NTB - digi Skrevet 18. juni 2020 Del Skrevet 18. juni 2020 E18-utbygging gir bomregning på 17 milliarder Lenke til kommentar
Dr.B Skrevet 18. juni 2020 Del Skrevet 18. juni 2020 Jeg merker jeg sliter med å forstå intensjonen bak denne utbyggingen. E18 har vært planlagt utbygd siden 60-tallet eller noe. Det er trolig verdens mest forsinkede og kostbare motorveistrekning. Nå som de skal bygge den, så blir den like trang som veien som allerede ligger der. Nøyaktig hvordan skal det hjelpe på forurensningen at man flytter den fra gateplan og ned i en tunnel? For alle andre enn MDG er det en selvfølge at det vil være trafikkvekst over tid, siden det er flere folk og varer som skal krysse Oslo og Bærum. For det er vel ingen som tror all trafikken utelukkende er Bæringer som skal på jobb i Oslo sentrum? 2 Lenke til kommentar
OlavEH Skrevet 18. juni 2020 Del Skrevet 18. juni 2020 Dr. Bombay skrev (6 minutter siden): Nøyaktig hvordan skal det hjelpe på forurensningen at man flytter den fra gateplan og ned i en tunnel? For alle andre enn MDG er det en selvfølge at det vil være trafikkvekst over tid, siden det er flere folk og varer som skal krysse Oslo og Bærum. For det er vel ingen som tror all trafikken utelukkende er Bæringer som skal på jobb i Oslo sentrum? Basert på det jeg har lest er en veldig stor del av trafikken fra Asker/Bærum og inn mot Lysaker lokaltrafikk. Bare en mindre andel er gjennomfartstrafikk som ville hatt nytte av en ny ringvei rundt Oslo. Lenke til kommentar
Fluor1 Skrevet 18. juni 2020 Del Skrevet 18. juni 2020 Hvorfor skal et av verdens rikeste land måtte låne penger for bygge vei? 5 milliarder i finanskostnader blir for dumt. 1 Lenke til kommentar
EremittPåTur Skrevet 18. juni 2020 Del Skrevet 18. juni 2020 (endret) Som Lysbakken sa det til VG i dag "Stortinget legger opp til å overkjøre Oslo, og tvinge frem en motorvei som Oslo og Viken ikke har sagt at de vil ha. Samtidig roper hele resten av landet etter prosjekter som Stortinget og regjeringen ikke klarer å prioritere. Og så skal disse dyttes på en miljøfiendtlig motorvei? sier SV-leder Audun Lysbakken." Er det ikke det den samme klagende gjengen gjør når de overkjører lokalpolitikkere med sine vindkraftprosjekter langt utenfor oslos grenser? Oslo/viken er stor aksjonærer i Zephyr. Men neida, da er det visst greit å pådytte folk både det ene og det andre som de ikke vil ha. Hykklere! Antar lysbakken selv er klar over at med tiden vil det stortsett være "nullutslipps" biler som skal kjøre der? En vindturbin industripark derimot er miljøfiendtlig både under oppføring og under drift, og ved avvikling, hele tiden - midt i verneverdige områder. Kjenner jeg har fryktelig liten sympati for Lysbakken og ditto med-svermere her. Endret 18. juni 2020 av EremittPåTur Lenke til kommentar
Dr.B Skrevet 18. juni 2020 Del Skrevet 18. juni 2020 Det har du rett i. Det er en klar overvekt av trafikken som er lokaltrafikk. Men den lokaltrafikken har ikke noe valg. Det er fullt på kollektivtransporten også. Er det bedre at bussen står i kø på en ny lokalvei til 60 milliarder enn at den står på den samme gamle veien som i dag? Hadde man derimot fjernet all gjennomfartstrafikk, så hadde det vært en vesentlig forbedring i rushtiden, i følge beregninger Statens vegvesen og NAF har utført individuelt. Dessverre er det utopi. Vi blir flere og det skal fraktes mer. Å beregne nye veier etter dagens trafikkmønster i stedet for fremtidens trafikkmønster, er grunnen til at veien var for liten allerede da den ble bygget. Ring 4 er for øvrig en helt annen diskusjon. Lenke til kommentar
N8591NB4 Skrevet 18. juni 2020 Del Skrevet 18. juni 2020 Vi trenger forsterkning av veinettet rundt Oslo. Altså trenger vi en ring 4 utenom byen. F.eks i tunell under marka. Det hadde også avlastet E18 Lenke til kommentar
Lab Roy Skrevet 19. juni 2020 Del Skrevet 19. juni 2020 Det er mange større prosjekter framover i Oslo-området som skal finansieres vhja avgifter. E18 i vest og E6 i øst. Og kanskje også andre større viktige veiprosjekter. Sykkelstier, gangveier etc. Fornebu-banen skal bygges. Og evt ny T-bane fra Oslo til Lørenskog/Ahus. Ny T-bane linje gjennom Oslo sentrum. Ny vannforsyning til Oslo feks fra Tyrifjorden. Utskifting av vann-nettet i Oslo som er veldig gammelt. Noe av dette betales av staten, men mye må tas gjennom avgifter. Men er det gjennomførbart å betale såpass mye i avgifter hvor både rik og fattig skal betale like mye? . Oslo har vært den byen i Europa som har vokst raskest i mange år, og nå kommer regningen som må betales av folk flest og i stor grad av eksos-bilistene. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 19. juni 2020 Del Skrevet 19. juni 2020 20 hours ago, EremittPåTur said: Kjenner jeg har fryktelig liten sympati for Lysbakken og ditto med-svermere her. Så kan man i tilegg nevne at tidligere akershus fylke var, og bærum kommune som er hvor veien faktisk skal bygges er for utbygging. Så hvem som overkjører hvem kan nok diskuteres. Det virker vel heller som at det er det nye fylkestinget i viken som overkjører bærum kommune her og oslo som av ideologiske grunner ikke vil unne Bærum den samme muligheten til byutvikling de selv har nytt godt av via tilsavarende prosjekter innenfor oslos grenser. Nye E18 vest er jo svært sammenlignbart med prosjektene som har blitt gjennomført for å få E18 under bakken i oslo. Tror ingen ønsker seg tilbake til da E18 gikk over rådhusplassen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå