Redaksjonen. Skrevet 23. juni 2020 Del Skrevet 23. juni 2020 Volkswagen vil lage bilverdenens «Android» Lenke til kommentar
oophus Skrevet 23. juni 2020 Del Skrevet 23. juni 2020 (endret) Som jeg har skrevet. Førstemann som kan lage Valve's tilsvar for Steam for smart-bilene, vil rett og slett ta enorme andeler av verdiskapning i bilflåten. For å være ei stor SW bedrift, så må man gi tilgang til verdiskapning uten å jobbe så mye for det. På 1990 tallet så produserte Valve spill for millioner per spill de lanserte. Dette er penger man investerer i et produkt man ikke vet man får betalt for i ettertid. Så fortjenesten kom med stor risiko. Dette kan sammenlignes med modeller innenfor bilverdenen. Man kaster penger i årevis på utviklingen av en ny modell, og er avhengig av salg i ettertid for at prosjektet går opp i opp. I ettertid så har de utviklet seg til å være SW utvikler av klienten Steam, en platform hvem som helst kan utvikle programvare og spill til. Valve tar en liten bit av kaken hver gang, og utviklere får en platform med millioner av brukere for å få sitt produkt synlig. Spill som Valve utvikler, får produktets verdi kastet opp i været fordi hvem som helst kan lage "skins" og ekstra innhold til spillene. Dette vil altså kunne overføres til smart-bilene, og hver modell VW lanserer, vil kunne få innhold fra hvem som helst. Som vi så med fyren som lagde sin egen app til sin Hyundai, så kan man altså forvente at det samme skjer her - om det er behov for det. Jeg kunne lett kjøpt tilgang til map-databasen til Android f.eks og integrert det direkte i VW sin løsning med sanntids trafikk o.l. Endret 23. juni 2020 av oophus3do 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234 Skrevet 23. juni 2020 Del Skrevet 23. juni 2020 Det er vel ingenting i en TSLA som en gjeng sommerstudenter ikke klarer å implementere fra juni og ut august.Det er ingenting med senterkonsollen til Tesla som er revolusjonerende imponerende. Det holder å ta eksisterende komponenter og sy dem sammen. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 23. juni 2020 Del Skrevet 23. juni 2020 JØI skrev (19 minutter siden): Det er vel ingenting i en TSLA som en gjeng sommerstudenter ikke klarer å implementere fra juni og ut august.Det er ingenting med senterkonsollen til Tesla som er revolusjonerende imponerende. Det holder å ta eksisterende komponenter og sy dem sammen. Hvor mange linjer med kode har du skrevet til sammen? Forøvrig omhandler ikke denne tråden om det merket, det står VW. Forøvrig er jeg skeptisk til at VW får dette til. Når en ser på hva de lager i dag. Men en får vell ikke se den ekte fremtiden til VW før id serien kommer. Vår t-roc ser ut som noe som ble laget på 80 tallet for å være ærlig... Mye av delene ble nok produsert da også, med små revisjonsendringer frem til nå. 7 1 Lenke til kommentar
Merko Skrevet 23. juni 2020 Del Skrevet 23. juni 2020 oophus3do skrev (1 time siden): På 1990 tallet så produserte Steam spill for millioner per spill de lanserte Interessant mtp Steam ikke eksisterte på 1990 tallet ? 4 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 23. juni 2020 Del Skrevet 23. juni 2020 (endret) Merko skrev (5 minutter siden): Interessant mtp Steam ikke eksisterte på 1990 tallet ? Hehe, ja jeg mente å skrive Valve. ? Fikk kastet inn ei rettelse, så takk for bemerkelsen. Endret 23. juni 2020 av oophus3do 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 23. juni 2020 Del Skrevet 23. juni 2020 Salvesen. skrev (8 minutter siden): Forøvrig er jeg skeptisk til at VW får dette til. Når en ser på hva de lager i dag. Les artikkelen? Du kommer jo med en tankefeil som premiss her. VW har jo ikke laget dette selv, de har som så mange andre fått typiske Indiske firma til å skrive software for seg. Hva som skjer når de altså ønsker å skrive mye mer kode selv, fremfor å få tredjeparts utviklere til å gjøre det med typisk korrespondanse gjennom email, burde i teorien ha et bedre resultat enn det man er vandt med fra den kanten. 1 Lenke til kommentar
Merko Skrevet 23. juni 2020 Del Skrevet 23. juni 2020 oophus3do skrev (1 minutt siden): Les artikkelen? Du kommer jo med en tankefeil som premiss her. VW har jo ikke laget dette selv, de har som så mange andre fått typiske Indiske firma til å skrive software for seg. Hva som skjer når de altså ønsker å skrive mye mer kode selv, fremfor å få tredjeparts utviklere til å gjøre det med typisk korrespondanse gjennom email, burde i teorien ha et bedre resultat enn det man er vandt med fra den kanten. Tja, usikker på om jeg er helt enig. Lage software er jo i utgangspunktet enkelt nok, men de trenger jo personer (da hos VW) som kommer med specs, følger opp hvordan ting skal være, god QA osv. Selve programmeringen kan jo "hvem som helst" av utivklere få til. Er jo ikke slik at de i india er så mye bedre enn folk i skandinavia, men veldig mye billigere ? Føler det er på QA og produkteierskap bedrifter ofte feiler. 4 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234 Skrevet 23. juni 2020 Del Skrevet 23. juni 2020 Salvesen. skrev (14 minutter siden): Hvor mange linjer med kode har du skrevet til sammen? Forøvrig omhandler ikke denne tråden om det merket, det står VW. Forøvrig er jeg skeptisk til at VW får dette til. Når en ser på hva de lager i dag. Men en får vell ikke se den ekte fremtiden til VW før id serien kommer. Vår t-roc ser ut som noe som ble laget på 80 tallet for å være ærlig... Mye av delene ble nok produsert da også, med små revisjonsendringer frem til nå. Bare noen tusen linjer. Er en elendig koder. Det jeg er flink,på er å se potensiale og sammenhenger og så få de som har dybdekompetanse til å lage betydelig forbedrede utgaver av det som finnes. Hvordan det? Lenke til kommentar
oophus Skrevet 23. juni 2020 Del Skrevet 23. juni 2020 (endret) Merko skrev (17 minutter siden): Tja, usikker på om jeg er helt enig. Lage software er jo i utgangspunktet enkelt nok, men de trenger jo personer (da hos VW) som kommer med specs, følger opp hvordan ting skal være, god QA osv. Selve programmeringen kan jo "hvem som helst" av utivklere få til. Er jo ikke slik at de i india er så mye bedre enn folk i skandinavia, men veldig mye billigere ? Føler det er på QA og produkteierskap bedrifter ofte feiler. Jeg har erfaring med å være på den andre enden av et firma som kjøper software fra utlandet, og kan nok si at uansett hvor flink personen som har ansvaret er, så er resultatet aldri så bra som potensialet. Ting tar alt for lang tid siden all korrespondanse grunnet tidsforskjellene foregår over mail og man har gått igjennom anbudsprosesser for arbeidet. Skal man havne på et godt resultat, så må man altså betale 10x ++ enn det man så for seg, når man ønsket å få en "kjapp fiks" for noe man trengte. Men ja, slike ting burde man stoppe fra øverste hold ettersom det ikke fungerer. Prisingen for SW er gjerne ekstremt mye billigere enn lokal arbeidskraft, men resultatet er at den dyre arbeidskraften hjemme i europa gir deg mer for pengene til slutt. Så er enig men med nyanser. ? Ting som en typisk SW kar hadde underkjent, er gjerne imponerende for folk i 50-60 årene i toppen som styrer showet, også blir resultatet ræva fordi kostnadene stopper prosessen samtidig som at "under-pari" løsninger godkjennes fra de som ser på bunnlinjen. Når man da tar inn personer som er utdannet som SW personer, som får ansvaret, så blir jo alt dette tullet borte. Lokal tidsforskjell for utviklingen har også veldig mye å si når man kommer til QA. Endret 23. juni 2020 av oophus3do Lenke til kommentar
_Nils_ Skrevet 23. juni 2020 Del Skrevet 23. juni 2020 AGL? Automotive Grade Linux Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 23. juni 2020 Del Skrevet 23. juni 2020 JØI skrev (19 minutter siden): Bare noen tusen linjer. Er en elendig koder. Det jeg er flink,på er å se potensiale og sammenhenger og så få de som har dybdekompetanse til å lage betydelig forbedrede utgaver av det som finnes. Hvordan det? Kommentaren din skrek ikke det, akkurat. Stakkars usere.. 5 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 23. juni 2020 Del Skrevet 23. juni 2020 Tesla køyrer Linux og har publisert mykje av kjeldekoden i årevis: https://github.com/teslamotors 5 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 23. juni 2020 Del Skrevet 23. juni 2020 JØI skrev (4 timer siden): Det er vel ingenting i en TSLA som en gjeng sommerstudenter ikke klarer å implementere fra juni og ut august.Det er ingenting med senterkonsollen til Tesla som er revolusjonerende imponerende. Det holder å ta eksisterende komponenter og sy dem sammen. Så du prøver å si at VWs softwareutviklere er mindre kompetente enn en gjeng sommerstudenter? Hvorfor skulle VW av alle lede et utviklingsprogram som det som beskrives her? De sitter jo åpenbart ikke på programvarekompetanse. Og: "Volkswagen selv skal stå for 60 prosent av programvaren de bruker innen 2025" ? 5 1 Lenke til kommentar
asshole Skrevet 23. juni 2020 Del Skrevet 23. juni 2020 (endret) Nå blir ikke alt automatisk bra selv om de lager mere selv. Tesla kommer feks med kontinuerlige forbedringer selv til gammle biler og tillater eieten å ta "service" selv (OTA). Der kommer på det samme om Continental eller WV lager programvaren hvis de kjører "standardløpet" der kun nye modeller får ny programvarefunksjonalitet og man likevel må inn på verksted for å gjøre filleting. Mao: det er målet som er viktig, ikke middelet (nå spørs det hva målet til WV er da) Endret 23. juni 2020 av asshole 1 Lenke til kommentar
Ano__Nym Skrevet 24. juni 2020 Del Skrevet 24. juni 2020 Ja, da kan jo VAG kanskje ha brukenes software når vi nærmer oss 2030..... Holder meg LANGT unna VAG og ID serien de neste 3-5 årene. 1 Lenke til kommentar
Merko Skrevet 24. juni 2020 Del Skrevet 24. juni 2020 Ano__Nym skrev (19 minutter siden): Holder meg LANGT unna VAG og ID serien de neste 3-5 årene Du skal ikke ferdes i trafikken mao. ? 2 Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 24. juni 2020 Del Skrevet 24. juni 2020 (endret) For mobiler er Android et system som de fleste produsentene bruker. Den samme modellen er fornuftig på bil så det høres fornuftig ut det VW gjør her å lage et system som også andre bilprodusenter kan bruke. Tesla er et annet godt forbilde i denne sammenheng. Endret 24. juni 2020 av Svein M 1 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 25. juni 2020 Del Skrevet 25. juni 2020 Svein M skrev (18 timer siden): For mobiler er Android et system som de fleste produsentene bruker. Den samme modellen er fornuftig på bil så det høres fornuftig ut det VW gjør her å lage et system som også andre bilprodusenter kan bruke. Tesla er et annet godt forbilde i denne sammenheng. Problemet er jo... hvem er VM som liksom skal lede programvareutvikling? De er jo elendige på programvare. Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 25. juni 2020 Del Skrevet 25. juni 2020 30 minutes ago, hekomo said: Problemet er jo... hvem er VM som liksom skal lede programvareutvikling? De er jo elendige på programvare. VW klarde jo fint å programmere eit system for å lure seg gjennom Euro 5 og Euro 6-testane, so dei er ikkje heilt håplause når dei vil. Spørsmålet er om dei har rett type utviklarkompetanse, og om dei faktisk vil dette like mykje som dei ville jukse med utsleppstestane. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå