FrihetensRegn Skrevet 18. juni 2020 Del Skrevet 18. juni 2020 Jeg så et jetfly i størrelsen 737-800 som hadde en stor og rund radar på taket som fløy rundt i lav høyde (tipper ca 2 000 fot) der jeg jobber. Det fly i sirkel i flere timer. Dette er på Sotra, vest for Bergen. Noen som vet hva slags fly dette er? Kan det være amerikansk? Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 18. juni 2020 Del Skrevet 18. juni 2020 Så et slikt fly i Danmark for noen år siden. Tror det er amerikansk. Er det noe leiteaksjon på gang? Ubåt? Lenke til kommentar
Laktampe Skrevet 18. juni 2020 Del Skrevet 18. juni 2020 Boing P-8 poseidon fra USA tipper jeg. Norge har bestilt 5stk selv som skal erstatte P-3 orion 1 Lenke til kommentar
oddeh Skrevet 18. juni 2020 Del Skrevet 18. juni 2020 Trolig AWACS av typen Boeing E-3 Sentry. 2 Lenke til kommentar
NULL Skrevet 18. juni 2020 Del Skrevet 18. juni 2020 (endret) 5 minutes ago, drisas said: Boing P-8 poseidon fra USA tipper jeg. Norge har bestilt 5stk selv som skal erstatte P-3 orion P-8 har ikke en stor rund radar. Ei heller har Boeing 737 AEW&C dette. Men ggamle E-3 Sentry har en stor rund radar, men er vel noe større enn et 737 - og har fire motorer (er vel basert på 707 så vidt jeg husker). Norge har vel sammen med andre NATO-land hatt et samarbeid rundt et E-3 om jeg ikke husker feil? Flere europeiske NATO-land har egne, som vel godt kan være på besøk her oppe av og til også. Endret 18. juni 2020 av NULL 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 18. juni 2020 Del Skrevet 18. juni 2020 Ja det må ha vært eit AWACS fly (Airborne Warning and Control System). Norge har i alle fall eit slikt fly, men eg trur det inngår som ein del av NATO sryrken så eg er usikker på korleis eigarskapet er organisert. Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 18. juni 2020 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2020 oddeh skrev (4 timer siden): Trolig AWACS av typen Boeing E-3 Sentry. Det tror jeg stemmer, bildene på google ligner veldig det jeg så. NATO har visstnok flere slike med crew fra flere land. De letet vel etter russerne ? 1 Lenke til kommentar
Venesis Skrevet 8. april 2021 Del Skrevet 8. april 2021 Dette var en E3 ja. Flyene er eid av NATO, og har en fremskutt base på Ørland (kalles for Forward Operating Location fordi Norge ikke tillater utenlandske baser på norsk jord) Flyr jevnlig over norge og legger seg i orbit (flyr i en sirkel) rundt 29000 fot. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå