Gå til innhold

Underbevisst Rasist

Anbefalte innlegg

On 6/22/2020 at 11:24 PM, Fezzy1 said:

Jeg fikk høre i dag at mange av oss i det norske samfunnet er underbevisste rasistiske selv om vi er greie mennesker ellers. Men hvis jeg selv ikke anser meg selv som rasist hvorfor har da noen en selverklært rett til å kalle meg "underbevisst rasist" hvis jeg skulle være så uheldig å si noen feil ord eller gjøre noe som andre anser som rasistisk? Eller er jeg en rasist da? 

Marxister skal starte samfunnet fra bunnen av igjen, og rasisme og holocaust er valgt som arvesynd og en slags skapelsesmyte. 

Målet er at alle etnisk europeere skal enten dø ut eller blandes inn med andre etnisiteter til vi får en etnisitetfri utopia med marxistisk styre. 

Om man går gjennom BLM stoff så ser man åpenbart at BLM er en Marxist front som bruker rasekrig istedet for klassekamp. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Thorbjørn_lien skrev (4 minutter siden):

Om man går gjennom BLM stoff så ser man åpenbart at BLM er en Marxist front som bruker rasekrig istedet for klassekamp. 

Hvor står dette?

Du er klar over Marx og Engels sine syn på «rase»?

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Fezzy1 skrev (På 22.6.2020 den 23.24):

Jeg fikk høre i dag at mange av oss i det norske samfunnet er underbevisste rasistiske selv om vi er greie mennesker ellers. Men hvis jeg selv ikke anser meg selv som rasist hvorfor har da noen en selverklært rett til å kalle meg "underbevisst rasist" hvis jeg skulle være så uheldig å si noen feil ord eller gjøre noe som andre anser som rasistisk? Eller er jeg en rasist da? 

Det er bare noe stort vås. Men er visst svært populært om dagen å komme med grunnløse rasismebeskyldninger om alt mulig.

• Liker 2
Lenke til kommentar
6 hours ago, jjkoggan said:

Ikke fordi jeg er hvit, men fordi jeg er privilegert og de er fattige. Ellers har jeg følet meg som jeg følte meg i Norge-usikkert og fremmede med bare ukjente som bor i en annen kultur rundt meg

Man er ikke priviligert fordi man er hvit. Det er mange hvite som er fattige, ærlig talt for en naivitet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, jjkoggan said:

Privilegiumet bare gjør det lettere å unngå fattigdom, det forsikrer ikke rikdom 

Tenker at det ikke har noe med hudfarge å gjøre (kanskje for 50 år siden) men demografi og andre forhold. 

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
18 minutes ago, Theo343 said:

Tenker at det ikke har noe med hudfarge å gjøre (kanskje for 50 år siden) men demografi og andre forhold. 

Hvorfor er det slik at typiske afroamerikanske navn får færre jobbintervjuer enn typiske hvite navn som  står på identiske CV?

• Liker 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, jjkoggan said:

Hvorfor er det slik at typiske afroamerikanske navn får færre jobbintervjuer enn typiske hvite navn som  står på identiske CV?

Er det noen gang bevist i nyere tid eller kun anektdotisk?

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, jjkoggan said:

Hvordan målte man dette? Hvor mange kandidater var med i studien osv? Var kandidatene fordelt over hele USA eller kun visse regioner. Hvordan er studien relevant for Norge?

Samt la oss bli litt realistiske og inkludere følgende hvis også bilde er inkludert i tillegg til navn. Hvor ofte velger de å ringe tilbake til den som er mer attraktiv enn den som er mindre attraktiv uavhengig av hudfarge.

Jeg har selv sittet og sett på ledere gå igjennom søknadsbunker for kandidater hvor følgende blir lagt til side (som i mindre interessant):

- overvektige legges vekk til fordel for ikke-overvektige
- mindre attraktive legges vekk til fordel for mer attraktive
- eldre legges vekk til fordel for yngre
- mindre pent smil legges vekk til fordel for penere smil

Jeg har tom. sittet og hørt en avdelingsleder si "kan vi ikke velge han med en bedre hårmanke".
Ved en annen annledning "Ta han som sa han likte fotball". Javel? Så det er greit?
Samt jeg var rimelig sikker en periode at én leder kun ansatte vakre kvinner i aldersgruppen 25-30. Vi snakker særdeles vakre.

Og du tror rasisme er det vi sliter mest med i vesten i dag? Det diskrimineres over hele linja, men det er kanskje ikke like politisk korrekt å snakke om? Får ikke like mange instagram likes om man poster til forsvar av disse?

Mennesker velger basert på preferanse, det har ingenting med rasisme å gjøre. It stinks, but thats how it is.
All lives matter og all diskriminering suger uavhengig av kategori. Én sak er ikke viktigere enn den andre.

Rasisme er i dag et størst problem utenfor vesten. I vesten sliter vi mest med god gammeldags diskriminering, og da snakker jeg ikke om kjønnsdiskriminering.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (12 timer siden):

Riktignok anekdotisk.

En stor andel jeg kjenner av de med annen opprinnelse er i en eller annen form rasister.
- Mange fleste thaier jeg kjenner misliker arabere sterkt. Det samme med noen andre sør-øst land.
  De misliker også ofte folk fra øst-europa samt russland.
- Mange arabere jeg kjenner misliker enkelte grupper av asiatere (sør-øst)
- Nesten alle misliker somalere selv en del afrikanere fra andre land som jeg kjenner. De omtaler dem lite pent.
- I en del land i midtøsten (før kuwait og irak krigen) ble vi hvite sterkt mislikt i en del arabiske land.
etc.
- En del spanjoler hadde skandinavere langt oppe i halsen og oppførte seg rasistisk.

Som nordmann som har vokst opp med lærdom om at toleranse og aksept er viktige verdier (også vært FN soldat for formålet) så er det noe som skurrer i dette.

Hvorfor virker demonstrasjoner "mot rasisme" å være hovedsaklig MOT hvite?  Er dette rasisme som kommer til uttrykk på en annen måte?

Anti-rasisme og rasisme finnes i alle verdens land.

Anti-rasisme krever dog mer velstand for å få feste -- for mennesker blir mer konservative i holdningene sine desto mer utsatt for fare, økonomiske utfordringer eller mangel på skolegang de opplever.
Konservativ tankegang handler om selvpreservering:
Å sette seg og familien først, og bare stole på mennesker som er lik en selv -- fordi alle andre kan være mennesker som utnytter deg.

Familien.
Loven.
Religionen.
Rasen.
Klassen.
Nasjonen.
Kulturen.
Partiet.

I absolutt verst fall så er folk høyreekstreme:
...og bare deres egne er viktige. Andre sine familier er ikke så viktig å beskytte, om de ikke er lik deg selv. At lovene rammer andre er ikke så viktig, bare de ikke er lik deg selv. Andres religion er ikke så viktig å beskytte. Andre raser er mindre viktige, med mindre de er allierte. Andre klasser bør betale mer skatt og jobbe mer.  Nasjonen er viktigere enn alle andre nasjoner i verden. Vår kultur er viktigere og bedre enn alle andre. Vårt politiske parti bør ha all makt, og det er ingen problem om de får all makt og så beholder den i evig tid.

Slike holdninger finnes hos menneskene som er mest redde for å bli utnyttet eller mishandlet -- sensitive mennesker -- og høyreekstreme og konservative finnes i større grad i land med store klasseskiller, fattigdom, politisk uro.

Vi kan også spore økning i konservatisme i krig, like etter krig, ved finanskriser, økonomisk stagnasjon, og ved redusert kvalitet på utdannelse, og når mennesker blir eldre og ikke klarer å følge med på nye kulturelle fenomener og teknologi -- over alt i verden.

---

Anti-rasisme finnes i alle land -- men det er ikke i alle land det er trygt å drive anti-rasistisk arbeid, fordi det finnes eksponensielt mange Breivik og Manshaus-typer der, og ofte høyt i det politiske systemet eller politiet.

Vestlige land bidrar til anti-rasisme ved å hjelpe å bygge skoler, som bidrar til at mennesker forstår andre mennesker bedre, og blir mindre fordomsfulle, og tilbyr nyheter og leksikon med nøytral og objektiv fremstilling.
Associated Press, Reuters, et cetera.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Theo343 said:

Man er ikke priviligert fordi man er hvit. Det er mange hvite som er fattige, ærlig talt for en naivitet.

Du har ikke skjønt hva hvitt privilegium er. Det er greit, du er ikke alene om det, men det er masse informasjon om dette på nettet så det er kanskje på tide å finne ut av det?

Man er priviligert som hvit. Å være priviligert betyr ikke at man ikke kan ha problemer eller sitt å stri med eller til og med fattig. Å være priviligert betyr at man slipper å kjempe mot ulempene det er å være farget på toppen av de problemene man har.

• Liker 2
Lenke til kommentar
14 minutes ago, ism_InnleggNO said:

Du har ikke skjønt hva hvitt privilegium er. Det er greit, du er ikke alene om det, men det er masse informasjon om dette på nettet så det er kanskje på tide å finne ut av det?

Man er priviligert som hvit. Å være priviligert betyr ikke at man ikke kan ha problemer eller sitt å stri med eller til og med fattig. Å være priviligert betyr at man slipper å kjempe mot ulempene det er å være farget på toppen av de problemene man har.

Det er ikke så komplisert å skjønne hva du ønsker det skal bety. Det var ikke jeg som nevnte fattig, jeg kommenterte det.
Å være farget er i grunn ingen ulempe på alle arbeidsplasser jeg har sett her til lands. Om det kan være det i en enkelt stat i USA eller enkelte men svært få bedrifter? Selvsagt, akkurat som de andre tingene jeg nevnte.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
DjSlayer skrev (4 minutter siden):

Igjen? Denne studien er SØPPEL, DET HAR VI ALLEREDE ETTABLERT.

Du har sagt det.
Men det finnes utallige slike undersøkelser, fra Norge, England, USA og Danmark.

Norge:
https://forskning.no/ledelse-og-organisasjon-arbeid-institutt-for-samfunnsforskning/vanskeligere-a-fa-jobbintervju-med-utenlandsk-navn/731093

Endret av Red Frostraven
  • Liker 2
Lenke til kommentar
17 minutes ago, Red Frostraven said:

Anti-rasisme og rasisme finnes i alle verdens land.

Anti-rasisme krever dog mer velstand for å få feste -- for mennesker blir mer konservative i holdningene sine desto mer utsatt for fare, økonomiske utfordringer eller mangel på skolegang de opplever.
Konservativ tankegang handler om selvpreservering:
Å sette seg og familien først, og bare stole på mennesker som er lik en selv -- fordi alle andre kan være mennesker som utnytter deg.

Familien.
Loven.
Religionen.
Rasen.
Klassen.
Nasjonen.
Kulturen.
Partiet.

I absolutt verst fall så er folk høyreekstreme:
...og bare deres egne er viktige. Andre sine familier er ikke så viktig å beskytte, om de ikke er lik deg selv. At lovene rammer andre er ikke så viktig, bare de ikke er lik deg selv. Andres religion er ikke så viktig å beskytte. Andre raser er mindre viktige, med mindre de er allierte. Andre klasser bør betale mer skatt og jobbe mer.  Nasjonen er viktigere enn alle andre nasjoner i verden. Vår kultur er viktigere og bedre enn alle andre. Vårt politiske parti bør ha all makt, og det er ingen problem om de får all makt og så beholder den i evig tid.

Slike holdninger finnes hos menneskene som er mest redde for å bli utnyttet eller mishandlet -- sensitive mennesker -- og høyreekstreme og konservative finnes i større grad i land med store klasseskiller, fattigdom, politisk uro.

Vi kan også spore økning i konservatisme i krig, like etter krig, ved finanskriser, økonomisk stagnasjon, og ved redusert kvalitet på utdannelse, og når mennesker blir eldre og ikke klarer å følge med på nye kulturelle fenomener og teknologi -- over alt i verden.

---

Anti-rasisme finnes i alle land -- men det er ikke i alle land det er trygt å drive anti-rasistisk arbeid, fordi det finnes eksponensielt mange Breivik og Manshaus-typer der, og ofte høyt i det politiske systemet eller politiet.

Vestlige land bidrar til anti-rasisme ved å hjelpe å bygge skoler, som bidrar til at mennesker forstår andre mennesker bedre, og blir mindre fordomsfulle, og tilbyr nyheter og leksikon med nøytral og objektiv fremstilling.
Associated Press, Reuters, et cetera.

Dette er helt korrekt, men det skjer ikke bare ift. hudfarge. De samme holdninger kan få grobunn i et samfunn med samme hudfarge men mot de man kjenner mindre osv. "Vi og mine venner er viktigere enn deg og dine venner" m.m.

Slike holdninger finnes hos alle mennesker så lenge det kommer en trussel som er relevant, noe man bla. har sett under corona tiden nå.

Anti-rasisme må jobbes med der det er mest relevant og hvor man har de største utfordringene. Det er ikke lenger her i vesten (med noen få mulige unntak) akkurat som vi ikke lenger har den store kjønnsdiskrimineringen i Norge (den kampen vant man på 70 og 80-tallet). 

Men det er kanskje mer behagelig å kjempe den kampen her i Norge og male ting oppetter veggen fremfor å ta kampen i et land hvor det er mye større fare forbundet med det uansett hvor man snur seg enn å hause opp et par desillusjonerte individer i Norge?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (3 minutter siden):

Du har sagt det.
Men det finnes utallige slike undersøkelser, fra Norge, England, USA og Danmark.

Norge:
https://forskning.no/ledelse-og-organisasjon-arbeid-institutt-for-samfunnsforskning/vanskeligere-a-fa-jobbintervju-med-utenlandsk-navn/731093

Tullestudier, spar meg for alle ideer om "white privilege", "white guilt" og "Subconsius Racism", alle disse ideene er rasistiske i seg selv, svært rasistiske.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...