Gå til innhold

Bildet er "dratt" ved DVD avspilling

Anbefalte innlegg

Har nettopp brent min første DVD plate fra Pinnacle Studio 8. Er skuffet over at kvaliteten ikke vart bedre. Når jeg spiller av råmaterialet, AVI filen som jeg har kopiert fra DV kameraet inn på harddisken i Windows Media Player, er kvaliteten som forventet meget bra.Men når jeg spiller av det samme innholdet som er brent på DVD platen og jeg fryser bildet ved hurtig bevegelse, får jeg et "dratt" bilde, akkurat som en har filmet med alt for lang lukkertid. Dette skjer ikke med AVI filen der bildet er rolig. Kan noen svare meg på hvordan dette kan ha seg? Det er bare på brennte DVD er at dette skjer. Brenner med 8000kbits/sec som er den beste kvaliteten så det er ikke der det ligger. Jeg kjøpte DVD brenneren, en NEC ND-1300A i "bulk" versjon og har ikke annen driver en det windows XP tillater meg å bruke. Kan det være noe med driveren?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

mpeg2 er som kjent ikke noe særlig bra. Synd at de velger et slikt format, men det var jo litt siden DVD ble laget.

Jeg ser at til og med Matrix DVDene mine har antydning til pixelerte bilder når det er en rask, mørk bevegele (noen ganger er den også veldig tydelig).

Jeg har ikke prøvd DVD authoring ennå, men jeg kan tenke meg at mpeg2 encoderen din ikke er helt på topp :)

Lenke til kommentar

MPEG-2: Deinterlace og Komprimering

Standard MPEG-2 video (f.eks DVD-video, 720x576/25fps) spilles av med 25 bilder i sekundet. Dette er imidlertid ikke helt riktig, for det brukes en teknikk kalt "deinterlaced" som gjør at det faktisk spilles av 50 "halve" bilder per sekund.

I praksis betyr det at det foregående bildet vises med linje 1, 3, 5, 7 ... osv, mens det etterfølgende bildet vises med linje 2, 4, 6, 8 ... osv. Øyet vil ikke oppfatte denne oppdelingen av bilder i dobbelt hastighet som negativt så lenge bildene spilles av som film. Stopper du derimot filmen, vil still-bildet stå å veksle mellom de to halve bildene og det hele kan se litt "dratt ut".

MPEG-2 video er forøvrig bygget opp ved at visse punkter i filmen din er såkalte "key frames", dvs videobilder med all bildeinformasjonen inkludert. Deretter er alle bildene imellom to key frames beskrevet av endringen fra bilde til bilde i filmen. Det er dermed slik at jo lengere det er mellom to key frames i filmen, jo dårligere vil "intra frames" filmen vises. Dette er faktisk slik MPEG-2 filmen din er komprimert.

- Ved hurtig bevegelse av kamera eller objekt under filming vil endringen mellom to bilder være stor fra ett bilde til det neste. Effektene du ser av deinterlace og komprimering vil da opptre mere markant.

I en DV-formatert AVI-film ligger det mye mere informasjon i hvert enkelt bilde, og du får bedre kvalitet men også enormt mye større filer.

Håper dette hjelper deg på veg!

Se forøvrig nettsiden DV 123 for flere detaljer.

Lenke til kommentar

Takker for kommentarene. Jeg er fortsatt litt forvirret grunnet følgende: Når jeg spiller av min brente DVD på en PC DVD får jeg litt "dratte" bilder, men når jeg spiller samme DVD av på en TV-DVD spiller blir opptaket noe helt annet, der blir bildene rolige og av bra kvalitet. Er grunnen til det at PC skjermen og TV skjermen er forskjellig oppbygd? Hvordan kan det da ha seg at en ferdiginnspillt DVD vises med glimrende kvalitet både på PC-DVDen og TV-DVDen. Jeg synest personlig at det er vesentlig forskjell på kvaliteten på en ferdiginnspillt DVD og en brent DVD. Er en ferdiginnspillt DVD av et annet format, der er det plass til mer en 59min på platen med god kvalitet. For å få brente DVD avspillinger av høy kvalitet både på PC-DVD og TV-DVD kan det virke for meg som at en må bruke samme formatet som ferdiginnspillte DVDer har, om ikke de har samme format da. Håper noen kan gi meg svar på dette.

Lenke til kommentar

Orginale DVD'er er det brukt mye bedre kamera på. De fleste filmene blir skutt på 16mm film. Derfor ikke interlacing (50 halve bilder).

Lagt merke til at bonusmaterialet er mye dårligere kvalitet på. Så noe er nok blitt gjort. Håper noen andre kan svare på dette?

Så hvordan dette blir så bra når man tenker på at DVD er komprimert ca 5 ganger i forhold til DV.

Lenke til kommentar

Dessuten er ikke retail DVDer komprimert med Pinnacle software.. Jeg har fått desidert best resultater med CinemaCraft Encoder og personlig synes jeg det er den eneste encoderen som duger. Ulempen blir at du må authore DVDen din i et eller annet program som tar m2v som kildefiler og at du selv må komprimere lyden til ac3. Optimal kvalitet får du med CCE som mpeg-2 kompressor og Scenarist som authoring verktøy, men programmene er verken billige eller lette å bruke for en nybegynner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...