oophus Skrevet 25. juni 2020 Del Skrevet 25. juni 2020 Espen Hugaas Andersen skrev (1 minutt siden): Greit nok, det. Så lenge man bruker samme definisjon så kan man diskutere saken rasjonelt. Det du sier er at f.eks Audi A4 ikke er en premiumbil. Når Audi A4 ikke er en premiumbil så kan jeg være med på at Model 3 ikke er en premiumbil. Setene i seg selv definerer ikke hele bilen alene. Jeg snakket om premium seter og hva man burde forvente av en premium bil i 1M kr segmentet, når TMX var oppe i diskusjonen. Audi A4 får du fra en helt vanlig spesifikasjon og opp til premium segmentet. Det syns jeg ikke du får til med TM3. Lenke til kommentar
oophus Skrevet 25. juni 2020 Del Skrevet 25. juni 2020 (endret) Kahuna skrev (9 minutter siden): I den grad du bryr deg om CO2 så kaster du det på båten øyeblikkelig om du øyner en sjans til å rakke ned på Tesla. Igjen, forstå hva som diskuteres. For å forstå hvorfor enkelte folk ikke kjøper elbil, så er det greit å sette seg inn i situasjonen utenfor egen hage her hjemme. Samt når man skal diskutere Tesla Model 3, og BMW M3 så er sprikene i pris rimelig store avhengig av hvor man bor på kloden. Det enkleste er da som sagt å finne en base for prisen til bilene gjennom kun produksjonskost, og gjennom bruk. For oss i Norge, så er strøm billig og vi har mye avgifter på bensin og diesel. Elbiler vinner rimelig enkelt. For andre land der ute, så vil situasjonen kunne være annerledes siden prisen for strøm er mye høyere, og prisen for bensin og diesel lavere. Du har lest nok av mine argumenter til å egentlig vite hva jeg tenker om CO2. Så slutt å skap deg. Endret 25. juni 2020 av oophus3do Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 25. juni 2020 Del Skrevet 25. juni 2020 (endret) 3 minutes ago, oophus3do said: Audi A4 får du fra en helt vanlig spesifikasjon og opp til premium segmentet. Det syns jeg ikke du får til med TM3. Model 3 starter i premium-segmentet, der A4 kanskje ikke gjør det. A4 kommer standard med kjipe manuelle seter. Model 3 kommer med 12-veis elektrisk justerbare seter med minne som standard. Endret 25. juni 2020 av Espen Hugaas Andersen 6 Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 25. juni 2020 Del Skrevet 25. juni 2020 oophus3do skrev (2 minutter siden): Setene i seg selv definerer ikke hele bilen alene. Jeg snakket om premium seter og hva man burde forvente av en premium bil i 1M kr segmentet, når TMX var oppe i diskusjonen. Audi A4 får du fra en helt vanlig spesifikasjon og opp til premium segmentet. Det syns jeg ikke du får til med TM3. Så det du sier er at det som bestemmer om en bil er premium eller ikke er hvor kraftig du går til verks i ekstrautstyrslista? En basic Audi e-tron 50 uten noe særlig utstyr, stoffseter og 19" felger er ikke en premium bil? 6 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 25. juni 2020 Del Skrevet 25. juni 2020 Espen Hugaas Andersen skrev (Akkurat nå): Model 3 starter i premium-segmentet, der Q4 kanskje ikke gjør det. A4 kommer standard med kjipe manuelle seter. Model 3 kommer med 12-veis elektrisk justerbare seter med minne som standard. Selv om Elon Musk selv sier at Model 3 starter i premium segmentet, så er jeg ikke enig i det. Jeg er heller ikke alene om å ha samme formening om det. Kjøper man en premium bil, så burde man få knirking i interiør fikset uten at folk på service-senteret rynker på nesa og sier at slike ting er innafor. Man burde heller ikke oppleve at bilen ikke takler regn. Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 25. juni 2020 Del Skrevet 25. juni 2020 Just now, oophus3do said: Selv om Elon Musk selv sier at Model 3 starter i premium segmentet, så er jeg ikke enig i det. Jeg er heller ikke alene om å ha samme formening om det. Helt greit at du ikke er alene om å ta feil. Just now, oophus3do said: Kjøper man en premium bil, så burde man få knirking i interiør fikset uten at folk på service-senteret rynker på nesa og sier at slike ting er innafor. Man burde heller ikke oppleve at bilen ikke takler regn. Nå er det vel trolig noe sånt som 99+% som ikke opplever det heller. 6 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 25. juni 2020 Del Skrevet 25. juni 2020 Jens Kr. Kirkebø skrev (2 minutter siden): Så det du sier er at det som bestemmer om en bil er premium eller ikke er hvor kraftig du går til verks i ekstrautstyrslista? En basic Audi e-tron 50 uten noe særlig utstyr, stoffseter og 19" felger er ikke en premium bil? Nei, jeg sier at ekstrautstyrslista i enkelte tilfeller kan gjøre mye for kjøreopplevelse og måten bilen føles. Enkelte modeller går fra ganske "basic" til å få ting man ellers forbinder med "premium" og til og med "luksus-segmentet". Lenke til kommentar
oophus Skrevet 25. juni 2020 Del Skrevet 25. juni 2020 (endret) Espen Hugaas Andersen skrev (5 minutter siden): Helt greit at du ikke er alene om å ta feil. Helt greit at du tenker at jeg tar feil, selv om jeg personlig ikke syns kvaliteten i TM3 er bra nok. Hele filosofien til Tesla er å gjøre ting så billig som overhodet mulig, inkludert interiør. Det skriker ikke akkurat premium i mine ører. Espen Hugaas Andersen skrev (5 minutter siden): oophus3do skrev (7 minutter siden): Kjøper man en premium bil, så burde man få knirking i interiør fikset uten at folk på service-senteret rynker på nesa og sier at slike ting er innafor. Man burde heller ikke oppleve at bilen ikke takler regn. Nå er det vel trolig noe sånt som 99+% som ikke opplever det heller. Det er en designfeil. Ta alle bilene ut på grusveiene i en periode og opplev regn, så vil alle oppleve det. Service-opplevelsen burde også være mer samstemt når man prater om en premium bil. Det at knirking i dashbordet er der på en 1 million kroners bil, er altså ikke godkjent. Men enkelte TMX eiere har altså opplevd å bli fortalt at slike ting er innenfor Teslas standard. Bare det alene trekker produktet bort fra et produkt jeg personlig ville klassifisert som premium. Endret 25. juni 2020 av oophus3do Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 25. juni 2020 Del Skrevet 25. juni 2020 Theo343 skrev (4 timer siden): Jeg trodde Tesla kun produserte på bestilling? Altså bilen måtte være solgt før den ble produsert? Hvordan får man ellers valgt lakkfarge, interiør osv. i bestillingen? De gjør/gjorde det med Model S og X, men med Model 3 så produserer de flere av samme type om gangen, og så prøver de å matche med bestillinger som kommer inn. 2 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 25. juni 2020 Del Skrevet 25. juni 2020 (endret) Uansett, jeg ønsker å kjøpe Model Y akkurat som den er, men ingen kan få meg til å tenke at jeg eier noe tilsvarende en BMW M3. Men jeg håper prisen blir bedre. Endret 25. juni 2020 av Theo343 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 25. juni 2020 Del Skrevet 25. juni 2020 JØI skrev (4 timer siden): Hva Tesla selger er lite interessant. Det er hva alle andre selger som betyr noe. Det er i det markedet du finner mainstreamkunden. Kilde? JØI skrev (3 timer siden): Det er jo ren desperasjon når fansen plukker for menigmann helt uviktige parametere. Skal en kjøre 1000km er det helt andre ting enn 0-100 som teller. Setene og hvordan bilen tar veien er jo helt avgjørende på langtur. Der er de fleste bedre enn Tesla. Da er det jo fint at Model 3 er en drøm å kjøre, og helt fantastisk på langtur... JØI skrev (1 time siden): Model 3 har bare én ting og det er null til hundre. Alt annet finner du betydelig bedre levert hos andre i samme og lavere prisklasse og samme størrelse bil. Nei, det stemmer ikke. 2 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 25. juni 2020 Del Skrevet 25. juni 2020 oophus3do skrev (5 timer siden): Ja, jeg må ha blinkset med vinterdekk og felg isåfall. Men følg med der, og andre plasser så hender det du finner kupp. Det at det finnes flere TM3 der nå, betyr jo at pådraget for å hente dem ut ikke akkurat er størst akkurat nå. Det at de kan sette opp prisen betyr ofte at de har fått inn flere, og at fortjeneste på "batchen" er sikret. Da har man råd til å ha noen av dem lengre på lager, og kan jekke opp prisen litt. Uansett så dukker slike kupp opp overalt, og flere rapporterer om dem hos TSLAQ gruppen. Hva snakker du om nå egentlig? Disse bilene som du påstod at Tesla "kontakter folk for å bli kvitt bilene" og at bilene "selges for samme pris som en nybil hos Tesla" viser det seg jo at de faktisk selger med god fortjeneste av bilforhandler. Hvorfor skriver du at "pådraget for å hente dem ut ikke akkurat er størst akkurat nå" når det jo faktisk er nå alle utleveringene skjer? Jeg skjønner virkelig ikke hva du snakker om. Prøver du fortsatt å late som den opprinnelige antakelsen din om at Tesla "kontakter folk for å bli kvitt bilene" er riktig? Hva er det folk rapporterer hos "TSLAQ gruppen" sier du? Du mener samme gruppe som drev og fløy rundt med kamera i 2018 og 2019 og "beviste" at Tesla ikke klarte å selge noe særlig med Model 3? Ingenting av det du skriver her henger sammen. I tillegg har du ingenting som støtter teoriene dine. Det ene eksemplet ditt motbeviste det du skriver. Hvis Tesla er så flinke til å lure biler unna til forhandlere (altså at det ikke er forhandlerne selv som bestiller biler og henter dem ut), hvorfor har de inventarbiler i det hele tatt da? oophus3do skrev (4 timer siden): Den originale planen var vell at Norge skulle få MY i neste år, men det kan virke som om vi vil få noen biler før det, siden US markedet ikke har tatt imot bilen så godt. Det bobler i sosiale medier angående kvalitetsproblemer, samt folk som har fått beskjed om bil i transit, som plutselig mister bilen til noen andre. Bare tull. Det er ikke noe problem med etterspørselen etter Model Y. Mister bilen til noen andre?! 5 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 25. juni 2020 Del Skrevet 25. juni 2020 hekomo skrev (3 minutter siden): Jeg skjønner virkelig ikke hva du snakker om. Ja det skjer ofte. hekomo skrev (4 minutter siden): Hva er det folk rapporterer hos "TSLAQ gruppen" sier du? Hva er egentlig TSLAQ? Greit å vite at du forstår sammenhengen, før man går videre. hekomo skrev (4 minutter siden): Hvis Tesla er så flinke til å lure biler unna til forhandlere (altså at det ikke er forhandlerne selv som bestiller biler og henter dem ut), hvorfor har de inventarbiler i det hele tatt da? Tesla ønsker ikke å ha biler på lager. Beviset finner du i rushet og alt tøyset som foregår før kvartals-slutt. Hva er en enkel måte å bli kvitt dem på? hekomo skrev (7 minutter siden): Bare tull. Det er ikke noe problem med etterspørselen etter Model Y. Det er rapporter som viser til at MY blir "stockpila" på kai for frakt til Europa. Dette i en periode hvor fokuset skulle ligge i US. Dermed antar jeg at etterspørselen ikke er helt som de ønsket, og noe av det har nok en forbindelse med kvalitetsproblemer. Det koker som sagt på sosiale medier angående dem for MY. Gå gjerne inn på en av Facebook gruppene og les selv. hekomo skrev (8 minutter siden): Mister bilen til noen andre?! Gå inn på mine poster, så finner du forklaring. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 26. juni 2020 Del Skrevet 26. juni 2020 (endret) 8 hours ago, oophus3do said: Hva er formålet egentlig? Å sammenligne hvordan ting er for deg spesifikt, og kun det? Jeg kjører også elbil fordi det for meg var bedre enn ICE økonomisk, men det er da like så interessant å måle forskjeller utenfor Norge også? Som nevnt synes jeg det er morsomt at disse bilene sammenlignes i det store og det hele. En bil som man har råd til og er nesten gratis i bruk vinner på flere punkter mot en bil som er dyrere i bruk på alle måter (pluss innkjøp i norge) Ikke noe vondt mot BMW M3, digger den - men jeg kunne aldri ha økonomisk forsvart å kjørt daglig på jobb med en. Uansett hvor i verden man bor må en BMW M3 ha hyppig service. Den har vel og sikkert skyhøy forsikring de fleste plasser i verden, og for de aller fleste er drivstoff fra bensinstasjonen mye dyrere enn strøm fra veggen. Iallefall i land hvor en normalt lønnet person kan velge mellom disse som ny privatbil. Endret 26. juni 2020 av Complexity 4 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 26. juni 2020 Del Skrevet 26. juni 2020 Complexity skrev (1 time siden): Som nevnt synes jeg det er morsomt at disse bilene sammenlignes i det store og det hele. En bil som man har råd til og er nesten gratis i bruk vinner på flere punkter mot en bil som er dyrere i bruk på alle måter (pluss innkjøp i norge) Ja, for oss så er saken rimelig enkel og klar, men situasjonen blir annerledes i utlandet. I f.eks Alaska så er hurtiglading dyrere enn det å bare kjøpe bensin f.eks. Bygger man en tilsvarende BMW M3 der, så skal man kjøre et stykke med en TM3, samt være heldig med byggekvalitet for å ikke ha det som en bedre investering her og nå. Så får vi håpe at CO2 skatter og avgifter enten øker kjappere globalt, eller at batterier blir billigere kjappere. For elbiler er i høy grad avhengig av subsidier for at folk funner ut at de er "grønne" og velger å "redde" kloden med et bilkjøp. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 26. juni 2020 Del Skrevet 26. juni 2020 2 minutes ago, oophus3do said: Ja, for oss så er saken rimelig enkel og klar, men situasjonen blir annerledes i utlandet. I f.eks Alaska så er hurtiglading dyrere enn det å bare kjøpe bensin f.eks. Bygger man en tilsvarende BMW M3 der, så skal man kjøre et stykke med en TM3, samt være heldig med byggekvalitet for å ikke ha det som en bedre investering her og nå. Så får vi håpe at CO2 skatter og avgifter enten øker kjappere globalt, eller at batterier blir billigere kjappere. For elbiler er i høy grad avhengig av subsidier for at folk funner ut at de er "grønne" og velger å "redde" kloden med et bilkjøp. Alaska av alle plasser.. de har ikke strøm i veggen de som bor der da? Må bruke hurtigladere? 5 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 26. juni 2020 Del Skrevet 26. juni 2020 Complexity skrev (Akkurat nå): Alaska av alle plasser.. de har ikke strøm i veggen de som bor der da? Må bruke hurtigladere? Et lite eksempel. Du finner flere plasser på kloden som ikke har de samme skattene og avgiftene på drivstoff som det vi har. Prisen for strøm i veggen i Tyskland er f.eks 3kr/kWh. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 26. juni 2020 Del Skrevet 26. juni 2020 (endret) 3 hours ago, oophus3do said: Et lite eksempel. Du finner flere plasser på kloden som ikke har de samme skattene og avgiftene på drivstoff som det vi har. Prisen for strøm i veggen i Tyskland er f.eks 3kr/kWh. Nå har jo Tyskland akkurat innført store rabatter på elbiler for å få flytter over bilparken så vil kansje lønne seg med elbil der og. Endret 26. juni 2020 av Complexity 3 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 26. juni 2020 Del Skrevet 26. juni 2020 Complexity skrev (Akkurat nå): Nå har jo Tyskland akkurat innført store rabatter på elbiler for å få flytter over bilparken så vil kansje lønne seg med elbil der og. Ja? Det forsvarer jo argumentet. Skal vi sammenligne to biler, så må man finne en ok standard å basere sammenligningen på. Det enkleste er å se på kostnader for produksjon og forbruk uten avgifter. Derifra kan man ta det videre og diskutere spesifikke områder og land om man vil det. Alle som har deltatt i denne tråden er såvdit jeg vet enig i at CO2 er skadelig, og at subsidiering er greit for å få opp etterspørsel og dermed ned kostnader. Men skal man kun sammenligne eple med et eple, så gir det mest mening å finne samme utgangspunkt for sammenligningen. F.eks så var 0 - 100 - 0 testen du viste i videoen bare tøys. Det at TM3 er kjappest på bane er også veldig avhengig av type bane. Elbiler på generell basis gjør det bra på baner hvor akselerasjon er viktig opp til rundt 100 km/t. På baner som har høyere toppfart, og dermed også hardere nedbremsning, så vil BMW M3 gjøre det bedre, og på enkelte baner så vil faktisk en Golf GTI være kjappere enn en Tesla Model 3 uten at det betyr at Model 3 nødvendigvis er dårlig, da den vil gjøre det mye bedre ved andre forhold og typer baner igjen. Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 26. juni 2020 Del Skrevet 26. juni 2020 22 hours ago, Espen Hugaas Andersen said: Tesla kan ikke stoppe folk fra å bestille biler som de så selger videre. Men det som vil dukke opp i statistikken er når Tesla registrerer bilen før den leveres til importøren. Jo det kan de. Det er et eget punkt i vilkårene når man kjøper bil fra de. Quote Ingen videreforhandlere; Bortfall; Kansellering. Tesla og Teslas tilknyttede selskap selger biler direkte til sluttbruker, og vi kan ensidig kansellere enhver ordre som vi mener er gjort med hensikt om videresalg av Kjøretøyet eller som på andre måter er gjort i ond tro. Vi kan også kansellere din bestilling dersom vi avvikler et produkt, en funksjon eller et valg etter at du har gjort din bestilling eller dersom vi oppdager at du har handlet i ond tro. https://www.tesla.com/no_NO/order/download-model3-order-agreement?redirect=no&country=NO&locale=no_NO En kollega la inn bestilling før forrige prisøkning og la ut annonse på finn.no. Han ble kontaktet av Tesla på under 24 timer å fikk beskjed om å fjerne annonsen ellers ville de slette bestillingen hans. Når han først hadde de på tråden spurte han om de kunne være behjelpelige med eierskifte han hadde purret de på en del ganger pr mail, men det hadde de ikke tid til.. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå