklellig. Derfor mener jeg det er kilometer som er interessant å sammenligne.

Hvis vi tar utgangspunkt i samme ladenettverk for alle elbilene så mener jeg alle bør ha like stor margin i kilometer, ved ankomst til laderen. Ikke i prosent. Og man bør sammenligne sånn at man ser for seg å velge den samme ladestasjonen ved neste stopp. F.eks 300 km unna. Da bør alle lade opp til marginen + 300 km før de kjører av gårde. Det er ikke noe poeng i å bruke ekstra tid på å ladre lengre enn det f.eks for å oppnå samme prosent-tall. Sikter man inn på f.eks 80% så vil noen ha kastet bort tid på å lade for mye og andre vil tyne marginen eller ennå verre, strande før de kommer fram.

Er det motorvei med 100 km/t kan man f.eks se for seg å lade fra 50 km sikkerhetsmargin til 450 km

Er det 80-soner så kan man f.eks se for seg å lade alle bilene fra 50 km sikkerhetsmargin til 370 km

Eller med 3 timers kjøreøkter lade fra 50 til 350 km for 100-sonen og fra 50 til 290 km for 80-sonen

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Det praktisk inteessante er jo hvilket kjøremønster man må regne med på en gitt langtur man skal kjøre. F.eks

Bil A: 4 timer til første lader, 15 minutter lading, 3 timer til destinasjon, totalt 7t 15m.

Bil B: 3 timer til første lader, 30 minutter lading, 2 timer til neste lader, 30 minutter lading, 2 timer til destinasjonen, totalt 8t.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (3 minutter siden):

Rekkevidden i km = 100% prosent * kapasiteten i kWh delt på forbruket i kWh/km

De to siste faktorene varierer fra bil til bil. Hvorfor skulle man sammenligne prosent? 10% på den ene bilen er jo noe helt annet enn 10% på de andre bilene. Men avstanden mellom A og B er alltid den samme.

Personlig liker jeg å kjøre ca 4 timer mellom hvert stopp og da er det fint om bilen også klarer det. Men jeg kan jo i teorien kjøre i 50 km/t eller 100, eller 150 og da vil jo forbruket og ladetida vært villt forsklellig. Derfor mener jeg det er kilometer som er interessant å sammenligne.

Hvis vi tar utgangspunkt i samme ladenettverk for alle elbilene så mener jeg alle bør ha like stor margin i kilometer, ved ankomst til laderen. Ikke i prosent. Og man bør sammenligne sånn at man ser for seg å velge den samme ladestasjonen ved neste stopp. F.eks 300 km unna. Da bør alle lade opp til marginen + 300 km før de kjører av gårde. Det er ikke noe poeng i å bruke ekstra tid på å ladre lengre enn det f.eks for å oppnå samme prosent-tall. Sikter man inn på f.eks 80% så vil noen ha kastet bort tid på å lade for mye og andre vil tyne marginen eller ennå verre, strande før de kommer fram.

Er det motorvei med 100 km/t kan man f.eks se for seg å lade fra 50 km sikkerhetsmargin til 450 km

Er det 80-soner så kan man f.eks se for seg å lade alle bilene fra 50 km sikkerhetsmargin til 370 km

Eller med 3 timers kjøreøkter lade fra 50 til 350 km for 100-sonen og fra 50 til 290 km for 80-sonen

Alle som besøker en offentlig hurtigladestasjon er ikke nødvendigvis på langkjøring fra A til B. Og om man ikke har bil der man kan benytte tesla ladestasjoner ønsker man kanskje å toppe batteriene (eller delvis) ved anledningen og basert på hvor god tid man har.
Derfor er det av interesse , i allefall for meg.

Lenke til kommentar

Hadde vært interessant med en teoretisk benchmark da, som måler tid brukt på en 1,000 km kjøretur. Rute A har 300 km mellom hver ladestolpe, og rute B har 400 km mellom hver ladestolpe. 

Da vil jo hver bil havne på laderene ved ulike SoC% også må man utnytte ladetiden fra den SoC% per bil til 300/400 km behovet pluss 10% buffer f.eks? Hver bil måles for begge rutene.

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar

Ja, 1000 km er en solid dagsetappe. Noe sånt. I praksis står nok laderne med ca 100-200 km mellomrom, men man kjører jo selvsagt forbi noen for å øke både kjøretida mellom hver lading og for å forlenge hver ladepause så man rekker de mest nødvendige tingene til man blir ferdig ladet.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (16 minutter siden):

Ja, 1000 km er en solid dagsetappe. Noe sånt. I praksis står nok laderne med ca 100-200 km mellomrom, men man kjører jo selvsagt forbi noen for å øke både kjøretida mellom hver lading og for å forlenge hver ladepause så man rekker de mest nødvendige tingene til man blir ferdig ladet.

Ja, i praksis så skjer mye rart, så det blir vanskelig å ta med alle forhold for en teoretisk målestokk. Men jeg tenker at selv forskjellen mellom 300 km ruta og 400 km ruta på samme bil hadde vært interessant å sett og sammenlignet mellom hver bil alene. 
 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...